مرکز مشاوره

اختلاف با خانواده همسر، حل مشکلات با خانواده شوهر و خانواده زن

اختلاف با خانواده همسر

اختلاف با خانواده همسر، حل مشکلات با خانواده شوهر و خانواده زن

اختلاف با خانواده همسر

زمانی که شما ازدواج می کنید، با خانواده جدیدی که خانواده همسرتان می باشد در ارتباط خواهید بود و ممکن است با آن ها از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تفاوت هایی داشته باشید و گاهی اوقات شاید ویژگی های خانوادگی تان مشابه باشد اما تفاوت های جزئی در شما وجود داشته باشد و به همین دلیل ممکن است مشکلات کوچک و بزرگی در میان شما به وجود بیاید.

اختلاف با خانواده همسر از زمان های قدیم مشکل بسیاری از جوانان بوده است و به دلیل وجود تفاوت ها، بسیار طبیعی می باشد که اختلاف هایی بین خانواده ها ایجاد شود.

زمانی باید نسبت به اختلاف خانوادگی حساسیت به خرج دهید و این مسئله را جدی بگیرید که اختلافات وارد زندگی شخصی شما و همسرتان شده و در زندگی مشترک تان مشکلات و جر و بحث هایی را به وجود بیاورد، در این صورت شما باید راهکار های مناسب برای حل این اختلاف ها پیدا کنید.

در این مقاله به طور کامل در مورد این موضوع مطالبی را بیان کرده و راهکارهایی را برای حل مشکل ارائه می دهیم.

برای حل اختلاف با خانواده همسر چه باید کرد؟

هنگام اختلاف با خانواده همسر، شما باید سعی کنید در کنار همسرتان باشید و از او حمایت کنید.

زندگی مشترک شرایط خاصی دارد و گاهی اوقات موقعیت هایی در زندگی به وجود می آید که ناچار به گرفتن تصمیماتی هستید که ممکن است افراد دیگر با تصمیم شما راضی نباشند و به مذاقشان خوش نیاید.

اختلاف با خانواده همسر
اختلاف با خانواده همسر

هنگامی اختلاف با خانواده همسر، به احتمال زیاد مجبور به گرفتن تصمیم های سختی می شوید و موقعیت های دشوار و سختی را در زندگی تجربه کنید، این حالت ها ممکن است سال ها یا حتی تا پایان عمر در زندگی زناشویی شما اتفاق بیفتند.

هنگامی که بین شما و خانواده همسرتان اختلاف به وجود می آید، ریش سفیدان باید میانجیگری کرده و سعی کنند پیچیدگی ها را از بین ببرند و راهکارهای مناسبی برای حل موضوع به شما ارائه دهند.

ریش سفید ها و افرد با تجربه از زوج دچار مشکل، می خواهند که در تعارض بین همسر و خانواده، از همسر حمایت کند و در کنار او باشد. همه بزرگان در مورد این نصیحت هم نظر هستند و وظیفه زوج را حمایت از همسر او می دانند تا بتوانند با یکدیگر خانواده تان را مدیریت کنند.

علاوه بر این زن و شوهر باید از همان ابتدای زندگی با یکدیگر متحد باشند و این اتحاد و پیوستگی را به خانواده هایشان نشان دهند و از همان اوایل ازدواج مشخص کنند که همسرشان در اولویت می باشد.

زمانی که زوجین از یکدیگر حمایت نکنند و با هم متحد نباشند، مشکلات زناشویی بین آن ها به وجود خواهد آمد و زندگی را به کام آن ها تلخ خواهد کرد.

در واقع دلیل بسیاری از اختلاف ها و جرو بحث ها در میان زوجین و خانواده ها عدم حمایت از همسر در مقابل خانواده می باشد، در صورتی که اختلاف بین همسرتان و خانواده تان به وجود آید شما نباید بین دو طرف گیر کنید بلکه باید در کنار همسرتان باشید و از او حمایت کنید.

در صورتی که شخص دیگری را انتخاب کرده و از او حمایت می کنید به احتمال زیاد اعتماد همسرتان به شما از بین خواهد رفت و به این ترتیب پایه و اساس زندگی مشترکتان متلاشی می شود و به خطر می افتد.

تلاقی فرهنگ های متضاد را بپذیریم.

