مرکز مشاوره

با کودکان استثنایی که مشکلات گفتاری دارند چه کنیم؟

با کودکان استثنایی که مشکلات گفتاری دارند چه کنیم؟

جهان کودکان استثنایی دنیایی سرشار از  امیدها و آرزوهایی است که دوست دارند به آن دستیابند اما بخاطر مشکلات فیزیکی و ذهنی و در واقع عدم توانایی انان در انجام بسیاری افعال که حق طبیعی آنان به شمار می آید، نمیتوانند به این خواسته های خود دستیابند و دچار ناامیدی مفرط شده اند اما با وجود این چالش ها آنان کودک هستند و می خواهند شاد زندگی کنند. یکی از این مشکلات، مشکلات گفتاری و حرکتی-فیزیکی در سنین کودکی است. کودکانی که درگیر این مشکلات و ناتوانی های گفتاری هستند نمی توانند کلمات را به درستی بیان کرده و بطور قابل فهم صحبت نمایند. وقتی که شما صحبت میکنید آنان کلمات را میفهمند اما نمی توانند بدلیل عدم بیان درست کلمات باشما ارتباط برقرار کنند. بنابراین کودکی که دیگر نمیتواند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند فکر میکند که کسی به وی توجه نمیکند و نمیتواند احساسات خود را بروز داده و خواسته های خود را بیان کنند لذا گوشه گیر می شوند و از دنیای کودکی خود فاصله گرفته و معمولاً از ناتوانی های گفتاری و حرکتی خود رنج میبرند.

حال با کودک استثنایی خود چه کنیم؟

 

مهم نیست که وی استثنایی و بیماری های حرکتی داشته باشد و یا عادی باشد، او فرزند شماست، او را دوست دارید و  بگویید که چقدر دوستش دارید. با وی   همواره صحبت کرده و با او مشورت کنید و از او بخواهید که برای شما حتی با روش های ساده همچون نقاشی بگوید که چه می کند و چه می خواهد.

فعالیت های حرکتی و ذهنی به وی یاری رسانید و کمک کنید و او را به حال خودش رها نکنید همواره در کنار او باشید. کودک معلول چه فیزیکی و چه حرکتی خود را تشویق کنید تا با کودکان دیگر چه سالم و چه معلول دوستی داشته و گوشه گیر نکند و تلاش کنید او را درمحیطی قرار دهید که دیگر کودکان هستند تا کمبودی را حس نکرده و سختی نکشد. برای او زمان بگذارید و بِه او یاد بدهید با وجود چالش ها چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند. گفتار درمانی کودک برای برقراری ارتباط ممکن است بسیار طولانی باشد بنابراین صبور باشید وبا مشکلات کنار بیایید وبرای گفتار درمانی کودکان  بایک متخصص مشورت کنید. برای مشورت و گرفتن راهنمایی های صحیح مرکز مشاوره و کانون مشاوران ایران با مشاورانی خوب و با تجربه در زمینه مشاوره کودک و مشاوره کودکان استثنایی درخدمت شما خواهد بود.

منبع: کودک و نوجوان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.