مرکز مشاوره

رفتار پدر با پسر | رابطه پدر و پسر را شکل دهید

رفتار پدر با پسر

رفتار پدر با پسر، رابطه پدر و پسر را شکل دهید

نحوه رفتار پدر با پسر یکی از عواملی است که برروی رشد پسران در زمینه های مختلف اثر می گذارد و پدر باعث می شود تا پسرش رفتارهای مردانه را از او یاد بگیرد.

پسران در سن رشد رفتارهای پدرشان را به عنوان الگو در نظر می گیرند و از او تقلید می کنند به همین دلیل پدر در رشد و سلامت فرزند پسر بسیار اثر گذار است.

پدران باید اطلاعات کافی در مورد اصول رفتاری با فرزند پسر خود را به دست آورند تا پسرشان به طور درست تربیت شود و در آینده رفتار نادرست منجر به آسیب نگردد.

چون اگر پدران بدون توجه به رفتارهای خود با پسرشان در ارتباط باشند ممکن است اثر منفی بر روی او بگذارند و پسرشان به اختلال های رفتاری دچار شود.

در این مقاله رفتار پدر و پسر را مورد بررسی قرار می دهیم تا شما بتوانیم رفتاری درست با فرزند خود داشته باشید.

توصیه های جالب برای رفتار پدر با پسر

پدر باید از همان دوران کودکی نقش تربیتی خود را به درستی انجام دهد چون در بسیاری از خانواده نقش پدر در تربیت فرزندشان در دوران کودکی بسیار کمرنگ بوده و نادیده گرفته شده است.

چون پدر نقش تربیتی را به درستی انجام نداده است با پسر خود به اختلاف نظرهایی می رسند که باعث جنجال و دعوا در محیط خانواده می شود و پدر بیشتر از مادر با فرزند پسرش دچار درگیری و چالش می شود.

پدر خانواده برای اینکه با فرزند پسرش به مشکل نخورد باید نکات تربیتی در ارتباط با پسران را به خوبی یاد بگیرد و با در نظر گرفتن آن ها رفتار صحیحی با فرزند پسرش داشته باشد.

در ادامه نکات تربیتی که باید پدر در ارتباط با پسرش در نظر بگیرد را مورد بررسی قرار می دهیم.

رفتار پدر با پسر
رفتار پدر با پسر

در ارتباط با همسرتان الگوی مناسبی برای پسرتان باشید

الگوی پسران در زندگی پدر آنها می باشد  چون آن ها بیش ترین تاثیر را در زمینه های رشد و استقلال از پدرشان یاد می گیرند.

پدر باید الگوی مناسبی برای تربیت فرزند خود در پیش گیرد تا پسرش با استفاده از رفتار پدر الگوهای صحیح و درست را در زندگی یاد بگیرد.

رفتار پدر و مادر باید درست باشد تا پسر به خوبی به تفاوت های رفتاری آن ها پی برد و بتواند به خوبی با آن ها تعامل برقرار کند.

رفتارهای پدر نقش تعیین کننده ای بر روی آینده پسر و رفتارهای او خواهد داشت، مثلا اگر پدر خانواده با مادر خانواده با احترام رفتار کند و به او محبت کند پسرش رفتارهای صحیح با همسر آینده اش را یاد می گیرد و به او احترام می گذارد.

اهمیت گوش دادن در رفتار پدر با پسر

گوش دادن یک مهارت است که بسیاری از افراد فکر می کنند که آن را یاد دارند درصورتی که آن ها گوش دادن را با شنیدن اشتباه می گیرند.

پدر خانواده باید مهارت گوش دادن را به خوبی فرا بگیرد تا رابطه خود را با فرزندش از نظر کیفی بالا ببرد او باید به حرف های پسرش بدون قضاوت کردن گوش دهد.

به همین دلیل مهارت گوش دادن بدون قضاوت را باید تمرین کند تا به خوبی یاد بگیرد تا به مسائل و مشکلات فرزندشان بدون سرزنش و قضاوت کردن گوش دهد در اینصورت فرزند هر وقت با مشکلی رو به رو شد آن را با خانواده اش در میان می گذارد.

پسران در دوران بلوغ بسیار حساس هستند و با مشکلاتی رو به رو می شوند اگر والدین از کودکی با فرزندشان رابطه سالمی برقرا رکرده باشند توانند در دوران بلوغ و نوجوانی مانند رفیق واقعی در برطرف کردن مشکلات به فرزندشان کمک کنند.

به پسرتان اجازه دهید بازی های متفاوتی داشته باشد

در جامعه از همان کودکی بعضی از فعالیت های دختران و پسران را جدا کرده اند و هر فعالیت را مناسب جنسیت خاص خودش می دانند.

مثلا والدین برای دخترشان عروسک و لوازم آشپزی و … می خرند و او تشویق می کنند تا با آن ها به بازی بپردازد و برای پسراشان ماشین و تفنگ تهیه می کنند.

این فعالیت ها باعث می شود تا فرزند متناسب با جنسیت خود نقش های مناسب را یاد بگیرد و برای آینده او مناسب و خوب می باشد اما فرزند برای اینکه بتواند در آینده با جنس مخالفش تعامل مثبتی داشته باشد باید نقش های جنس مخالف را یاد بگیرد تا بتواند در آینده به خوبی با او در ارتباط باشد.

