مرکز مشاوره

مشاوره اینترنتی: مواد مخدر و نوجوانان

مشاوره اینترنتی: مواد مخدر و نوجوانان

اکثر والدین شب‌ها خواب آرام ندارند، زیرا علاوه بر ترس و نگرانی‌های ناشی از رانندگی، مشروبات الکلی، سیگار، انحرافات جنسی؛ امروزه مواد مخدر نیز قربانیان جدیدی می‌جوید. در قدیم این مواد در محله‌های کثیف یافت می‌شد. اما امروز مواد مخدر به شکلی جدی و به میزان فراوان در کوچه‌ها یافت می‌شود. جایز نیست که والدین بیش از این نسبت به مواد مخدر بی‌اعتنا باشند. زمانی که خطر پشت در خانه شماست نادیده انگاشتن آن خطاست.

مشاوره اینترنتی فوری در زمان مصرف مواد مخدر

مواد مخدر مغز و اعصاب را تحت تاثیر قرار می‌دهند. میلیون‌ها جوان آن را تجربه می‌کنند، بسیاری از آن‌ها فقط برای یک الی دو بار و بعد آن را رها می‌نمایند. بقیه ادامه می‌دهند و معتاد می‌شوند. قبل از آن به وضع ناگوار خویش آگاه شوند، خود را به یکی از مواد شیمیایی معتاد می‌بینند و این مواد بخشی از زندگی آن‌ها می‌شود. بعضی از نوجوانان مواد را به عنوان تفنن مصرف می‌کنند. آن‌ها مواد را استنشاق می‌کنند، دود آن را می‌بلعند، قرص می­خورند و هروئین تزریق می‌کنند.

برای داشتن احساسی برتر دست به هر کاری می‌زنند. نسبت به مخاطرات کور هستند و نسبت به هشدارها کر، و طوری رفتار می‌کنند که گویی چیزی برای از دست دادن ندارند. با مطرح نمودن سؤالات فلسفی اعمال مخاطره‌آمیز خود را توجیه می‌کنند. نوجوانی می‌گفت نسل جوان می‌داند که امروز اگر دکمه‌ای اشتباها فشرده شود دنیا نابود خواهد شد چرا ما برای فردا زندگی کنیم، فردایی وجود ندارد و باید امروز را خوش بود.مشاوره تلفنی

بعضی از جوانان آن‌چنان نسبت به مواد مصرف مواد مخدر بی‌مبالاتند که دیگران نسبت به سیگار. یک نوجوان در روزنامه نیویورک ‌تایمز نوشته بود: به عنوان یک دانشجوی ۱۹ ساله، احتمال دارد که در جنگی کشته شوم، به عنوان یک شهرنشین ممکن است در یک آشوب و درگیری کشته شوم. ممکن است توسط دیوانه‌ای مسلح به قتل برسم. یا در یک قتل عام هسته‌ای نابود شوم. آیا باز هم انجمن سرطان شناسی آمریکا از من به‌طور جدی خواهد خاست که نسبت به خطرات سیگار نگران باشم؟

ماری جووانا

تا زمانی که تحقیقاتی در مورد مخاطرات ماری جووانا صورت نگرفته بود جوانان به آسانی می‌پذیرفتند که ماری جووانا مثل نوعی کوکتل است که گیجی و خماری به همراه نمی‌آورد، اعتیاد زا نیست و مقدار مصرفی را نباید به تدریج زیاد نمود. در گذشته دانشمندان قادر نبودند تاثیر مقدار مصرفی ماری جووانا را در افراد بررسی کنند چون‌که اجزای ترکیبی آن را نمی‌توانستند در آزمایشگاه به عمل آورند. اخیرا این مواد در آزمایشگاه تهیه می‌شود.

