مرکز مشاوره

تربیت کودک ۴ تا ۵ سال، رفتار با کودک چهار ساله

تربیت کودک 4 تا 5 سال

تربیت کودک ۴ تا ۵ سال، رفتار با کودک چهار ساله

تربیت کودک ۴ تا ۵ ساله چطور باید باشد؟ کودک در این سن تغییراتی کرده است و مستقل تر شده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است، بر اساس این تغییرات باید نحوه برخورد شما با فرزندتان تغییر کند.

برای اینکه با کودک خود رابطه صمیمی تری داشته باشید و ارتباط بهتری با او برقرار کنید باید سبک و روش تربیتی خود را با شرایط سنی، ویژگی ها و قابلییت های کودک در نظر بگیرید تا بتوانید نکات تربیتی را با کیفیت بیشتری و بهتری به کودک خود انتقال دهید.

تربیت در دوره سنی ۴ تا ۵ سالگی بسیار اهمیت دارد و برای اینکه فرزند از تربیت درستی برخوردار شود بهتر  است از یک روانشناس و مشاور مشورت بگیرید و با کمک او بهترین روش های تربیتی را در نظر بگیرید.

در این مقاله به بررسی نکات تربیتی درباره کودک ۴ تا ۵ سال می پردازیم که مطالعه آن می تواند برای شما مفید و سودمند باشد.

تربیت کودک ۴ تا ۵ سال، آگاهی از جنبه های رشد کودک

والدین باید آگاهی های لازم را درمورد تغییرات و رشد کودک داشته باشند تا بتوانند نیازهای کودک را به درستی بشناسند و با دید باز و روشن تری در این زمینه تربیتی اقدامات لازم را انجام دهند.

برای اینکه در زمینه تربیت کودک موفق باشید باید همه جوانب تربیتی را در نظر بگیرید و با مطالعه کردن، آموزش های لازم را دریافت کنید و یا از مشاوره کودک کمک بخواهید.

در ادامه به بررسی تغییرات کودک و رشد آن می پردازیم.

تربیت کودک ۴ تا ۵ سال، تغییرات شناختی کودکان

اگر والدین از تغییرات رشدی کودک اطلاع داشته باشند می توانند به خوبی نیازهای کودک را بشناسند و در مسائل تربیتی بتوانند این نیازها را در نظر بگیرند.

تربیت کودک 4 تا 5 سال
تربیت کودک ۴ تا ۵ سال

کودک همیشه در حال رشد است و تا پیش از مدرسه رشد آن سریع می باشد یکی از مهم ترین جنبه هایی که کودک در آن رشد می کند رشد شناختی و زبانی می باشد که در سنین ۴ تا ۵ سال بسیار اهمیت دارد.

فرزندان در سن ۴ تا ۵ سالگی ظرفیت های زبانی و توانایی تکلم خود را افزایش می دهند و هر چه ظرفیت زبانی او پیچیده تر شود به او کمک می کند تا فرایند تفکر خود را بهتر کند و با لغات بسیاری آشنا شود.

هر چه رشد زبان او بهتر باشد باعث خواهد شد رشد شناخت و تفکر او بهتر شود و گسترش یابد.

در این سن کودک شاید نتواند به سوال هایی که از او پرسیده می شود به صورت منطقی پاسخ دهد اما می توان هیجان و علاقه را در صحبت هایش دید و به خوبی این هیجان را ابراز می کند.

کودک در این سن توانایی های شناختی و زبانی بسیاری  را به دست می آورد که می توان به بسیاری از آن ها در زیر اشاره کرد.

  • توانایی شمردن اعداد ، مثلا شمردن تا ۱۰ یا کمی بیشتر
  • دست یابی به ظرفیت توجه بالاتر
  • استفاده از جملات طولانی تر و پیچیده تر
  • توانایی صحبت کردن روان و واضح حرف زدن
  • دست یابی به فهم و درک بیشتر در مورد مفهوم زمان
  • توانایی حفظ و به خاطر سپردن شماره تلفن و آدرس مربوط به خود، اگر به او آموزش داده شود.

تربیت کودک ۴ تا ۵ سال، تغییرات و رشد حرکتی کودکان

در این سن کودک دوست دارد بازی هایی را انجام دهد که فعالیت بدنی و تحرک بیشتری داشته باشد.

