مرکز مشاوره

اختلالات سوء مصرف مواد – اعتیاد

(اختلالات سوء مصرف مواد ( اعتياد

در بین اختلالات روانپزشکی اعتیاد یکی از مواردی است که به وسعت در ادبیات روانپزشکی و روانشناسی، اجتماعی، حقوقی، جامعه شناسی وغیره مورد بحث قرار گرفته است. دراین قسمت سعی می‌شود که از پرداختن تمامی این جنبه ها خودداری شود بلکه ابتدا به تعریف اعتیاد و سپس به طور اجمالی به درمان آن پرداخته شود.

تعریف:

متاسفانه از آنجائیکه از کلمه اعتیاد برداشت های مختلفی  دراجتماع وجود دارد به همان تعداد هم برای درمان آن توصیه‌هایی صورت می گیرد که اغلب نادرست هستند لذا با توجه به تعریف اعتیاد اهمیت ویژه ای دارد. از نظر روانپزشکی بر چسب تشخیص سوء مصرف مواد به شخصی زده می شود که الگوی نادرست مصرف یک ماده را که به ناراحتی قابل ملاحظه بالینی منجر می گردد داشته باشد و حداقل سه تا (یا بیشتر) از علائم زیر را در یک دوره دوازده ماهه داشته باشد:

۱- تحمل (Tolerance) :

الف) یعنی نیاز به مقادیر بسیار بالاتر یک ماده برای رسیدن به حالت مورد نظر (نشئه)

ب) کاهش قبل ملاحظه تاثیر با ادامه مصرف همان مقدار ماده

۲- ترک (Withdrawal) :

الف) نشانه‌های مشخص برای قطع مصرف ماده مخدر که البته بسته به نوع ماده علائم متفاوت است.

ب) همان ماده مشخص برای رفع نشانه‌های مورد اشاره مصرف می شود و آن را برطرف می کند.

۳- ماده غالباً با مقداری بیشتر و دوره‌ای طولانی تر از آنچه که مورد نظر است مصرف می شود.

۴- میل دائم یا تلاشهای ناموفق برای کاهش یا کنترل مصرف ماده وجود دارد.

۵- وقت زیادی برای برای بدست آوردن ماده و یا رهائی از علائم مصرف ماده تلف می شود.

۶- فعالیت مهم اجتماعی و شغلی و تفریحی برای خاطر مصرف ماده کنار گذاشته می‌شود.

۷-ماده علی رغم آگاهی از مسائل مستمر جسمی و

اجتماعی آن بازهم مصرف می‌شود

همانگونه که در تعریف قابل مشاهده است هر نوع مصرف طولانی دارو یا ترکیبات شیمیایی و گیاهی مختلف اعتیاد محسوب نمیشود و برای مثال چنانچه شخصی ناچار باشد به خاطر فشار خون.دیابت یا افسردگی مزمن حتی یک عمر دارو مصرف کند معتاد تلقی نخواهد شد

شماره های تماس 01

علل اعتیاد

اعتیاد علت های چند گانه و متفاوتی دارد ازمهمترین انها زمینه های اسیب پذیری ژنتیک.علت های جامعه شناختی (مثلا فقر.کم سوادی و جهل و …) علل روانپزشکی و روانشناسی (مثلا وجوداختلالات اضطرابی و…)علل ژئوپولیتیک (مثل قرار گرفتن در مناطق تولید کننده مواد مخدر دنیا) و … را می توان نام برد

درمان :

در درمان اعتیاد چند اصل کلی را همواره باید مد نظر داشت :

۱-درمان اعتیاد یک درمان بسیار طولانی است به این معنی که پس  از سم زدایی اولیه بازتوانی بیمار و رفع مشکلات شخصیتی او و پیشگیری از عود اعتیاد در او برای سالها ادامه می یابد بنابراین اعتیاد درمان فوری ندارد و هر گونه تبلیغی در این مسیر کذب محض است.

