مرکز مشاوره

روانشناسی کودک:چرا بعضی از کودکان صبحانه نمی‌خورند؟

روانشناسی کودک:چرا بعضي از کودکان صبحانه نمي‌خورند؟

صبح شده و شما مثل بسیاری از روزهای دیگر برای گرفتن نان تازه به نانوایی رفته‌اید. بعد از کلی انتظار نان را خریده و همراه با پنیر، خامه و وسایل صبحانه به خانه برمی گردید. همه در کنار سفره جمع شده اند و در حال خوردن صبحانه هستند. حال با این همه زحمت و مشقت که تحمل کرده‌اید، می‌بینید که کودک شما صبحانه نمی‌خورد.

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا کودکتان صبحانه را راحت نمی‌خورد و در بعضی مواقع به شیطنت می‌پردازد و یا به وسیله شیطنت از خوردن صبحانه صرفنظر می‌کند؟ شاید عده‌ای از شما علت این کار کودکتان را به پای بچگی و یا شیطنت او بگذارید، در صورتی که نخوردن صبحانه توسط کودک ربطی به این مسائل ندارد و مسائل دیگری در این امر دخیل می‌باشند.

با اینکه می‌دانیم صبحانه اهمیت بسیار زیادی در سلامتی کودک دارد، بسیاری از کودکان میلی به خوردن صبحانه از خود نشان نمی‌دهند و به هر طریقی شده خودشان را سرگرم می‌کنند تا صبحانه نخورند. مگر می‌شود معده بچه‌ای که از شب قبل به خواب فرو رفته و تا صبح که از خواب بلند می‌شود، نیاز به غذا نداشته باشد؟

مخصوصا بسیاری از کودکانی که خیلی زودتر از ما می‌خوابند و حداقل تا صبح ۱۰ ساعت چیزی نمی‌خورند و کاملا نیاز به غذا دارند و گرسنه هستند. اگر می‌بینید که فرزندتان میلی به خوردن صبحانه ندارد و اظهار سیری می‌کند، حتما علت این سیر بودن را جویا شوید و سریعا به حل این موضوع بپردازید.

اگر می‌بینید کودک شما از صبحانه‌های سنتی مثل پنیر و کره خوشش نمی‌آید، به او اجبار نکنید و سعی کنید با خامه و شکلات صبحانه از او پذیرایی کنید. حتی می‌توانید خودتان مربای خانگی درست کنید و شیرینی مربا را به صورتی تنظیم کنید که کودک میل به صبحانه پیدا کند. در بسیاری از مواقع صبحانه‌ای مثل مربا را که خود مادر در منزل درست کرده و کودک شاهد درست کردنش بوده را بهتر می‌خورد و میل و رغبت بیشتری نشان می‌دهد.

کمک روانشناس کودک

متاسفانه یکی از مسائلی که باعث می‌شود تا کودک بیشتر میل خود را نسبت به صبحانه از دست بدهد، اصرار بی جا و لجبازی‌های بعضی از والدین است. یعنی فشار بیش از حد و خواستن اینکه کودک به زور صبحانه را بخورد و حتما تا آخر صبحانه را میل کند، باعث می‌شود که بسیاری از کودکان به این موضوع حساس شوند و در گاهی اوقات با لجبازی کردن صبحانه نمی‌خورند.

اول کاری که می‌توانید برای کمک به کودکتان در این زمینه انجام دهید این است که مدل صبحانه را عوض کنید. یعنی اگر غالبا از تخم مرغ و یا نان و پنیر ساده استفاده می‌کنید، سعی کنید این صبحانه را به حلیم، عدسی و یا صبحانه‌ای غیر از صبحانه هر روز او تغییر دهید و با این کار کودک را کمک کنید تا صبحانه را با میل بهتر و بیشتر بخورد.

پژوهش‌های آماری نشان داده که حدود ۴۰ درصد از بچه‌هایی که در سن مدرسه رفتن می‌باشند، بدون صبحانه خوردن روزشان را آغاز می‌کنند. می‌دانیم که والدین نیز نگران این قضیه هستند، ولی با دست روی دست گذاشتن و با فشارهای بیهوده به کودک برای صرف صبحانه، نمی‌شود کاری را از پیش برد. درست است که بسیاری از پدرها و مادرها از این موضوع رنج می‌برند، ولی خوب است که بدانید هر کاری، راهی دارد و باید از راهش وارد شد.

اگر سن کودک شما خیلی پایین است و می‌توان به وسیله اسباب بازی سرگرمش کرد، با بازی کردن با او سعی کنید صبحانه‌اش را بدهید. حتی می‌توان کودک را به وسیله نقاشی و بازی‌های اینچنینی برای خوردن صبحانه سرگرم کرد. کودکی که هنوز به مدرسه نمی‌رود را در بسیاری از مواقع می‌توان با بازی بر سر سفره صبحانه نشاند.

وسیله بازی کودک

یعنی به وسیله بازی کردن با اسباب بازی می‌توانید او مشغول کنید و صبحانه را درون دهانش قرار دهید. حتی می‌توان کاغذ و مداد رنگی برداشت و به وسیله کشیدن اشکال مختلف، ذهن او را از جاهای دیگر مشغول کشیدن نقاشی کرد و صبحانه را به کودک داد. فراموش نکنید که هیچگاه با عصبانیت و کم حوصلگی سراغ صبحانه دادن به کودک نروید، چون این کار تاثیر برعکس دارد و شما نمی‌توانید با زور به او صبحانه دهید.

