مرکز مشاوره

از پوشک گرفتن فرزند

از پوشک گرفتن فرزند

از پوشک گرفتن فرزند:برای از پوشک گرفتن فرزندتان عجله نکنید.

کودکتان را با دیگری مقایسه نکنید.

هیچ دو کودکی کنترل ادرار را در یک سن به دست نمی آورند.

زمان واقعی کنترل ادرار برای هر کودک، هنگامی است که

مغز، اعصاب و عضلات به اندازه کافی رشد کرده باشند

و کودک بتواند آنها را کنترل نماید که معمولا بین ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی اتفاق بیفتد.

شماره های تماس 01

از پوشک گرفتن فرزند

منبع: کودک و نوجوان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

5 نظرات

  • زینب , می 14, 2017 @ 12:27 ق.ظ

    پسر ۲۳ ماهم نزدیک یک ماه از پوشک گرفتم اولا خوب همکاری میکرد مخصوصا پی پی قشنگ میگفت ولی کم کم جیش اصلا نمیگفت الان چند روزه پی پی هم نمیگه لطفا راهنماییم کنید؟

    • راهنما , می 14, 2017 @ 10:49 ق.ظ

      برای اینکه به راحتی و به درستی کودک را از پوشک بگیرید باید زمان و روش های درست ان را بدانید تا در این راه دچار مشکل نشوید چرا که اگر به درستی در این دوران با کودک رفتار نکنید مطمئنا کار شما سخت تر می شود و نتیجه نخواهد داد.از پوشک گرفتن بچه

      طبق نظر پزشکان برای آنکه کودک توالت رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می کند یعنی مثانه یا روده ها به محض پرشدن، خالی می شوند. به طور کلی از ۲۸ ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می کند و می توانند ادرارشان را کنترل کنند.

      بهترین فصل برای ازپوشک گرفتن بچه فصل بهار و تابستان است .کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید و چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

      برای شروع پوشک تو پاش باشه ( صرف اطمینانتون ) و موقع دستشویی کودک باز کنید .

      او را در این مدت در خانه حبس نکنید و بهتر است مواقعی که بیرون از خانه هستید بیشتر مراقب باشید و یادآوری کنید که در مواقع لازم به شما بگوید تا او را به توالت ببرید.
      اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما ۱۰ دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید و بعد از چند دقیقه دوباره او را به توات بازگردانید.

      برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می ترسند که برای حل این مشکل بهترین راه این است که به او توضیح دهید که این کار بدن او برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی او مهم است.

      از پوشک گرفتن

      روش های از پوشک گرفتن بچه

      برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، روی آن بنشیند. می توانید این صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خود کودک قرار دهید.

      برای آموختن پاکیزگی باید کودک را تشویق کرد. تشویق های زبانی مثل گفتن “تو بزرگ شده ای” و تو “مایه افتخار هستی” در کنار تشویق های عملی! مثلا هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از اینکه امتیازش به حد خوبی رسید برایش هدیه بخرید.

      بعضی بچه های۲ تا ۲ سال و نیمه هم می توانند خودشون پوشکشونو دربیاورند و با دستشویی بروند اما بعضی از انها نه. در هر سنی ۱ تا بالاتر ، کودک ، شاید زیاد متوجه نباشه و مجبور باشیم مدام رسیدگی کنیم.

      مراقب باشید تا با سرزنش او کار را خراب نکنید .شاید کودک برای چند روز اختیار مدفوع و ادرارش را به دست بیاورد اما بعد از آن دوباره نتواند خود را کنترل کند. در این صورت او را سرزنش نکنید و فقط مرتب توالت رفتن را به او یادآور شوید.

      در طول زمانی که قرار است پاکیزگی را به فرزندتان آموزش دهید، از پوشک های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه جا را کثیف نمی کند هم بتواند در صورت تمایل فورا آن را درآورد.
      کودکان در ۳ سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می آموزند اما باز هم کنترل این مساله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند. شب ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصرها که او را می خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید.

      شما با دانستن این نکات می توانید به راحتی کودکتان را از پوشک بگیرید فقط باید دقت کنید که :

      از پوشک گرفتن بچه

      بهترین روش از پوشک گرفتن کودک

      صبر کنید و حوصله به خرج بدید.

      چند هفته یا چند ماه صبر کنید و سپس دوباره تکرار کنید.

      هر ده دقیقه یکبار ، دستشویی ببریدش و هر دفعه ، بهش تذکر بدید هر وقت دستشویی داشت بهتون بگه و باهاش با ملایمت و مهربونی رفتار کنید تا نتیجه منفی نده.

      اگر از دستشویی رفتن می ترسه ، بزارید گوشه ای بشینه و کارشو انجام بده ، سپس با شیلنگ آب بکشید و هر دفعه تشویقش کند که به دستشویی میاد.

      بعضی کودکان ایستاده دستشویی می کنند و کم کم به نشستن عادت می کنند.

