مرکز مشاوره

مرکز مشاوره یزد

مرکز مشاوره یزد

بر طبق آخرین تنایج به دست آمده از تحقیق کارشناسان، چه در جوامع پیشرفته و چه در جوامع جهان سوم، لزوم مشورت کردن در رابطه با مشکلات به وجود آمده در امور مختلف با فردی که تخصص و تجربه مورد نیاز را دارد اثبات شده است. همانطور که می دانیم انسان با ظرفیت های عقلی و تفکری بسیاری آفریده شده است. قدرت عقل انسان بسیار زیاد می باشد اما این دلیل نمی شود که این انسان بتواند به تنهایی همه مشکلات خود را حل کند و در واقع یک تنه حریف آن ها شود. همواره بهره گیری از تجربیات یک فرد دیگر بسیار راه گشا و مفید بوده است.پس نتیجه می گیریم که انسان هرچقدر هم توانا باشد برای حل کردت مشکلات خود چه عاطفی، چه خانوادگی و چه اقتصادی نیاز به مشورت با یک مشاور کار بلد را دارد.

از این رو و برای دست یابی به همین هدف  مرکز مشاوره با شعب مختلف در ایران و اینبار با راه اندازی مرکز مشاوره یزد بر آن است تا بتواند کمک بزرگی به جامعه ایرانی کرده باشد. مرکز مشاوره یزد با برپایی نمایندگی در مناطق مختلف شامل مرکز مشاوره امام خمینی ، مرکز مشاوره سلمان فارسی ، مرکز مشاوره بعثت ، مرکز مشاوره فهادان و دیگر شعب آماده این است تا بهترین روش ها و راه حل ها را در اختیار شما مردم عزیز بگذارد.

برای مشاوره خانواده ، ازدواج و هرنوع خدمات مشاوره ای دیگر میتوانید به مراکز مشاوره ازدواج فهادان ، مشاوره خانواده فهادان ، مشاوره خانواده سلمان فارسی ، مشاوره ازدواج سلمان فارسی ، مشاوره خانواده بعثت و دیگر نمایندگی ها مراجعه کنید.

پسر دو ساله که میخوابه رو زمین و خودش تکون میده

سلام مادرپسر۳ساله هستم که ۲سالی میشه که میخوابه روزمین وخودش راتکان میده من خیلی نگرانم ازعوارض ان البته یک سالسال تحت درمان بود ولی فرقی نکردمشاوررفتم دکتراطفال بردم ایاروانپزشک میتواندکمکم کندتاالان هرجابردمش یاگفتن اضطراب داردیاتیک عصبی داردالبته بچه ارامی نیس کج خلقی لقیداردارد دیگه من ازاین رفتارش احتیاج به دکتردارم

پاسخ

با سلام مادر گرامی ان رفتارها ممکنه علت دیگری غیر از تیک عصبی داشته باشد .

اگر ایشون رو درمان کردید ؟

باید دید تحت چه درمانی ابتدا برای این مسائل باید علل پزشکی بررسی شود مشکلات اسیب مغزی و یا هر مسئله دیگر و وقتی انها کنار گذاشته شد و مساله خاصی نشان داده نشد بعد سراغ روانشناس کودک بروید تا مسائل بررسی شود .

چون دو سال است که رفتارهای اینچنین دارد باید سایر مسائل مثل هوش و ..بررسی شود اگر روانشناس صلاح بداندشما را به روانپزشک معرفی می کند اگر نیاز به داروهای روانپزشکی وجودداشته باشد به هر حال اصلا جای نگرانی وجود ندارد شرایط علمی امروزه در مورد هر مساله ای پیشرفت چشمگیری داشته است و د رنهایت امیدوارم با پیگیری جنابعالی مشکل به زودی مرتفع شود
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
موفق باشید

دارودرمانی کودکان

بسیاری از والدین پس از مراجعه به متخصصین مختلف برای کودکانشان داروهایی را دریافت میکنند که از عوارض و فواید آن بی اطلاع هستند.
البته در این موارد باید به پزشک اعتماد نمود و دوره درمان دارویی را کامل کرد.
گفتنیست که همه داروهای تجویزی جنبه درمان یا به اصطلاح والدین برای خوب شدن کودک نیستند بلکه ممکن است جنبه حمایتی داشته باشند یا کمک کنند تا عوارض و مشکلات بیماری در فرد بیشتر و عمیق تر نشود.
البته لازم به ذکر است که هرچند ممکن است برخی داروها دارای عوارض متعدد باشند اما فواید آنها ممکن است برای کودک از مضراتش بیشتر باشد.

به هرحال اگر والدین در مورد عوارض دارو نگران هستند تنها راه حل برای آنها مراجعه به یک متخصص دیگر و مشورت خواستن از اوست.

لازم به تاکید است که هیچ کدام از داروهای تجویزی را نباید بدون مشورت پزشک متخصص قطع کرد و یا دوز مصرفی آن را تغییر داد چرا که ممکن است با این کار عوارض شدیدتری را متوجه کودک نمود.

ریتالین

متیل فنیدات هیدروکلراید یا ریتالین یکی از داروهایی است که بصورت گسترده برای کودکان و بزرگسالان تجویز میشود و یک داروی محرک سیستم عصبی است که انتقال ایمپالس های عصبی را تقویت میکند.

این دارو برروی کودکان گاهی اثرات متناقضی دارد.

یعنی در برخی کودکان منجر به بیقراری و واکنشهای پرخاشگرانه میشود اما در غالب موارد این دارو برای کودکان بیش فعال تجویز میگردد.
از موارد منع مصرف دارو تشنج است، یعنی اگر کودکی دچار تشنج بوده و یا در مورد وجود دیس شارژهای عصبی در فرد شک وجود دارد میبایست قبل از شروع مصرف این دارو، فرد توسط متخصص مغز و اعصاب ارزیابی شود چرا که این دارو آستانه تشنج را کم میکند.

همچنین در افرادی که سابقه تیک یا سندرم توره وجود دارد باید توجه نمود که این دارو میتواند مضر باشد و تیک را ایجاد یا آنرا تقویت کند. در افراد دچار بیقراری نیز این دارو برای مصرف توصیه نمیشود.

همچنین این دارو بر اشتهای فرد تاثیر میگذارد و آنرا کم میکند.
قبل از تجویز این دارو فرد باید از نظر قلبی و عروقی مورد بررسی قرار بگیرد چراکه یکی از عوارض این دارو عوارض قلبی است.

مصرف این دارو زیر سن ۶ سالگی برای درمان بیش فعالی توصیه نمی شود.

ریسپریدون

یکی دیگر از داروهایی که در سالهای-اخیر برای کودکان بیش فعال تجویز میشود داروی ریسپریدون است.

این دارو در درمان اختلالات سایکوتیک خصوصا اسکیزوفرنی کاربرد دارد و یکی از کم عارضه ترین داروهایی است که در کودکان مصرف آن توصیه میشود.

از عوارض آن میتوان به خواب آلودگی و بیحالی اشاره نمود. مسمومیت با-این دارو ممکن است منجر-به تشنج شود.

کلونیدین

کلونیدین هیدروکلراید یا همان کلونیدین یا دیکزاریت در درمان سندروم توره، بیخوابی و برای کودکان مبتلا به تاخیر رشد تجویز میشود.

البته این دارو کاربردهای زیادی دارد اما ما در اینجا فقط سه مورد مرتبط را ذکر کردیم.
از عوارض جانبی آن میتوان به خواب الودگی، خشکی دهان و یبوست اشاره نمود.

این دارو فشار خون فرد را از طریق گشادی عروق محیطی کاهش میدهد. این دارو ممکن است باعث خارش و بثورات پوستی نیز بشود.

هالوپریدول

این دارو منجر به بازجذب دوپامین توسط نورونها شده و تولید اثر آرامبخش مینماید. این دارو برای درمان تیک و اختلالات روانی و مشکلات رفتاری شدید در کودکان پرخاشگر و کنترل هیجان در کودکان تجویز میگردد. مصرف این دارو برای کودکانی که سابقه تشنج دارند باید با احتیاط باشد. از عوارض جانبی احتمالی آن میتوان به بیخوبی و بی قراری، علامت های گوارشی، یبوست و ازدیاد بزاق دهان اشاره نمود.

این اولین مجموعه از سری پست های مرتبط با درمان دارویی است.

لذا از تمامی همکاران و والدین گرامی تقاضامندم درصورتی که توضیح درمورد یک داروی خاص را مدنظر دارن. یا معتقدند که یک داروی خاص در نوشته های آینده توضیح داده شود مارا مطلع کنند.

سلام منظورازاسیب مغزی چیه درضمن من اصلا داروشیمایی استفاده نکردم ازگیاهی استفاده کردم

منظورم داشتن مشکلاتی که در حین تولد ممکنه تشخیص داده نشده باشد و اگر مطرح کردم به این خاطر بود که وقتی روانشناسی اولویت پیدا می کند که شرایط جسمی و مغزی بررسی شده باشد و هیچ مشکل پزشکی یافت نشده باشد انگاه برای اقدامی در زمینه روانشناسی صورت بگیرد داروهم باید زیر نظر پزشک باشد درست است که فکر می کنیم داروهای گیاهی بی ضرر هستندولی این مساله غلط است چون مکانیسم اثر برخی از انها شناخته شده نیست و اگر عوارضی ایجاد شود نمی دانیم دقیقا چطور مرتفعش کنیم ولی داروی شیمیایی حداقل کاملا مکانیسم اثر مشخص است و با سایر داروها و یا تغییر دوز از عوارض پیشگیری می شود.
نگران نباشید امیدوارم مشکل برطرف شود
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
موفق باشید

سلام ممنون از سایت خوب شما من پسری ۲۵ساله هستم و در حال دوستی با یک دختر ۲۳ساله ما همدیگر رو دوست داریم و میخوایم ازدواج کنیم .

فقط دوست دارد خیالش راحت باشه از این موضوع و میگه بریم پیش روانشناس دانشجوی شهر ماهستش از نظر اخلاقی و رفتار باهم خوب هستیم سلیقه هامون بهم میخوره رفتار و پوشش تا حالا هیچ مشکلی نداشتیم باهم من احساسی زیاد هستم و او یه مقدار کم .