۲-درمان اعتیاد منحصرا دارویی نیست به این مفهوم که حتی اگر درمان های دارویی طولانی برای اعتیاد کاربرد داشته باشد (مثلادرمان نگه دارنده بامتادون )این درمان دارویی به هیچوجه جای درمان غیر دارویی مثل رواندرمانی . جلسات خود یاری معتادان (N.A)یا مددکاری را نمیگیرد

۳-درمان اعتیاد امری کاملا تخصصی و پیچیده است و مداخلات درمانی غیر تخصصی مثل مصرف خود سرانه دارو برای کاهش موادمخدر معمولا وضع را بسیار بدتر میکند

۴-در پایان و ازهمه مهمتر این که چنانچه امر پیشگیری از اعتیاد درست انجام شود هیچگاه درمان های طولانی بعدی لزومی نخواهد داشت . پس باید به خاطر داشت که آگاهی رسانی درست برای پیشگیری از اعتیاد قدم اول برای جلوگیری از اشاعه اعتیاد است و حتی برای معتادان نیز بهترین کمک محسوب میشود

سایت ایران تله مد در آینده نزدیک سعی خواهد کردکه با کمک متخصصین قدم های موثری رادراین راه بردارد.

احتمال برگشت به استفاده مواد بعد از ۲ سال

به نظر شما فردی که دوسال اعتیاد رو کنار گذاشته احتمال برگشت او به سمت مواد وجود داره

پاسخ

بستگی به شرایط موجود داره

اگه تو شرایطی نباشه که دوباره وسوسه شه امکانش نیست که برگرده

قرص-دراگون-_-تداخلات-دارویی،-عوارض-و-پیامد-های-قرص-دراگون

ترک مواد پس از سه ماه

همسر من حدود سه ماهه که مواد مصرف میکنه به نظر شما میتونه ترک کنه؟

به نظر شما در معتاد شدن یک فرد به مواد مخدر خانواده بیشتر مقصر هست یا خود فرد؟

آیا مراکز شما برا ترک اعتیاد هم مشاوره میدن؟

آیا آزمایش خاصی هست که نشون بده واقعا شخص سیگار یا هر

آیا آزمایش خاصی هست که نشون بده واقعا شخص سیگار یا هر مواد دیگری استفاده نکرده باشه چون این روزا برای گرفتن تست اعتیاد میگن مصرف آبلیمو یا یه قرص خاصی نشون نمیده پس چطور باید باآزمایش مطمئن شد شخص سیگار نمیکشه ؟

پایخ

علامت مشخصه فردی که نشئه است :

خارش بخصوص در بازوان ،صورت بویژه پیشانی و بینی ،آلت تناسلی و سرخ شدن چشمها.

استفاده بیش از حد از تریاک موجب استفراغ میشود که در بین معتادین به تگری زدن معروف است و فرد معتاد به محض استفراغ حالش بهبود میابد.

بر خلاف فرد حشیشی که با وجود استفراغ کردن تا چند روز حالش بد باقی می ماند. بیماران معتقدند که تریاک مزاج سرد دارد لذا برای از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه آن از موادی که طبع گرم دارند ( مواد قندی ) استفاده میشود.

در مجموع معتادین با مواد غذایی که طبع سرد دارند مانند برنج و کله پاچه رابطه خوبی ندارند. معتادین معتقدند آب لیمو اثر تریاک را از بین میبرد و به نشئگی خاتمه میدهد.

-مصرف کنندگان معتقدند شیره مزاج گرم دارد لذا برای بریدن آن (از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه ) از موادی که طبع سرد دارند مانند هندوانه استفاده میشود.

به گفته افراد وابسته به مواد افیونی یبوست ناشی از مصرف تریاک بسیار شدید است و لذا اکثرمعتادان به ملینها روی می آورند و در سنین بالا دچارعارضه هموروئید (بواسیر) میشوند.

-افراد معتاد به علت ترس از لو رفتن به مسافرت نمیروند به هیچ وجه حاضر نیستند در بیمارستان بستری شوند و پس از بستری شدن اجباری در بیمارستان،معتادین اصرار عجیبی در نشان دادن علائم بهبودی دارند. این افراد با کسی در گیر نمیشوند چون اگر بازداشت شوند اعتیادشان لو میرود.