هر چه رشد حرکتی او بیشتر باشد راحت تر خواهد توانست فعالیت هایی مانند دویدن، پریدن و بازی با توپ را انجام دهد.

علاوه بر انجام بازی های حرکتی کودک در سن ۴ تا ۵ سالگی قادر خواهد بود یکسری مهار های حرکتی ظریف انجام دهد.

برای نمونه او خواهد توانست مداد یا خودکار را به خوبی در دست بگیرد و اسم کوچک یا بسیاری از کلمات ساده و آسان را بنویسد.

او در نقاشی به نکات ریزتری توجه خواهد کرد و نقاشی را با دقت بالاتری خواهد کشید مثلا برای کشیدن آدم ها به جزئیات بیشتری توجه خواهد کرد و اجزای بدن و صورت را با دقت بالاتری خواهد کشید.

به دلیل اینکه او در توانایی حرکتی خود رشد کرده نقاشی های او نیز پیشرفته تر و جذاب تر خواهد بود.

تربیت کودک ۴ تا ۵ سال، نکاتی برای پرورش کودکان

والدین باید سبک های تربیتی را به خوبی بشناسند و از سبکی استفاده کنند که شیوه ی تربیتی خوب و آسان باشد همچنین والدین لازم است بر اساس سن کودک نکات تربیتی را به خوبی در نظر بگیرند تا برای کودک تاثیرگذار باشذ.

در ادامه مقاله به بررسی برخی از نکات تربیتی می پردازیم.

تربیت با برقراری ارتباط و بازی کردن با کودک چهار ساله

بازی کردن با کودکان یک روش عالی برای آموزش و برقرار کردن ارتباط بهتر برای تربیت صحیح می باشد.

وقتی در کنار کودکتان بازی می کنید تنها اوقات فراغت او را پر نمی کنید بلکه کودک در این زمان بیشترین چیزها را یاد می گیرد در واقع بازی بخشی از فرایند یادگیری می باشد.

بازی کردن با کودک باعث می شود که رشد زبان او به خوبی باشد و حرف زدن را به خوبی یاد بگیرد و به پیشرفت رشد زبان او کمک می کند.

تربیت کودک 4 تا 5 سال
تربیت کودک ۴ تا ۵ سال

رشد زبان اگر خوب باشد به طور خود به خود باعث می شود تا سطح شناختی و تفکر او ارتقا یابد و روز به روز بهتر شود.

برای اینکه مهارت های حرکتی به خوبی پرورش یابد باید با کودک بازی هایی را انجام دهید که دارای فعالیت بدنی و تحرک می باشد.

در حقیقت هر چه والدین با کودک رابطه صمیمانه تر داشته باشند باعث خواهد شد کودک به خوبی رشد اجتماعی و پرورش مفهوم صمیمیت را فرا خواهد گرفت و تاثیر بسیار زیادی بر روی او خواهد داشت.

قبل از تربیت به نیازهای کودک چهارساله توجه کنید

در سن ۴ تا ۵ سالگی کودک اجتماعی تر می شود و به راحتی احساسات و هیجانات خود را بیان می کند و تلاش می کند تا مورد توجه و رضایت شما و دیگران قرار بگیرد.

اگر به رفتارهای کودک توجه نشود و تلاش های او برای جلب توجه و تایید نادیده گرفته شود باعث خواهد شد که کودک دست به رفتارهای مخربی بزند و تاثیر منفی بر روحیه او می گذارد.

کودکانی که والدین به آن ها بی توجهی می کنند ممکن است برای جلب تایید و توجه بیشتر تلاش کنند تا توجه آن ها را از طریق انجام کارهای منفی به دست آورند.

به طوری که کودک دست به کارهای نامناسب و منفی می زند در حالی که می داند ممکن است مورد تنبیه و سرزنش قرار گیرد اما او برای اینکه به او توجه شود از همین تنبیه و سرزنش نیز استفاده می کند.

تربیت کودک در سن ۴ تا ۵ سالگی بسیار مهم است و باید به او توجه خاصی کرد.

در سن ۴ تا ۵ سالگی به پیشرفت های کودکتان توجه خاصی داشته باشید و حتما در این سن پیشرفت آن ها را تقویت کنید و به خاطر کارهای درست و مثبتی که انجام می دهد حتما او را تشویق کنید.