و این که نمیتونه احساساتش رو بیان کنه و به زبون بیاره برعکس من بهش میگم تا حالا رابطه خیلی سالمی داشتیم و حد خودمون رو کامل میدونیم .

به نظر شما میتونیم کنارهم خوش بخت بشیم ؟ راستی چند ماه هستش که باهم در ارتباط هستیم

دوست عزیز ببینید قرار نیست کا اصلا خوشبختی تضمین شود و یا براساس گفتن یک سری اخلاقیات تشخیص داده شود که هر دو نفر با هم توافق دارند یا خیر به هر حال اینکه دو نفر احساس کنند اشتراکاتی با هم دارند خودش مساله بسیار حائز اهمیتی است که باید دقت شود اینکه به هم متمایل باشند یکدیگر را دوست داشته باشند و بخواهند زندگی مشترکی با هم داشته باشند و خب بحث ابراز احساسات در افراد متفاوت است.

به طور کل برخی ها افراد ابراز گری هستند و برخی ها هم نیستند و نمی توان صرف این مساله خوشبختی را تضمین کرد ..به هر حال باید دقت داشته باشید که مهم شما دو نفر هستید که ببینید معیارهای هم را می توانید براوردا کنید یا خیر
در هر صورت امیدوارم خوشبخت و موفق باشید

در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۹۸۲۱۲۲۳۵۴۳۰۴
موفق باشید

مهم‌ترین ملاک‌های ازدواج

هر اندازه دختر و پسر از نظر ویژگی های گوناگون نزدیکتر باشند ترکیب آن دو در زندگی زناشویی استوارتر و عمیق تر خواهد بود. این مجموعه ویژگی ها در منابع اسلامی با عنوان کفویت عنوان شده است که در ابعاد گوناگونی چون: سن، وضعیت روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تحصیلی قابل بررسی است.
ملاک‌های ازدواج, عوامل خوشبختی,رمز ازدواج موفق

به طور خلاصه ملاک های ازدواج که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
۱- ایمان و دینداری: پایبندی به ارزش های دینی بدون شک یکی از عوامل خوشبختی در زندگی زناشویی است.

۲- اصالت خانوادگی: شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی فرهنگی خانواده همسر آینده، در ایجاد تفاهم بین دختر و پسر در زندگی زناشویی نقش اساسی ایفا می کند. این مساله باعث می شود بتوانید سازگاری بهتری با همدیگر پیدا کنید.

۳- سن: تناسب سنی بین زن و مرد، تشابه نیازها و علایق، توقعات و انتظارات را تا حدودی به دنبال دارد. کارشناسان خانواده، حدود ۲ تا ۶ سال اختلاف سن بین زن و مرد را توصیه می نمایند.

۴-تحصیلات: تشابه تحصیلی نیز در ایجاد تفاهم بین زن و مرد عامل مهمی است. و کسب علم و دانش به خودی خود یک مزیت و ارزش است و در رشد و تعالی فکری افراد نقش بسزایی دارد.

۵- وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده: تشابه های خانواده های دختر و پسر از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی یک اصل مهم در ایجاد تفاهم های بعدی بین زن و مرد است. به این ترتیب هیچ کس نسبت به دیگری احساس برتری نمی کند و پذیرش بهتری نسبت به همدیگر خواهند داشت.

۶-زمینه های فرهنگی: ارزش های فردی و اجتماعی، آداب و رسوم، رفتار و سلوک، حتی آداب لباس پوشیدن و غذا خوردن زن و مرد می تواند زمینه های همدلی بیشتر را بین آن دو پدید آورد. به همین جهت شناخت زن و مرد از فرهنگ و واقعیت های ارزش فرهنگی همسر آینده، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نکته ای که یادآوری آن در این قسمت ضروری به نظر می رسد اینکه ملاک های فوق هیچ یک به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت در زندگی زناشویی باشد. افراد باید مجموعه عوامل گوناگون موثر بر انتخاب خود را اولویت بندی کنند و با این اعتقاد که هیچ کسی کامل نیست به نوعی مصالحه دست بزنند.

رمز ازدواج موفق

ازدواج یک پدیده اجتماعی است.

بدون تردید انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیم ها در طول زندگی ماست و در حقیقت همه هیجانات، تولید مثل، تربیت نسل آینده، درآمد، مسئولیت، تامین نیازها و چالش های آینده زندگی ما به آن بستگی دارد.

زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر بسیاری از نیازهای روانی- اجتماعی هم را برآورده می کنند.

و سه دلیل عشق، مصاحبت و دستیابی به انتظارات و توقعات برای ازدواج مطرح است و توجه به این نکته که هر اندازه انتظارات و توقعات دختر و پسر قبل از ازدواج و در زندگی زناشویی واقع بینانه تر باشد، زندگی زناشویی موفقیت آمیزتر خواهد بود.

ملاک‌های ازدواج, عوامل خوشبختی,رمز ازدواج موفق

ملاک های ازدواج های موفق یا خوشبخت را می توان چنین خلاصه کرد:
۱ـ برخورداری از علاقه های مشترک
۲ـ داشتن فعالیت های مشترک یا سرگرمی های مشترک
۳ـ اظهار محبت نسبت به همدیگر
۴ـ اعتماد داشتن به یکدیگر
۵ـ رد نکردن یا کمتر رد کردن انتخاب همدیگر
۶ـ موفقیت در روابط جنسی
۷- داشتن زمینه های خانوادگی همسان
۸ـ احترام به عقاید و دوستان و آشنایان همدیگر

یک نکته مهم:
هرکس طبیعتا مایل است همسری برگزیند که بیشتر همسان او باشد تا ناهمسان با او. همسانی دو فرد نه تنها آنها را به سوی یکدیگر جلب و جذب می کند، بلکه پیوند و وصلت ایشان را استوارتر می سازد. هر اندازه فرد با همسر خود وجود اشتراک فرهنگی بیشتری داشته باشد، برای سازگاری با او آماده تر است و با اختلافات کمتری مواجه می شود.

هر چقدر در انتخاب همسری با مشابهات بیشتر ذاتی و اکتسابی تلاش کنیم ولی بازهم زن و مرد تفاوت های بسیار چشمگیری با یکدیگر خواهند داشت که باید یاد بگیرند با این تفاوت ها زندگی کنند و ثمره این زندگی یک ازدواج شاد و رضایت بخش باشد.

همچنین پژوهش ها نشان می دهد که تا حدود زیادی خوشبختی و بدبختی زن و مرد را از ابتدای زندگی می توان پیشگویی کرد و به بیان دیگر بسیاری از مشکلات آن ها قابل پیشگیری خواهد بود. به همین جهت امروز، آموزش پیش از ازدواج زوجهای جوان یک ضرورت مسلم تلقی می شود. هر اندازه دختر و پسر اطلاعات بیشتری در جهت شناخت خود و همسر آینده شان داشته باشند و ملاک های عقول تری را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند، در زندگی زناشویی خود با مشکلات و ناسازگاری های کمتری مواجه خواهند بود.

در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۹۸۲۱۲۲۳۵۴۳۰۴
موفق باشید

پسرم همش غر می زنه و می خواد بغلش کنم

من و خانمم یک پسر ۱۳ ماهه داریم. ما به دلیل کار من تو شهر یزد تنهاییم و بستگان همگی شهرستان هستند. این پسر ما بعضی وقتی سر ناسازگاری داره یعنی غذاشو نمیخوره.

همش غر میزنه و میخواد بغل باشه. چنین شرایطی بخصوص غذا نخوردنش باعث عصبانیت شدید همسرم میشه. به نحویکه با پسرم بسیار بدرفتاری میکنه.

بد وبیراه میگه.

ناسزا میگه. بعضی وقتا شرایط جوریه که میترسم با بچه تنهاش بذارم.

دو بار پیش مشاوره رفتیم که تاثیری نداشته.
یکی از مشاورین گفت به دلیل زایمان سخت و مشکلی که کوچولوی ما تو دو ماهگی داشت و بیمارستان بستری شد خانمم دچار افسردگی پس از زایمان شده.

البته الان پسرمون قد و وزنش عالیه و مشکلی نداره.
ممنون میشم راهنماییم کنید.

ایا نیازی برای مراجعه به روانپزشک هست؟

پاسخ

دوست عزیز ببینید اگر همسر شما زایمان سختی داشتند و تشخیص افسردگی بعد از زایمان بوده و اکنون هم صرفا سر غذا نخوردن فرزندتون بازخورد نامناسبی ایشون نشون می دهند یعنی ناراحتی که از حد مشکل فراتر است و مساله حل می شود ولی ایشون بیش از حد نگران هستند بهتره حتما به روانپزشک و حتی روانشناس بالینی خوب ارجاع بدهید چون وقتی افسردگی باشد بسیاری مسائل دستشون نیست و ممکنه عصبانی بشن و بعد از مدتی هم خودشون پشیمون بشن و شرایطی پیدا کنند که نامطلوب باشه ..
و عذاب وجدان بعد از بد رفناری با کودکی زیر ۲ سال که طبیعیه بد قلقی هایی چه در غذا خوردن و چه سایر مسائل داشته باشد و به هر حال مشخص است که کودک است و خب طبیعنا با بزرگسال فرق دارد
به هر حال باید توجه داشته باشید که حتما ایشون باید زیر نظر باشند البته شاید بهتر بود بعد زایمان این مساله اتفاق می افتاد مساله دوری از خانواده شهر غریب نداشتن اشنا و ضعف بدنی و تغییرات هورمونی که بعد از شرایط خاص برای کودک عارض می شو همه مسائل مهمی هستند که باید دقت داشته باشید
در هر صورت امیدوارم با مراجعه مساله حل شود و البته اصلا جای نگرانی وجود ندارد.
بعد از برخی زایمان ها چنین شرایطی عارض می شود که کاملا قابل حل است
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۹۸۲۱۲۲۳۵۴۷۸۳
موفق باشید

افسردگی پس از زایمان چیست ؟

افسردگی پس از زایمان یک بیماری افسردگی است که از بین ۱۰۰ خانم که صاحب نوزاد شده اند بر روی ۱۰ تا ۱۵ نفر آنها تاثیر میگذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است.