-گذشته از آنچه گفته شد افراد معتاد کاملا ترسو هستند و حتی باصدائی کم از جا می پرند . شنیده میشود که بعضی از دانشجویان در شبهای امتحان تا حتی ۳ شب با مصرف تریاک بیدار میمانند و درس میخوانند اگر چه نشئگی باعث سرحالی و افزایش هوشیاری فرد میگردد اما عموما این دانشجویان بعد از مدت کوتاهی مبتلا به اعتیاد دائم تریاک میشوند و میزان مصرفشان بیشتر شده ومعمولا به آن درجه از سرحالی و هوشیاری هم برای ادامه تحصیل دست نمی یابند ودر نهایت بعلت اعتیاد ترک تحصیل میکنند.

معتاد,نشانه های فرد معتاد,علائم اعتیاد به تریاک

-خود معتادین معتقدند فردی که نشئه است فک میزند یعنی خیلی دوست دارد حرف بزند و دوست دارد دیگران به حرفهای او توجه نمایند .

فرد معتاد به تریاک پس از نشئه شدن میتواند یک خاطره کوتاه را شاخ و برگ داده و ساعتها با آن جمعی را سرگرم کند افرادی که تریاک را به صورت تدخینی مصرف میکنند اگر دوره های خماری و محرومیت ندیده باشند عموما قیافه ای مانند افراد عادی دارند .

این افراد معمولا موهای پر پشتی دارند و اگر در رفتارشان دقت نمائیم همیشه در حدود ساعت خاصی یافتن آنها غیر ممکن است!!

-البته افرادی که مدتها از بافور استفاده کرده اند ، به علت فشار منفی لازم برای کشیدن دود وافور در حفره دهانی عموما گونه های فرو رفته دارند.تریاک بوی خاصی دارد که پس از چند بار استشمام خاطره آن در ذهن باقی میماند و این بو هر چه قوی تر باشد نشانگر مرغوبیت بیشتر تریاک مصرفی فرد معتاد است .این ماده در بین عوام به ( تل ) مشهور است.

مصرف کنندگان نامهای دیگری چون تی تی و سیاه نیز برآن نهاده اندو به معتادان آن اصطلاحا تل باز می گویند. این ماده عموما به صورت گرمی یا مثقالی فروخته میشود. هرمثقال gr ۶۸۷۵/۴ می باشد که معتادان به آن هشت نخود هم میگویند. بعضی از اوقات تریاک در بسته های ۶ ، ۱۲ ، ۲۵ گرمی فروخته میشود.

معتادانی که مصرف بالائی دارند (وافوریها) عموما تریاک را به صورت لول تهیه میکنند که معادل ۲۰-۱۶ گرم میباشد.

در قدیم از واحد دیگری به نام سیر استفاده میشد که معادل ۱۶ مثقال یا ۷۵ گرم بود . ۵۲- ۵۰ لول معادل یک کیلو گرم میباشد .

گونه های استعمال تریاک بین معتادان به سیخ و سنگ ، سیخ و سوزن ، قل قلی ، وافور وخوردن تریاک یا حب کردن معروف است.

آیا همسر یک شخص معتاد میتونه به خوب شدن همسرش کمک کنه با کلاسای مشاوره.و شما چ مشاور قهاری رو معرفی میکنید

