مرکز مشاوره

قرص زولپیدم، نحوه مصرف و عوارض زولپیدم، ترک زولپیدم

قرص زولپیدم

قرص زولپیدم، نحوه مصرف و عوارض زولپیدم، ترک زولپیدم

زولپیدم را با نام تجاری آمبین می شناسند و یک داروی ضدتشنج، ضد اضطراب و آرامبخش می باشد.

امروزه تعداد زیادی از افراد با مشکل بی خوابی رو به رو می شوند و برای خوابیدن از قرص های خواب آور استفاده می کنند.

قرص زولپیدم برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار می گیرد که اثر بخشی آن در مدت زمان کوتاهی بین ۲ تا ۶ هفته مشخص می شود.

در این مقاله این دارو را مورد بررسی قرار می دهیم و از نحوه مصرف تا عوارض آن اطلاعاتی را بیان می کنیم.

برای درمان بی خوابی می توان از روش های غیردارویی نیز استفاده کرد زیرا استفاده از دارو باعث میشود که فرد به آن وابستگی دارویی پیدا کند.

برای درمان بی خوابی باید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید تا علت بی خوابی را پیدا کند و برای درمان آن راهکارهای مناسبی در اختیار شما قرار دهد.

شما می توانید با داشتن سبک زندگی سالم و پیدا کردن علت بی خوابی خود، بدون اینکه از دارو استفاده کنید و دچار پیامدهای منفی بر اثر دارو شوید می توانید ساعت ها از شب بدون فکر و خیال راحت و در خواب عمیق بخوابید.

مقدار و نحوه مصرف قرص زولپیدم

زولپیدم یا آمبین دارویی است که بر روی سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارد و برای اختلالاتی چون بی خوابی، تشنج و اضطراب و استرس داشتن مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از این دارو برای آرام کردن فرد و درمان بی خوابی قبل از انجام عمل جراحی مورد استفاده قرار می دهند.

اگر این دارو برای افراد افسرده مورد استفاده قرار بگیرد ممکن است باعث شدید شدن دلسردی و ایجاد افکار منفی مانند خودکشی در او شود.

زولپیدم برای دوره های درمانی کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد و حداکثر دوره درمانی آن ۱۰ روز می باشد.

قرص زولپیدم
قرص زولپیدم، نحوه مصرف و عوارض زولپیدم، ترک زولپیدم

این دارو به سرعت بر روی فرد عکس العمل نشان می دهد به همین دلیل باید نیم ساعت قبل از خوابیدن در منزل از آن استفاده کرد.

عوارض جانبی قرص زولپیدم

داروی زولپیدم عوارض بسیاری دارد که این افراد در افراد متفاوت می باشد و ممکن است بعضی ها را درگیرد کند، در زیر نمونه ای از این عوارض را ذکر می کنیم.

  • تهوع و استفراغ
  • درد عضلانی
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • سردرد و سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • دوبینی چشمی
  • در مواقع نادر راه رفتن در خواب
  • خشکی دهان
  • سکسکه
  • توهم
  • حالت مستی و سرخوشی

علائم آلرژی به قرص زولپیدم

بسیاری از افراد هستند که هنگامی که دارویی را مصرف می کنند به آن حساسیت دارند و ممکن است دچار علائم آلرژیک شوند.

افرادی که به زولپیدم حساسیت دارند ممکن است مشکلاتی در زمینه تنفس، تهوع و استفراغ، احساس گیجی و خواب آلودگی مفرط، واکنش پوستی و  همچنین تغییراتی در سطح هوشیاری آن ها به وجود آید.

همچنین ممکن است با مصرف این دارو دچار تغییرات خلقی شدید، افسردگی زیاد، توهم و هذیان گویی و خودکشی شوند.

در این حالت باید به پزشک را در جریان بگذارید و به اورژانس مراجعه کرده و فوریت های پزشکی را دریافت کنید.

تداخل دارویی آمبین

قبل از آنکه برای درمان بیماری های دیگر از دارو استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید و او را در جریان بگذارید حتی اگر آن داروها مکمل ها و داروهای گیاهی باشد چون ممکن است این دارو با زولپیدم تداخل داشته باشد.

داروهای زیادی هستند که با زولپیدم تداخل دارند و برای مصرف کننده مشکلاتی را به وجود می آورند این داروها در ذیل ذکر شده است.

  • کلرپرومازین
  • سایمتیدین
  • فلوکونازول
  • ایمی پرامین
  • ایتراکونازول
  • کتوکونازول
  • ریفامپیسین
  • ریتوناویر
  • آالپرازولام
  • دیازپام
  • لورازپام
  • الکل و مواد اعتیاد آور

