مرکز مشاوره

بلوغ عاطفی چیست؟

بلوغ عاطفی چیست؟

بلوغ عاطفی چیست؟

دقیقا چیه؟

وقتی به فردی که از نظر عاطفی بالغ است فکر می کنیم، معمولاً فردی را تصور می کنیم که درک خوبی از شخصیت خود دارد.

حتی اگر آنها همه پاسخ ها را نداشته باشند، یک فرد بالغ از نظر عاطفی احساس “آرامش در میان طوفان” را از خود بروز می دهد. آنها کسانی هستند که در زمان گذراندن دوران سختی به آنها نگاه می کنیم زیرا تحت استرس عملکرد خوبی دارند.

به عبارت دیگر، بلوغ عاطفی زمانی است که فردی بدون توجه به شرایطش بتواند احساسات خود را مدیریت کند.

آنها می دانند چگونه به موقعیت های سخت واکنش نشان دهند و همچنان خونسردی خود را حفظ می کنند. این یک مجموعه مهارت است که می توانند به طور مداوم در طول زمان روی آن کار کنند.

در اینجا نگاهی به ویژگی های کلیدی و کارهایی که می توانیم برای ایجاد بلوغ عاطفی انجام دهیم، آورده شده است.ویژگی های کلیدی چیست؟

قبول مسئولیت

افراد دارای بلوغ عاطفی از امتیازات خود در دنیا آگاه هستند و سعی می کنند در جهت تغییر رفتار خود قدم بردارند.

این به این معنی است که وقتی مشکلی پیش می‌آید دیگران (یا خودتان) را سرزنش نمی‌کنید.

شما دارای روحیه فروتنی هستید – به جای شکایت از شرایط خود، اقدام گرا می شوید. ممکن است بپرسید، “برای بهبود این وضعیت چه کاری می توانم انجام دهم؟”

نشان دادن همدلی

افراد بالغ از نظر عاطفی با انجام کارهای خوب و حمایت از اطرافیان خود به زندگی نزدیک می شوند.

شما می دانید چگونه خود را به جای دیگران قرار دهید. به این معنی که شما اغلب نسبت به دیگران احساس نگرانی می کنید و سعی می کنید راه هایی برای کمک پیدا کنید.

اشتباهات مالکیت

شما می دانید وقتی اشتباه کرده اید چگونه عذرخواهی کنید. بهانه ای نیست. شما اشتباهات خود را می پذیرید و سعی می کنید راه هایی برای اصلاح وضعیت پیدا کنید.

شما همچنین تمایلی ندارید که همیشه حق با شما باشد. در عوض، تصدیق خواهید کرد که واقعاً «همه پاسخ‌ها» را ندارید.

نترسیدن از آسیب پذیری

شما همیشه مایل هستید که درمقابل خود صحبت کنید و به اشتراک بگذارید تا دیگران کمتر احساس تنهایی کنند.

شما همچنین علاقه ای ندارید که همیشه به عنوان “کامل” دیده شوید.

بلوغ عاطفی به این معناست که در مورد احساسات خود صادق باشید و با اطرافیان خود اعتماد کنید زیرا برنامه ای ندارید.

شناخت و پذیرش نیازها

آنهایی که از بلوغ عاطفی برخوردارند، می توانند اعتراف کنند که چه زمانی به کمک نیاز دارند یا در حال فرسودگی هستند. به عنوان مثال، زمانی که نیاز به استراحت دارید، متوجه خواهید شد و می دانید چه زمانی از رئیس خود برای یک روز تعطیل بخواهید.

شما همچنین می توانید به وضوح با شریک زندگی خود برای کمک بیشتر در خانه ارتباط برقرار کنید.

تعیین مرزهای سالم

تعیین مرزهای سالم نوعی عشق و احترام به خود است. شما می دانید چگونه و چه زمانی یک خط را تعریف کنید و به دیگران اجازه عبور از آن را نخواهید داد.

اگر یکی از همکاران شما را تحقیر یا تحقیر کند، شما از آن حمایت نخواهید کرد و اجازه می دهید صدایتان شنیده شود. آیا سن ربطی به آن دارد؟

به طور خلاصه: بله و خیر. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر سطح بلوغ افراد تأثیر بگذارد. قرار گرفتن در معرض طیف گسترده‌تری از تجربیات در سنین پایین‌تر یک مثال است.