در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸

اینکه همسر یک فرد معتاد میتونه کمکی در ترک اعتیاد همسرش نقش داشته باشه یا نه؟ به همون اندازه تاثیر داره که میتونه فرد باعث اعتیاد همسرش بشه….ولی نکته مهم اینکه اعتیاد شخص به قبل از ازدواج با طرف بر میگرده؟یا بلعکس فرد در دوران مجردی حتی سیگار هم استعمال نمیکرده ولی چند ماه یا سال بعد از ازدواج درگیر پروسه ی اعتیاد شده؟…معمولا افراد مجرد که اعتیاد را تجربه کردن و بعدها ترک کردن بعد از ازدواج حتی کمرشکن ترین مشکلات زندگی هم ؛باعث رفتن سوی مصرف مجدد مواد مخدر در فرد نمیشه.و از طرفی بسیار شادابتر و سرزنده تر با همسر و فرزندان خودش رفتار میکنه..چون یک حقیقت واسه فرد وجود داره که ترسناکترین غول زندگی فقط و فقط دوران اعتیادش بوده و بدتر از اون دوران ترک اعتیادش..پس هر مشکل دیگه ای توی زندگی متاهلی که باهاش درگیر بشه واسه ی فرد کوچکترین مشکل حساب میشه و حتی قادر به حل و فصل میباشد..چون الگوی ترس چیز دیگریست برای اون فرد.و حتی حاظر نیست ۱%خودشا با اون غول درگیر کنه.و هزاران عوامل دیگر که میتونه تو ترک افراد متاهل تاثیر داشته باشه..اعتیاد پیچیده ترین موضوع در افراده.و دست کم اکثر هموطنان کشورمون مخصوصا مردها تجربه اعتیاد و ترک اعتیاد را داشتن.مخصوصا مواد مخدر.از طرفی دختر خانومایی که ازدواج میکنن اگه روزی متوجه شدین همسرتون قبل از ازدواج با شما اعتیاد داشته و ترک کرده و بعدا با شما ازدواج کرده هیچ موقع ناراحت نشید.شما یک برگ برنده تو دستتون هست.و اینکه همسرتون تجربه تلخی را پشت سر گذاشته و مسلما هیچ فردی حاظر به انجام مجدد کاری که زجر اورترین حالات را واسه رهایی در پی داره نمیشه.خیالتون راحت.

احتمال بازگشت به اعتیاد بعد از دو سال

به نظر شما فردی که دوسال اعتیاد رو کنار گذاشته احتمال برگشت او به سمت مواد وجود داره

پاسخ
بستگی به شرایط موجود داره
اگه تو شرایطی نباشه که دوباره وسوسه شه امکانش نیست که برگرده

همسری که سه ماه معتاد است می تواند ترک کند؟

همسر من حدود سه ماهه که مواد مصرف میکنه به نظر شما میتونه ترک کنه؟

پاسخ
بله در صورت کمک شما می تواند

در اعتیاد خانواده مقصر است یا فرد

به نظر شما در معتاد شدن یک فرد به مواد مخدر خانواده بیشتر مقصر هست یا خود فرد؟

پاسخ
هر دو مقصر هستند ولی خود فرد بیشتر مقصر می باشد
و جامعه هم مقصر میباشد

تشخیص دادن اعتیاد فرد به سیگار با ازمایش

آیا آزمایش خاصی هست که نشون بده واقعا شخص سیگار یا هر مواد دیگری استفاده نکرده باشه چون این روزا برای گرفتن تست اعتیاد میگن مصرف آبلیمو یا یه قرص خاصی نشون نمیده پس چطور باید باآزمایش مطمئن شد شخص سیگار نمیکشه ؟

پاسخ

علامت مشخصه فردی که نشئه است

-خارش بخصوص در بازوان ،صورت بویژه پیشانی و بینی ،آلت تناسلی و سرخ شدن چشمها.
استفاده بیش از حد از تریاک موجب استفراغ میشود که در بین معتادین به تگری زدن معروف است و فرد معتاد به محض استفراغ حالش بهبود میابد.

بر خلاف فرد حشیشی که با وجود استفراغ کردن تا چند روز حالش بد باقی می ماند.

بیماران معتقدند که تریاک مزاج سرد دارد لذا برای از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه آن از موادی که طبع گرم دارند ( مواد قندی ) استفاده میشود.

در مجموع معتادین با مواد غذایی که طبع سرد دارند مانند برنج و کله پاچه رابطه خوبی ندارند.

معتادین معتقدند آب لیمو اثر تریاک را از بین میبرد و به نشئگی خاتمه میدهد.

-مصرف کنندگان معتقدند شیره مزاج گرم دارد لذا برای بریدن آن (از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه ) از موادی که طبع سرد دارند مانند هندوانه استفاده میشود.

به گفته افراد وابسته به مواد افیونی یبوست ناشی از مصرف تریاک بسیار شدید است و لذا اکثرمعتادان به ملینها روی می آورند و در سنین بالا دچارعارضه هموروئید (بواسیر) میشوند.

