مرکز مشاوره

صبحانه بدون استرس برای کودکان

صبحانه بدون استرس براي كودكان

چقدر خوب است وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم و بعد از شستن دست و صورت و خوردن صبحانه با نان تازه و لذت بردن از یک روز صبح در کنار خانواده و با آنها لحظاتی را به خوبی سپری کردن، می‌توانیم لحظات خوبی را با آنها بگذرانیم و خوش باشیم.

صبحانه یک وعده غذایی کامل

خوب می‌دانیم که قطع به یقین این موضوع ساده برای همه شما اتفاق افتاده و مطمئنا بارها و بارها برای خوردن یک صبحانه در کنار هم جمع شده‌اید و از این موضوع به اندازه کافی لذت بریده‌اید. حال بگذریم از اینکه از نظر کارشناسان تغذیه صبحانه یکی از اصلی‌ترین وعده‌های غذایی به حساب می‌آید و در فکر و ذهن ما و کودکانمان تاثیر خوب و مثبتی را دارد.

صبحانه خوردن یک فرهنگ خوب

چقدر خوب است با توجه به مشکلات امروزی و در نظر داشتن اینکه کارهای روزمره مقدار زیادی به این دور هم بودن‌ها لطمه وارد کرده، یک روز در هفته را بتوانیم به صبحانه خوردن در کنار اعضای خانواده اختصاص دهیم. اغلب کسانی که تمام طول هفته را صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و به محل کار می‌روند، احتمالا ترجیح می‌دهند روزهای جمعه کمی دیرتر از خواب بیدار شوند و صبحانه‌شان را ساعت ۱۱ به بعد بخورند و ناهار و عصرانه را یکی کنند یا ناهار سبک‌تری بخورند. صبحانه خوردن در کنار خانواده از آن کارهایی است که خیلی از ما بسیاری از مواقع به علت گرفتاری‌های شخصی و کاری از آن بی‌بهره‌ایم.

چقدر خوب است در مواقعی که سر سفره نشسته‌ایم و بدانیم که شکل، مدل و طریقه صبحانه خوردن بسیاری از کودکان را باید برحسب شخصیت آنها چید و به این صورت بیشتر به انتخابشان بر سر سفره بها دهیم. بارها شاهد آن بوده‌ایم که از خواب بیدار کردن کودکان و به صورت سریع نشاندن آنها بر سر سفره باعث می‌شود تا حدود زیادی کودکان میل به خوردن صبحانه نداشته باشند و یا به زور خود را مشغول و فقط سرگرم خوردن صبحانه نشان دهند.

توصیه: کودکان را به صبحانه عادت دهید

ما به شما توصیه می‌کنیم که در بسیاری از عادات کودک به خوردن صبحانه یک سری تغییر و تحولات مثبت به وجود بیاورید؛ مثلا وقتی که شب‌ها کودک را کمی زودتر بخوابانید تا وقتی که می‌خواهند صبح‌ها از خواب بیدار شوند، خیلی زودتر و راحت‌تر از خواب برخیزند. می‌توان با یک ورزش صبحگاهی کوچک کودک را ترغیب کنیم تا با فکر بازتر و بدنی آماده‌تر بر سر سفره حضور یابد. شاید برای خیلی از شماها این سوال پیش بیاید که مگر ورزش هم برای خوردن صبحانه مسئله مهمی به شمار می‌رود؟

در جواب شما باید بگوییم که بله، ورزش کردن در قبل از وعده غذایی کودک باعث می‌شود که فرزند شما با روحیه‌ای بشاش و آماده‌تر بر سر سفره بنشیند و با دلگرمی بیشتر به خوردن صبحانه روی آورد. نکته‌ای دیگری که حائز اهمیت است این مسئله است که هر چقدر کودک از استرس و ناملایمات و درگیری‌های امروزه به دور باشد، قطع به یقین می‌تواند تغذیه بهتری داشته باشد و بدانید که ورزش صبحگاهی کوچک قبل از خوردن صبحانه و بعد از آن، یک مراسم جالب برای صبحانه خوردن کودک است و میل کودکان را به خوردن صبحانه بانشاط‌تر افزایش می‌دهد.