برای اینکه پسران در آینده نقش مرد را به خوبی ایفا کنند باید با فعالیت هایی در کودکی آشنا شوند تا بتواند در آینده موفق و انعظاف پذیر باشند.

اگر فرزند پسرتان زمان کمی را به انجام فعالیت های دخترانه بپردازد نگران ناشید و او را از کارش منع نکند چون مقداری آشنایی با فعالیت های دیگر برای او لازم است.

والدین باید به این نکات توجه کنند و پدر آموزش های درست و لازم را به چسر خود بدهد تا فرزندش با رفتار صحیح آشنا شود.

برای خود و پسرتان علائق مشترکی ایجاد کنید

پدر خانواده باید با پسرش رفتار صمیمانه و دوستانه ای داشته باشد و ارتباط خود را با فرزندش تقویت کند.

یکی از روش هایی که برای تقویت ارتباط مناسب است وجود علایق و فعالیت های مشترک میان پدر و پسر می باشد.

در اینصورت پدر زمان بیشتری با فرزند خود در تعامل و ارتباط خواهد بود و رابطه آن ها صمیمی تر می شود.

رفتار پدر با پسر
رفتار پدر با پسر

مثلا می توانند فعالیت های ورزشی مانند والیبال و فوتبال و … را انجام دهند تا زمانی را باهم به فعالیت مشترک بپردازند.

با انجام این فعالیت ها پسرها از رفتار پدرشان الگو می گیرند و همانند پدرشان رفتار می کنند و این همانند سازی باعث می شود نقش جنسیتی مردانه را برگزینند و در مسیر رشد قرار گیرند.

اگر رفتار پدر با پسر صحیح نباشد و نکات تربیتی را رعایت نکنند می توانند مشکلاتی در خانواده به وجود آید.

برای آنکه تربیت آن ها صحیح باشد و خانواده ای شاد داشته باشید بهتر است از یک مشاور یاری بخواهید.

کلام آخر

با توجه به نکاتی که گفته شود در تربیت فرزند نقش پدر بسیار مهم است و در آیندع و رشد فرزند تاثیر زیادی دارد.

به همان اندازه که نقش مادر در خانواده مهم و ضروری است پدر هم به همان میزان باید نقشش را به خوبی ایفا کند و در تربیت فرزندان دخیل باشد.

در واقع پدر به عنوان الگویی برای کودک خود شناخته می شود که باید با استفاده از رفتارهای صحیح خود و اصول تربیتی مناسب به خوبی عمل کند تا فرزندش الگوی درستی را داشته باشد.

پدر خانواده برای آنکه بتواند با فرزند پسر به خوبی رفتار کند و اصول تربیتی را به طور صحیح به او بیاموزد بهتر است از یک مشاور کمک بگیرد.

مشاور با استفاده از اطلاعات و تجربه ای که دارد می تواند به خوبی شما را راهنمایی کند و اصول تربیتی را در اختیارتان قرار دهد.

هنگامی که در محیط خانواده مشکلاتی به وجود آمده و یا فرزندتان به مشکل خورده اید باید از یک مشاور خانواده کمک بگیرید تا شما را در رفع مشکل یاری کند.

منبع: مرکز مشاوره

زن و مرد نابالغ

۶ نشانه زن و مرد نابالغ

بلوغ همه بزرگسالان یکسان نیست و زندگی با شریک عاطفی توسعه نیافته روابط پر رونق را دشوار می کند. یاد بگیرید که چگونه این ویژگی …
علائم و هشدار بروز بیماری روانی

علائم و هشدار بروز بیماری روانی

علائم و هشدار بروز بیماری روانی: تلاش برای بیان تفاوت بین رفتارهای مورد انتظار و آنچه ممکن است علائم بیماری روحی باشد، همیشه آسان نیست. …

فوت همسر و نحوه مقابله با آن

تجربه ی سوگ و از دست دادن همسر بدون شک یکی از سخت ترین مراحل زندگی هر فرد است. مواجه شدن با چنین تجربه ای می تواند …

سوالات متداول رفتار پدر با پسر

۱ - به عنوان یک پدر چه زمانی در روز را باید با فرزندانم بگذرانم؟

با توجه به مشغله های زیاد، معمولا پدران زمان کمتری می توانند با فرزندان و همسر خود در ارتباط باشند و مقداری از وقت خود را با آن ها بگذرانند. اما با وجود مشکلات باز هم پدر خانواده باید با برنامه ریزی صحیح حداقلی زمان کوتاهی در طول روز با فرزند خود باشد تا کودک بتواند با پدرش روابط صمیمانه برقرار کند. به عنوان نمونه اگر فرزند کوچک است پدر می تواند هنگام خواب برای او قصه بگوید و با او بازی کند و وقتی که بزرگ شد با هم بازی های مشترکی داشته باشند و با بازی های مختلف فرزند خود را سرگرم کند. پدر باید از همان کودکی در کنار فرزندش باشد و به او محبت کند و رفتارهای صحیح و اصول تربیتی درست را به او بیاموزد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.