-افراد معتاد به علت ترس از لو رفتن به مسافرت نمیروند به هیچ وجه حاضر نیستند در بیمارستان بستری شوند و پس از بستری شدن اجباری در بیمارستان،معتادین اصرار عجیبی در نشان دادن علائم بهبودی دارند.

این افراد با کسی در گیر نمیشوند چون اگر بازداشت شوند اعتیادشان لو میرود.

گذشته از آنچه گفته شد افراد معتاد کاملا ترسو هستند و حتی باصدائی کم از جا می پرند .

شنیده میشود که بعضی از دانشجویان در شبهای امتحان تا حتی ۳ شب با مصرف تریاک بیدار میمانند و درس میخوانند اگر چه نشئگی باعث سرحالی و افزایش هوشیاری فرد میگردد اما عموما این دانشجویان بعد از مدت کوتاهی مبتلا به اعتیاد دائم تریاک میشوند و میزان مصرفشان بیشتر شده ومعمولا به آن درجه از سرحالی و هوشیاری هم برای ادامه تحصیل دست نمی یابند ودر نهایت بعلت اعتیاد ترک تحصیل میکنند.

معتاد,نشانه های فرد معتاد,علائم اعتیاد به تریاک

-خود معتادین معتقدند فردی که نشئه است فک میزند یعنی خیلی دوست دارد حرف بزند و دوست دارد دیگران به حرفهای او توجه نمایند .

فرد معتاد به تریاک پس از نشئه شدن میتواند یک خاطره کوتاه را شاخ و برگ داده و ساعتها با آن جمعی را سرگرم کند افرادی که تریاک را به صورت تدخینی مصرف میکنند اگر دوره های خماری و محرومیت ندیده باشند عموما قیافه ای مانند افراد عادی دارند .

این افراد معمولا موهای پر پشتی دارند و اگر در رفتارشان دقت نمائیم همیشه در حدود ساعت خاصی یافتن آنها غیر ممکن است!!

-البته افرادی که مدتها از بافور استفاده کرده اند ، به علت فشار منفی لازم برای کشیدن دود وافور در حفره دهانی عموما گونه های فرو رفته دارند.

تریاک بوی خاصی دارد که پس از چند بار استشمام خاطره آن در ذهن باقی میماند و این بو هر چه قوی تر باشد نشانگر مرغوبیت بیشتر تریاک مصرفی فرد معتاد است .

این ماده در بین عوام به ( تل ) مشهور است.

مصرف کنندگان نامهای دیگری چون تی تی و سیاه نیز برآن نهاده اندو به معتادان آن اصطلاحا تل باز می گویند.

این ماده عموما به صورت گرمی یا مثقالی فروخته میشود.

هرمثقال gr ۶۸۷۵/۴ می باشد که معتادان به آن هشت نخود هم میگویند.

بعضی از اوقات تریاک در بسته های ۶ ، ۱۲ ، ۲۵ گرمی فروخته میشود.

معتادانی که مصرف بالائی دارند (وافوریها) عموما تریاک را به صورت لول تهیه میکنند که معادل ۲۰-۱۶ گرم میباشد.
در قدیم از واحد دیگری به نام سیر استفاده میشد که معادل ۱۶ مثقال یا ۷۵ گرم بود .

۵۲- ۵۰ لول معادل یک کیلو گرم میباشد .

گونه های استعمال تریاک بین معتادان به سیخ و سنگ ، سیخ و سوزن ، قل قلی ، وافور وخوردن تریاک یا حب کردن معروف است.

کمک به همسر معتاد با مشاوره

آیا همسر یک شخص معتاد میتونه به خوب شدن همسرش کمک کنه با کلاسای مشاوره و شما چه مشاور قهاری رو معرفی میکنید

پاسخ

اینکه همسر یک فرد معتاد میتونه کمکی در ترک اعتیاد همسرش نقش داشته باشه یا نه؟

به همون اندازه تاثیر داره که میتونه فرد باعث اعتیاد همسرش بشه….ولی نکته مهم اینکه اعتیاد شخص به قبل از ازدواج با طرف بر میگرده؟

یا بلعکس فرد در دوران مجردی حتی سیگار هم استعمال نمیکرده ولی چند ماه یا سال بعد از ازدواج درگیر پروسه ی اعتیاد شده؟…

معمولا افراد مجرد که اعتیاد را تجربه کردن و بعدها ترک کردن بعد از ازدواج حتی کمرشکن ترین مشکلات زندگی هم ؛باعث رفتن سوی مصرف مجدد مواد مخدر در فرد نمیشه.