که شامل کم خلق و خوی بودن و سایر علایم دیگر که به مدت حداقل دو هفته به طول بی انجامند است. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید .

ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.

گاهی اوقات یک دلیل آشکار برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما نه همیشه.

شما ممکن است احساس پریشانی و یا حتی احساس گناه کنید زیرا که شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال، افسردگی پس از زایمان می تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.

هرگز برای کمک خواستن دیر نیست.

شما میتوانید بهتر شوید، حتی اگر شما برای مدت طولانی دچار افسرده گی شده اید.

کمکی که شما نیاز دارید بستگی به شدت بیماری شما دارد.

افسردگی پس از زایمان خفیف را می توان با افزایش حمایت ازطرف خانواده و دوستان درمان کرد.

اگر شما احساس ناخوشی بیشتری دارید در نتیجه به کمک پزشک خود نیاز خواهید داشت.

اگر افسردگی پس از زایمان شما خیلی شدید است، ممکن است که شما به مراقبت و درمان خدمات بهداشت روانی نیاز داشته باشید.

چه موقع افسردگی پس از زایمان اتفاق می افتد؟

در زمانهای متفاوت. افسردگی پس از زایمان اغلب در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می شود. و یا می تواند چند ماه پس از تولد نوزاد شروع شود. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شروع علائمشان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان هم ادامه خواهد داشت.

افسردگی پس از زایمان چه حسی دارد ؟

شما ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید:

· افسردگی

در اکثر مواقع شما احساس نارضایتی دارید و بغض می کنید. این حالات شما در زمان خاصی از روز، مانند صبح یا شب/غروب ممکن است بدتر شود.

· زود رنج

همسر، کودک شما و یا بچه های دیگر ممکن است شما را زود رنج و یا عصبانی کنند.

· خستگی

همه کسانی که به تازگی مادر شده اند خیلی خسته می شوند. افسردگی باعث می شود که شما احساس کنید که بسیار خسته و فاقد انرژی هستید.

· بی خوابی

با اینکه بسیار خسته هستید ولی نمی توانید بخوابید. ممکن است دراز بکشید بدون اینکه خواب بروید و در مورد چیز های مختلف نگران باشید. ممکن است در طول شب بیدار شوید در حالی که کودک شما خواب است.

· تغییر اشتها

شما ممکن است اشتهای خود را از دست داده و یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی از زنان برای بدست آوردن آرامش غذا می خورند و پس از آن احساس بدی به دلیل افزایش وزن به آنها دست می دهد.

· لذت نبردن از هیچ چیز

شما درمیابید که نمی توانید از چیزی لذت ببرید و یا علاقه مند به چیزی باشید. شما ممکن است از بودن با کودک خود لذت نبرید.

· از دست دادن علاقه به رابطه جنسی

دلایل متعددی برای از دست دادن علاقه به رابطه جنسی بعد از بچه دار شدن وجود دارد. این کار ممکن است دردناک باشد و یا شما ممکن است بیش از حد خسته باشید. افسردگی پس از زایمان می تواند هر گونه میلی را از بین ببرد. همسر شما ممکن است این را درک نکند و احساس مطرود شدن کند.

· افکار منفی و گناه

افسردگی تفکر شما را تغییر می دهد:

۱٫ ممکن است شما افکار بسیار منفی داشته باشید

۲٫ ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید و یا کودکتان شما را دوست ندارد

۳٫ ممکن است به خاطر اینگونه احساسات و افکار احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید

۴٫ ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید

۵٫ ممکن است فکر کنید که نمی توانید از عهده چیزها بر آیید

· بیمناک/اضطراب

بیشتر کسانی که به تازگی مادر شده اند نگران سلامت کودک خود هستند. اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید این نگرانی میتواند شما را از پا در آورد. ممکن است شما نگران باشید که:

۱٫ کودک شما خیلی مریض است

۲٫ کودک شما به اندازه کافی وزن نمی گیرد

۳٫ کودک شما بسیار گریه می کند و شما نمی توانید او را آرام کنید

۴٫ کودک شما بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد

۵٫ نگران باشید که ممکن است که به کودک خود آسیب برسانید

۶٫ ممکن است بیماری جسمی داشته باشید

۷٫ افسردگی پس از زایمانتا ن هرگز بهتر نشود

ممکن است بسیار نگران باشید از اینکه با کودک خود تنها بمانید. ممکن است به اطمینان خاطر از طرف همسر،مراقب بهداشت و یا پزشک خود نیازمند باشید.

ممکن است در زمان اضطراب برخی از موارد زیر را داشته باشند:

۱٫ نبض سریع

۲٫ تپش قلب

۳٫ تنگی نفس

۴٫ تعریق

۵٫ ترس از داشتن حمله قلبی و یا غش کردن

ممکن است شما از مکانهایی مثل مغازه های شلوغ اجتناب کنید به دلیل ترس از داشتن علائم پنیک (هراس).

· اجتناب از افراد دیگر

ممکن است شما نخواهید دوستان و اقوام را ببینید.. ممکن است رفتن به گروه های حمایت پس از زایمان برایتان دشوار باشد.

· نا امید

ممکن است حس کنید که هیچ چیز بهتر نخواهد شد. ممکن است فکر کنید که زندگی ارزش زیستن ندارد. ممکن است که حتی فکر کنید که خانواده تان بدون شما زندگی بهتری خواهند داشت.

· افکار خودکشی

اگر افکار آسیب رساندن به خودتان را دارید باید از پزشک خود کمک بخواهید. اگر انگیزه قوی برای آسیب رساندن به خودتان را دارید, باید فورا کمک بخواهید (پایین را ببینید).

· علائم روان پریشی

علائم روان پریشی در تعداد کمی از زنان مبتلا به افسردگی بسیار شدید توسعه پیدا می کند. آنها ممکن است صداهایی بشنودند واعتقادات غیر معمولی را داشته باشند. اگر این اتفاق برای شما افتاد باید فورا کمک بخواهید (پایین را ببینید).

چگونه افسردگی پس اززایمان بر روی احساسات من نسبت به نوزادم اثر میگذارد؟

· شما ممکن است احساس گناه کنید که احساسات شما آنگونه که از شما انتظار می رود نیست.

· شما ممکن است نوزاد خود را دوست داشته و یا دوست نداشته باشید.

· ممکن است به نوزاد خود احساس نزدیکی نکنید.

· ممکن است برای شما سخت باشد که بتوانید متوجه شوید که نوزادتان چه حسی دارد،و یا چه نیازی دارد.

· ممکن است که شما از نوزاد خود رنجور باشید و یا اورا به خاطر حال خود سرزنش کنید.

آیا زنانی که افسردگی پس از زایمان دارند به کودک خود آسیب می رسانند؟

مادران افسرده اغلب نگران هستند که آنها ممکن است این کار را انجام دهند، اما این بسیار نادر است. گاهی اوقات، به دلیل خستگی مطلق و ناامیدی ، شما ممکن است احساس کنید که میخواهید به کودک خود ضربه بزنید و یا او را تکان دهید.

بسیاری از مادران و پدران گاهی اوقات این حس را دارند و این فقط مخصوص کسانی که افسردگی پس از زایمان دارند نیست.

با وجود داشتن این احساسات ، اکثر مادران هرگز این عمل را نمی کنند. اگر شما این احساس را دارید، با کسی در میان بگذارید.

زنان اغلب نگران این هستند که اگر به کسی بگویند که چه حسی دارند ، نوزادشان را ازشان بگیرند. در واقع دکتر شما، مراقب بهداشت و ماما می خواهند به شما کمک کند که بهترشوید. این به معنی است که شما می توانید در خانه از کودک خود مراقبت کنید واز آن لذت ببرید.

آیا همه پس از بچه دار شدن افسرده میشوند؟

بچه دار شدن، زمان یک تغییر بزرگ است. داشتن عواطف مختلف معمول است. هر کس مبتلا به بیماری افسردگی نمیشود.

بیش از نیمی از مادران جدید “baby blues” را تجربه می کنند.این معمولا ۳ تا ۴ روز پس از تولد شروع می شود. ممکن است شما نوسانات خلق و خوی را داشته باشید. ممکن است به راحتی گریه کنید. ممکن است زود رنج شوید، خلقتان پایین آید و مضطرب شوید. همچنین ممکن است شما به چیزهایی بیش از حد واکنش نشان دهید. این حالات معمولا در زمانی که کودک شما در حدود ۱۰ روز است متوقف می شود. زنانی که “baby blues” دارند نیازی به درمان ندارند. اگر برای بیشتر از ۲ هفته ادامه پیدا کرد، به مراقب بهداشت و یا دکتر خود بگویید. آنها می توانید افسردگی بعد از زایمان را در شما بررسی کنند.

دیگر مشکلات سلامت روان پیرامون زایمان

اضطراب و افسردگی شایع ترین مشکلات بهداشت روانی در دوران بارداری هستند.

از هر ۱۰۰ زن آنها بر روی ۱۰-۱۵ نفر تاثیر میگذارند.

به افسردگی در دوران بارداری می توان به همان شیوهء افسردگی پس از زایمان کمک کرد.

درست مثل زمان های دیگر، زنان طیف وسیعی از دیگر مشکلات سلامت روان را در دوران بارداری تجربه می کنند.

به بروشور ما در سلامت روان در دوران بارداری مراجعه کنید.

بیماری روانی پس از زایمان (پورپرال سیکوزیس)

این یک نوع شدید بیماری روانی است که پس از تولد نوزاد رخ می دهد.

بر روی حدود ۱ در ۱۰۰۰ نفر از زنان تاثیر میگذارد در عرض چند روز یا چند هفته پس از زایمان شروع می شود . می تواند درعرض چند ساعت توسعه پیدا کند و می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به طوری که نیاز به درمان فوری دارد.

نشانه های بسیاری وجود دارد که ممکن است رخ دهد.