یکیمطالعهمنبع مورد اعتماددریافتند که سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز می تواند نقش مهمی در رشد مغز نوجوانان داشته باشد و در نهایت بر نحوه بلوغ آنها تأثیر بگذارد.

بخش‌های مهم مغز مانند قشر جلوی مغز – که به مهار رفتارهای پرخطر کمک می‌کند – تا حدود ۲۵ سالگی به طور کامل رشد نمی‌کنند. این می‌تواند دلیلی باشد که چرا بسیاری از احساسات نوجوانان اغلب غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسند.

با این حال، سطح بلوغ یک فرد بیشتر به هوش هیجانی آنها – یا روشی که برای پاسخ دادن به یک موقعیت چالش برانگیز انتخاب می کند – مربوط می شود تا سن.

حتی بزرگسالان کامل نیز می توانند سطح بلوغ پایینی داشته باشند. به همین دلیل است که ممکن است با فردی بسیار جوان‌تر آشنا شوید که از سال‌های خود عاقل‌تر به نظر می‌رسد.  آیا راهی برای آزمایش بلوغ عاطفی شما وجود دارد؟

تعداد زیادی تست و آزمون آنلاین وجود دارد که به شما در تعیین سطح بلوغ کمک می کند. بسیاری از اینها برای اهداف سرگرمی هستند و از نظر بالینی قابل اعتماد یا معتبر نیستند.

همچنین می توانید با پرسیدن چند سوال اساسی از خود شروع کنید تا درک کنید که کجا هستید.

چگونه به یک موقعیت استرس زا اخیر واکنش نشان دادید؟

وقتی در محل کارتان تحت یک مهلت قریب الوقوع هستید، چگونه نیاز خود را برای استراحت ابراز کرده اید؟ آیا بعد از ظهر آن روز به یک همکار برخورد کردید یا بخار را در ورزشگاه خاموش کردید؟

ناراحت شدن از دیگران و ناتوانی در شناخت نیازهای خود نشانه آن است که شما ممکن است نیاز به رشد و بلوغ خود داشته باشید.

چگونه با تغییرات غیرمنتظره کنار آمدید؟

وقتی BFF شما تبلیغ جدیدی را گزارش می‌کند یا اینکه آنها نامزد کرده‌اند، چه واکنشی نشان دادید؟

آیا برای آنها آرزوی موفقیت کردید و از آنها پرسیدید که چگونه می توانید به آنها کمک کنید جشن بگیرند، یا برای به اشتراک گذاشتن جزئیات از آنها کناره گیری کردید و اذیت شدید؟

افراد با بلوغ عاطفی می توانند شادی خود را حتی در میان تغییرات ناگهانی به دیگران ابراز کنند.

آیا اغلب از همه و همه چیز خسته شده اید؟

وقتی کمتر بالغ هستید، دنیا پر از آزارهای جزئی است و شما از امتیازات خود بی اطلاع هستید. به این فکر کنید که چند بار در روز از دیگران یا موقعیت های مختلف شکایت می کنید.

آیا ابراز قدردانی می کنید یا در بازخوانی همه چیزهایی که اشتباه پیش آمده گیر می دهید؟ آیا می توانید ببینید که چگونه دیگران ممکن است آن را بدتر کنند؟

وقتی همه چیز اشتباه می شود، آیا معمولاً تقصیر را به گردن خود می اندازید یا دیگران؟

در حالی که گذراندن یک روز خرچنگ گاهی بیش از حد طبیعی است، اگر درگیر سرزنش خود هستید یا از همه اطرافیانتان ایراد می گیرید، این نشانه ای است که می توانید روی بلوغ خود کار کنید.

یادگیری دیدن موقعیتی با شفقت به خود و نکات ظریف – که در آن هیچ چیز سیاه یا سفید نیست – می تواند به شما کمک کند که در بازی سرزنش نیفتید.چگونه می توانم روی بلوغ عاطفی خودم کار کنم؟

یاد بگیرید که احساسات خود را شناسایی کنید

تشخیص احساس خود – خواه غمگینی، خشم یا خجالت – می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا به همان شکلی که هستید واکنش نشان می دهید.