      زمانی که در مهمانی هستید مدام از او سوال کنید و به دستشویی بریدش.

      هربار غذا یا مایعات می دید ، ببریدش دستشویی تا خودش خبر کنه.

      از یک لفظ خاص برای دستشوییش مثل جیش یا اه ( کارخرابی ) و… یادش بدید ، تا بهتون بگه ، هر لفظ مناسبی که کودک شما می تونه بفهمه و شما رو خبر کنه .

    • مشاور , می 17, 2017 @ 8:13 ب.ظ

      با سلام
      وزش توالت رفتن (Toilet training) یعنی تعلیم کودک در زمانی که پیغام‌های ادرار کردن و حرکت روده را درک کرده و از لگن کودک یا توالت در زمان مناسب استفاده نماید. زمانی آموزش توالت رفتن شروع می‌شود که کودک آماده باشد. در صورتی که آموزش قبل از آمادگی کودک شروع شود، این مسأله منجر به مبارزه بین والدین و کودک می‌شود، و مدت لازم برای آموزش کودک افزایش می‌یابد.

      توانایی کنترل عضلات مثانه و روده با رشد و تکامل مناسب کودک، حاصل می‌گردد. در کودک زیر ۱۲ ماه، هیچ کنترلی بر حرکات مثانه و روده وجود ندارد. در سنین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی، کنترل بسیار کمی پدید می‌آید. اکثر کودکان تا سن ۲۴ الی۳۰ ماهگی قادر به به دست آوردن کنترل مثانه و روده نیستند. بر این اساس، میانگین سن آمادگی برای «آموزش توالت رفتن» ۲۷ ماهگی است. معمولا پسرها «آموزش توالت رفتن» را در مقایسه با دخترها دیرتر شروع می‌کنند و پروسه یادگیری آنها کمی بیشتر طول می‌کشد.

      ۱۵% کودکان در سن سه سالگی و ۴% آن‌ها در سن چهار سالگی هنوز یادگیری کامل ندارند. از سوی دیگر، همیشه باید به خاطر داشته باشید با این آموزش‌ها کودک به طور ناگهانی یاد نمی‌گیرد که خودش را خیس نکند و این کار احتیاج به زمان دارد. روند آموزش کامل، ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

      آموزش توالت یک نقطه عطف در تکامل کودک است. یادگیری زمانی روی می‌دهد که توانایی‌های جدید فیزیکی، کلامی و اعتماد به نفس به سرعت در حال پیشرفت است.

      درحین «آموزش توالت رفتن»، باید کلمات و روش‌های آموزشی در والدین، مادر بزرگ‌ها و پرستار کودک یکسان باشد تا کودک گیج نشود.

      ب: چه زمانی کودک آماده آموزش است؟

      برخی مشاهدات نمایانگر آنند که کودک آمادگی «آموزش توالت رفتن» را داراست. کودک شما باید قادر باشد:

      -به خوبی راه برود و لگن را پیدا کند.
      -به شما بگوید نیاز به رفتن به توالت دارد.
      -عضلات خود را بتواند تا حد زیادی قبل از رسیدن به توالت کنترل کند.
      -هیچگاه تحت تأثیر سایر اطرافیان در شروع این آموزش -عجله نکنید؛ و صرفأ روی نشانه‌های کودک خود متمرکز شوید. علایمی که نشان می‌دهد کودک ممکن است آماده «آموزش توالت رفتن» باشد، شامل موارد ذیل است؛
      -کودک از شما بخواهد پوشکش را عوض کنید یا به شما بگوید در حال دفع مدفوع یا ادرار کردن است.
      -کودک درک کلامی در رابطه با روند ادرار کردن را داشته باشد.
      -کودک قادر به دنبال کردن دستورات ساده است، نظیر کتاب را بیاور، به اتاق برو.
      -اگر کودک قبل از ادرار یا مدفوع کردن، در حالی‌که پوشک دارد، شما را آگاه سازد؛ تا حدی می‌توان -امیدوار بود که او آماده «آموزش توالت رفتن» است.
      -کودکی که آماده است، معمولا از کثیف یا خیس بودن پوشک احساس ناراحتی می‌کند.
      -او از تقلید رفتار والدین و کودکان بزرگ‌تر لذت می‌برد.
      -قادر به نشستن و بلند شدن از روی لگن است.
      -قادر به شناخت و درک کارکرد بخش زیادی از اشیاء پیرامون خود در محیط منزل است.
      -قادر است با حداقل کمک، شلوار خود را در بیاورد و بپوشد.
      -شما را هنگام توالت رفتن دنبال می‌کند و کنجکاو است که چگونه می‌توان از توالت استفاده کرد.
      -دفع مدفوع منظم، نرم و شکل یافته دارد.
      -می‌خواهد توالت برود تا والدین او را تشویق کنند.
      -کم کم نسبت به پوشک بی‌علاقه شده و تمایل دارد آن را در زمانی که خیس یا کثیف است باز کند.
      -حداقل پوشک را تا ۲ ساعت پس از تعویض خشک نگه می‌دارد، این نشان می‌دهد ظرفیت مثانه افزایش یافته است.