خلق و خوی شما ممکن است بالا و یا پایین باشد و اغلب نوسانات خلقی سریع وجود دارد.

زنان اغلب علائم بیماری روانی را تجربه میکنند.

آنها ممکن است اعتقاد به چیزهایی داشته باشند که واقعی نیست (هذیان) یا چیزهایی ببینند و یا بشنوند که وجود ندارد (توهم).

این بیماری همیشه نیاز به حمایت و کمک های پزشکی دارد. شما ممکن است که باید به بیمارستان بروید. در حالت مطلوب، باید در واحد مادر و کودک باشید که کودکتان بتواند با شما باشد.

زنانی که قبلا مبتلا به چندین بیماری های شدید روانی، به ویژه اختلال دوقطبی،بوده اند بیشتر در معرض خطر بیماری روانی پس از زایمان هستند. زنانی، که قبلا پس از زایمان چنین بیماری را داشته اند، نیز در معرض خطر بالا هستند. به پزشک و یا مامای خود در این باره اطلاع دهید. شما می توانید با آنها در مورد راه های بالا بردن سلامت و بهبود خود صحبت کنید.

اگر چه بیماری روانی پس از زایمان یک بیماری جدی است، اکثریت قریب به اتفاق زنان بهبودی کامل را به دست می آورند.

دیگر مشکلات بهداشت روانی پس از زایمان

ممکن است که شما قبل از بارداری بیماری روانی داشته اید.

ممکن است علائم پس از تولد کودکتان بدتر شده و یا برگردد.

درست مانند زمان های دیگر، زنان می توانند انواع مختلفی از مشکلات بهداشت روانی را تجربه کنند.

اگر در مورد هر نوع بیماری روانی نگران هستید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند و حمایت لازم را به شما بدهند.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان میشود

علل احتمالی زیادی برای افسردگی پس از زایمان پیشنهاد شده است. احتمالا یک دلیل برای آن وجود ندارد ، بلکه تعدادی از تنش های مختلف ممکن است که آن را ایجاد کنند.

احتمال اینکه شما دچار افسردگی پس از زایمان شوید زیاد است اگر:

· تا به حال مشکلات سلامت روانی، از جمله افسردگی را داشته اید

· تا به حال دچار افسردگی یا اضطراب در دوران بارداری شده اید

· حمایت ازطرف خانواده یا دوستان را ندارید

· اخیرا رویدادی پر تنش برای شما رخ داده شده باشد- به طور مثال مرگ یکی از نزدیکان ، پایان پیدا کردن یک رابطه، از دست دادن شغل.

ممکن است علت جسمی برای افسردگی شما وجود داشته باشد، مانند بیماری کم کاری تیروئید.که این می تواند به راحتی درمان شود.

افسردگی پس از زایمان می تواند بدون هیچ دلیل واضحی شروع شود. بدون هیچ کدام از این علل. همچنین داشتن این مشکلات به این معنا نیست که شما قطعا افسردگی پس از زایمان دارید.

آیا می توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

در اصل ما اطلاعات زیادی از افسردگی پس از زایمان نداریم که بخواهیم از آن جلوگیری کنیم. پیشنهادات زیر به نظرمعقول می رسد و ممکن است به سلامتی شما کمک کند.

· سعی نکنید که یک زن خارق العاده باشید. سعی کنید کمتر کار کنید و مطمئن شوید که بیش از حد خسته نشوید.

· سعی کنید با زنان دیگری که حامله هستند و یا به تازگی صاحب فرزند شده اند دوست شوید. ممکن است پیدا کردن دوست در زمانی که افسردگی پس از زایمان دارید سخت باشد.

· کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید. اگر دوست صمیمی ندارید که به او روی آورید، می توانید بهNational Childbirth Trust و یا MAMA مراجعه کنید. گروههای محلی آنها حمایت زیادی را چه قبل و چه بعد از زایمان فراهم می کنند.

· در کلاسهای قبل از زایمان شرکت کنید. و اگر همسر دارید، او را به همراه خود ببرید. و اگر نه، یک دوست و یا یکی از اقوام خود را با خود ببرید.

· داروهای ضد افسردگی را بدون نظر دکتر قطع نکنید. در حدود ۷ از ۱۰ زنانی که داروهای ضد افسردگی در طول حاملگی را قطع می کنند مریضیشان بعد از قطع دارو عود می کند. باید در مورد ریسک و منفعت ادامهء درمان در حاملگی و شیر دهی بحث کنید.

· اگر قبلا افسردگی داشته اید با پزشک خود و یا مراقب بهداشت خود در ارتباط باشید. هر گونه نشانه ای از افسردگی در حاملگی یا افسردگی پس از زایمان را می توان زود تشخیص داد.

· اطمینان پیدا کنید که برای افسردگی در حاملگی درمان پیدا کنید. این درمان ممکن است که گفتار درمانی و یا دارو باشد.

· درخواست کمک از طرف دوستان و یا اقوام را قبول کنید.

تشخیص افسردگی پس از زایمان

اولین چیز این است که تشخیص دهید که شما یک بیماری افسردگی دارید. آن را با ‘baby blues’ اشتباه نگیرید. تصور نکنید که این طور احساس کردن طبیعی است.

دلایلی زیادی وجود دارد که زنان درخواست کمک را به تعویق بیاندازند. شما ممکن است:

· متوجه نشوید که چه مشکلی وجود دارد

· نگران این باشید که افراد دیگر چه فکری می کنند

· خجالت بکشید که بگویید از مادر بودن لذت نمی برید.

بعضی زنان نگران این هستند که کودکشان را ازشان بگیرند. با کمک گرفتن برای افسردگی پس از زایمان در حقیقت شما بهترین کار را برای خود و کودک خود می کنید. پزشکان و مراقبان بهداشت می خواهند مراقبتی را که احتیاج دارید بدست آورید که بتوانید از کودک خود مراقبت کنید.

پزشکان ،ماما ها و مراقبان بهداشت معمولا از کسانی که به تازگی مادر شده اند درمورد سلامت روانشان سوال می پرسند. ممکن از شما بخواهند که یک پاسخنامه را پر کنید و یا سوالات زیر را از شما می پرسند:

· آیا در طول ماه گذشته از پایین بودن خلق، افسردگی یا نا امیدی رنج برده اید؟

· آیا در طول ماه گذشته از لذت و علاقه کم نسبت به چیزها رنج برده اید؟

· آیا این چیزی است که شما حس کنید که به کمک نیاز دارید و یا کمک می خواهید؟

بسیار مهم است که با صداقت به این سوالات پاسخ دهید تا کمک مورد نیاز به شما ارائه داده شود. اگر جوابهای شما احتمال داشتن افسردگی پس از زایمان را مشخص می کند، شما باید دکتر خود را ببینید. پزشک شما احتیاج خواهد داشت که سوالات بیشتری را از شما بپرسد تا تشخیص مریضی را تائید کند.

برای کمک کجا باید رفت

کمک و درمانی که شما احتیاج دارید بستگی به شدت افسردگی پس از زایمان شما دارد. پزشک و مراقب بهداشتتان به شما کمک می کنند که تصمیم بگیرید که به چه نوع کمکی احتیاج دارید.

همه می توانند کمکهای به خود را که در پائین پیشنهاد شده است را آزمایش کنند. اگر این کافی نیست، ممکن است شما از گفتار در مانی سود ببرید. برای افسردگی های شدید تر،ممکن است که به دارو، همراه و یا بدون گفتار در مانی نیاز باشد. . پزشک شما می تواند شما را از این درمان ها آگاه کند.

گروه کمی از زنان به کمک از خدمات بهداشت روان نیاز خواهند داشت. در برخی مناطق، خدمات بهداشت روانی perinatal وجود دارد. این خدمات ویژه، مخصوص زنان باردار و یا زنانی است که نوزاد زیر یک ساله دارند. پزشک شما می تواند شما را به آنها معرفی کند. این معمولا برای زنانی لازم است که بیماری های شدیدتری دارند.

تنها تعداد معدودی از زنان برای درمان افسردگی پس از زایمان نیاز دارند که به بیمارستان بروند. در این مورد، شما باید معمولا، به همراه کودک خود در بخش مخصوص مادرو کودک بستری شوید.

کمک فوری

اگر نمی توانید از خود و یا کودک خود مراقبت کنید ، یا اگر می خواهید به خود آسیب برسانید، باید فورا توسط این افراد دیده شوید:

· پزشک خود

· خدمات سلامت روان- پزشک شما می تواند این را برای شما ترتیب دهد. ممکن است که در حال حاضر یک شماره تلفن بحران تماس برای تماس گرفتن داشته باشید؛

· بخش اورژانس محلی – ۲۴ ساعت باز است

کمک به خود

· از تشخیص مریضی نترسید. بسیاری از زنان افسردگی پس از زایمان دارند که با گذر زمان بهتر خواهد شد. همسرتان، دوستان و یا خانواده می توانند مفید و کمک حال باشند اگر بدانند که مشکل چیست.

· این که چه احساسی دارید را با کسی در میان بگذارید. صحبت کردن با کسی که متوجه میشود می تواند بسیار تسکین دهنده باشد. او می تواند همسر، دوست و یا یکی از اقوام باشد. اگر نمتوانید با دوستان و یا خانواده خود صحبت کنید، با پزشک و یا مراقب بهداشت خود صحبت کنید. آنها می دانند که این احساسات متداول است و به شما کمک خواهند کرد.

· از هر لحظه در طول شبانه روز برای خواب و استراحت استفاده کنید. اگر همسر، دوست و یا اقوام کمک حال شما هستند از آنها بخواهید به بچه در طول شب (شیر) دهند. شما می توانید برای این کار شیر خود را بدوشید و یا از شیر خشک استفاده کنید. اگر تنها هستید، سعی کنید هنگامی که کودک خواب است استراحت کنید.

· سعی کنید به صورت مرتب غذا بخورید. حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید. غذا های سالم بخورید.

· پیدا کردن زمان برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید و یا به شما آرامش میدهند، – به عنوان مثال پیاده روی، خواندن مجله، گوش دادن به موسیقی.