  1. خانواده ما با شما خیلی فرق دارد ما همیشه خودمان در مورد انتخاب هایمان فکر کرده ایم و گزینه که از نظر ما خوب بوده است را انتخاب کرده و در مورد آن تصمیم گرفته ایم و از همان ابتدا روی پای خودمان ایستاده ایم، حالا نمی توانم روش شما را درک کنم یعنی چه برای هر کاری می خواهی انجام دهی با پدرت مشورت می کنی، مگر خودت قدرت انتخاب و تصمیم گیری نداری، مگر خودت قدرت استقلال نداری و عاقل و بالغ نیستی؟

هر خانواده برای خود قانون و مقررات خاصی دارد و روش های تربیتی و شیوه های مقابله با مشکلات در آن ها فرق می کند و به نوبه خود یک دولت کوچک است.

به همین دلیل بسیار طبیعی می باشد وقتی دو خانواده که قوانین زندگی شان از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد، هنگامی که وصلت می کنند اختلاف و مشکلاتی در میان آن ها به وجود آید.

مثلا خانواده ای ممکن است نقش حمایتگر برای فرزندانش ایفا کند و همیشه سعی کند فرزندانش را پشتیبانی و حمایت کند و برای رسیدن به هدف با یکدیگر مشورت و به یکدیگر کمک کنند.

در خانواده متقابل ممکن است فرزندانش مستقل باشند و بر فرد گرایی تاکید داشته باشند، در این صورت زمانی که این دو خانواده با یکدیگر وصلت کنند به دلیل تضادشان مشکلاتی ایجاد خواهد شد که  ممکن است دامن هر سه خانواده را بگیرد.

این تضادها بعضی اوقات باعث می شود تا اختلاف هایی بین خانواده دو نفره با خانوده همسران به وجود آید. این مشکل زمانی ایجاد می شود که نمی توان به راحتی نقطه اشتراکی در میان آن ها پیدا کرد و پیدا کردن نقظه مشترک کوچک بین این سه خانواده مانند جستجوی لنگه کفش در بیابان می باشد.

وقتی مدیریت جا خالی می دهد

  • هنگامی که بین من و خانواده ی همسرم اختلافی به وجود می آید، همسرم هنگام صحبت با من از من حمایت کرده و طرف من را می گیرد و سعی می کند مادرش را متهم جلوه دهد و وقتی که با مادرش حرف می زند، طرف او را می گیرد و من را گناهکار می داند، هدف او برای این کار ختم به خیر شدن دعوا و تمام شدن اختلافات می باشد.

 هنگامی که دو خانواده با هم وصلت می کنند عروس و داماد وارد خانواده می شود، این عضو های جدید وظیفه دارند تا رابطه بین خانواده را سر و سامان دهند، بدون هیچ شک و تردیدی این نقش بر عهده عروس و داماد می باشد.

در اوایل ازدواج بعضی از پسران و دختران ممکن است به دلیل بی تجربگی و نا آگاهی و یا به خاطر تقلید از سبک زندگی دیگران و تحت تاثیر گفته ها و شنیده هایشان سعی می کنند از همان ابتدا جای پای خود را محکم کنند و گربه را دم حجله بشکند، آن ها با این گمان اشتباه می خواهند امنیت زندگی خود را تضمین کنند و مشکلاتی که برای اطرافیان پیش آمده برای آن ها اتفاق نیفتد.

آن ها به دلیل داشتن طرز فکر اشتباه قبل از اشنایی همسر با خانواده، کل اعضای خانواده را بر اساس تصورات خود به همسرش معرفی می کنند و همه وقایع و حقایقی که در زندگی شان وجود دارد را برای همسرشان بیان می کند تا شناخت همسر از اعضای خانواده اش تکمیل شود و همه را به خوبی بشناسد در این صورت فرد جدید با ذهنیتی از پیش تعیین شده با خانواده همسرش آشنا می شود که ممکن است بیان کردن و دانستن بعضی از وقایع لازم و ضروری نباشد.

این مسئله ممکن است به صورت عکس نیز اتفاق بیفتد و عضو جدید به گونه ای که صحیح و مساعد نمی باشد به خانواده معرفی شود، با توجه به این معرفی های نامناسب بذر آشنایی در ابتدا نامناسب خواهد بود و بعد چند سال بارور و تنومند می شود که بستری از جنگ پایان ناپذیر به وجود می آید، که هیچ کدام از زوجین حتی تصور وجود این مشکلات را در ذهن شان نداشته اند.

در بعضی از اوقات زوجین وارد زندگی مشترک می شوند ولی نمی توانند روابط درون خانوادگی را به درستی مدیریت کنند و به همین دلیل پای دخالت های والدین به زندگی آن ها باز شده و مشکلاتی به وجود می آورد.