      نکته مهم: نیازی نیست که برای شروع تمام خصوصیات فوق وجود داشته باشند. معمولا روند کلی تکاملی کودک به شما می‌گوید که کی شروع کنید.
      بهترین سن آموزش به بچه ها برای کنترل ادرار و مدفوع دو تا سه سالگی است و البته این مساله به میزان آمادگی کودک متفاوت است. نکته مهم این که قبل از این سن به هیچ وجه نباید آموزش را شروع کرد چرا که حتی اگر پدر و مادر موفق شوند این مساله را به کودک خود آموزش دهند، بچه با آسیب هایی روبه رو خواهد بود. اما برای این که بتوان کنترل ادرار و مدفوع را به بچه آموزش داد، لازم است چند نکته را یادآوری کنم. بهترین فصل برای این آموزش فصل گرماست . ولی به خاطر داشته باشید تحت هیچ شرایطی دو آموزش را با هم انجام ندهید. به طور مثال گرفتن بچه از شیر یا جدا کردن محل خواب با پوشک گرفتن. اولین مرحله برای آموزش کودک این است که باید اطلاعات نسبی از برنامه دستشویی رفتن بچه ها داشته باشید . یک هفته قبل از آموزش باید به طور مرتب برنامه دستشویی رفتن کودک راکنترل و یادداشت کنید . حتما هفت روز را بنویسید چون میانگین بهتری را به دست می آورید. مثلا کودک بعد از صبحانه مدفوع می کند و بعد از دو ساعت ادرار می کند … ساعت ها مهم نیستند و در واقع نکته مهم فاصله زمانی آنهاست چون خواب کودک متغیر است. مساله بعدی خرید یک لگن خوب و هیجان انگیز برای بچه است. چند لگن خوب را انتخاب کنید و به فرزند خود اجازه انتخاب بین آن چند عدد را بدهید. به اولین لگنی که علاقه نشان داد و با آن بازی کرد، همان را برایش خریداری کنید. پس از آن چند روز لگن را در اتاق کودک یا در جلو تلویزیون بگذارید ( البته قبل از این که از لگن استفاده شود) تا کودک به آن عادت کرده و با آن بازی کند .سپس آن را به دستشویی برده و در محل ثابتی قرار دهید و دیگر هرگز آن را خارج نکنید. لگن حتما پشتی داشته باشد. اگر کودک را به منزل مادرتان می برید یک عدد لگن را هم برای آن جا تهیه کنید درست هم شکل و هم اندازه و هم رنگ لگنی که برای بچه در خانه خودتان تهیه کرده اید. نکته مهم دیگری که حتما باید به آن توجه شود این است که کودک شما باید تحت آموزش یکسانی قرار بگیرد. یعنی اگر که مادرتان هم از کودک تان مراقبت می کند او هم دقیقا همانند شما با کودک رفتار کند تا کودک دچار دو گانگی نشود بحث دیگر این است که حتی اگر در درون دستشویی دست کودک با هیچ چیز آلوده ای در دستشویی برنخورد نکرد، باز هم دست هایش را بشویید به این دلیل که انجام این کار در واقع بخش مهمی از آموزش است. پس از آن آلت کودک را با دستمال توالت خشک کنید. روش موثرتری که می توان انجام داد این است که استفاده از لگن و توالت را با همزمان با هم آموزش دهید مثلا هم لگن هم توالت چه فرنگی و چه ایرانی . کار را هم به این شکل باید شروع کنید که زمانی که فرزندتان از خواب بیدار شد، بلافاصله او را سرلگن بنشانید و سپس به او بگویید حالا جیش کن. در عین حال برایش هم کتاب و اسباب بازی هم ببرید و چون مثانه اش پر است خود به خود تخلیه می شود. بعد از این که دستشویی اش تمام شد، او را ببوسید و بیست دقیقه او را باز بگذارید و پس از سپری شدن این مدت، دوباره او را پوشک کنید. دو ساعت بعد دوباره پوشکش را باز کنید. اگر خشک بود دوباره کودک را بر سر لگن بنشانید و همان مراحل قبل را که در دستشویی انجام دادید دوباره تکرار کنید، ولی اگر خیس بود یعنی کودک زودتر از دو ساعت جیش می کند که با چند بار امتحان زمان آن دست تان می آید، همان زمان بچه را باز کنید و روی لگن بنشانید. این برنامه ای که در آن یک هفته قبل از آموزش که ساعت ها و فواصل زمانی ادرار و مدفوع های کودک را یادداشت می کنید در هفته اول آموز ش بسیار برای تان کار آمد است و می توانید از آن استفاده کنید. اگر جیش کرد در لگن دوباره بیست دقیقه او را باز بگذارید و دوباره پوشک کنید و همین طور تا آخر شب این روال را ادامه بدهید. البته در زمانی که از خانه بیرون می روید، اصلا نیازی نیست این برنامه را ادامه بدهید مگر اینکه جای مناسبی را برای تخلیه ادرارکودک داشته باشید.نکته مهم این بخش این است که کودک در فاصله بین دو جیشش حتما باید پوشک داشته باشد. حتی اگر مطمئن باشید در این فاصله جیش نمی کند. بعد از مدتی اگر کودک را از پوشک شب گرفتید ولی بعد از مدتی یک یا دو شب دو باره ادرار کرده، به احتمال خیلی قوی به وجود آمدن برخی تغییر شرایط روحی درکودک مثل زمانی که به مسافرت می رود، دور شدن از پدرش، یا خستگی بیش از حد یا این که مایعات زیادی را قبل از خواب مصرف کرده است، سبب بروز این حالت در او شده است.مساله بعدی آداب شستشو است. حتی اگر تا سن ۴ یا ۵ سالگی می خواهید خودتان کودک تان را بشویید، باز هم بد نیست از همان ابتدا ( و البته در صورت تمایل خود کودک ) به او هم اجازه بدهید خودش را بشوید و البته زمانی این اتفاق بیفتد که شما هم نظارت کافی روی او داشته باشید و توضیحات لازم را در زمان شستشو و زمانی که خودش را می شوید به او بدهید. برای شروع کار نیز می توانید ابتدا برای او چهار پایه ای تهیه کنید تا روی آن بایستد و ابتدا و با کمک شما دست هایش را بشوید و خشک کند . ضمن این که خشک کردن کودک با دستمال توالت یکی از مهم ترین آموزش هایی است که بهتر است دختر بچه ها به خاطر نکات بهداشتی آن حتما آموزش ببینند. نکته بعدی پوشک شب است. یکی از مسائلی که کار را به مراتب سخت می کند خوردن شیر در هنگام شب است .دو نوع کودک در زمان ادرار شب داریم: یکی کودکی که با وجود خوردن شیر در هنگام شب ، تمام شب را خشک است و پوشکش را خیس نمی کند، ولی دم صبح ادرار می کند ( علامت بارزش هم این است که دم صبح به خودش می پیچد ). در مورد این نوع بچه ها و بچه هایی که زیر دو سال سن دارند، چون همکاری لازم را در مورد این که سر ساعت آن ها را بیدار کنید و سر لگن بنشانید انجام نمی دهند و از طرف دیگر با بیدار کردن شان، در خواب آن ها مشکل به وجود می آید، این روش را چندان توصیه نمی کنیم. دسته دوم از بچه ها، بچه هایی هستند که از همان شب ادرار می کنند و پوشک شان خیس است. به همین دلیل چون در این بچه ها هنوز آمادگی لازم برای گرفتن آن ها از پوشک به وجود نیامده است، نباید آن ها را از پوشک گرفت. البته این مساله گاهی حتی تا سه سالگی بچه هم طول می کشد.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۲۱۲۲۳۵۴۷۹۰