اگر شریک زندگی دارید، سعی کنید از زمان با هم بودن لذت ببرید. اگر یک مادر تنها هستید، سعی کنید یک کار لذت بخش همراه دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود انجام دهید.
در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
۹۸۲۱۲۲۳۵۴۷۸۳
موفق باشید

منبع: com.مرکزمشاوره


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

219 نظرات

  • Amin , سپتامبر 29, 2017 @ 7:25 ق.ظ

    باسلام مادرپسر۳ساله هستم که ۲سالی میشه که میخوابه روزمین وخودش راتکان میده من خیلی نگرانم ازعوارض ان البته یک سالسال تحت درمان بود ولی فرقی نکردمشاوررفتم دکتراطفال بردم ایاروانپزشک میتواندکمکم کندتاالان هرجابردمش یاگفتن اضطراب داردیاتیک عصبی داردالبته بچه ارامی نیس کج خلقی لقیداردارد دیگه من ازاین رفتارش احتیاج به دکتردارم

    • مشاور , سپتامبر 29, 2017 @ 12:07 ب.ظ

      با سلم مادر گرامی ان رفتارها ممکنه علت دیگری غیر از تیک عصبی داشته باشد .اگر ایشون رو درمان کردید ؟باید دید تحت چه درمانی ابتدا برای این مسائل باید علل پزشکی بررسی شود مشکلات اسیب مغزی و یا هر مسئله دیگر و وقتی انها کنار گذاشته شد و مساله خاصی نشان داده نشد بعد سراغ روانشناس کودک بروید تا مسائل بررسی شود .چون دو سال است که رفتارهای اینچنین دارد باید سایر مسائل مثل هوش و ..بررسی شود اگر روانشناس صلاح بداندشما را به روانپزشک معرفی می کند اگر نیاز به داروهای روانپزشکی وجودداشته باشد به هر حال اصلا جای نگرانی وجود ندارد شرایط علمی امروزه در مورد هر مساله ای پیشرفت چشمگیری داشته است و د رنهایت امیدوارم با پیگیری جنابعالی مشکل به زودی مرتفع شود
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • Amin , سپتامبر 29, 2017 @ 7:36 ق.ظ

    ایاداروداردیارفتاردرمانی حل میشودمربی مهدخیلی منوترسوندگفت شاگردداشتم ۷سالش بوده خیلی بدشده بود وایا خوب میشودبادرمان خیلی نگرانم شبانه روز فکرم مشغوله ممنونم

    • مشاور , سپتامبر 29, 2017 @ 12:26 ب.ظ

      بسیاری از والدین پس از مراجعه به متخصصین مختلف برای کودکانشان داروهایی را دریافت میکنند که از عوارض و فواید آن بی اطلاع هستند. البته در این موارد باید به پزشک اعتماد نمود و دوره درمان دارویی را کامل کرد. گفتنیست که همه داروهای تجویزی جنبه درمان یا به اصطلاح والدین برای خوب شدن کودک نیستند بلکه ممکن است جنبه حمایتی داشته باشند یا کمک کنند تا عوارض و مشکلات بیماری در فرد بیشتر و عمیق تر نشود. البته لازم به ذکر است که هرچند ممکن است برخی داروها دارای عوارض متعدد باشند اما فواید آنها ممکن است برای کودک از مضراتش بیشتر باشد.
      به هرحال اگر والدین در مورد عوارض دارو نگران هستند تنها راه حل برای آنها مراجعه به یک متخصص دیگر و مشورت خواستن از اوست. لازم به تاکید است که هیچ کدام از داروهای تجویزی را نباید بدون مشورت پزشک متخصص قطع کرد و یا دوز مصرفی آن را تغییر داد چرا که ممکن است با این کار عوارض شدیدتری را متوجه کودک نمود.
      ریتالین :
      متیل فنیدات هیدروکلراید یا ریتالین یکی از داروهایی است که بصورت گسترده برای کودکان و بزرگسالان تجویز میشود و یک داروی محرک سیستم عصبی است که انتقال ایمپالس های عصبی را تقویت میکند. این دارو برروی کودکان گاهی اثرات متناقضی دارد. یعنی در برخی کودکان منجر به بیقراری و واکنشهای پرخاشگرانه میشود اما در غالب موارد این دارو برای کودکان بیش فعال تجویز میگردد.
      از موارد منع مصرف دارو تشنج است، یعنی اگر کودکی دچار تشنج بوده و یا در مورد وجود دیس شارژهای عصبی در فرد شک وجود دارد میبایست قبل از شروع مصرف این دارو، فرد توسط متخصص مغز و اعصاب ارزیابی شود چرا که این دارو آستانه تشنج را کم میکند. همچنین در افرادی که سابقه تیک یا سندرم توره وجود دارد باید توجه نمود که این دارو میتواند مضر باشد و تیک را ایجاد یا آنرا تقویت کند. در افراد دچار بیقراری نیز این دارو برای مصرف توصیه نمیشود. همچنین این دارو بر اشتهای فرد تاثیر میگذارد و آنرا کم میکند.
      قبل از تجویز این دارو فرد باید از نظر قلبی و عروقی مورد بررسی قرار بگیرد چراکه یکی از عوارض این دارو عوارض قلبی است. مصرف این دارو زیر سن ۶ سالگی برای درمان بیش فعالی توصیه نمیشود.

      ریسپریدون :
      یکی دیگر از داروهایی که در سالهای-اخیر برای کودکان بیش فعال تجویز میشود داروی ریسپریدون است. این دارو در درمان اختلالات سایکوتیک خصوصا اسکیزوفرنی کاربرد دارد و یکی از کم عارضه ترین داروهایی است که در کودکان مصرف آن توصیه میشود. از عوارض آن میتوان به خواب آلودگی و بیحالی اشاره نمود. مسمومیت با-این دارو ممکن است منجر-به تشنج شود.

      کلونیدین :
      کلونیدین هیدروکلراید یا همان کلونیدین یا دیکزاریت در درمان سندروم توره، بیخوابی و برای کودکان مبتلا به تاخیر رشد تجویز میشود. البته این دارو کاربردهای زیادی دارد اما ما در اینجا فقط سه مورد مرتبط را ذکر کردیم.
      از عوارض جانبی آن میتوان به خواب الودگی، خشکی دهان و یبوست اشاره نمود. این دارو فشار خون فرد را از طریق گشادی عروق محیطی کاهش میدهد. این دارو ممکن است باعث خارش و بثورات پوستی نیز بشود.

      هالوپریدول :
      این دارو منجر به بازجذب دوپامین توسط نورونها شده و تولید اثر آرامبخش مینماید. این دارو برای درمان تیک و اختلالات روانی و مشکلات رفتاری شدید در کودکان پرخاشگر و کنترل هیجان در کودکان تجویز میگردد. مصرف این دارو برای کودکانی که سابقه تشنج دارند باید با احتیاط باشد. از عوارض جانبی احتمالی آن میتوان به بیخوبی و بی قراری، علامت های گوارشی، یبوست و ازدیاد بزاق دهان اشاره نمود.

      این اولین مجموعه از سری پست های مرتبط با درمان دارویی است. لذا از تمامی همکاران و والدین گرامی تقاضامندم درصورتی که توضیح درمورد یک داروی خاص را مدنظر دارن. یا معتقدند که یک داروی خاص در نوشته های آینده توضیح داده شود مارا مطلع کنند.

  • Amin , سپتامبر 29, 2017 @ 12:51 ب.ظ

    سلام منظورازاسیب مغزی چیه درضمن من اصلا داروشیمایی استفاده نکردم ازگیاهی استفاده کردم

    • مشاور , سپتامبر 29, 2017 @ 1:48 ب.ظ

      منظورم داشتن مشکلاتی که در حین تولد ممکنه تشخیص داده نشده باشد و اگر مطرح کردم به این خاطر بود که وقتی روانشناسی اولویت پیدا می کند که شرایط جسمی و مغزی بررسی شده باشد و هیچ مشکل پزشکی یافت نشده باشد انگاه برای اقدامی در زمینه روانشناسی صورت بگیرد داروهم باید زیر نظر پزشک باشد درست است که فکر می کنیم داروهای گیاهی بی ضرر هستندولی این مساله غلط است چون مکانیسم اثر برخی از انها شناخته شده نیست و اگر عوارضی ایجاد شود نمی دانیم دقیقا چطور مرتفعش کنیم ولی داروی شیمیایی حداقل کاملا مکانیسم اثر مشخص است و با سایر داروها و یا تغییر دوز از عوارض پیشگیری می شود .
      نگران نباشید امیدوارم مشکل برطرف شود
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • محمد , آوریل 15, 2018 @ 11:27 ب.ظ

    سلام ممنون از سایت خوب شما من پسری ۲۵ساله هستم و در حال دوستی با یک دختر ۲۳ساله ما همدیگر رو دوست داریم و میخوایم ازدواج کنیم .فقط دوست دارد خیالش راحت باشه از این موضوع و میگه بریم پیش روانشناس دانشجوی شهر ماهستش از نظر اخلاقی و رفتار باهم خوب هستیم سلیقه هامون بهم میخوره رفتار و پوشش تا حالا هیچ مشکلی نداشتیم باهم من احساسی زیاد هستم و او یه مقدار کم .و این که نمیتونه احساساتش رو بیان کنه و به زبون بیاره برعکس من بهش میگم تا حالا رابطه خیلی سالمی داشتیم و حد خودمون رو کامل میدونیم . به نظر شما میتونیم کنارهم خوش بخت بشیم ؟ راستی چند ماه هستش که باهم در ارتباط هستیم

    • مشاور , آوریل 20, 2018 @ 9:28 ق.ظ

      با سلام
      دوست عزیز ببینید قرار نیست کا اصلا خوشبختی تضمین شود و یا براساس گفتن یک سری اخلاقیات تشخیص داده شود که هر دو نفر با هم توافق دارند یا خیر به هر حال اینکه دو نفر احساس کنند اشتراکاتی با هم دارند خودش مساله بسیار حائز اهمیتی است که باید دقت شود اینکه به هم متمایل باشند یکدیگر را دوست داشته باشند و بخواهند زندگی مشترکی با هم داشته باشند و خب بحث ابراز احساسات در افراد متفاوت است به طور کل برخی ها افراد ابراز گری هستند و برخی ها هم نیستند و نمی توان صرف این مساله خوشبختی را تضمین کرد ..به هر حال باید دقت داشته باشید که مهم شما دو نفر هستید که ببینید معیارهای هم را می توانید براوردا کنید یا خیر
      در هر صورت امیدوارم خوشبخت و موفق باشید

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۹۸۲۱۲۲۳۵۴۳۰۴
      موفق باشید

    • مشاور , آوریل 20, 2018 @ 9:30 ق.ظ

      مهم‌ترین ملاک‌های ازدواج
      هر اندازه دختر و پسر از نظر ویژگی های گوناگون نزدیکتر باشند ترکیب آن دو در زندگی زناشویی استوارتر و عمیق تر خواهد بود. این مجموعه ویژگی ها در منابع اسلامی با عنوان کفویت عنوان شده است که در ابعاد گوناگونی چون: سن، وضعیت روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تحصیلی قابل بررسی است.
      ملاک‌های ازدواج, عوامل خوشبختی,رمز ازدواج موفق

      به طور خلاصه ملاک های ازدواج که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:
      ۱- ایمان و دینداری: پایبندی به ارزش های دینی بدون شک یکی از عوامل خوشبختی در زندگی زناشویی است.