در صبحانه خوردن عجله نکنید

در این مواقع اگر بخواهید کودک به صورت عجله‌ای صبحانه‌اش را بخورد، سبب طفره رفتن آنها از صبحانه خوردن می‌شوید. اگر در خودتان این مسئله را حس می‌کنید، نگران نباشید و کودک را مجبور به خوردن صبحانه نکنید و به او به مقدار کافی اجازه دهید یک تا دو ساعت بعد از بیدار شدن از خواب و هر وقت که خود کودک به غذا میل داشت، چه در مدرسه و یا در مهدکودک، سر فرصت و به آرامی و با خیال راحت صبحانه‌اش را بخورد.

نکات اصلی در تغذیه صبحگاهی کودک

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است و نیاز است به آن اشاره شود و از نظر بسیاری از روانشناسان و روانکاوان تغذیه کودک مورد اهمیت واقع شده است، شکل صبحانه و حتی شکل و رنگ ظرف‌ها است که می‌تواند در به وجد آوردن و سر ذوق آمدن کودکان برای خوردن صبحانه تا حدود زیادی موثر باشد و آنها را ترغیب کند تا با آرامی و خیال راحت‌تری صبحانه را میل کنند. جالب است بدانید که اگر کودک شما تمایلی به خوردن صبحانه از خود نشان نمی‌دهد، می‌توانید در بسیاری از مواقع به ایشان خیار، گوجه، تخم مرغ یا پوره را به شکلی زیبا و به صورت حیوانات تزئین کرده و با حالتی جالب و دیدنی و دل انگیز و همراه با تعریف کردن داستان‌های چه‌بسا خنده‌دار و جالب او را تشویق کنید به خوردن کنید.

فرهنگ ایرانی و صبحانه

می‌توان در کنار این نوع صبحانه‌ها در بازار، مقدار زیادی از غلات آماده‌ای را هم که وجود دارد که غالبا با تبلیغات آنها و عکس روی بسته‌هایشان توانسته‌اند در بسیاری از مواقع خیلی از کودکان را به سمت مصرف غذا و تغذیه مناسب تشویق کند. در رابطه با نوع کیفیت این نوع موارد غذایی بهتر است با متخصصان تغذیه مشورت کنید. خوب است بدانید که از نظر روانی نیز استفاده از آنها اگرچه با فرهنگ ایرانی همراه نیست، اما مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ایجاد محیط مفرح برای کودک

سعی کنیم زمینه خوردن صبحانه را برای کودکمان مفرح و جالب در نظر بگیریم. یعنی اگر قرار است کودکی که حدود ۱۰ ساعت خوابیده و بعد از این مدت از خواب بیدار شده را با عجله و بدون در نظر گرفتن حوصله سیرش کنیم، باید بدانید که این کار بسیار اشتباه است، چرا که نه تنها کودک به خوبی غذا نمی‌خورد، بلکه قطع به یقین از خوردن صبحانه صرف نظر و سعی می‌کند خودش را با اسباب بازی و یا موارد این چنینی مشغول کند و هیچ گاه نمی‌شود با زور به کودک صبحانه خوراند.

افزایش مدت زمان صبحانه

یکی دیگر از نکاتی که بسیار در این زمینه حائز اهمیت است، مسئله وقت و صرف کردن زمان کافی برای خوردن صبحانه کودک است. در بسیاری مواقع دیده شده که والدین می‌خواهند در عرض چند دقیقه و خیلی زود فرزندشان را سیر کنند تا بتوانند به کارهای روزمره خودشان برسند. این خیلی خوب است که شما به فکر کارتان هستید و اهمیت به کارتان می‌دهید، ولی این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که کودک شما هنوز چیزی از موقعیت اجتماعی و دیر شدن کار شما و یا خسارت‌های مالی اینچنینی نمی‌داند و نیاز مبرمی به از شما زمان و وقت مناسب و کافی برای خوردن صبحانه می‌خواهد.

اینکه فکر کنیم او هم می‌تواند مثل ما لقمه بردارد و خورد را سیر کند و سریعا صبحانه‌اش را به اتمام برساند، فکری بس اشتباه است. این روند و رویه اصلا جواب نمی‌دهد و باید حدالامکان زمان و فرصت مناسبی را برای کودک در نظر گرفت تا ایشان بتواند در اسرع وقت به خوردن صبحانه مشغول شود.

می‌توان در بسیاری از موارد به فرزندان این اجازه را داد که برای صبحانه خودشان برنامه‌ریزی کنند. یعنی می‌توان از آنها پرسید که آیا مایل به خوردن پنیر با کره هستند و یا کره با مربا و دست آنها را برای این برنامه‌ریزی‌ها و نوع خوراک باز گذاشت. خوب می‌دانیم که همکاری و همیاری در این زمینه‌ها به ما و خود فرزند کمک می‌کند تا آنها بهتر و صحیح‌تر صبحانه را میل کنند.