      موفق باشید

  • maryam , ژوئن 7, 2017 @ 5:23 ب.ظ

    پسر من الن ۳سال داره من از ۷ ماه پیش شروع کردم اوایلش بد نبود وسطش مجبور شدم مسافرت برم و چون راه طولانی بود پوشکش کردم از مسافرت که برگشتم دیگه با هیچ راهی نتونستم پیشرفت کنم وحتی ۱بار هم جیشش رو نگفته والان من واقعا کم آوردم ممنونم اگر میشه کمکم کنین

    • مشاور , ژوئن 7, 2017 @ 11:24 ب.ظ

      با سلام

      ● علائم آمادگی

      سن مناسب برای شروع آموزش در کودکان متفاوت است. به یاد داشته باشید آموزش پیش از زمان مناسب می تواند مشکلاتی از قبیل شب ادراری، استرس و احساس ناامنی و اعتماد به نفس پایین برای کودک به همراه داشته باشد. برای این که مطمئن شوید کودک تان به سن مناسبی رسیده و آمادگی نسبی برای پذیرفتن لگن را دارد یا هنوز کنار گذاشتن پوشک برایش زود است، باید به دنبال علائم زیر باشید. با توجه به رشد جسمی، رفتاری و روان شناختی سن مناسب برای شروع استفاده از لگن سنی است که:

      کودک بتواند به راحتی راه برود، بدود، بنشیند و از پله ها بالا و پایین برود. زمان دفع مشخص و منظمی داشته باشد و بتواند حرکات روده ای را تا حدودی کنترل کند. بتواند بیش از ۳ یا ۴ ساعت خشک بماند. این امر به شما نشان می دهد ماهیچه های مثانه به قدری قوی شده اند که بتوانند ادرار را برای مدت مشخصی نگه دارند.