و از طرفی بسیار شادابتر و سرزنده تر با همسر و فرزندان خودش رفتار میکنه..چون یک حقیقت واسه فرد وجود داره که ترسناکترین غول زندگی فقط و فقط دوران اعتیادش بوده و بدتر از اون دوران ترک اعتیادش..

پس هر مشکل دیگه ای توی زندگی متاهلی که باهاش درگیر بشه واسه ی فرد کوچکترین مشکل حساب میشه و حتی قادر به حل و فصل میباشد..

چون الگوی ترس چیز دیگریست برای اون فرد.و حتی حاظر نیست ۱%خودشا با اون غول درگیر کنه.و هزاران عوامل دیگر که میتونه تو ترک افراد متاهل تاثیر داشته باشه..

اعتیاد پیچیده ترین موضوع در افراده.و دست کم اکثر هموطنان کشورمون مخصوصا مردها تجربه اعتیاد و ترک اعتیاد را داشتن.مخصوصا مواد مخدر.از طرفی دختر خانومایی که ازدواج میکنن اگه روزی متوجه شدین همسرتون قبل از ازدواج با شما اعتیاد داشته و ترک کرده و بعدا با شما ازدواج کرده هیچ موقع ناراحت نشید.

شما یک برگ برنده تو دستتون هست.و اینکه همسرتون تجربه تلخی را پشت سر گذاشته و مسلما هیچ فردی حاظر به انجام مجدد کاری که زجر اورترین حالات را واسه رهایی در پی داره نمیشه.خیالتون راحت.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان – علت اعتیاد چیست

مگاروان – اعتیاد به مواد


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

17 نظرات

  • ناشناس , ژانویه 13, 2014 @ 9:54 ب.ظ

    به نظر شما فردی که دوسال اعتیاد رو کنار گذاشته احتمال برگشت او به سمت مواد وجود داره

    • ناشناس , ژانویه 14, 2014 @ 10:24 ب.ظ

      بستگی به شرایط موجود داره

      • ناشناس , ژانویه 15, 2014 @ 8:18 ب.ظ

        اگه تو شرایطی نباشه که دوباره وسوسه شه امکانش نیست که برگرده

  • ناشناس , ژانویه 15, 2014 @ 2:56 ب.ظ

    salam aya in markaz baraye tarke etiyad ham moshavere dare?

  • ناشناس , ژانویه 16, 2014 @ 10:15 ق.ظ

    باید تماس بگیرین بپرسید شماره ها تو صفحه تماس میباشن

  • ناشناس , ژانویه 18, 2014 @ 6:55 ب.ظ

    سلام
    همسر من حدود سه ماهه که مواد مصرف میکنه به نظر شما میتونه ترک کنه؟

    • ناشناس , ژانویه 20, 2014 @ 12:05 ب.ظ

      ۳ mah chizi nist age shoma komakesh konid mitone

  • ناشناس , ژانویه 18, 2014 @ 10:23 ب.ظ

    به نظر شما در معتاد شدن یک فرد به مواد مخدر خانواده بیشتر مقصر هست یا خود فرد؟

    • ناشناس , ژانویه 19, 2014 @ 6:34 ب.ظ

      hardo moghseran vali khode fard bishtar moghasere

    • ناشناس , ژانویه 19, 2014 @ 9:53 ب.ظ

      haro moghaseran

      • ناشناس , ژانویه 20, 2014 @ 8:20 ب.ظ

        به نظر من که جامعه هم مقصر میباشد

  • ناشناس , ژانویه 21, 2014 @ 12:29 ب.ظ

    آیا مراکز شما برا ترک اعتیاد هم مشاوره میدن؟

  • saman , ژوئن 20, 2016 @ 10:47 ق.ظ

    سلام
    آیا آزمایش خاصی هست که نشون بده واقعا شخص سیگار یا هر مواد دیگری استفاده نکرده باشه چون این روزا برای گرفتن تست اعتیاد میگن مصرف آبلیمو یا یه قرص خاصی نشون نمیده پس چطور باید باآزمایش مطمئن شد شخص سیگار نمیکشه ؟