چرا کودک ناهار را به صبحانه ترجیه میدهد

اگر شما فرزندی دارید که می‌بینید ناهار را خیلی بهتر از صبحانه می‌خورد، قطع به یقین با یک صبحانه مختصر ایشان را مقداری سیر نگه دارید و وقت ناهار یک ناهار مفصل به ایشان بدهید. یعنی با زور خوراندن و با زور ایشان را سیر کردن، کاری نکنید که هم از غذاخوردن زده شود و هم نتواند وعده بعدی غذا که همان ناهار است را از دست بدهد. بارها در بین والدین این موضوع را شاهد بوده‌ایم که وقتی فرزندشان را از صبح که از خواب بیدار می‌کنند با آنها بر سر خوردن صبحانه کلنجار می‌روند و گاهی اوقات این مسئله تا ظاهر هم ادامه می‌کند. نکته‌ای که بسیار حائز است و مهم است و باید به این والدین گفته شود، این موضوع است که چرا با فشار آوردن به کودکتان و در معرض فشار قرار دادن اینها باعث می‌شوید که از هرگونه تغذیه کردن و خوردن غذای مناسب و به موقع دور شوند و دلشان را بزند؟

در غذا خوردن عجله نکنید

وقتی می‌توان در اسرع وقت و با صبر و حوصله این کار را کرد، چرا با زور و دلسردی و وارد کردن استرس؛ که جالب است این موضوع را هم بدانید که وارد کردن استرس برای کودک در هر زمینه‌ای از نکات منفی به شمار می‌رود و در مورد غذا خوردن و در هنگام غذا یکی از مضرترین و بدترین نکاتی است که به شمار می‌رود، چرا که کودک در بسیاری از مواقع بعد از خوردن غذا دچار دل درد و یا مریضی‌های اینچنینی می‌شود و وقتی والدین کودک را به دکتر می‌برند، یکی از اصلی‌ترین دلیل‌های مریضی‌شان استرس در هنگام خوردن غذا است که به آن اشاره می‌شود و باید از آن دوری کرد.

چگونه به صبحانه خوردن تشویق کنیم

اگر می‌بینید که کودک شما غذای معمولی را نمی‌خورد و یا با غذایی که هرچند با زحمت برای او درست کرده‌اید، به سختی کلنجار می‌رود و قادر نیست که آن غذا را بخورد، از غذاهای دیگری استفاده کنید و با درست کردن غذاهای دیگر کودک را جور دیگری امتحان کنید و ببینید که از غذاهای دیگر استفاده می‌کند و یا خیر. می‌توانید در خیلی از مواقع شیر برای کودک تهیه کنید و به او اجازه دهید که فقط غذای مایع بخورد. مقداری کره روی بعضی از قطعات سیب بمالید و یا این که یک برش پیتزا یا سیب زمینی سرخ شده با پنیر را با یک لیوان شیر به او بدهید. خوب است که بدانید در هنگامی که کودک از نظر خوراک و تغذیه دارد تامین می‌شود، چه اهمیتی دارد که غذایی که به او می‌دهید چه شکلی باشد؟

راهکارهای تشویق کودک به غذا خوردن

چه اهمیتی دارد که شکل و شمایل غذای جدید خوشگل است یا زشت، مهم کیفیت غذا است و مهم‌تر از آن اینکه فرزند شما به راحتی آن غذا را میل می‌کند. متاسفانه بعضی از والدین با مراجعه به دکتر به این موضوع اشاره می‌کنند که فرزندشان به خوبی غذا نمی‌خورد و در هنگام غذا خوردن یا بازیگوشی می‌کند و یا خیلی بی‌میل است و بعد از اینکه از آنها سوالاتی می‌شود، می‌گویند که خیلی دوست داریم فرزندمان هم‌قد و یا هم‌وزن و یا به چاقی فرزند فلان فامیل و یا فلان همسایه شود.