      بتواند چند دقیقه آرام بنشیند و بازی کند، بدون این که راه بیفتد و بهانه بگیرد. بتواند شلوارش را به تنهایی بالا و پایین بکشد. اگر پوشکش خیس یا کثیف بود، احساس ناراحتی کرده و اعتراض کند. بتواند از رفتارهای سایرین تقلید کند. وقتی شکمش کار می کند از ظاهرش مشخص باشد، مثلا سکوت کند، جای خلوتی برود یا حالت چهره اش تغییر کند. این نشان می دهد او نسبت به کاری که می کند تا حدودی آگاه است.

      بتواند دستورات و فرمان های ساده را دنبال کند؛ مثلا کتاب را بیاور، به اتاق برو، کلاهت را سر کن و… مفهوم قرار دادن هر چیز را سر جایش درک کند و به آن اهمیت بدهد. نشانه ای از استقلال در رفتارش باشد و دوست داشته باشد مستقل کار هایش را انجام دهد، مثلا خودش غذایش را بخورد یا لباس هایش را درآورد.

      نسبت به استفاده از لگن و کنار گذاشتن پوشک اعتراضی نداشته باشد و همکاری لازم را در حد توانش نشان دهد. از کلماتی برای آگاه کردن شما نسبت به خیس بودن یا کثیف بودن پوشکش استفاده کند و قبل از انجام عمل دفع و ادرار بتواند با این اسامی وضعیتش را اعلام کند یا حتی قادر باشد خودش را نگه دارد تا به دستشویی برسد.

      این ها علائمی هستند که نشان می دهند کودک شما درک مناسبی از نیاز هایش دارد. لازم نیست کودک تمام علائم را با هم داشته باشد، فقط کافی است به طور کلی نشانه ای از اشتیاق و ناراحتی از پوشک به شما نشان دهد، آن وقت شما می توانید با خیال راحت آموزش را آغاز کنید.

      ● آمادگی کودک

      آمادگی کودک مهم ترین اصل شروع آموزش است. برای این که کودکی بتواند به تنهایی به دستشویی برود، رسیدن به مراحل رشد جسمی و روانی الزامی است. پیش از ۲ سالگی دستگاه عصبی کودک آن قدر کامل نیست که بتواند زمان توالت رفتن خود را کنترل کند. پس هرگز کودک تان را وادار به انجام کاری نکنید که با آن احساس راحتی نمی کند.

      اجبار و عجله در آموزش می تواند نتایج عکس بدهد. هر بچه ای در یک مقطعی توانایی های جسمی و روانی لازم برای استفاده از لگن را کسب می کند و معمولا این توانایی ها بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نمایان می شوند، اما هستند کودکانی که حتی تا ۴ سالگی اعلام آمادگی نمی کنند، پس جای نگرانی نیست.

      هر چه آموزش دیر تر شروع شود کودک آمادگی بیشتری دارد و بهتر با این مسئله کنار می آید. پس برای نتیجه بهتر پیش از هر تصمیمی ابتدا به دنبال نشانه ها و علائم اشتیاق برای کنار گذاشتن پوشک در کودک تان باشید. معمولا زمانی کودک آماده آموزش است که از خیس یا کثیف بودنش آگاه شود و بتواند به نوعی شما را خبردار کند.

      ● زمان مناسب

      اگر احساس می کنید کودک برای کنار گذاشتن پوشک آمادگی لازم را دارد، باید آموزش را شروع کنید و برای این کار زمان مناسبی را در نظر بگیرید. زمان مناسب یعنی کودک و مادر هر دو از نظر روحی در شرایط مساعدی باشند و آرامش کافی برای سر وکله زدن با یکدیگر را داشته باشند.

      اگر کودک دوره ای بحرانی مثل تغییر شرایط و محیط، وجود فرزندی جدید در خانواده، جدایی پدر و مادر یا به طور کلی شرایط سختی را پشت سر می گذارد، بهتر است آموزش را به وقت دیگری موکول کنید. آموزش استفاده از توالت و لگن روندی وقت گیر است و شما هم باید زمان لازم و کافی برای این کار در نظر بگیرید و در عین حال صبر و تحمل داشته باشید.

      اگر خودتان هم در حال پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی هستید یا فشار روانی ناشی از تعویض خانه، کار زیاد و خستگی ناشی از شیر گرفتن کودک و… را تحمل می کنید، بهتر است آموزش را متوقف کنید تا هم خودتان و هم فرزندتان آرامش و انرژی لازم را داشته باشید.

      محیط دستشویی را برای کوچولو ها جذاب کنید. بیشتر کودکان از دستشویی می ترسند، شما می توانید با چند راهکار ساده کودک را تشویق کنید و این ترس را از او بگیرید. ابتدا باید محیط توالت را برایش جذاب کنید و با گذاشتن چند عروسک کوچک یا عکس و پوستر در دستشویی او را تشویق کنید.