      ۲- اصالت خانوادگی: شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی فرهنگی خانواده همسر آینده، در ایجاد تفاهم بین دختر و پسر در زندگی زناشویی نقش اساسی ایفا می کند. این مساله باعث می شود بتوانید سازگاری بهتری با همدیگر پیدا کنید.

      ۳- سن: تناسب سنی بین زن و مرد، تشابه نیازها و علایق، توقعات و انتظارات را تا حدودی به دنبال دارد. کارشناسان خانواده، حدود ۲ تا ۶ سال اختلاف سن بین زن و مرد را توصیه می نمایند.

      ۴-تحصیلات: تشابه تحصیلی نیز در ایجاد تفاهم بین زن و مرد عامل مهمی است. و کسب علم و دانش به خودی خود یک مزیت و ارزش است و در رشد و تعالی فکری افراد نقش بسزایی دارد.

      ۵- وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده: تشابه های خانواده های دختر و پسر از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی یک اصل مهم در ایجاد تفاهم های بعدی بین زن و مرد است. به این ترتیب هیچ کس نسبت به دیگری احساس برتری نمی کند و پذیرش بهتری نسبت به همدیگر خواهند داشت.

      ۶-زمینه های فرهنگی: ارزش های فردی و اجتماعی، آداب و رسوم، رفتار و سلوک، حتی آداب لباس پوشیدن و غذا خوردن زن و مرد می تواند زمینه های همدلی بیشتر را بین آن دو پدید آورد. به همین جهت شناخت زن و مرد از فرهنگ و واقعیت های ارزش فرهنگی همسر آینده، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

      نکته ای که یادآوری آن در این قسمت ضروری به نظر می رسد اینکه ملاک های فوق هیچ یک به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت در زندگی زناشویی باشد. افراد باید مجموعه عوامل گوناگون موثر بر انتخاب خود را اولویت بندی کنند و با این اعتقاد که هیچ کسی کامل نیست به نوعی مصالحه دست بزنند.

      رمز ازدواج موفق
      ازدواج یک پدیده اجتماعی است. بدون تردید انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیم ها در طول زندگی ماست و در حقیقت همه هیجانات، تولید مثل، تربیت نسل آینده، درآمد، مسئولیت، تامین نیازها و چالش های آینده زندگی ما به آن بستگی دارد.

      زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر بسیاری از نیازهای روانی- اجتماعی هم را برآورده می کنند. و سه دلیل عشق، مصاحبت و دستیابی به انتظارات و توقعات برای ازدواج مطرح است و توجه به این نکته که هر اندازه انتظارات و توقعات دختر و پسر قبل از ازدواج و در زندگی زناشویی واقع بینانه تر باشد، زندگی زناشویی موفقیت آمیزتر خواهد بود.
      ملاک‌های ازدواج, عوامل خوشبختی,رمز ازدواج موفق
      ملاک های ازدواج های موفق یا خوشبخت را می توان چنین خلاصه کرد:
      ۱ـ برخورداری از علاقه های مشترک
      ۲ـ داشتن فعالیت های مشترک یا سرگرمی های مشترک
      ۳ـ اظهار محبت نسبت به همدیگر
      ۴ـ اعتماد داشتن به یکدیگر
      ۵ـ رد نکردن یا کمتر رد کردن انتخاب همدیگر
      ۶ـ موفقیت در روابط جنسی
      ۷- داشتن زمینه های خانوادگی همسان
      ۸ـ احترام به عقاید و دوستان و آشنایان همدیگر

      یک نکته مهم:
      هرکس طبیعتا مایل است همسری برگزیند که بیشتر همسان او باشد تا ناهمسان با او. همسانی دو فرد نه تنها آنها را به سوی یکدیگر جلب و جذب می کند، بلکه پیوند و وصلت ایشان را استوارتر می سازد. هر اندازه فرد با همسر خود وجود اشتراک فرهنگی بیشتری داشته باشد، برای سازگاری با او آماده تر است و با اختلافات کمتری مواجه می شود.

      هر چقدر در انتخاب همسری با مشابهات بیشتر ذاتی و اکتسابی تلاش کنیم ولی بازهم زن و مرد تفاوت های بسیار چشمگیری با یکدیگر خواهند داشت که باید یاد بگیرند با این تفاوت ها زندگی کنند و ثمره این زندگی یک ازدواج شاد و رضایت بخش باشد.

      همچنین پژوهش ها نشان می دهد که تا حدود زیادی خوشبختی و بدبختی زن و مرد را از ابتدای زندگی می توان پیشگویی کرد و به بیان دیگر بسیاری از مشکلات آن ها قابل پیشگیری خواهد بود. به همین جهت امروز، آموزش پیش از ازدواج زوجهای جوان یک ضرورت مسلم تلقی می شود. هر اندازه دختر و پسر اطلاعات بیشتری در جهت شناخت خود و همسر آینده شان داشته باشند و ملاک های عقول تری را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند، در زندگی زناشویی خود با مشکلات و ناسازگاری های کمتری مواجه خواهند بود.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۹۸۲۱۲۲۳۵۴۳۰۴
      موفق باشید

  • نیما , می 9, 2018 @ 3:55 ق.ظ

    سلام. وقت بخیر.
    من و خانمم یک پسر ۱۳ ماهه داریم. ما به دلیل کار من تو شهر یزد تنهاییم و بستگان همگی شهرستان هستند. این پسر ما بعضی وقتی سر ناسازگاری داره یعنی غذاشو نمیخوره. همش غر میزنه و میخواد بغل باشه. چنین شرایطی بخصوص غذا نخوردنش باعث عصبانیت شدید همسرم میشه. به نحویکه با پسرم بسیار بدرفتاری میکنه. بد وبیراه میگه. ناسزا میگه. بعضی وقتا شرایط جوریه که میترسم با بچه تنهاش بذارم. دو بار پیش مشاوره رفتیم که تاثیری نداشته.
    یکی از مشاورین گفت به دلیل زایمان سخت و مشکلی که کوچولوی ما تو دو ماهگی داشت و بیمارستان بستری شد خانمم دچار افسردگی پس از زایمان شده. البته الان پسرمون قد و وزنش عالیه و مشکلی نداره.
    ممنون میشم راهنماییم کنید. ایا نیازی برای مراجعه به روانپزشک هست؟

    • مشاور , می 9, 2018 @ 12:33 ب.ظ

      با سلام
      دوست عزیز ببینید اگر همسر شما زایمان سختی داشتند و تشخیص افسردگی بعد از زایمان بوده و اکنون هم صرفا سر غذا نخوردن فرزندتون بازخورد نامناسبی ایشون نشون می دهند یعنی ناراحتی که از حد مشکل فراتر است و مساله حل می شود ولی ایشون بیش از حد نگران هستند بهتره حتما به روانپزشک و حتی روانشناس بالینی خوب ارجاع بدهید چون وقتی افسردگی باشد بسیاری مسائل دستشون نیست و ممکنه عصبانی بشن و بعد از مدتی هم خودشون پشیمون بشن و شرایطی پیدا کنند که نامطلوب باشه ..
      و عذاب وجدان بعد از بد رفناری با کودکی زیر ۲ سال که طبیعیه بد قلقی هایی چه در غذا خوردن و چه سایر مسائل داشته باشد و به هر حال مشخص است که کودک است و خب طبیعنا با بزرگسال فرق دارد
      به هر حال باید توجه داشته باشید که حتما ایشون باید زیر نظر باشند البته شاید بهتر بود بعد زایمان این مساله اتفاق می افتاد مساله دوری از خانواده شهر غریب نداشتن اشنا و ضعف بدنی و تغییرات هورمونی که بعد از شرایط خاص برای کودک عارض می شو همه مسائل مهمی هستند که باید دقت داشته باشید
      در هر صورت امیدوارم با مراجعه مساله حل شود و البته اصلا جای نگرانی وجود ندارد ..
      بعد از برخی زایمان ها چنین شرایطی عارض می شود که کاملا قابل حل است
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۹۸۲۱۲۲۳۵۴۷۸۳
      موفق باشید

    • مشاور , می 9, 2018 @ 12:36 ب.ظ

      افسردگی پس از زایمان چیست ؟

      افسردگی پس از زایمان یک بیماری افسردگی است که از بین ۱۰۰ خانم که صاحب نوزاد شده اند بر روی ۱۰ تا ۱۵ نفر آنها تاثیر میگذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است. که شامل کم خلق و خوی بودن و سایر علایم دیگر که به مدت حداقل دو هفته به طول بی انجامند است. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید . ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.

      گاهی اوقات یک دلیل آشکار برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما نه همیشه. شما ممکن است احساس پریشانی و یا حتی احساس گناه کنید زیرا که شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال، افسردگی پس از زایمان می تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.