خوب می‌دانید که هر کودکی در یک سنی چاق و یا لاغر می‌شود و یا در روزهای آینده جای این چاق بودن و یا لاغر بودن عوض شده و یا به حالت عادی برمی‌گردد و قطعا این طرز فکر و نگاه اشتباه است که ما بخواهیم بر حسب میل باطنی خود فرزندمان را چاق‌تر و یا اندازه یکی از فرزندان فامیل کنیم. بسیاری مواقع دیده شده که مادرها و بعضی اوقات پدرها به خوراندن غذاهای پروتئینی و یا غذاهای اضافه قصد این را دارند که برای کودکشان نقش یک دکتر و یا کارشناس تغذیه را بازی کنند و به این وسیله نه‌تنها به کودکشان لطمه وارد کرده‌اند، بلکه آنان را از غذاخوردن و تغذیه درست دور کرده‌اند.

می‌توانید غذاهای جدیدی را هر چند وقت یکبار به برنامه صبحانه کودکتان اضافه کنید تا آنها از این یکنواختی فاصله بگیرند و بیشتر به خوردن غذاهای جدید ترغیب شوند و شما را نیز از این نگرانی در بیاورند که چرا غذا نمی‌خورند.

کنارگیری کودک از غذا همیشگی

اگر کودک ناگهان از خوردن غذایی که قبلا دوست داشت، کناره‌گیری می‌کند، به زور آن را به او ندهید. برای مدتی آن را کنار بگذارید و سپس به تدریج و کم‌کم و با نرمی و خونسردی و ظرافت دوباره آن را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای صبحانه کودکتان روی بعضی از غذاهای مشخص تمرکز و تعصب بیهوده به خرج ندهید. یعنی به یکباره فکر این به سرتان نزند که حتما و قطع یقین باید همین غذا را بخورد و بعد از درست کردن غذای مدنظر خودتان، به زور آن را به فرزندتان تحمیل کنید، بلکه قبل از درست کردن غذا به این قضیه فکر کنید که آیا فرزندتان در دفعات قبل چه عکس‌العملی را هنگام خوردن این غذا از خود نشان داده است و یا آیا این غذا را به راحتی و با سر شوق میل کرده و یا پس زده و دیگر رغبتی به خوردن آن نشان نداده است.

استفاده از اسباب بازی برای غذا دادن کودک

خوب است که هنگام صرف صبحانه با کودکمان بیشتر دوست باشیم و آنها را بیش از پیش درک کنیم، یعنی با محبت بیشتر و حتی بازی کردن و یا آوردن اسباب بازی و گذاشتن در کنار کودکان می‌توانیم با آنها مشغول بازی شویم و به این صورت آنها را ترغیب به خوردن غذا کنیم. این موضوع را جدی بگیرید و سرلوحه کاری خودتان قرار داد که خردسال نباید هنگام صبحانه تنها رها شود، چرا که این کار باعث می‌شود که ناگهان دست خود را به وسیله چایی و یا ظروف داغ سر صبحانه بسوزاند و یا باعث ریختن صبحانه روی سفره شود و یا اینکه به عناوین مختلف دچار مشکل برای خودش و شما شود و ناراحتی‌هایی را به وجود آورد.

تشویق بزرگسالان به غذا خوردن

این را بدانید که حتی کودکان بزرگتر نیز دوست دارند همراهی داشته باشند. اگر نمی‌توانید هنگامی که کودک صبحانه می‌خورد با او سر سفره بنشینید، در اتاق بمانید و یک نفر را بغلش بنشانید تا سر فرصت و با کمال دقت به کودکتان صبحانه بدهد. معمولا می‌توان از یک عروسک یا حیوان پارچه‌ای استفاده کرده و کودک را مشغول بازی کرد و به ایشان غذا داد. و خوب است توجه داشته باشید که حتی وسایل جالبی نظیر رادیو، تلویزیون یا کتاب مصور نیز در بسیاری از مواقع می‌تواند همین تاثیر را بر روی کودک داشته باشد.

در بعضی از اوقات با دادن یک هدیه و یا وعده یک خوراکی خوب می‌توانید را ترغیب کنید تا مقدار زیادی از غذایش را به راحتی و سر صبر بخورد. یعنی می‌توانید به او بگویید که از این مقدار از غذا و یا در صورتی که می‌بینید که واقعا می‌تواند تمام غذایش را بخورد به او بگویید که اگر تمام غذایت را بخوری، مثلا فلان خوراکی را برایت تهیه می‌کنم و یا فلان اسباب بازی را برایت می‌خرم و کودک نیز برای دریافت جایزه مقدار غذای تعیین شده را می‌خورد و اگر دیدید باز این موضوع جواب نداد، خونسردی خود را حفظ کنید و از راه‌های دیگر استفاده کنید.