زمانی که برای حل مسائل و مشکلات افراد مجبور می شوند روش اشتباهی را در نظر بگیرند و به دو طرف دعوا سخنان متضادی بگویند در این صورت نه تنها مشکلی را حل نمی کنند، بلکه آن مسئله را بزرگ تر کرده و بر تندی آتش می افزایند و اختلاف میان دو خانواده بیشتر می شود.

قضاوت های سو گیری شده

  • هنگامی که ازدواج کنم، نه تنها به دیدار مادر زن نمی روم بلکه حاضر نیستم باجناقم را ببینم، بر اساس گفته های قدیم ژیان ماشین و باجناق فامیل نمی شود، به همین دلیل باید قبل از وقوع واقعه جلوی آن را بگیرم زیرا بر اساس گفته های پدرم باجناق ها لطمه های بسیاری می زنند و خودش از باجناق ها بسیار لطمه خورده است.

برخی از افراد به دلیل گفته ها و شنیده های قدیمی زندگی خود را پایه ریزی می کنند و قالب های فکری و باور های قدیمی باعث می شود تا نگاه تعصبانه و سوگیرانه ای نسبت به اقوام همسرشان در آن ها به وجود آید و رابطه خوبی با اقوام همسر نداشته باشند و ارتباط آن ها به صورت کارد و پنیر باشد، به همین دلیل هرگز شایسته نیست که در کنار یکدیگر قرار گیرند.

اختلاف با خانواده همسر
اختلاف با خانواده همسر

مثلا در قدیم افراد نسبت به روابط مادر شوهر و عروس، مادر زن و داماد، باجناق ها و جاری ها حساسیت های خاصی داشته اند و داستان های قدیمی  نه چندان شیرین در مورد این روابط به وجود آمده است و به همین دلیل امروزه اشخاص نسبت به این روابط حساس شده اند. این امر موجب تیرگی روابط در بعضی خانواده می باشد.

امروزه باید این حساسیت ها و ذهنیت های اشتباه و از پیش تعیین شده از بین برود و افراد باید بر اساس شخصیت ها و عملکرد شان مورد قضاوت قرار بگیرند و تا جایی که امکان پذیر است روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته باشند.

رابطه های بی حد و مرز با خانواده

  • همسرم مداوم دوست دارد که با خانواده اش باشد و با آن ها رفت و آمد کند، این موضوع باعث شده است تا من و خانواده ام ناراحت شویم و به طور مداوم به خاطر این موضوع جر و بحث داشته باشیم.

یکی ار مهم ترین عواملی که در بروز اختلاف با خانواده همسر موثر می باشد روش های ارتباط بر قرار کردن با خانواده همسر می باشد.

اگر فرد در زندگی مشترک روابط نامحدود و تعریف نشده ای با یکی از خانواده ها داشته باشد در این صورت اختلاف ها و مشاجرات بسیاری در میان زن و شوهر به وجود می آید.

برای قانع کردن خانواده همسرتان زیاد تلاش نکنید

هنگامی که در مورد مسائل ها و موضوعات مختلف مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی و تربیت فرزندان و غیره با خانواه همسرتان اختلاف نظر دارید هرگز تلاش نکنید تا آن ها را قانع کنید که دیدگاه و نظر شما را حتما بپذیرند.

این نکته را در نظر بگیرد که آن ها از شما بزرگ تر هستند و دیدگاه و نظرشان قدیمی تر بوده و نسبت به باور و نگاه شما که امروزی است خیلی متفاوت می باشد و اگر دیدگاه یکسانی داشته باشید هیچوقت دچار اختلاف نمی شدید.

پس توقع نداشته باشید آن ها را قانع کنید زیرا همان طور که شما نمی توانید نظرات آن ها را بپذیرید آن ها هم نمی توانند با حرف های شما قانع شوند و باورهای خود را تغییر دهند.

منبع: مرکز مشاوره

زن و مرد نابالغ

۶ نشانه زن و مرد نابالغ

بلوغ همه بزرگسالان یکسان نیست و زندگی با شریک عاطفی توسعه نیافته روابط پر رونق را دشوار می کند. یاد بگیرید که چگونه این ویژگی …
علائم و هشدار بروز بیماری روانی

علائم و هشدار بروز بیماری روانی

علائم و هشدار بروز بیماری روانی: تلاش برای بیان تفاوت بین رفتارهای مورد انتظار و آنچه ممکن است علائم بیماری روحی باشد، همیشه آسان نیست. …

فوت همسر و نحوه مقابله با آن

تجربه ی سوگ و از دست دادن همسر بدون شک یکی از سخت ترین مراحل زندگی هر فرد است. مواجه شدن با چنین تجربه ای می تواند …

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.