      هرگز برای کمک خواستن دیر نیست. شما میتوانید بهتر شوید، حتی اگر شما برای مدت طولانی دچار افسرده گی شده اید. کمکی که شما نیاز دارید بستگی به شدت بیماری شما دارد. افسردگی پس از زایمان خفیف را می توان با افزایش حمایت ازطرف خانواده و دوستان درمان کرد.

      اگر شما احساس ناخوشی بیشتری دارید در نتیجه به کمک پزشک خود نیاز خواهید داشت. اگر افسردگی پس از زایمان شما خیلی شدید است، ممکن است که شما به مراقبت و درمان خدمات بهداشت روانی نیاز داشته باشید.

      چه موقع افسردگی پس از زایمان اتفاق می افتد؟

      در زمانهای متفاوت. افسردگی پس از زایمان اغلب در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می شود. و یا می تواند چند ماه پس از تولد نوزاد شروع شود. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان شروع علائمشان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان هم ادامه خواهد داشت.

      افسردگی پس از زایمان چه حسی دارد ؟

      شما ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید:

      · افسردگی

      در اکثر مواقع شما احساس نارضایتی دارید و بغض می کنید. این حالات شما در زمان خاصی از روز، مانند صبح یا شب/غروب ممکن است بدتر شود.

      · زود رنج

      همسر، کودک شما و یا بچه های دیگر ممکن است شما را زود رنج و یا عصبانی کنند.

      · خستگی

      همه کسانی که به تازگی مادر شده اند خیلی خسته می شوند. افسردگی باعث می شود که شما احساس کنید که بسیار خسته و فاقد انرژی هستید.

      · بی خوابی

      با اینکه بسیار خسته هستید ولی نمی توانید بخوابید. ممکن است دراز بکشید بدون اینکه خواب بروید و در مورد چیز های مختلف نگران باشید. ممکن است در طول شب بیدار شوید در حالی که کودک شما خواب است.

      · تغییر اشتها

      شما ممکن است اشتهای خود را از دست داده و یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی از زنان برای بدست آوردن آرامش غذا می خورند و پس از آن احساس بدی به دلیل افزایش وزن به آنها دست می دهد.

      · لذت نبردن از هیچ چیز

      شما درمیابید که نمی توانید از چیزی لذت ببرید و یا علاقه مند به چیزی باشید. شما ممکن است از بودن با کودک خود لذت نبرید.

      · از دست دادن علاقه به رابطه جنسی

      دلایل متعددی برای از دست دادن علاقه به رابطه جنسی بعد از بچه دار شدن وجود دارد. این کار ممکن است دردناک باشد و یا شما ممکن است بیش از حد خسته باشید. افسردگی پس از زایمان می تواند هر گونه میلی را از بین ببرد. همسر شما ممکن است این را درک نکند و احساس مطرود شدن کند.

      · افکار منفی و گناه

      افسردگی تفکر شما را تغییر می دهد:

      ۱٫ ممکن است شما افکار بسیار منفی داشته باشید

      ۲٫ ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید و یا کودکتان شما را دوست ندارد

      ۳٫ ممکن است به خاطر اینگونه احساسات و افکار احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید

      ۴٫ ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید

      ۵٫ ممکن است فکر کنید که نمی توانید از عهده چیزها بر آیید

      · بیمناک/اضطراب

      بیشتر کسانی که به تازگی مادر شده اند نگران سلامت کودک خود هستند. اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید این نگرانی میتواند شما را از پا در آورد. ممکن است شما نگران باشید که:

      ۱٫ کودک شما خیلی مریض است

      ۲٫ کودک شما به اندازه کافی وزن نمی گیرد

      ۳٫ کودک شما بسیار گریه می کند و شما نمی توانید او را آرام کنید

      ۴٫ کودک شما بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد

      ۵٫ نگران باشید که ممکن است که به کودک خود آسیب برسانید

      ۶٫ ممکن است بیماری جسمی داشته باشید

      ۷٫ افسردگی پس از زایمانتا ن هرگز بهتر نشود

      ممکن است بسیار نگران باشید از اینکه با کودک خود تنها بمانید. ممکن است به اطمینان خاطر از طرف همسر،مراقب بهداشت و یا پزشک خود نیازمند باشید.

      ممکن است در زمان اضطراب برخی از موارد زیر را داشته باشند:

      ۱٫ نبض سریع

      ۲٫ تپش قلب

      ۳٫ تنگی نفس

      ۴٫ تعریق

      ۵٫ ترس از داشتن حمله قلبی و یا غش کردن

      ممکن است شما از مکانهایی مثل مغازه های شلوغ اجتناب کنید به دلیل ترس از داشتن علائم پنیک (هراس).

      · اجتناب از افراد دیگر

      ممکن است شما نخواهید دوستان و اقوام را ببینید.. ممکن است رفتن به گروه های حمایت پس از زایمان برایتان دشوار باشد.

      · نا امید

      ممکن است حس کنید که هیچ چیز بهتر نخواهد شد. ممکن است فکر کنید که زندگی ارزش زیستن ندارد. ممکن است که حتی فکر کنید که خانواده تان بدون شما زندگی بهتری خواهند داشت.

      · افکار خودکشی

      اگر افکار آسیب رساندن به خودتان را دارید باید از پزشک خود کمک بخواهید. اگر انگیزه قوی برای آسیب رساندن به خودتان را دارید, باید فورا کمک بخواهید (پایین را ببینید).

      · علائم روان پریشی

      علائم روان پریشی در تعداد کمی از زنان مبتلا به افسردگی بسیار شدید توسعه پیدا می کند. آنها ممکن است صداهایی بشنودند واعتقادات غیر معمولی را داشته باشند. اگر این اتفاق برای شما افتاد باید فورا کمک بخواهید (پایین را ببینید).

      چگونه افسردگی پس اززایمان بر روی احساسات من نسبت به نوزادم اثر میگذارد؟

      · شما ممکن است احساس گناه کنید که احساسات شما آنگونه که از شما انتظار می رود نیست.

      · شما ممکن است نوزاد خود را دوست داشته و یا دوست نداشته باشید.

      · ممکن است به نوزاد خود احساس نزدیکی نکنید.

      · ممکن است برای شما سخت باشد که بتوانید متوجه شوید که نوزادتان چه حسی دارد،و یا چه نیازی دارد.

      · ممکن است که شما از نوزاد خود رنجور باشید و یا اورا به خاطر حال خود سرزنش کنید.

      آیا زنانی که افسردگی پس از زایمان دارند به کودک خود آسیب می رسانند؟

      مادران افسرده اغلب نگران هستند که آنها ممکن است این کار را انجام دهند، اما این بسیار نادر است. گاهی اوقات، به دلیل خستگی مطلق و ناامیدی ، شما ممکن است احساس کنید که میخواهید به کودک خود ضربه بزنید و یا او را تکان دهید. بسیاری از مادران و پدران گاهی اوقات این حس را دارند و این فقط مخصوص کسانی که افسردگی پس از زایمان دارند نیست. با وجود داشتن این احساسات ، اکثر مادران هرگز این عمل را نمی کنند. اگر شما این احساس را دارید، با کسی در

      میان بگذارید.

      زنان اغلب نگران این هستند که اگر به کسی بگویند که چه حسی دارند ، نوزادشان را ازشان بگیرند. در واقع دکتر شما، مراقب بهداشت و ماما می خواهند به شما کمک کند که بهترشوید. این به معنی است که شما می توانید در خانه از کودک خود مراقبت کنید واز آن لذت ببرید.

      آیا همه پس از بچه دار شدن افسرده میشوند؟

      بچه دار شدن، زمان یک تغییر بزرگ است. داشتن عواطف مختلف معمول است. هر کس مبتلا به بیماری افسردگی نمیشود.

      بیش از نیمی از مادران جدید “baby blues” را تجربه می کنند.این معمولا ۳ تا ۴ روز پس از تولد شروع می شود. ممکن است شما نوسانات خلق و خوی را داشته باشید. ممکن است به راحتی گریه کنید. ممکن است زود رنج شوید، خلقتان پایین آید و مضطرب شوید. همچنین ممکن است شما به چیزهایی بیش از حد واکنش نشان دهید. این حالات معمولا در زمانی که کودک شما در حدود ۱۰ روز است متوقف می شود. زنانی که “baby blues” دارند نیازی به درمان ندارند. اگر برای بیشتر از ۲ هفته ادامه پیدا کرد، به مراقب بهداشت و یا دکتر خود بگویید. آنها می توانید افسردگی بعد از زایمان را در شما بررسی کنند.

      دیگر مشکلات سلامت روان پیرامون زایمان

      اضطراب و افسردگی شایع ترین مشکلات بهداشت روانی در دوران بارداری هستند. از هر ۱۰۰ زن آنها بر روی ۱۰-۱۵ نفر تاثیر میگذارند. به افسردگی در دوران بارداری می توان به همان شیوهء افسردگی پس از زایمان کمک کرد. درست مثل زمان های دیگر، زنان طیف وسیعی از دیگر مشکلات سلامت روان را در دوران بارداری تجربه می کنند.

      به بروشور ما در سلامت روان در دوران بارداری مراجعه کنید.

      بیماری روانی پس از زایمان (پورپرال سیکوزیس)

      این یک نوع شدید بیماری روانی است که پس از تولد نوزاد رخ می دهد. بر روی حدود ۱ در ۱۰۰۰ نفر از زنان تاثیر میگذارد در عرض چند روز یا چند هفته پس از زایمان شروع می شود . می تواند درعرض چند ساعت توسعه پیدا کند و می تواند تهدید کننده زندگی باشد، به طوری که نیاز به درمان فوری دارد.

      نشانه های بسیاری وجود دارد که ممکن است رخ دهد. خلق و خوی شما ممکن است بالا و یا پایین باشد و اغلب نوسانات خلقی سریع وجود دارد. زنان اغلب علائم بیماری روانی را تجربه میکنند. آنها ممکن است اعتقاد به چیزهایی داشته باشند که واقعی نیست (هذیان) یا چیزهایی ببینند و یا بشنوند که وجود ندارد (توهم).