در بعضی مواقع می‌توانید همراه کودک ساختمان سازی کنید: در ازای هر لقمه‌ای از صبحانه که کودک از دست شما می‌گیرد و میل می‌کند، به او یک تکه‌ای از ساختمان اسباب بازی بدهید. هنگامی که کودک صبحانه‌اش را خورد، می‌تواند از این تکه‌ها برای ساختن یک قلعه استفاده کند یا این که اگر کودک دوست دارد، اجازه دهید که موقع صرف صبحانه تکه تکه، قلعه را بسازد.

نقاشی کردن یک راه کار موثر است

در موارد دیگر می‌توان هم غذا، هم نقاشی را به کار برد، یعنی به کودک اجازه دهید هر بار که یک لقمه غذا می‌خورد، با ماژیک روی یک تکه کاغذ بکشد و یا می‌توانید در بعضی مواقع او را تشویق کنید در حالی که غذایش را می‌خورد، یک منظره را تمام کند. لازم به ذکر است که در بسیاری از این مواقع خونسردی کامل و به کار بردن صبر و حوصله کامل برای کودک نیاز مبرمی است که باید آن را به کار برد و اگر از این خونسردی و یا صبور بودن استفاده نکنید، شک نداشته باشید که در بسیاری از مواقع با مشکل روبرو خواهید شد و خود کودک را نیز کلافه می‌کنید و در این کار ناکام می‌مانید و به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

خیلی مواقع می‌توانید بر روی یک تکه کاغذ منظره خورشید بکشید و با هر لقمه‌ای که به کودک می‌خورانید، یک شعاع نورانی نیز به خورشید اضافه کنید. جالب است بدانید که اگر این عمل به طریق پشت سر هم و پیوسته صورت گیرد، شما می‌توانید هر روز شعاع‌های بسیار زیاد و بیشتری را به خورشید اضافه کرده و هنگامی که خورشید بسیار تابان شد، کودک شما یک جایزه مانند رفتن به پارک را خواهد برد.

زمان و انگیزه به خوردن

در خیلی از مواقع می‌توان وقتی را در نظر گرفت و ساعتی را کوک کرد و به کودک فهماند که اگر قبل از اینکه زنگ این ساعت به صدا در بیاید غذایش را بخورد، به او جایزه‌ای می‌دهید و برای این که به کودکانی که کند غذا می خورند انگیزه بدهید، این یکی از کارهایی است که بسیار در بین کودکان جواب می‌دهد. مثلا ساعت زمانی که کودک باید صبحانه‌اش را تمام کند تنظیم کنید و انگیزه او را زیاد کنید که قبل از اینکه صدای زنگ در بیاید، باید صبحانه‌اش را تمام کند. توجه داشته باشید که این باید گفتن باید حتمی نیست، از نظر مشاوره کودک به حرف کودکان گوش فرا دهید و ببینید چه می خواهند و از حرف هایشان راهکار پیدا کنید.

یعنی اگر کودک مقداری از صبحانه‌اش ماند و یا نتوانست به دلیلی مقداری از غذایش را میل کند، به او فشار وارد نکنید و بدانید که ما داریم به وسیله بازی و یا ترغیب کردن فرزندمان او را به خوردن صبحانه و یا وعده غذایی دیگری دلگرم و تشویق می‌کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که خونسردی و وقت گذاشتن برای برنامه وعده غذایی کودک را فراموش نکنید و این اجازه را به کودک بدهید که او به موقع غذایش را میل کند. می‌توان ساعتی را که تنظیم کرده‌اید برای خوردن غذای کودکتان، به تدریج زمانش را کوتاه‌تر کنید و برای این منظور هر روز یک تا دو دقیقه زمان را کمتر کنید تا این که به یک زمان دلخواه و پذیرفتنی برای تمام کردن صبحانه دست پیدا کنید.

