مرکز مشاوره

مشاوره کودکان:حمام‌کردن کودکان

مشاوره کودکان:حمام‌کردن کودکان

همانطور که از زمانی که از منزل خارج می‌شوید و با وسایل و اشیای مختلفی در ارتباط هستید و دائما به آن‌ها دست می‌زنید و دستان شما به میکروب آغشته می‌شود، کودکان نیز همانند شما در طی روز به وسایلی مثل اسباب‌بازی‌ها، وسایل تزئینی منزل، گاهی وسایل آشپزخانه و… دست می‌زنند که دستانشان کثیف می‌شود.

کودکانی که دچار جنب و جوبش بیشتری هستند و دائما بالا و پایین می‌پرسند و یا زیاد تحرک دارند، بیشتر مورد آلودگی قرار می‌گیرند و باید بیشتر به نظافت شخصی‌شان پرداخت. یعنی کودکی که تحرکش زیاد و خود را دائما به وسایل می‌مالد و یا سرش را به دیوار و یا وسایل می‌کشد و یا به اصطلاح شیطنتش زیاد است، خیلی بیشتر مورد آلودگی قرار می‌گیرد تا کودکی که تحرک کمتری دارد.مشاوره کودکان

مادران تازه‌کار یا زنانی که قصد مادرشدن دارند، همیشه این نگرانی را دارند که چگونه نوزاد تازه به دنیا آمده خود را حمام کنند. معمولا یک مادربزرگ مهربان و دلسوز هست که با استفاده از تجربه بزرگ کردن چندین فرزند، با عشق و علاقه نوه کوچک خود را حمام می‌کند. با این حال مادران تازه‌کار هم باید حمام کردن نوزادشان را یاد بگیرند و بی‌ترس از لیز خوردن بچه یا آسیب رساندن به او، فرزند دلبندشان را حمام کنند و از این کار لذت ببرند.

پس به جای نگرانی و ترسیدن، طرز حمام کردن نوزاتان را یاد بگیرید. اگر همیشه تفکرات منفی را در ذهن خود پرورش دهید و به این فکر کنید که اگر فرزندم را به تنهایی حمام ببرم حتما از دستم لیز می‌خورد و دچار آسیب می‌شود و یا تصور کنید که همیشه یک چیزی کم است و ممکن است شما را با مشکلات زیادی مواجه کند و یا تفکراتی در این زمینه‌ها، مطمئنا هیچ‌گاه در این کار موفق نخواهید شد. سعی کنید حمام کردن کودکتان را با آرامش شروع کنید.

اگر شما اضطراب دارید و یا نگران هستید، علاوه بر این‌که روی کار مسلط نیستید، کودکتان هم متوجه وخامت اوضاع می‌شود و این ممکن است او را هم نگران کند و خاطره ناخوشایندی از حمام کردن در ذهن او باقی بگذارد. این کار و طرز فکر شما باعث می‌شود کار شما برای حمام‌های بعدی سخت شود و یا در مواقعی غیرممکن شود.

یکی از موارد مهمی که در مراقبت از پوست کودک باید در نظر گرفت، شست‌وشوی منظم پوست اوست. حمام کردن به صورت روزمره و در صورت امکان در زمان مشخصی از روز می‌تواند به کودک احساس آرامش و طراوت دهد و به کودک کمک کند تا از آلودگی‌ها در امان بماند. همانطور که می‌دانید بسیاری از کودکان با بردن دست خود به داخل دهان، باعث می‌شوند تا میکروب‌های زیادی از طریق دهانشان به داخل بدنشان وارد شود،

پس سعی کنید با حمام کردن کودکتان و یا شستن مداوم دستشان، آن‌ها را از این بیماری‌ها دور کنید. هنگامی که کودک را در آب شناور می‌کنید و همزمان دست‌های گرم و محبت‌آمیز مادر به سمتش می‌آید، کودک به یاد زندگی کردن در رحم مادر می‌افتد.

یکی از دلایلی که کودک از حمام رفتن لذت زیادی می‌برد، همین نکته است. یعنی یکی از دلایلش این است حس خوب و شیرین رحم مادر را به یاد می‌آورد و دوست دارد بیشتر در آب بماند؛ و دقت کرده‌اید که وقتی می‌خواهید کودک را از حمام بیرون بیاورید، اعتراض می‌کند و یا در بسیاری از موارد گریه می‌کند و می‌خواهد بیشتر در فضای حمام بماند. توصیه می‌شود که به یکباره و یکدفعه کودک را از آب جدا نکنید و سعی کنید آرام آرام و کم‌کم او را از محیط حمام بیرون بیاورید، زیرا با این کار هم می‌توانید از گریه او جلوگیری کنید و هم فضای سرد بیرون از حمام باعث نشود تا کودک شما سرما بخورد.

به مرور زمان که فرزند شما بزرگتر می‌شود، بازی کردن در آب و ماندن در آب برای او نوعی بازی به حساب می‌آید و به مرور زمان تجربه حمام کردن کودک با اطرافیان، مخصوصا مادر برای او بسیار لذت‌بخش‌تر می‌شود. روش حمام کردن کودکان در سنین مختلف با هم تفاوت دارد. به یاد داشته باشید قبل از حمام بردن کودکتان، تمایل وسایل مورد نیاز مانند لیف، شامپو بچه، شامپو بدن ملایم یا صابون مخصوص کودک، حوله و البسته، پنبه، حوله کلاه‌دار نخی و مورد نیاز بعد از حمام را فراهم کرده و زودتر در دسترس قرار دهید. اگر با تصور این‌که در حمام همه چیز آماده است،

کودکتان را به حمام ببرید و بعد از استحمام نیاز به حوله داشته باشید و کسی در منزل نباشد تا به شما کمک کند، نه می‌توانید کودک را در حمام تنها بگذارید و نه می‌توانید او را برهنه بیرون بیاورید و به دنبال حوله بگردید، چون کودک سرما می‌خورد، پس بهتر است قبل از حمام بردن کودک،تمامی وسایل نامبرده‌شده را آماده کنید.