بسیاری از بچه‌هایی که صبح زود از خواب بلند می‌شوند، اشتهایی برای خوردن صبحانه ندارند، مخصوصا اگر مجبور باشند برای رسیدن به مدرسه مدت زیادی در راه باشند، که به همین دلیل باید صبح بسیار زود بیدار شوند. بعضی از بچه‌ها هم صبح‌ها احساس گرسنگی نمی‌کنند. همه این مسائل با شروع صبحانه با مقدار کم و عادت دادن کودک به تکرار هر روزه این کار، حل خواهند شد.

گاهاً مشاهده کرده‌اید که حتی خود شما هم در بسیاری از روزها که صبح زود از خواب بیدار می‌شوید، میلی به صبحانه ندارید، ولی با چند لقمه کوچک، ناگهان این میل را پیدا می‌کنید. کودکان نیز همینطور هستند و باید سعی کنید توقع زیادی از آنها نداشته باشید. بعد از اینکه آنها را با آرامش از خواب بیدار کردید و کمک کردید تا مسواک بزنند، سعی کنید کم کم و با لقمه‌های کوچک از فرزندتان پذیرایی کنید.

بهتر است بدانید کافئین در قهوه، نوشابه‌های گازدار و بعضی آدامس‌ها وجود دارد و باعث بی اشتهایی و کم غذایی در بچه‌ها می‌شود. هرچند که در مجموع استفاده از نوشابه‌های گازدار برای کودکان توصیه نمی‌شود، ولی اگر کودک شما اصرار به نوشابه خوردن داشت، سعی کنید خیلی کم به او بدهید تا مانع اشتهای او نشود.

هیچگاه اجازه ندهید که فرزندتان قبل از خوردن صبحانه از شکلات، آدامس و یا اینگونه تنقلات استفاده کند، چرا که شدیدا جلوی اشتهای آنها را می‌گیرد و دیگر میلی به صبحانه از خود نشان نمی‌دهند. اگر کودک شما هر روز صبح از خواب بیدار شود و یک قالب پنیر و یک استکان چای روی میز انتظارش را بکشند و بخواهید به زور او را به خوردن صبحانه مجبور کنید، حق دارد که بگوید میل ندارم. پس بهتر است میز صبحانه را به صورتی بچینید که می‌دانید به خوردن آن غذا میل و رغبت بیشتری از خود نشان می‌دهد و حوصله به خرج دهید و میز صبحانه را متنوع‌تر کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل صبحانه نخوردن کودکان، کم اشتهایی صبحگاهی است. بیشتر بچه‌ها پس از بیدار شدن از خواب اشتها ندارند و اگر بهترین صبحانه هم برای آن‌ها فراهم باشد، لب نمی‌زنند. بنابراین در مورد کودکی که هرگز پس از بیدارشدن از خواب صبحانه نمی‌خورد باید احتمال کم اشتهایی داد.

شماره های تماس 01

یک راهکار برای حل مشکل

یک کار جالب دیگر این است که درست کردن صبحانه را به همراه کودکتان انجام دهید و این کار را برای او به یک ماجرای بامزه تبدیل کنید. به این ترتیب کودکان عادات غذایی صحیحی را کسب کرده و در طول عمرشان ادامه می‌دهند. حتی اگر صبح‌ها وقت این کار را ندارید، شب‌ها میز صبحانه را بچینید. وقتی کودک شروع به خوردن صبحانه می‌کند، گرسنگی هنگام شام او و مقدار غذایی که در شب می‌خورد کم شده و بعد از حدود دو هفته صبحانه تبدیل به یک وعده غذایی می‌شود که کودک قبل از آن احساس گرسنگی می‌کند و از خوردن آن لذت می‌برد.

یکی از مواردی که بسیار به آن اشاره شده و خانوده‌های زیادی با آن مواجه هستند، روش اشتباه و نادرست زندگی بیشتر خانواده‌هاست. در بیشتر خانواده‌ها تعطیلات و ایام تابستانی مساوی با بی برنامگی است و همه اعضای خانواده این بی برنامگی را دوست دارند و حتی از آن استقبال می‌کنند. این که شب‌ها هر وقت دوست دارند بخوابند و صبح هر وقت دوست دارند بیدار شوند و به جای صبحانه، ناهار بخورند، باعث می‌شود تا برنامه و تنظیم کار کودک به هم بریزد و بر اثر این موضوع کودک دیگر میلی برای خوردن صبحانه ندارد.

عده‌ای از والدین هستند که به شدت از این موضوع اظهار نگرانی می‌کنند، ولی بعد از این که روش‌ها را از آنها می‌پرسیم، می‌بینیم اشتباه از سمت خود والدین است. یعنی با صبحانه‌های عجیب و حجم آور می‌خواهند کودکشان را چاق کنند و یا اصرار دارند که کودکشان بیش از حد صبحانه بخورد تا در طول روز توانایی جنب و جوش را داشته باشد. هیچ وقت به این موضوع فکر نکنید که کودک شما حتما باید چاق باشد،

بلکه هر کودکی باید با توجه به قد و ظاهر فیزیکی‌اش رشد کند و چاق شود. هرگز با دادن صبحانه‌های حجم‌آور مثل کله پاچه و یا این موارد سعی نکنید کودک خود را به این صورت سیر کنید، بلکه بدانید زور کردن در این زمینه اصلا جواب نمی‌دهد.

نکته در مورد صبحانه بچه

توقع نداشته باشید کودکی که ساعت ۱۲ شب می‌خوابد و تا ۱۱ ظهر فردا خواب است بتواند صبحانه کاملی را میل کند و رضایت شما را جلب کنید. سعی کنید به این موضوع بیشتر اهمیت دهید و کودک را زودتر به رختخواببفرستید تا صبح زودتر و آماده‌تر از خواب بیدار شود.

منبع: مرکزمشاوره ستاره ایرانیان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.