شماره های تماس 01

شکایت والدین از غذا خودن کودک

وقتی از بسیاری از پدرها و مادرهایی که برای بد خوردن و یا کم خوردن و یا به موقع صبحانه نخوردن فرزندشان که به دکتر تغذیه روی آورده‌اند سوال می‌کنیم که آیا در نحوه و صورت و شکل صبحانه دادن به کودکتان موفق عمل کرده‌اید یا نه، جواب نه را می‌شنویم و خود والدین می‌گویند که یا وقت کافی برای این کار را ندارند و یا اعصاب تحمل بیش از حد وقت گذاشتن برای صرف صبحانه کودک را ندارند. در بیشتر موارد دیده‌ایم که خانم‌هایی فقط خانه‌دار هستند و اصلا به سر کار نمی‌روند، ولی باز هم شاهد بوده‌ایم که با اینکه وقتی را در بیرون از خانه صرف درآمد و یا کاری نمی‌کنند، باز هم به مقدار کافی وقت نگذاشته و یا حوصله به خرج نداده‌اند و یا به عناوین مختلف اشتباهاتی را در این زمینه مرتکب شده‌اند.

نمی‌دانیم که چرا با توجه به اینکه بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که در دور و بر ما کودکانی وجود دارند که به علت تغذیه نامناسب و در نظر گرفتن شدن وعده غذایی خوب و مناسب توان انجام خیلی از کارهای روزمره‌شان مثل بازی، درس‌خواندن و یا نکات دیگری را ندارند، باز هم این مسئله مهم را پشت گوش می‌اندازیم و به چشم جدی به این نکته نگاه نمی‌کنیم. ای کاش به این فکر کنیم که همانگونه که تربیت کودک مهم است، در کنار آن بحث تغذیه هم جایگاه مهمی دارد.

از چاقی کودک خودداری کنید

یکی دیگر از نکاتی که متاسفانه غالبا به چشم نمی‌آید و خیلی حائز اهمیت است، مصرف میان وعده‌هایی است که از ولع غذایی کودکان می‌کاهد. کودکی که با خوردن یک صبحانه مختصر و در بعضی مواقع کم‌خوردن صبحانه تا وعده بعدی غذا که ناهار می‌باشد کلی کیک و کلوچه و بستنی و میان‌وعده‌های اینچنینی می‌خورد، آیا واقعا باز هم میل به خوردن ناهار برایش باقی می‌ماند؟ و برعکس این نکته حائز اهمیت است که بدانید افزایش تعداد وعده‌های غذایی با حجم کم در افراد چاق، مانع از پرخوری آنها می‌شود.

مسئله مهم دیگر اینکه به علتی که کودکان در زمان رشد نیاز بیشتری به مواد مغذی و به علت کوچک بودن معده آنها، گنجاندن میان وعده‌ها در کنار سه وعده غذای اصلی آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است و مصرف صبحانه در کودکان نباید فراموش شود و در بسیاری از مواقع می‌توان از نخودچی و دانه‌ها و مغزها و ساندویچ‌های خانگی و تخم مرغ و کوکوها همراه با بسیاری از سبزیجات و میوه‌جات می‌توان برای خیلی از میان وعده‌ها برای کودکان استفاده کرد و به راحتی از این موارد استفاده کرد و با خیالی راحت به آنها خوراند.»

عصبانی شدن و پرخاشگری بچه

از زبان یکی از همکاران دکتر شنیدیم که افت کردن قند در بسیاری از کودکان موجب عصبی شدن آنها شده و نکته جالب اینجاست که واجب است که ما با سعی و تلاش خودمان آنها را به خوردن میان وعده‌های سالم و مقوی عادت داده تا به سمت خوردن هله و هوله‌ها نروند و استفاده از موادی مثل کنجد و گندم بو داده و برنجک منبع خوبی از انرژی به خصوص در فصل زمستان برای کودکان استفاده کنیم.»

ایشان در پاره‌ای از سخنان خود در مورد مصرف بسیاری از میان وعده‌ها در مورد بزرگسالان توضیح داد و گفت: مصرف کردن خیلی از میان وعده‌ها در کنار سه وعده غذای اصلی آنها توصیه شده و نکته جالب اینکه مصرف کردن صبحانه نقش بسیار اساسی و مهمی را داراست، چرا که خوردن صبحانه مانند ماشین بدن عمل می‌کند که تاثیر بسزایی در به وجود آمدن اشتهای افراد برای وعده‌های بعدی دارد و مصرف یک میان وعده مناسب می‌تواند از خستگی زودرس آنها جلوگیری کند و موجب تمرکز آنها بر کارهایشان می‌شود.

