مرکز مشاوره

چگونه می توانیم از خواب نیم روزیمان (چرت زدن) بهره ببریم

چگونه می توانیم از خواب نیم روزیمان (چرت زدن) بهره ببریم

 

ناپلئون خواب نیم روزی داشت؛ انیشتین هم خواب نیم روزی داشت؛ چرچیل هم خواب نیم روزی داشت. خواب نیم روزی چه کاری می توانند برای ما انجام دهند؟

چطور می توان چرت زدن و خواب نیمروز را توضیح داد؟ بهترین توضیحی که می توانیم به شما ارائه کنیم شامل ارتباطی است که بین عمق خواب و ریتم شبانه روزی خوابمان وجود دارد. فشار خواب زمانی شروع می شود که ما بیدار می شویم. با این فرض که ما صبح زود از خواب بیدار می شویم، این فشار خواب در ابتدای بعد از ظهر به بالاترین سطح خود می رسد، و در هر روز هفته که از خواب بیدار می شویم این اتفاق می افتد.

در همین حال، صبح ها هورمون کورتیزول کاهش یافته و درجه ی حرارت بدن افزایش می یابد، نشانه ی دیگر بیداری، شروع تدریجی و صعودی آن در نیمه ی دوم روز است. (در این زمان ممکن است که یک خواب عمیق کوتاه داشته باشیم.) قدرت به خواب رفتن بیشتر از بیدار ماندن است و نتیجه اینکه خواب نیم روزی می تواند برای ما مفید باشد.

تغذیه می تواند یکی از عوامل چرت زدن باشد. خوردن غذای زیاد و سنگین برای ناهار باعث پاسخ انسولینی بدن و کاهش قند خون می شود. این اتفاق باعث بیشتر شدن خواب آلودگی می شود. به هر حال، دلایل اولیه که خواب نیم روزی و محتمل است ریتم شبانه روزی می باشد. حتی برخی افرادی که ناهار نمی خورند ممکن است چرت بزنند زیرا فشار خواب جمع شده با سطح پایین سیگنال های بیداری ترکیب می شود.

جنبه های مثبت چرت زدن

داشتن خواب نیم روزی ایده ی خوبی است؟ تقریبا همه افراد این تفکر را داشته اند از جمله، ناپلئون بناپارات، توماس ادیسون، آلبرت انیشتن، و وینستون چرچیل. و مطالعات آزمایشگاهی نیز آن را تایید کرده است. بعد از یک چرت زدن، شخص بیدارتر و سازنده تر است، کمتر خسته است، و از نظر خلقی در بالاترین حد است. استدلال منطقی و مهارت تصمیم گیری بهبود یافته، و اگر آنها در حال یادگیری و تمرین یک مهارت جدید باشند، آنها این کار را بعد از یک چرت کوتاه می توانند بهتر ادامه دهند. حتی تحقیقاتی وجود دارد که بیان کننده ی این مسئله است که داشتن خواب نیم روزی منظم حمله ی قلبی، سکته ی مغزی، دیابت، و چاقی را کاهش می دهد. چه دلیلی وجود دارد که خواب نیم روز را دوست نداشته باشیم؟

تاثیرات منفی چرت زدن

هنوز برخی از هشدارها در دستور کار وجود دارد. مسئله این است که ما کی چرت می زنیم و چقدر چرت می زنیم. مطالعات در افرادی که به خواب نیم روزی در زمان های مختلف تشویق شده بودند مشخص کرد بیشتر ما قبلا نسبت به خواب نیم روزی بد گمان بودیم. برای بزرگسالان با الگوی طبیعی خواب و بیداری، بهترین زمان برای خواب نیم روزی ابتدای بعد از ظهر است، و برای کسانی که صبح زود از خواب بیدار می شوند ظهر بهترین زمان است. چرت زدن و خوابیدن در آخر روز به هر حال می تواند آثار سویی داشته باشد. چرت زدن فشار خواب را تخلیه می کند، ولی اگر این چرت زدن دیرتر اتفاق بیافتد، زمان کمتری برای فشار خواب داریم تا دوباره در شب به خواب برویم.

زمانی که باید بخوابید و بدنتان برای خواب آماده می شود که ریتم شبانه روزی ترشح هورمون ملاتونین بالا می اید و دمای بدن پایین می اید. فشار خواب و سیکل شبانه روزی  به طور موقت همگامی شان را از دست داده اند، و زمانی که به هماهنگی شان برگردند، شما فورا به خواب می روید.

چه مدت زمانی برای خواب نیم روزی و چرت زدن مناسب است؟

 

چگونه می توانیم از خواب نیم روزیمان (چرت زدن) بهره ببریم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محققان در رابطه با تاثیر تغییر خواب نیم روزی مطالعاتی انجام داده اند. در نهایت تعجب، مشخص شد که مهارت هوشیاری و شناختی بعد از ده دقیقه خواب نیم روزی بهبود می یابد. این میزان زمان برای رفع خستگی نیز کافی می باشد. خواب نیم روزی برای ۲۰ تا یک ساعت هیچ تاثیری بر روی بهتر شدن عملکرد بدن ندارد، و خواب نیم روی بیش از حد معمول باعث سستی بدن می شود. کسانی که خواب نیم روزی طلانی تری برای یک ساعت یا بیشتر دارند، دچار خواب آلودگی بیشتری می شوند. و ممکن است در عمق خواب آنها تاثیر داشته باشد. برای خواب عمیق امکان دارد که مزایای دیگری نیز وجود داشته باشد، مانند خلاقیت بیشتر برای حل مشکلات، ولی ممکن است به زمان بیشتری برای دستیابی به هوشیاری یا کارآمد بودن نیاز دارند.

در آخر، یک سخن حکیمانه: برای جبران خواب هفتگی تان بر روی خواب کوتاه و نیم روزی تکیه نداشته باشید. معنی خواب سالم این است هر روز خوابی کافی داشته باشید، همچنین به ناچار استثنائاتی نیز وجود دارند. همیشه سعی کنید که زمان بیدار شدن و بخواب رفتنتان مداوم و یکی باشد حتی در اخر هفته ها! با نیم ساعت زودتر خوابیدن نسبت به معمول، شما می توانید ۳ و نیم ساعت خواب اضافه برای جبران کم خوابی هفتگیتان داشته باشید. این جمع بندی خواب می تواند به صورت ۳۰ دقیقه خواب نیم روزی در هر روز باشد، و یا ۱ ساعت و نیم خواب در پنج شنبه و جمعه. خواب نیم روزی شما بستگی به میزان کلی خواب شما دارد، به هر حال، خواب بیش از اندازه باعث به هم ریختگی زمان فیزیکی بدنتان می شود، زمان خواب سالمی داشته باشید، و بیشتر کردن خواب همچنین باعث می شود که در روز شنبه سختتر بتوانید به هوشیاری برسید.

 

شماره های تماس 01

منبع: کانون مشاوران ایران


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.