در یک مطالعه در مرکز تحقیقاتی اعتیاد، به هر فرد سیگاری داده شد که در هر کدام میزان متفاوتی مواد مخدر وجود داشت. وقتی میزان مواد در سیگار سبک بود قدرت تشخیص زمان و مکان برای مصرف‌کننده از بین می‌رفت. در افرادی که مواد مصرفی بیشتر بود عکس‌العمل‌های عصبی شدید مشاهده می‌شد به نوجوانان باید اطلاعاتی درست و صادقانه داده شود. آنها از مبالغه‌های عصبی ما نمی‌ترسند. تجربه می‌کنند و می‌بینند که از یک سیگار کسی دیوانه نمی‌شود.

علائم استعمال

والدین غالبا خیلی بیشتر از آنچه حس می‌کنند باور دارند که فرزندشان معتاد شده است. آن‌ها علائم زیادی را می‌بینند، اما نادیده می‌گیرند، به این امید که مسئله‌ای نیست، اما باید علائم گویا توجه نمود:

– ناپدیدشدن نسخه‌ها از جعبه داروها

– وجود قرص‌ها و کپسول‌هایی بدون مارک در میان مسائل شخصی نوجوان

– میزان قابل توجهی چسب و تیوپهایی که چسب از آن‌ها بیرون آمده

– بویی مخصوص از دهان و لب‌هایش

– علائم گیجی، بدون آن که بوی الکل از او به مشام برسد

– شیشه‌های شربت سرفه که محتوی مواد دیگریست

– عینک آفتابی، پیراهن‌های آستین بلند که آستین آن‌ها در اوقات گیج پاره شده است

– سرنگ و سوزنهایی که علائم تزریق هروئین بر آن‌ها پیداست

– خواهش‌های مکرر او برای قرض نمودن پول بدون هیچ توضیحی

– ناپدیدشدن پس اندازها، دوربین، رادیو و جواهرات

– بی‌علاقگی و خواب‌آلودگی در رفتار

هروئین

کسانی که در استعمال هروئین مبتدی هستند، معمولا با استشمام مواد راضی می‌شوند. پیشرفته‌ها او را زیر پوست تزریق می‌کنند و پیشرفته­ ترها در رگ. احتیاج به هروئین روزبه‌روز افزایش می‌یابد و یکی دو ساعت تاخیر در استعمال موجب انقباض عضله، حالت تهوع و عرق شدید می‌گردد. این حالات تنها با استعمال میزان بیشتری از هروئین برطرف می‌شود. معتاد خواسته‌اش شدید و بی‌امان است. او زندانی اعتیاد خویش است. وجودش بستگی به دریافت مواد دارد. دیگر عواملی که خوشنودی و رضایت وی را موجب می‌شود یعنی دوستان، فامیل برای او معنایی ندارد.

او حاضر است برای به دست آوردن آن احساس به‌خصوص زندگی‌اش را بدهد. معتادین به هروئین با ترس و نگرانی زندگی می‌کنند. برای پیدا کردن میزان بیشتری از مواد حاضرند همه چیزشان را بدهند. میزان مواد اعتیادزا به هروئین تصادفا به گونه ایست که فرد معتادی که در تنگنا قرار گرفته است، قادر نیست آن را قطع و یا ترک نماید. بالا بردن میزان مصرف یکی از دلایل مرگ‌ومیر در بین جوانان معتاد است. هر فرد معتاد می‌داند که آخرین مصرف او ممکن است مرگش را در پی داشته باشد. عفونت یک از عوامل مرگ‌زاست.

معتادین اصول ابتدایی بهداشت را رعایت نمی‌کنند. آن‌ها از سرنگها و سوزنهای مشترک استفاده می‌کنند. نتیجه این کار عفونت پوستی و خونریزی است. اعتیاد عملی پرهزینه است. برای ادامه آن باید متوسل به اعمال بی قانونی ‌شد. پسران به اعمال خلاف و دختران به انحراف کشیده می‌شوند. بیشتر معتادین از اجتماع دور افتاده‌اند. وقت و نیروی آن‌ها برای کسب پول و دریافت مواد تحلیل می‌رود. فعالیت‌های غیر قانونی آن‌ها را از اجتماع طرد می‌کند و به دست آوردن مواد آن‌ها را به سمت انحراف سوق می‌دهد. اعتیاد به مواد مخدر معمایی است برای والدین.