      این بیماری همیشه نیاز به حمایت و کمک های پزشکی دارد. شما ممکن است که باید به بیمارستان بروید. در حالت مطلوب، باید در واحد مادر و کودک باشید که کودکتان بتواند با شما باشد.

      زنانی که قبلا مبتلا به چندین بیماری های شدید روانی، به ویژه اختلال دوقطبی،بوده اند بیشتر در معرض خطر بیماری روانی پس از زایمان هستند. زنانی، که قبلا پس از زایمان چنین بیماری را داشته اند، نیز در معرض خطر بالا هستند. به پزشک و یا مامای خود در این باره اطلاع دهید. شما می توانید با آنها در مورد راه های بالا بردن سلامت و بهبود خود صحبت کنید.

      اگر چه بیماری روانی پس از زایمان یک بیماری جدی است، اکثریت قریب به اتفاق زنان بهبودی کامل را به دست می آورند.

      دیگر مشکلات بهداشت روانی پس از زایمان

      ممکن است که شما قبل از بارداری بیماری روانی داشته اید. ممکن است علائم پس از تولد کودکتان بدتر شده و یا برگردد. درست مانند زمان های دیگر، زنان می توانند انواع مختلفی از مشکلات بهداشت روانی را تجربه کنند. اگر در مورد هر نوع بیماری روانی نگران هستید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند و حمایت لازم را به شما بدهند.

      چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان میشود

      علل احتمالی زیادی برای افسردگی پس از زایمان پیشنهاد شده است. احتمالا یک دلیل برای آن وجود ندارد ، بلکه تعدادی از تنش های مختلف ممکن است که آن را ایجاد کنند.

      احتمال اینکه شما دچار افسردگی پس از زایمان شوید زیاد است اگر:

      · تا به حال مشکلات سلامت روانی، از جمله افسردگی را داشته اید

      · تا به حال دچار افسردگی یا اضطراب در دوران بارداری شده اید

      · حمایت ازطرف خانواده یا دوستان را ندارید

      · اخیرا رویدادی پر تنش برای شما رخ داده شده باشد- به طور مثال مرگ یکی از نزدیکان ، پایان پیدا کردن یک رابطه، از دست دادن شغل.

      ممکن است علت جسمی برای افسردگی شما وجود داشته باشد، مانند بیماری کم کاری تیروئید.که این می تواند به راحتی درمان شود.

      افسردگی پس از زایمان می تواند بدون هیچ دلیل واضحی شروع شود. بدون هیچ کدام از این علل. همچنین داشتن این مشکلات به این معنا نیست که شما قطعا افسردگی پس از زایمان دارید.

      آیا می توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

      در اصل ما اطلاعات زیادی از افسردگی پس از زایمان نداریم که بخواهیم از آن جلوگیری کنیم. پیشنهادات زیر به نظرمعقول می رسد و ممکن است به سلامتی شما کمک کند.

      · سعی نکنید که یک زن خارق العاده باشید. سعی کنید کمتر کار کنید و مطمئن شوید که بیش از حد خسته نشوید.

      · سعی کنید با زنان دیگری که حامله هستند و یا به تازگی صاحب فرزند شده اند دوست شوید. ممکن است پیدا کردن دوست در زمانی که افسردگی پس از زایمان دارید سخت باشد.

      · کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید. اگر دوست صمیمی ندارید که به او روی آورید، می توانید بهNational Childbirth Trust و یا MAMA مراجعه کنید. گروههای محلی آنها حمایت زیادی را چه قبل و چه بعد از زایمان فراهم می کنند.

      · در کلاسهای قبل از زایمان شرکت کنید. و اگر همسر دارید، او را به همراه خود ببرید. و اگر نه، یک دوست و یا یکی از اقوام خود را با خود ببرید.

      · داروهای ضد افسردگی را بدون نظر دکتر قطع نکنید. در حدود ۷ از ۱۰ زنانی که داروهای ضد افسردگی در طول حاملگی را قطع می کنند مریضیشان بعد از قطع دارو عود می کند. باید در مورد ریسک و منفعت ادامهء درمان در حاملگی و شیر دهی بحث کنید.

      · اگر قبلا افسردگی داشته اید با پزشک خود و یا مراقب بهداشت خود در ارتباط باشید. هر گونه نشانه ای از افسردگی در حاملگی یا افسردگی پس از زایمان را می توان زود تشخیص داد.

      · اطمینان پیدا کنید که برای افسردگی در حاملگی درمان پیدا کنید. این درمان ممکن است که گفتار درمانی و یا دارو باشد.

      · درخواست کمک از طرف دوستان و یا اقوام را قبول کنید.

      تشخیص افسردگی پس از زایمان

      اولین چیز این است که تشخیص دهید که شما یک بیماری افسردگی دارید. آن را با ‘baby blues’ اشتباه نگیرید. تصور نکنید که این طور احساس کردن طبیعی است.

      دلایلی زیادی وجود دارد که زنان درخواست کمک را به تعویق بیاندازند. شما ممکن است:

      · متوجه نشوید که چه مشکلی وجود دارد

      · نگران این باشید که افراد دیگر چه فکری می کنند

      · خجالت بکشید که بگویید از مادر بودن لذت نمی برید.

      بعضی زنان نگران این هستند که کودکشان را ازشان بگیرند. با کمک گرفتن برای افسردگی پس از زایمان در حقیقت شما بهترین کار را برای خود و کودک خود می کنید. پزشکان و مراقبان بهداشت می خواهند مراقبتی را که احتیاج دارید بدست آورید که بتوانید از کودک خود مراقبت کنید.

      پزشکان ،ماما ها و مراقبان بهداشت معمولا از کسانی که به تازگی مادر شده اند درمورد سلامت روانشان سوال می پرسند. ممکن از شما بخواهند که یک پاسخنامه را پر کنید و یا سوالات زیر را از شما می پرسند:

      · آیا در طول ماه گذشته از پایین بودن خلق، افسردگی یا نا امیدی رنج برده اید؟

      · آیا در طول ماه گذشته از لذت و علاقه کم نسبت به چیزها رنج برده اید؟

      · آیا این چیزی است که شما حس کنید که به کمک نیاز دارید و یا کمک می خواهید؟

      بسیار مهم است که با صداقت به این سوالات پاسخ دهید تا کمک مورد نیاز به شما ارائه داده شود. اگر جوابهای شما احتمال داشتن افسردگی پس از زایمان را مشخص می کند، شما باید دکتر خود را ببینید. پزشک شما احتیاج خواهد داشت که سوالات بیشتری را از شما بپرسد تا تشخیص مریضی را تائید کند.

      برای کمک کجا باید رفت

      کمک و درمانی که شما احتیاج دارید بستگی به شدت افسردگی پس از زایمان شما دارد. پزشک و مراقب بهداشتتان به شما کمک می کنند که تصمیم بگیرید که به چه نوع کمکی احتیاج دارید.

      همه می توانند کمکهای به خود را که در پائین پیشنهاد شده است را آزمایش کنند. اگر این کافی نیست، ممکن است شما از گفتار در مانی سود ببرید. برای افسردگی های شدید تر،ممکن است که به دارو، همراه و یا بدون گفتار در مانی نیاز باشد. . پزشک شما می تواند شما را از این درمان ها آگاه کند.

      گروه کمی از زنان به کمک از خدمات بهداشت روان نیاز خواهند داشت. در برخی مناطق، خدمات بهداشت روانی perinatal وجود دارد. این خدمات ویژه، مخصوص زنان باردار و یا زنانی است که نوزاد زیر یک ساله دارند. پزشک شما می تواند شما را به آنها معرفی کند. این معمولا برای زنانی لازم است که بیماری های شدیدتری دارند.

      تنها تعداد معدودی از زنان برای درمان افسردگی پس از زایمان نیاز دارند که به بیمارستان بروند. در این مورد، شما باید معمولا، به همراه کودک خود در بخش مخصوص مادرو کودک بستری شوید.

      کمک فوری

      اگر نمی توانید از خود و یا کودک خود مراقبت کنید ، یا اگر می خواهید به خود آسیب برسانید، باید فورا توسط این افراد دیده شوید:

      · پزشک خود

      · خدمات سلامت روان- پزشک شما می تواند این را برای شما ترتیب دهد. ممکن است که در حال حاضر یک شماره تلفن بحران تماس برای تماس گرفتن داشته باشید؛

      · بخش اورژانس محلی – ۲۴ ساعت باز است

      کمک به خود

      · از تشخیص مریضی نترسید. بسیاری از زنان افسردگی پس از زایمان دارند که با گذر زمان بهتر خواهد شد. همسرتان، دوستان و یا خانواده می توانند مفید و کمک حال باشند اگر بدانند که مشکل چیست.

      · این که چه احساسی دارید را با کسی در میان بگذارید. صحبت کردن با کسی که متوجه میشود می تواند بسیار تسکین دهنده باشد. او می تواند همسر، دوست و یا یکی از اقوام باشد. اگر نمتوانید با دوستان و یا خانواده خود صحبت کنید، با پزشک و یا مراقب بهداشت خود صحبت کنید. آنها می دانند که این احساسات متداول است و به شما کمک خواهند کرد.

      · از هر لحظه در طول شبانه روز برای خواب و استراحت استفاده کنید. اگر همسر، دوست و یا اقوام کمک حال شما هستند از آنها بخواهید به بچه در طول شب (شیر) دهند. شما می توانید برای این کار شیر خود را بدوشید و یا از شیر خشک استفاده کنید. اگر تنها هستید، سعی کنید هنگامی که کودک خواب است استراحت کنید.

      · سعی کنید به صورت مرتب غذا بخورید. حتی اگر احساس گرسنگی نمی کنید. غذا های سالم بخورید.

      · پیدا کردن زمان برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید و یا به شما آرامش میدهند، – به عنوان مثال پیاده روی، خواندن مجله، گوش دادن به موسیقی.

      · اگر شریک زندگی دارید، سعی کنید از زمان با هم بودن لذت ببرید. اگر یک مادر تنها هستید، سعی کنید یک کار لذت بخش همراه دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود انجام دهید.
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۹۸۲۱۲۲۳۵۴۷۸۳
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.