    • راهنما , ژوئن 20, 2016 @ 1:41 ب.ظ

      علامت مشخصه فردی که نشئه است :
      -خارش بخصوص در بازوان ،صورت بویژه پیشانی و بینی ،آلت تناسلی و سرخ شدن چشمها.
      استفاده بیش از حد از تریاک موجب استفراغ میشود که در بین معتادین به تگری زدن معروف است و فرد معتاد به محض استفراغ حالش بهبود میابد. بر خلاف فرد حشیشی که با وجود استفراغ کردن تا چند روز حالش بد باقی می ماند. بیماران معتقدند که تریاک مزاج سرد دارد لذا برای از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه آن از موادی که طبع گرم دارند ( مواد قندی ) استفاده میشود. در مجموع معتادین با مواد غذایی که طبع سرد دارند مانند برنج و کله پاچه رابطه خوبی ندارند. معتادین معتقدند آب لیمو اثر تریاک را از بین میبرد و به نشئگی خاتمه میدهد.

      -مصرف کنندگان معتقدند شیره مزاج گرم دارد لذا برای بریدن آن (از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه ) از موادی که طبع سرد دارند مانند هندوانه استفاده میشود.به گفته افراد وابسته به مواد افیونی یبوست ناشی از مصرف تریاک بسیار شدید است و لذا اکثرمعتادان به ملینها روی می آورند و در سنین بالا دچارعارضه هموروئید (بواسیر) میشوند.

      -افراد معتاد به علت ترس از لو رفتن به مسافرت نمیروند به هیچ وجه حاضر نیستند در بیمارستان بستری شوند و پس از بستری شدن اجباری در بیمارستان،معتادین اصرار عجیبی در نشان دادن علائم بهبودی دارند. این افراد با کسی در گیر نمیشوند چون اگر بازداشت شوند اعتیادشان لو میرود.

      -گذشته از آنچه گفته شد افراد معتاد کاملا ترسو هستند و حتی باصدائی کم از جا می پرند . شنیده میشود که بعضی از دانشجویان در شبهای امتحان تا حتی ۳ شب با مصرف تریاک بیدار میمانند و درس میخوانند اگر چه نشئگی باعث سرحالی و افزایش هوشیاری فرد میگردد اما عموما این دانشجویان بعد از مدت کوتاهی مبتلا به اعتیاد دائم تریاک میشوند و میزان مصرفشان بیشتر شده ومعمولا به آن درجه از سرحالی و هوشیاری هم برای ادامه تحصیل دست نمی یابند ودر نهایت بعلت اعتیاد ترک تحصیل میکنند.

      معتاد,نشانه های فرد معتاد,علائم اعتیاد به تریاک

      -خود معتادین معتقدند فردی که نشئه است فک میزند یعنی خیلی دوست دارد حرف بزند و دوست دارد دیگران به حرفهای او توجه نمایند . فرد معتاد به تریاک پس از نشئه شدن میتواند یک خاطره کوتاه را شاخ و برگ داده و ساعتها با آن جمعی را سرگرم کند افرادی که تریاک را به صورت تدخینی مصرف میکنند اگر دوره های خماری و محرومیت ندیده باشند عموما قیافه ای مانند افراد عادی دارند . این افراد معمولا موهای پر پشتی دارند و اگر در رفتارشان دقت نمائیم همیشه در حدود ساعت خاصی یافتن آنها غیر ممکن است!!