      ● آموزش به صورت منظم و روتین

      آموزش باید به صورت پیوسته و منظم باشد تا کودک سردرگم نشود. زمانی مشخص برای استفاده از لگن در نظر بگیرید. ابتدا کودک تان را روزی یک بار مثلا پس از صبحانه، قبل از حمام یا پس از صرف مایعات با پوشک روی لگن بنشانید تا احساس امنیت کرده و به این کار عادت کند. هنگامی که کودک به نشستن روی لگن در این زمان ها عادت کرد و آن را جزئی از کارهای روتین روزانه اش پذیرفت، اجازه دهید بدون پوشک روی لگن بنشیند و مدتی به این صورت لگن را امتحان و به این احساس جدید هم عادت کند.

      برایش توضیح دهید این همان کاری است که مامان و بابا و بزرگتر ها انجام می دهند. اگر کودک تان چه با پوشک و چه بدون پوشک علاقه ای به نشستن روی لگن نشان نمی دهد او را مجبور به این کار نکنید. تشویق و صبر بخش عظیمی از این آموزش را در بر می گیرد. پس اگر کودک در لگن ادرار کرد یا روی لگن نشست او را با هیجان تشویق کنید. تشویق او را به استفاده از لگن مشتاق تر می کند و احساس خوبی به او دست می دهد.

      ● اولین قدم

      محیط دستشویی را برای کوچولو ها جذاب کنید. بیشتر کودکان از دستشویی می ترسند، شما می توانید با چند راهکار ساده کودک را تشویق کنید و این ترس را از او بگیرید. ابتدا باید محیط توالت را برایش جذاب کنید و با گذاشتن چند عروسک کوچک یا عکس و پوستر در دستشویی او را تشویق کنید.

      قدم بعدی تهیه یک لگن زیبا و خوش آب و رنگ است که بتواند کودک را هنگامی که روی لگن می نشیند، سرگرم کند. ابتدا با لگن های کوچک آغاز کنید تا کودک به احساس آرامش و امنیت برسد و نشستن روی لگن را یاد بگیرد. بهتر است لگنی را انتخاب کنید که مانند صندلی دسته داشته باشد تا کودک هنگام نشستن و برخاستن احساس راحتی کند و از دسته ها کمک بگیرد. بعضی لگن ها در اطراف شان اسباب بازی های فکری یا موزیکال دارند که در این صورت کودک را بهتر و آسان تر جذب می کنند.

      آموزش باید ابتدا به صورت تئوری آغاز شود. از ۱۸ ماهگی لگنی برای کودک تهیه کرده و به صورت آرام و پیوسته کودک را با روش استفاده از آن آشنا کنید. ابتدا اجازه دهید کودک با پوشک روی لگن بنشیند تا به نشستن روی آن عادت کند و بفهمد درون آن سقوط نمی کند. بهتر است قبل از شروع آموزش کتاب هایی برای کودک تهیه کنید که با عکس و داستان در مورد استفاده از دستشویی توضیح می دهند.

      با رعایت تمام موارد، باز هم ممکن است کودک شما در مواردی کنترلش را از دست بدهد و خودش را خیس کند، عصبانی نشوید و هرگز او را تنبیه نکنید، در عوض با تشویق او را به استفاده از لگن ترغیب کنید. شرایط او را درک کنید. او تنها مدت کوتاهی است که استفاده از ماهیچه های بدنش را آموخته و کنترل دفع را به دست گرفته.

      کنار گذاشتن پوشک و آموختن استفاده از لگن فرآیندی زمان گیر است که صبر و حوصله زیادی می خواهد. برای جلوگیری از این اتفاقات ناگهانی لباس ها و شلوارهای گشاد تن کودک بکنید که درآوردن و پوشیدن شان راحت باشد. وقتی کودک تان به طور ناگهانی خودش را کثیف کرد، او را در دستشویی تمیز کرده و استفاده از لگن را یادآوری کنید و از او بخواهید دفعه بعد به دستشویی برود.

      ● شورت آموزشی

      زمانی که احساس کردید کودک دیگر با استفاده از لگن مشکلی ندارد و به راحتی با این موضوع کنار آمده پوشک را کنار بگذارید و از شورت های آموزشی استفاده کنید. این کار اجازه می دهد کودک اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند و پس از مدتی خودش شورت آموزشی را از پایش درآورد و روی لگن بنشیند، ولی همچنان پوشک را در برنامه شبانه و خواب کودک نگه دارید.

      اگر کودک تان به استفاده از شورت های آموزشی عادت کرد و پیش از انجام عمل دفع شمارا مطلع کرده و به دنبال لگن بود، وقت آن رسیده از شورت های معمولی استفاده کنید، اما هنوز هم امکان خطا وجود دارد، پس یادآوری استفاده از لگن را فراموش نکنید. استفاده از شورت هایی با عکس کاراکترهای کارتونی مورد علاقه کودک ممکن است او را به خیس نکردن خودش تشویق کند، پس تمام راه ها و جوانب را در نظر بگیرید تا روز به روز به موفقیت نزدیک تر شوید.