چون از سیگار خطرناک‌تر و از الکل تحذیرکننده‌تر است. معتادین به مواد مخدر وسیله‌ای هستند در دست سردمداران این مواد. تست‌های روان‌شناسی برای ما روشن نمی‌کند که چه افرادی معتاد خواهند شد. هنوز مشخص نیست که چه چیزی فرد را برای اعتیاد مستعد می‌سازد و چه چیزی او را در این کار پیشرفت می‌دهد و چه چیزی او را از این کار منع می کند.

حقایق متضاد با افسانه

ذهنیت عمومی نسبت به مصرف‌کنندگان مواد با اطلاعات غلط مخدوش شده است. معتادین مثل افراد خطرناک، دائم الخمر و شهوت‌پرست تصویر ‌شده‌اند. حقیقت امر چنین نیست. معتادین بیشتر ربوده می‌شوند تا بربایند. مورد تجاوز قرار می‌گیرند تا متجاوز باشند. مواد مخدر قوای جنسی را کاهش می‌دهد. حتی بعضی داروهای مقوی میل جنسی را زیاد می‌کند، اما قدرت آن را کم می سازد.

تغییرات سودمند در زندگی و محیط معتادین جوان، غالبا آن‌ها را با میل درونی به ترک اعتیاد وامی‌دارد. اخیرا پیشرفت‌هایی اساسی در زمینه معالجه معتادین به هروئین صورت گرفته است. متادن، ترکیبی مصنوعی از داروهای مخدر است که توسط سیاهان برای خوش آهنگ شدن صدا مصرف می‌شود. معتادین پس از مصرف متادن دیگر به هروئین اعتیاد نمی‌یابند.

فارغ از نیاز به هروئین آن‌ها یک پله به سمت ترک اعتیاد جلو رفته‌اند. یک پیشرفت دیگر در جنگ علیه اعتیاد کشف «سایکلا زسین» می‌داشت، که از بین برنده دردهای شدید است. این دارو ضد اعتیاد است و از بیشتر شدن میزان مصرفی دارو جلوگیری می‌کند. دانشمندان کشف این ماده را گامی دیگر برای یافتن دارویی جهت جلوگیری از اعتیاد فیزیکی می‌دانند.

لحظه درک حقیقت فرزند معتاد

کشف این حقیقت تلخ که فرزندمان معتاد شده بسیار تکان‌دهنده است. در لحظه شوک و عصبانیت ممکن است دست به اعمال خشنی بزنیم یا با دل رحمی و اغماض رفتار کنیم، و البته هیچ یک برخورد صحیحی نیست.

وقتی آقای الف دریافت که پسر ۱۵ ساله‌اش به هروئین معتاد است، خشمگین شد، او را به تختخواب زنجیر کرد و برای سه روز زندانی­اش کرد. این روش غلط برای همیشه ارتباط میان پدر و پسر را از بین برد.

خانم ب که زنی بیوه بود، دریافت که پسر ۱۶ ساله‌اش به هروئین معتاد شده است و در مورد جنایتی مشکوک مورد سوءظن پلیس است. مادر به قدری دل‌شکسته و پریشان شد که بلافاصله قروض او را پرداخت. وسایلی را که از خانه ربوده شده بود جایگزین ساخت. به این ترتیب مادر به طور غیرمستقیم پسر را به ادامه این راه ترغیب کرد. ترس و دلسوزی مادر موجب ادامه اعتیاد در فرزند شد.

به عکس آقای سین هنگامی که به اعتیاد پسرش پی برد، با واقعیت روبه‌رو شد. پدر از او نه سؤالی کرد و نه توضیحی خواست. به او فرصت نداد که عذر و بهانه جور کند. به او گفت: من به رنج و عذابی که تو باید بیشتر از روز قبل متحمل شوی فکر می‌کنم. با حیله و نیرنگ پول درآوردن، مواد به دست آوردن، دروغ و دزدی و یک زندگی همراه با ترس و وحشت. بیشتر از این لازم به گفتن نیست.