      -البته افرادی که مدتها از بافور استفاده کرده اند ، به علت فشار منفی لازم برای کشیدن دود وافور در حفره دهانی عموما گونه های فرو رفته دارند.تریاک بوی خاصی دارد که پس از چند بار استشمام خاطره آن در ذهن باقی میماند و این بو هر چه قوی تر باشد نشانگر مرغوبیت بیشتر تریاک مصرفی فرد معتاد است .این ماده در بین عوام به ( تل ) مشهور است.

      مصرف کنندگان نامهای دیگری چون تی تی و سیاه نیز برآن نهاده اندو به معتادان آن اصطلاحا تل باز می گویند. این ماده عموما به صورت گرمی یا مثقالی فروخته میشود. هرمثقال gr ۶۸۷۵/۴ می باشد که معتادان به آن هشت نخود هم میگویند. بعضی از اوقات تریاک در بسته های ۶ ، ۱۲ ، ۲۵ گرمی فروخته میشود. معتادانی که مصرف بالائی دارند (وافوریها) عموما تریاک را به صورت لول تهیه میکنند که معادل ۲۰-۱۶ گرم میباشد.
      در قدیم از واحد دیگری به نام سیر استفاده میشد که معادل ۱۶ مثقال یا ۷۵ گرم بود . ۵۲- ۵۰ لول معادل یک کیلو گرم میباشد . گونه های استعمال تریاک بین معتادان به سیخ و سنگ ، سیخ و سوزن ، قل قلی ، وافور وخوردن تریاک یا حب کردن معروف است.

  • پریسا الماسی , ژوئن 30, 2016 @ 2:19 ب.ظ

    آیا همسر یک شخص معتاد میتونه به خوب شدن همسرش کمک کنه با کلاسای مشاوره.و شما چ مشاور قهاری رو معرفی میکنید

    • راهنما , جولای 1, 2016 @ 12:33 ب.ظ

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸

  • حسین , نوامبر 26, 2016 @ 1:12 ق.ظ

    اینکه همسر یک فرد معتاد میتونه کمکی در ترک اعتیاد همسرش نقش داشته باشه یا نه؟ به همون اندازه تاثیر داره که میتونه فرد باعث اعتیاد همسرش بشه….ولی نکته مهم اینکه اعتیاد شخص به قبل از ازدواج با طرف بر میگرده؟یا بلعکس فرد در دوران مجردی حتی سیگار هم استعمال نمیکرده ولی چند ماه یا سال بعد از ازدواج درگیر پروسه ی اعتیاد شده؟…معمولا افراد مجرد که اعتیاد را تجربه کردن و بعدها ترک کردن بعد از ازدواج حتی کمرشکن ترین مشکلات زندگی هم ؛باعث رفتن سوی مصرف مجدد مواد مخدر در فرد نمیشه.و از طرفی بسیار شادابتر و سرزنده تر با همسر و فرزندان خودش رفتار میکنه..چون یک حقیقت واسه فرد وجود داره که ترسناکترین غول زندگی فقط و فقط دوران اعتیادش بوده و بدتر از اون دوران ترک اعتیادش..پس هر مشکل دیگه ای توی زندگی متاهلی که باهاش درگیر بشه واسه ی فرد کوچکترین مشکل حساب میشه و حتی قادر به حل و فصل میباشد..چون الگوی ترس چیز دیگریست برای اون فرد.و حتی حاظر نیست ۱%خودشا با اون غول درگیر کنه.و هزاران عوامل دیگر که میتونه تو ترک افراد متاهل تاثیر داشته باشه..اعتیاد پیچیده ترین موضوع در افراده.و دست کم اکثر هموطنان کشورمون مخصوصا مردها تجربه اعتیاد و ترک اعتیاد را داشتن.مخصوصا مواد مخدر.از طرفی دختر خانومایی که ازدواج میکنن اگه روزی متوجه شدین همسرتون قبل از ازدواج با شما اعتیاد داشته و ترک کرده و بعدا با شما ازدواج کرده هیچ موقع ناراحت نشید.شما یک برگ برنده تو دستتون هست.و اینکه همسرتون تجربه تلخی را پشت سر گذاشته و مسلما هیچ فردی حاظر به انجام مجدد کاری که زجر اورترین حالات را واسه رهایی در پی داره نمیشه.خیالتون راحت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.