      ● چند پیشنهاد

      تا اینجا فهمیدیم که آموزش استفاده از لگن باید ابتدا در طول روز و بعد در شب شروع شود. زمانی که کودک میل به استقلال دارد و می تواند شما را از کثیف بودن پوشکش آگاه کند، بهترین زمان شروع آموزش است و تنها کلید موفقیت صبر و بردباری و تشویق فراوان است. برای تشویق کودک شعر و آوازی اختراع کنید و هربار موفق شد در لگن دستشویی کند با این شعر و آواز اختصاصی او را تشویق کنید.

      کتاب هایی تهیه کنید که با داستان و شعر و تصویر، روند دستشویی رفتن را به تصویر می کشند. این کتاب ها را در دسترس کودک تان قرار دهید و برایش بخوانید تا او هم مانند شخصیت داستان به استفاده از لگن مشتاق شود.

      زمان های مشخصی برای استفاده از لگن اختصاص دهید تا به یک عادت روزانه تبدیل شود. مثلا هر ۲۰ دقیقه کودک را روی لگن بگذارید و او را تشویق کنید تا کارش را انجام دهد. سپس به مرور این زمان را طولانی تر کنید، هر ۳۰ دقیقه، هر ۴۰ دقیقه و… پس از مدتی بر حسب عادت، کودک خودش به سراغ شما می آید و از شما می خواهد او را به دستشویی ببرید.

      از یک ساک جادویی یا کیسه گنج استفاده کنید. می توانید یک کیسه کوچک رنگی بردارید و آن را پر از اسباب بازی کوچک کنید. اگر اسباب بازی ها با موضوع دستشویی رفتن باشند بهتر است، مانند لگن های کوچک، دوش حمام، صابون های تزئینی، شلنگ، حوله و… یا با مقواهای رنگی این اشکال را ببرید و درون کیسه بیندازید.

      سپس هر بار که کودک موفق شد او را تشویق کنید و اجازه دهید خودش اسباب بازی یا ماکتی را از درون ساک جادویی بیرون بیاورد و درون یک جعبه کفش نگه دارد تا قسمت بعدی آن را دفعه بعد به دست آورد. با این کار او تشویق می شود به دستشویی برود تا سرانجام دستشویی کوچک و ماکت خود را کامل کند. پس از مدتی می بینید او به استفاده از لگن و دستشویی عادت کرده. همچنین می توانید این کار را با یک صندوقچه گنج امتحان کنید، کشف چیزهای جدید همیشه برای کودکان لذت بخش است.

      استیکر و عکس برگردان های زیبا به کودک تان جایزه بدهید، کودکان همیشه از تشویق شدن استقبال می کنند و برای تشویق دوباره سعی می کنند کارهای خوب انجام دهند. شما می توانید از همین قضیه به نفع خودتان استفاده کنید. مقوایی بزرگ روی در دستشویی نصب کنید و هر بار که کودک به دستشویی رفت یک عکس برگردان به او جایزه بدهید تا روی مقوا بچسباند. در آخر تابلویی دارید پر از عکس برگردان های زیبا که خبر از موفقیت شما و فرزندتان می دهد.

      از توالت رفتن و نشستن روی لگن یک بازی درست کنید. به طور مثال می توانید از رنگ های خوراکی استفاده کنید. یک قطره رنگ خوراکی آبی در لگن بریزید. سپس به کودک نشان دهید با ادرار در لگن، رنگ آب تغییر می کند و سبز می شود. کودک از این که بفهمد این کار را خودش کرده به شدت ذوق می کند. همچنین می توانید در لگنش برای او نشانه ای برای هدف گیری قرار دهید. مثلا یک تکه دستمال توالت در لگنش بگذارید و از او بخواهید با ادرارکردن روی آن، آن را خیس کند.

      ● آموزش تقلیدی

      کودکان مقلد های خوبی هستند و دقیقا همان کاری را انجام می دهند که شما انجام می دهید. برخی کودکان ممکن است با تقلید از شما استفاده از توالت را یاد بگیرند. پس به آنها اجازه دهید تا جنس موافق شان را هنگام استفاده از توالت ببینند. رابطه بین توالت و دستشویی کردن را به کودک نشان دهید. کودک در ابتدا مدفوع و ادرار را بخشی از بدنش می داند و نمی تواند درک کند چیز کثیف و بدی است.

      برای او توضیح دهید ادرار و مدفوع حاصل چیست و از کجاآمده و حتما به او بگوید که بخشی از بدنش نیست تا کودک هنگام دفع دچار ترس نشود. اگر کودک همچنان پوشکش را کثیف کرد، سعی کنید او را حین مدفوع کردن گیر بیاورید و برای او توضیح دهید که مشغول چه کاری است.