تو به کمک خودت نیازمندی، خودت به خودت کمک کن. تحت دستورات یک پزشک رژیم غذایی و معالجه روانی او آغاز شد. در طول معالجه پدر و مادر همراه او بودند. آن‌ها با همیاری وی به او کمک کردند تا آنکه اعتمادبه‌نفس به او بازگشت و وارد اجتماع شد.

یک جوان معتاد قدرت زیادی برای جلب ترحم ما دارد، ولی با این وجود ترحم باید نادیده گرفته شود. آنچه که او نیازمند است قدرت ماست نه حمایت ما از ضعف او. برخورد صادقانه یک ضرورت است.

در زمانی که صحبت از حقایق در میان است بهتر این است که از دزدی‌ها و قانون‌شکنی­هایش سخنی به میان نیاوریم. ما باید از حال و آینده سخن بگوییم. به زبانی ساده به او تفهیم می‌کنیم که خانه جایی برای ادامه اعمال او نیست. آنچه محلی برای نقض قانون نیست. به قانون‌شکنان پناه داده نمی‌شود. نتیجه واضح است: من نمی‌توانم در خانه بمانم و به اعتیادم ادامه دهم.

معالجه اعتیاد با شیوه‌ای جدید

برای معالجه باید به افرادی که در انستیتوهایی که به همین منظور ایجاد شده است مراجعه نمود. والدین باید خود را برای این آزمایش سخت آماده سازند. ممکن است از آن‌ها خواسته شود که در مدت بستری شدن فرزندشان با او هیچ ارتباطی نداشته باشند. ممکن است از آن‌ها بخواهند که نامه‌ای برای او ننویسند و تلفنی هم نشود. نامه‌های سربسته برگشت داده می‌شود و تلفن‌هایشان بدون پاسخ می‌ماند. اگر جوان نقض قانون کرد او را از رفتن منع نمی‌کنند. به او خواهند گفت: برگرد. دلیلی ندارد که اینجا بمانی. هدف اصلی این است که معیارهای فکری جوان معتاد را تغییر داد.

پیشگیری از مواد مخدر

راهی که یک فرد معتاد در پیش گرفته است تنها از طریق پیشگیری قابل بازگشت است. گروه خدمات به معتادین برنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف دارند که برای تغییر شرایط اجتماع در جهت کمک به معتادین فعالیت می‌کنند. اعضای دیگر این گروه والدین و بستگان فرد معتاد هستند. والدین در ملاقات‌های هفتگی شیوه یاری رساندن به دختر یا پسرشان را می‌آموزند. دیگر اعضای این گروه شهروندان دلسوزی هستند که می‌خواهند عوامل و شرایطی را که تخم اعتیاد را پرورش می‌دهد نابود کنند. گروه خدمات به معتادین در جهت دیگری نیز به جوان بیمار کمک می‌کنند. وقتی که جوان پس از ترک اعتیاد هنوز از اجتماع گریزان است این سرویس به او یاری می‌دهد تا رفتارش را تغییر دهد و ذهنیت خود را تقویت نماید.

جاده سلامتی در سن بلوغ

راهی که به سلامتی و بلوغ منتهی می‌شود راهی بس دشوار است. مواد مخدر به غلط و در زمانی کوتاه احساسی را به معتاد منتقل می‌سازد که دیگران برای به دست آوردن آن یک عمر زحمت می‌کشند: امنیت، قدرت و شادی. حال او باید بدون لذت‌ها و خوشی‌های زودگذر و فانی با زندگی واقعی مواجه شود. او باید هیجانات را تحمل کند.

در جایی که آمپول و قرص‌های سحرآمیز با اغواگری در دسترس اوست، باید در مقابل وسوسه نفس مقاومت نماید. اگر فرد معتاد نخواهد این مشکل را حل کند اعتیاد به صورت یک مشکل حل‌ناشدنی باقی خواهد ماند. گذار از مرحله کودکی به مرحله رشد و بلوغ مستلزم داشتن مسئولیت و تعقل است. این گذار تا ابد افزایش توانایی‌های ما را طلب می‌کند. توانایی برای تحمل نگرانی‌ها، بر خود هموار نمودن فشارها، با شک و تردیدها مبارزه کردن، با کشمکش‌ها ساختن و با نقصان‌های زندگی کنار آمدن.