حمام‌کردن کودکان

قبل از این‌که کودک را به حمام ببرید، از دمای مناسب آب اطمینان حاصل کنید. تبدیل کردن زمان حمام کردن به زمانی شاد و خاطره‌انگیز برای کودک، می‌توانید به ایجاد جذابیت برای کودکان کمک کند. همچنین استفاده از وسایل بازی مانند انواع عروسک‌ها و وسایل کمک آموزشی در حمام برای سنین مختلف جذاب است. یعنی با بردن وسایل بازی‌ای که آب وارد آن‌ها نمی‌شود و خراب نمی‌شوند، می‌توان فضای خوب را ایجاد کرد تا کمک با بازی‌کردن استحمام کند و به حمام بیشتر ابراز علاقه کند.

به یاد داشته باشید کودکانی که از پوشک استفاده می‌کنند، برای این‌که از قرمزشدن پایشان جلوگیری کنید و در اصطلاح عامیانه سوختگی پوست کودک، باید بدن نوزاد را به صورت روزانه و موضعی شست‌وشو دهید. در کل شست‌وشوی چندباره دست‌ها و صورت کودک که در معرض رطوبت غذا و یا کثف شدن قرار دارند، توصیه می‌شود. در این صورت شستن گردن کودک و نیز قسمت‌های خم‌شونده مفاصل بدن مثل گودی آرنج و زانو نیز لازم است.

برای جلوگیری از خشکی پوست کودک، پس از حمام کردن، استفاده از روغن کودک به شما توصیه می‌شود. صابون بچه نیز پاک‌کننده‌ای ملایم برای پوست لطیف کودک است، سعی کنید حتما از صابون بچه برای شستن پوست بدنش استفاده کنید، نه از صابونی که برای خودتان استفاده می‌کنید، زیرا با این کار کمک می‌کنید تا پوست فرزندتان دچار حساسیت نشود.

مطمئنا حمام نیز مثل آشپزخانه می‌تواند یک جای خطرناک برای فرزند شما باشد. خیلی از اتفاقات ناگوار و خطرساز در حمام برای فرزندان اتفاق می‌افتد و متاسفانه بعضی از مادران فرزندان خود را به تنهایی در حمام رها می‌کنند و بعد از مدتی برمی‌گردند و مشاهده می‌کنند که فرزندشان با آسیب‌هایی در سر یا صورت مواجه شده‌اند و گاهی فرزندان دچار خفگی در آب شده‌اند. تنهاگذاشتن کودک در حمام، مخصوصا در  وانی که پر از آب است، خیلی خطرناک است.

توجه داشته باشید که بودن پریز برق در حمام و توالت فرنگی، خطر برق‌گرفتگی و افتادن در توالت، فرزند شما را تهدید می‌کند و باید به خاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها را در حمام تنها بگذارید تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنید.مشاوره کودکان

اگر در حال حمام کردن کودک خود هستید و زنگ در به صدا در می‌آید، هیچ‌گاه فرزند خود را برای باز کردن در تنها نگذارید. در صورتی که زنگ خانه زده شد و می‌خواهید که در را باز کنید، یک حوله دور کودکتان بپیچید و او را حتما با خود ببرید. و یا اگر فکر می‌کنید که حتما باید به تماس‌های تلفنی خود پاسخ دهید، سعی کنید یک تلفن سیار تهیه کنید و آن را به داخل حمام ببرید تا در مواقع لزوم به تماستان پاسخ دهید.

همیشه سعی کنید هنگام حمام کردن فرزندتان اول آب سرد را باز کنید تا احتمال بروز سوختگی کاهش یابد. اگر آب سرد را باز کنید و اتفاقا روی کودکتان بریزد، او زیاد دچار مشکلی نخواهد شد، ولی اگر خدای ناخواسته مقداری آب جوش روی کودک بریزد، آنگاه دچار مشکلات عدیده‌ای خواهید شد و تنها کودک دچار سوختگی می‌شود، بلکه خودتان نیز از لحاظ روحی و روانی دچار مشکلات زیادی می‌شوید.

حتما و حتما ابزار و دستگاه‌های تیز را از حمام خارج کنید و یا کاملا دور از دسترس کودک قرار دهید و مطمئن شوید که دست فرزندتان به  آن‌ها نمی‌رسد. بهتر است تیغ‌ها، قیچی‌ها، سشوار و سایر لوازم از این قبیل را در اتاق خواب والدین و یا در یک قفسه دور از دسترس کودک  قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که قطعا دست کودک به آن‌ها نرسد.

اگر در هر یک از موارد بالا سهل‌انگاری کنید و یا موارد فوق را پیش‌پاافتاده و ساده تلقی کنید، حتما با مشکل مواجه می‌شوید و ناراحتی‌های زیادی را برای خود و خانواده‌تان به وجود خواهید آورد. سعی کنید  در صورت امکان یک قفل محکم را در ارتفاع بالا بر در حمام نصب کنید و در مواقعی که از حمام استفاده نمی‌کنید، در آن را قفل کنید تا کودک نتواند خود به خود وارد حمام شود و شما با این کارتان با خیال راحت‌تری به کارهایتان برسید.

منبع: کودک و نوجوان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.