برای تشویق کردن حتما نیاز به هدیه خریدن و یا وسیله مورد علاقه کودکتان نیست بلکه می توانید از تشویق های کلامی استفاده کنید چون کودک در این سن برایش بسیار ارزشمند است این مورد تشویق کلامی قرار بگیرد.

اجازه دهید فرزندتان در انجام برخی کارها به شما کمک کند

کودک در سن ۴ تا ۵ سالگی بسیار دوست دارد به دیگران در کارها کمک کند و این حس باعث می شود که بتواند رشد اجتماعی بهتری داشته باشد.

والدینی که به کودکان خود فرصت همکاری می دهند و به او اجازه می دهند تا کارهای ساده را به خوبی انجام دهد باعث می شوند تا فرزندشان رشد اجتماعی خوبی داشته باشد و برای استقلال و افزایش اعتماد به نفس به او بسیار کمک می کنند و برای او ارزش قائل هستند.

اما کودکانی که والدین آن ها بیش از حد حمایتگر هستند و نمی گذارند که کودکشان هیچ کاری را انجام دهد نه تنها به کودک کمک نمی کنند بلکه با این کارشان باعث می شوند که اعتماد به نفس کودک برای انجام کارها به تنهایی از بین برود و نتواند استقلال لازم در زندگی را به دست آورد.

به نگرانی های کودک توجه کنید

سن ۴ تا ۵ سالگی دوره ای است که کودکان ممکن است درگیر نگرانی ها و ترس هایی شوند در این سن کودک نگرانی هایی در مورد رفتن به مدرسه از خود نشان می دهد در این هنگام باید اجازه دهید تا فرزندتان به راحتی با شما در مورد ناراحتی و ترس هایش حرف بزند.

هنگامی کودک در مورد موضوعی دچار ترس و اضطراب می شود باید والدین درفضایی صمیمانه به ترس و اضطراب او گوش دهند و با زبان کودکانه و با محبت با کودک خود حرف بزنند تا نگرانی او کم شود وبرای رفع آن اقدام کنند.

تربیت کودک 4 تا 5 سال
تربیت کودک ۴ تا ۵ سال

اگر کودک به دلیل ترس زیاد به مشکلاتی ثانویه ای مانند بد خوابی، ناخن جویدن، دندان قروچه، شب اداری و …دچار شد والدین باید برای رفع این مشکلات از یک روانشناس کود کمک بگیرند تا ترس کودک کودک کاهش یابد.

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده حتما به اهمیت نقش والدین در تربیت کودک ۴ تا ۵ سال پی برده اید که چقدر می تواند موثر باشد و این سن تا چه اندازه حساس است.

متاسفانه بسیاری از والدین تصور و آگاهی درستی از تربیت کودک خود ندارند و نمی دانند و باید در هر سنی نکات تربیتی آن را در نظر بگیرند.

والدین برای اینکه بتوانند به خوبی فرزندشان را تربیت کنند باید از یک مشاور کمک بگیرند مشاور و روانشناس با تجربه می تواند در این زمینه اطلاعات و راهکارهای مناسب را در اختیارتان قرار دهد و به شما کمک کند تا بهترین روش تربیتی را در نظر بگیرید.

والدین با مراجعه به مشاور می توانند اصول تربیتی و روش های صحیح را فرا بگیرند تا کودکی سالم از نظر رفتاری و اخلاقی تربیت کنند و مشاور با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اجتماعی و فردی هر خانواده راهکارهای مناسب را در اختیار شما می گذارد.

منبع: مرکز مشاوره

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان: والدین هنگامی که کودکشان به سرماخوردگی یا تب بالا گرفتار می شوند به پزشک مراجعه می کنند و پزشک با …

سوالات متداول تربیت کودک ۴ تا ۵ سال

۱ - چه علائمی نشان دهنده تاخیر در رشد کودک ۴ تا ۵ ساله است؟

کودکان که نتوانند علایق و هیجانات خود را به خوبی بیان کنند و در بیان آن مشکل داشته باشند و نتوانند اسم خود را بر زبان بیاورند و ترسو و خجالتی و پرخاشگر باشند ونتوانند به خوبی با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنند احتمالا در رشد آن ها اختلالی به وجود آمده است. برای اینکه مطمئن شوید که کودک تاخیر در رشد دارد باید از یک متخصص و روانشناس کمک بگیرید و نمی توان با چند تا علائم گفت کودک با تاخیر در رشد مواجه است و نیاز به بررسی دقیق دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.