استفاده از تنقلات برای کودکان

استفاده از شیرینی، شکلات، چیپس و پفک به عنوان میان وعده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و جالب است که بدانید در بسیاری از مواقع این خوراکی‌ها برای بدن ضرر داشته و باعث بالا و پایین رفتن فشار شده و به شما آسیب وارد می‌کند. بهتر است بدانید که شما باید از ساندویچ‌های خانگی به عنوان میان وعده استفاده کنید و حتما میوه و سبزیجات و موارد اینچنینی را در کنار این مواد غذایی مصرف کنند که قطع به یقین می‌دانید که این خوراکی‌ها در توانایی فکری و قدرت بدنی شما نقش بسزایی دارد و با مصرف کردن این موارد می‌توان به رشد فکری خود و کودکتان کمک زیادی کنید.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این موضوع است که حدود۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد که پیام و آمار غذا خوردن به مغز کودک شما برسد و جالب است که بدانید تا این مدت به اتمام برسد، فرد با همراه داشتن احساس گرسنگی زیاد، مقدار زیادی مواد غذایی را مصرف می‌کند و این قضیه باعث چاق شدن کودک شما شده و این امر نه از نظر علمی و نه حتی از نظر خود شما قابل رضایت کامل نیست.

کودکان چاق و اختلالات

درست است که در بعضی موارد والدینی را شاهد بوده‌ایم که خواهان فرزند بسیار چاق و یا چاق هستند، ولی این نکته مهم است که بدانید چاقی به هیچ عنوان از نظر علمی رضایتبخش نبوده و نیست و این امر باعث می‌شود که خود کودک چاق به مرور زمان دچار مشکلات حرکتی، جنبشی، تحصیلی و یا به عناوین مختلف شود که باید در این موارد به اینگونه خانواده‌ها تذکر دهیم که هرگز خواهان فرزندان چاق نباشند و به زور شکم آنها را پر نکنند و در آینده نه چندان دور، کودکان را با مشکلات مختلف مواجه نکنند، چرا که چاقی، کم‌تحرکی می‌آورد و خوب می‌دانید که خود کودک نیز با این موضوع دچار رنج می‌شود.

از طرف دیگر نکته جالب‌تر این است که مصرف میان وعده‌ها برای کودکان چاق بسیار ضروری است و بهتر این نکته را بدانید که این کودکان عادت کرده‌اند که پرخوری کنند و اگر این کودکان تعداد وعده‌های غذایی خودشان را بیشتر کنند و از حجم آن بکاهند و در اصل مقدار غذایی را که در سه وعده مصرف می‌کنند را تقسیم به چند وعده کنند، قطعا از پرخوری آنها کاسته شده و مطمئنا می‌توانیم شاهد باشیم که در زمانی که رژیم غذایی دارند، استفاده کردن از میان وعده‌ها از احساس گرسنگی در آنها مانع می‌شود.

تناسب اندام کودک

این نکته نیز از نظر علمی ثابت شده که در کودکانی که اندام متناسبی دارند، مصرف کردن بسیاری از میان وعده‌ها از جمع شدن و انباشته شدن خیلی از چربی در بدنشان جلوگیری می‌شود. بهتر است بیشتر بدانید و برای سوءتفاهم نشود که ما بحث میان وعده را رد می‌کنیم، بلکه با میان وعده‌های اضافه و نامناسب مخالفیم، مانند بسیاری از تنقلاتی که بچه‌ها در پی روز مصرف می‌کنند و باعث می‌شود که در صرف مواد غذایی دچار مشکلات شوند و یا در بسیاری از مواقع باعث بی‌میلی آنها نسبت به غذا شود، مهارت هایی که باید به کودک بیاموزیم.

خوب می‌دانید که کودکی که از بعد از صبحانه به جای خوردن میوه و سبزیجات و میان وعده‌های ضروری و مقوی رو به خوردن خوراکی‌های غیرضروری می‌آورند و با مخالفت والدین خودشان مواجه نمی‌شوند و به جای خوردن پروتئین و یا مواد مغذی کافی رو به شکلات، شیرینی، بستنی و یا بسیاری موارد اینچنینی می‌آورند، بعد از مدتی دچار مریضی می‌شوند و دیده‌ایم که در چنین مواقعی والدین به شدت خود را سرزنش می‌کنند و یا پشیمان هستند از اینکه چرا اجازه دادیم کودکان از این تغذیه‌ها استفاده کند و مانع ایشان نشدیم.

در پایان خاطرنشان می‌شویم که کودک یعنی صرف‌کردن زمان زیاد و تحمل بسیار.

 

منبع: کودک و نوجوان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.