توصیه های دارویی استفاده از قرص زولپیدم

  1. این دارو برای کودکان و افراد سالمند توصیه نمی شود و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرد.
  2. این دارو را به طور ناگهانی و یکدفعه قطع نکنید و برای قطع کردن آن حتما تحت نظر پزشک و به تدریج انجام دهید چون ممکن است قطع ناگهانی آن مشکلاتی مانند تهوع، استفراغ، گرگرفتگی، گرفتگی معده، عصبی شدن و لرزش شود.
  3. زولپیدم برای درمان اختلالات خواب مرود استفاده قرار می گیرد و بعد از استفاده باعث خواب آلودگی می شود و بعد از استفاده حداقل چهار ساعت باید فرد از رانندگی کردن و کار کردن با ماشین آلات و ابزار که نیاز به هوشیاری و دقت دارند خودداری شود.
  4. قبل از این که دارو را مورد استفاده قرار دهید باید دکتر را نسبت به بیماری های دیگر خود مانند مشکلات کبدی، کلیوی و ریوی و مشکلات روانپزشکی در جریان قرار دهید.
  5. افرادی که اعتیاد به مواد مخدر و مواد الکلی دارند و وابسته به داروهای آرام بخش، خواب آور هستند باید از زولپیدم با احتیاط مصرف کند چون ممکن است خطراتی برای آن ها داشته باشد.
  6. داروی زولپیدم را با غذاهای چرب استفاده نکنید.
  7. این دارو به دلیل عوارضی که دارد هرگز نباید به مدت طولانی و بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد.
  8. مادران شیرده باید از این دارو تحت نظر پزشک استفاده کنند.

افرادی که به این دارو حساسیت دارند معمولا دچار واکنش های پوستی می شوند و ممکن است جوش های ریز یا صورت و لب های آن ها متورم شود.

همچنین دچار تنگی نفس، تغییراتی در خلق، افسردگی بیش از حد، داشتن افکار منفی مانند خودکشی، توهم و هذیان گویی و کاهش حافظع در آن ها به وجود آید.

در این هنگام افراد بای به پزشک یا متخصص روانشناسی مراجعه کنند تا برای درمان آن ها اقداماتی انجام شود.

سوء مصرف قرص زولپیدم

بسیاری از افراد نمی دانند که زولپیدم خاصیت اعتیاد آوری دارند و به عنوان داروهای آرام بخش و خواب آور از این دارو استفاده می کنند.

اگر این دارو به مقدار زیاد و بدون نظارت پزشک انجام دهد این دارو می تواند وابستگی جسمانی و روانی برای او ایجاد کند و برای او اعتیاد آور باشد.

به همین دلیل بهتر است این دارو را خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و باید هنگام شروع و همچنین زمان قطع آن بهتر است با پزشک مشورت کنید.

علائم اعتیاد به قرص زولپیدم

زولپیدم در ابتدای مصرف دوز بالایی اگر از آن استفاده نشود به طور واضح علائم اعتیاد آور را نشان نمی دهد و به سختی می توان آن را تشخیص داد.

اما افرادی که اثر تحمل آن ها بیشتر است  و نیاز بیشتری به این دارو دارند،معمولا از دوزهای بالاتری از زولپیدم استفاده می کنند و به همین دلیل علائم رفتاری در آن ها بسیار سریع نمایان می شود و نشان دهنده افزایش اعتیاد می باشد.

برای مثال در فرد مشکلات و ناهماهنگی هایی در حرکت به وجود می آید و مشکلات شناختی بسیاری در فرد ایجاد می شود.

مشکلات به وجود آمده باعث می شود تا تمرکز فرد کاهش یابد و همچنین احساس گیجی و خواب آلودگی زیادی در فرد به وجود می آید.

قرص زولپیدم
قرص زولپیدم

افرادی که به زولپیدم اعتیاد پیدا کرده اند برای مصرف آن در خود احساس فشار می کنند و زمانی که دارو دیر به دست آن ها برسد یا دارو در دسترس آن ها قرار نگیرد علائم مانند عصبی بودن، تحریک پذیری و بی قراری در او به وجود می آید و ممکن است افکار منفی مانند خودکشی به سراغ او می آید.

زمانی که دارو به آن ها نرسد باعث می شود از نظر جسمانی و روانی حال ناخوشایندی داشته باشند که همگی این علائم ها تحت عنوان سندروم ترک شناخته می شود.

عوارض اعتیاد به قرص زولپیدم در بلند مدت

افرادی که به زولپیدم اعتیاد پیدا می کنند علائم ناخوشایند متنوعی در بلند مدت برای آن ها به وجود می آید که این علائم عبارت اند از :

  • احساس درد در قفسه سینه
  • بالا رفتن تپش قلب
  • تجربه کابوس های شبانه
  • مشکلات حافظه
  • یبوست
  • گلودرد
  • خشکی دهان
  • علائم شبه آنفولانزا
  • افسردگی

افسردگی زمانی به وجود می آید که فرد در دراز مدت به زولپیدم اعتیاد پیدا می کند، این مسئله می تواند بر اساس اثرات شیمیایی دارو بر مغز ایجاد شود و ممکن است عوارض منفی بسیاری که به خاطر اعتیاد در زندگی فرد به وجود آید.

برای درمان بیماری باید از متخصص روانشناسی استفاده کنند تا روانشناس برای درمان افسردگی مشاوره های لازم را انجام دهند.

اوردوز با آمبین

زولپیدم هم مانند داروهای دیگر اگر زیاد استفاده شود بسیار خطرناک است و ممکن است علائم مربوط به اوردوز را از خود نشان دهد.