      سپس با حفظ خونسردی او را به دستشویی برده روی لگن بنشانید و محتویات پوشک را در لگن خالی کنید و به او اجازه دهید کاسه توالت را ببیند و خودش سیفون را بکشد و با خداحافظی از محتویات پوشک به او بفهمانید باید کارش را در لگن انجام دهد. شست وشوی باسن، خشک کردن و شستن دست ها را بعد از توالت برای کودک توضیح داده و به صورت نمایشی آن را اجرا کنید.

      دیدن این حرکات و شنیدن توضیحات شما به کودک کمک می کند درک بهتری از این مرحله آموزش داشته باشد و به این کار ها عادت کند. اگر فرزند شما خواهر یا برادر بزرگتری دارد که این مراحل را پشت سر گذاشته از او نیز در اجرای این حرکات کمک بگیرید. دیدن کودکانی که به سن فرزندتان نزدیکند به کودک کمک می کند تا راحت تر با این مسئله کنار بیاید.

      هنگامی که کودک روی لگن نشسته کتاب ها را برای او بخوانید و عکس ها و تصاویر را برای کودک توضیح دهید تا با مفهوم کلی استفاده از لگن آشنا شود و آمادگی ذهنی برای پذیرش آن را داشته باشد. برخی کودکان از صدای بلند سیفون می ترسند. پس اجازه دهید خودش سیفون را بکشد و این کار را به نوعی بازی تبدیل کنید تا ترسش بریزد.

      ● کنار گذاشتن پوشک در شب

      کنترل دفع و ادرار ابتدا باید در طول روز صورت گیرد و بعد نوبت به شب ها می رسد. هنوز زمان کنار گذاشتن پوشک به طور کامل نرسیده. حتی اگر کودک تان تمام روز خشک و تمیز بماند، چند ماه دیگر طول می کشد تا کنترل دفع در طول شب را کامل بیاموزد. هنوز بدنش آن قدر بالغ نشده که شب هنگام احساس دفع به مغزش فرمان بیداری بدهد و به دستشویی برود.

      برای چند ماه اول همچنان باید در شب کودک را پوشک کنید اما تشویقش کنید اگر در طول شب نیاز به دفع داشت شما را صدا بزند تا به دستشویی بروید. می توانید لگنش را زیر تخت قرار دهید تا او به استفاده از لگن در طول شب مشتاق شود. پیش از خواب او را به دستشویی ببرید و اگر ۵ شب پشت هم تا صبح خشک ماند و خودش را خیس نکرد، زمان کنار گذاشتن پوشک در طول شب رسیده.

      از شورت های معمولی استفاده کنید و زیر تشکش پلاستیکی پهن کنید تا در صورت دفع اتفاقی تشک ها کثیف نشوند. اگر همچنان در طول شب نتوانست شما را آگاه کند و خودش را خیس کرد، هرگز دعوایش نکنید چرا که با این کار او احساس بدی نسبت به خودش پیدا می کند و اعتماد به نفسش کم می شود.

      ● آموزش با تشویق و ترغیب

      هرگاه احساس کردید کودک نیاز به دفع دارد او را به نشستن روی لگن تشویق کنید. به او کمک کنید به دستشویی برود و لباس هایش را دربیاورد. اگر امکان دارد به او اجازه دهید مدتی بدون پوشک بگردد و اگر فاصله تا حمام و دستشویی زیاد است و فکر می کنید کودک نتواند خودش را نگه دارد لگن را در گوشه ای از اتاق قرار دهید تا در صورت لزوم دسترسی به آن راحت باشد. تمام مراحل را به یک بازی شاد و مفرح تبدیل کنید. هر چه کودک بیشتر بدون پوشک بگردد زود تر و راحت تر استفاده از لگن را می آموزد.

      البته در این فرآیند باید منتظر خیلی چیز ها باشید و عصبانی نشوید، چون ممکن است کودک گاهی هنگام بازی یادش برود و خراب کاری کند. این کار را آنقدر تکرار کنید تا به یک عادت تبدیل شود. هر چند وقت یک بار استفاده از لگن را به او یادآوری کنید و بگویید هر وقت بخواهد می تواند از لگن استفاده کند.

      گاهی کودکان به علت بازیگوشی نمی توانند مدت کافی روی لگن بنشینند، در این صورت بهتر است او را با شعر و آواز تشویق کنید تا کمی بیشتر روی لگن بماند. هر گاه موفق شد، او را تشویق کنید و جایزه ای برایش در نظر بگیرید، مثلا یک کتاب داستان یا یک بازی جدید. به مرور کودک یاد می گیرد عمل دفع را کنترل کند و خودش را به دستشویی برساند.

      هرگز او را مجبور به استفاده از لگن نکنید و خونسردی خودتان را حفظ کنید چرا که در غیر این صورت او را مضطرب می کنید و از روی ترس و استرس ممکن است دستشوییش را نگه دارد و دچار یبوست شود یا استفاده از لگن را یک اجبار ببیند و زحمات شما نقش برآب شود.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.