به عنوان تمرین، سعی کنید به مدت یک هفته تعداد دفعاتی که توسط دیگران اذیت شدید را در یک دفتر یادداشت کنید. سپس سعی کنید احساس اساسی را شناسایی کنید.

این به شما بینش بیشتری در مورد اینکه چگونه می توانید به یک موقعیت پاسخ دهید و نیازهای شما چیست می دهد.

شرم را رها کن

آگاه شدن از زمانی که نسبت به خود احساس بدی داریم می تواند به ما این اختیار را بدهد که تغییر ایجاد کنیم.

با رها کردن شرم، شما آزادید که مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیرید و به جای انتظارات دیگران، بر اساس شرایط خود زندگی کنید.

مرزهای سالم تعیین کنید

بلوغ عاطفی یعنی اجازه ندهید کسی از مرزهای شما عبور کند.

برای مثال، اگر دائماً با کسی که وقت شما را طلب می کند معاشرت می کنید، تعیین حد و مرز نشان می دهد که احترام خود را به خطر نمی اندازید.

مطمئن نیستید که چگونه در مورد آن اقدام کنید؟ راهنمای ما در مورد محافظت از فضای احساسی خود را بررسی کنید.

مالکیت واقعیت خود را به دست بگیرید

به زندگی خود نگاه کنید و مسئولیت کامل خوب و بد را به عهده بگیرید. اعمال این نوع مالکیت می تواند به شما کمک کند تا کنترل انتخاب های خود را در دست بگیرید. بلوغ عاطفی چیست؟

یادگیری تشخیص اینکه چه زمانی مرتکب اشتباه شده اید به شما بینشی می دهد تا از تکرار آن در آینده جلوگیری کنید و در آینده انتخاب های ضعیف دیگری انجام دهید.

دیگران را با کنجکاوی مشاهده کنید

به جای واکنش نشان دادن زمانی که شخصی دراماتیک می شود، سعی کنید صبر و درک خود را نسبت به اینکه از کجا آمده است نشان دهید.

در مورد رویکرد خود نسبت به دیگران کنجکاو باشید و از قضاوت رفتار آنها بپرهیزید. به جای اینکه به اظهارات توهین آمیز یک نفر برخورد کنید، ممکن است تشخیص دهید که وقت آن رسیده است که از یک دوستی ناسالم کنار بیایید.

از دیگران پیروی کنید

یافتن یک الگوی قابل اعتماد می تواند به ما کمک کند تا سطح بیشتری از بلوغ عاطفی را ایجاد کنیم.

وقتی می‌بینیم کسی که او را تحسین می‌کنیم به آرامی با یک شکست برخورد می‌کند، به احتمال زیاد رفتار او را الگوبرداری می‌کنیم.

آنها به ما این امکان را می دهند که ببینیم راه بهتری برای مدیریت احساسات و نحوه واکنش ما به رویدادهای ناراحت کننده وجود دارد.

خودآگاهی از ارزش خود و همچنین ارزش دیگران چیزی است که به ما کمک می کند تا زندگی شادتر و رضایت بخشی داشته باشیم.

عذرخواهی از اطرافیانمان، اعتراف به زمانی که به کمک نیاز داریم، و جستجوی حمایت همه راه هایی برای رشد شخصی ما هستند.

هر چه بیشتر مایل باشیم که مسئولیت رفتار خود را به عهده بگیریم، ارتباط و تعلق واقعی بیشتری پیدا می کنیم.

به طور خلاصه، بلوغ انتخابی است که همه ما می توانیم کم کم و روز به روز انجام دهیم.

Summary
بلوغ عاطفی چیست؟
Article Name
بلوغ عاطفی چیست؟
Description
وقتی به فردی که از نظر عاطفی بالغ است فکر می کنیم، معمولاً فردی را تصور می کنیم که درک خوبی از شخصیت خود دارد. بلوغ عاطفی چیست؟
Author
Publisher Name
مرکز مشاوره ایران
Publisher Logo
administrator

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.