اگر آمبین  به مقدار زیادی استفاده شود و فاصله استفاده آن کم باشد و یا همزمان با داروهای دیگر باشد اوردوز اتفاق می افتد.

اگر هر یک از علائم زیر را در خود مشاهده کردید به احتمال زیاد دچار اوردوز با این دارو شده اید و باید است سریع با اورژانس تماس بگیرید.

  • بروز مشکلاتی در تنفس
  • احساس گیجی بسیار زیاد
  • کاهش ضربان قلب
  • دچار شدن به افکار غیر منطقی
  • از دست دادن هوشیاری
  • کما

این دارو مشکلات بسیاری را ممکن است به وجود آورد به همین دلیل بهتر است برای درمان بی خوابی از روش های غیردارویی استفاده شود و از زولپیدم استفاده نکنید.

منبع: مرکز مشاوره

بهترین مشاور

بهترین مشاور

برای اینکه نوجوانی موفق باشید باید با بهترین مشاور مشورت کنید. هر کس می خواهد در زندگی خود موفق باشد مگه نه؟ حتی اگر شما هنوز هم …
نشانه مرد وفادار1

نشانه مرد وفادار

مردی که واقعا  به همسر خود علاقه مند باشد . بدون هیچ گونه تردیدی وفادار خواهد بود . ولی از آنجایی که خانمها دارای روحیه حساس می باشند. برخی …
جذابیت و ارتباط

جذابیت و ارتباط

 نتایج تحقیقات به تازگی منتشرشده است . لورا پی ناومان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و دیگران در نشریه روانشنای اجتماعی و شخصیت نشان داد . که داوطلبان می …
مرکز مشاوره ژنتیک

آدرس مرکز مشاوره ژنتیک تهران

نام و آدرس مراکز مشاوره ژنتیک تهران بهمراه شماره تلفن آنها کلیه دفاتر زیر مورد تایید دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشند. نام مرکز شهرستان پزشک مشاور ژنتیک آدرس …
مرکز مشاوره دانشگاه

مرکز مشاوره دانشگاه

حتماً تابحال برایتان پیش آمده که دربرنامه ریزی برای مطالعه دروس دانشگاهی خودمانده اید ونمیدانید در این فرصت باقی مانده تاامتحانات چه کنید! ویا برای …
مشاوره زناشویی

کبدتان را دوست داشته باشید

مرکز مشاوره آنلاین مرکز مشاوره آنلاین مرکز مشاوره آنلاین مرکز مشاوره آنلاین جالب است بدانید مصرف زیاد شکر و شیرینی نه تنها باعث افزایش قطر شکم و کمر شما …
موفقیت در گرو مثبت اندیشی

موفقیت در گرو مثبت اندیشی

یکی از رموز موفقیت انسان این است که به عاقبت هرکاری اندیشیده ، مسائل را از زوایای مختلف بررسی میکند تا تصمیم نهایی را بگیرد. …

سوالات متداول قرص زولپیدم

۱ - برای ترک اعتیاد به زولپیدم باید چه کار کنم؟

امروزه برای ترک اعتیاد به داروها روش های مختلفی وجود دارد، برای اینکه بتوانید بهترین روش را برای ترک داروی زولپیدم استفاده کنید باید به روانشناس مراجعه کنید و با کمک روانشناس بهترین روش را انتخاب کنید و مشاوره ترک اعتیاد را دریافت کنید. زولپیدم را نباید به طور ناگهانی و یکدفعه قطع کرد چون ممکن است علائم ناخوشایندی داشته باشد بهتر است برای قطع آن به تدریج و تحت نظر پزشک باشد.

۲ - چه دوزی از داروی آمبین امن بوده و خطر ساز نیست؟

این دارو باید حتما تحت نظر پزشک مصرف شود و به همین دلیل دوز آن باید پزشک مشخص کند و پزشک به خاطر عوامل مختلفی دوز آن را در نظر می گیرد و اصلا نباید به صورت خودسرانه از این دارو استفاده کرد. از جمله عواملی که باعث می شود دکتر دوز آن را تعیین کند در زیر ذکر شده است. - وضعیت روانشناختی - سلامت جسمانی - سن - جنسیت - سوابق پزشکی

۳ - آیا برای درمان بی خوابی روش های غیر دارویی نیز وجود دارد؟

بله، ابتدا برای درمان بی خوابی باید از روش های غیردارویی استفاده شود روش هایی مانند ریلکسیشن و همچنین آموزش نکات مرتبط با بهداشت خواب را باید به خوبی فرا گیرد تا بتواند درمان بی خوابی را درمان کند. برای درمان غیردارویی می توانید از یک روانشناس کمک بگیرید تا به خوبی علت های بی خوابی را تشخیص دهد و روش های درمانی درستی ارائه دهد. اگر افراد از روش های غیردارویی جواب درستی دریافت نکنند و بی خوابی آن ها درمان نشود در این صورت باید از داروهایی مانند زولپیدم تحت نظر پزشک استفاده کنند در غیر این صورت مصرف زولپیدم یا داروهای شبیه به آن اصلا برای بی خوابی ضروری نمی باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.