بیشتر نوجوانان مصمم‌اند که بر این سختی‌ها فائق شوند. اما برخی دیگر مسئولیت بلوغ را نمی‌توانند تحمل کنند. در حالی که با ترس و دلهره محاصره گشته‌اند در مواد مخدر امنیتی سهل الوصول را می‌جویند. راه‌حل نهایی اعتیاد به مواد مخدر جدا از مشکل مبتلا به عموم، یعنی رشد شخصیت‌ها نیست. هر چه بیشتر نیاز به خوشی‌های مشروع فرزندانمان را درک کنیم، آن‌ها به خوشی‌های نامشروع است کمتر تمایل می‌یابند. هر چقدر تکیه ما بر نیروهای فردی باشد، تکیه بر مواد مخدر کمتر خواهد بود. هر قدر وجدان بیدارتر باشد، اعتیاد کمتر است.

مهمترین عاملی که ما را از اعتیاد محافظت می‌کند رفتار و مهارت‌هایی است که به ما امکان می‌دهد انسان و کمک‌ساز باقی بمانیم. حداقل آنکه کمبودها را مطرح کنیم، خواسته‌ها و نیازها را عنوان کنیم، حد و مرزها را مشخص و بر سر اصول و ارزش‌ها پافشاری نماییم.

شماره های تماس 01

منبع: مرکزمشاوره ستاره ایرانیان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

14 نظرات

  • Fahimeh , آگوست 21, 2015 @ 3:55 ب.ظ

    باسلام من یک پسر هشت ساله دارم همیشه نگران بزرگ شدنش ًمواجه با سیگار و مواد مخدر هستم نمیدونم از حالا چطوری باید باهاش رفتار کنم که وقتی بزرگتر شد مشکلی نداشته باشم پدرش سیگاری نیست اما برادر دم سیگار میکشه واینو میدونه که ما همگی بخاطر همین سیگار کشیدنش از دستش ناراحت هستیم اگه کتاب خاصی هم هست معرفی کنین ممنون میشم

    • ◄Responder► , آگوست 23, 2015 @ 12:13 ب.ظ

      پدر تاثیر زیادی روی تربیت پسر داره … پس از همین حالا رابطه پدر و پسری رو صمیمانه تر کنه
      با فرزندتون صحبت کنید و با زبون خودش باهاش حرف بزنید
      در روز و یا هفته زمانی برای پیاده روی /کوهنوردی و شرکت در گروه های پیاده روی مربوطه قراربدید .. هم روابط اجتماعی قوی میشه و هم فرزندتون ترغیب به ورزش و مسیر درست خواهد شد
      از مشاوران کودک کمک بگیرید و حتما” این کمک گرفتن نباید در مواقع ناراحتی و مشکلات باشه
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲
      ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۶۴
      —————-

      روانشناسی کودک دبستانی – کودکان دارای تفاوت های فردی بی شماری هستند
      – آنچه مهم است توجه به سلامت جسمانی و ذهنی هر کودک است که می تواند سرعت و رند رشد او را تعیین کند. رشد، جریانی مرحله ای و پیوسته است
      – یادگیری برخی از مهارت ها مستلزم یادگیری مهارت های پایه ای است. مثلاً کودک برای حرف زدن ابتدا الفاظ نامفهومی را به کار می برد سپس به گفتن کلمه و جمله می پردازد. پس از لازمه رسیدن به هر مرحله از رشد، گذراندن موفقیت آمیز مرحله پیشین است
      – از سن ۶ تا ۷ سالگی به بعد در کودکان تغییرات قابل ملاحظه ای پدید می آید. بدین معنی که کودک از لحاظ جسمی به طور مرتب رشد کرده و کم کم قدرت لازم را برای رفع احتیاجاتش کسب می کند حرکات و رفتارهایش از پختگی خاصی برخوردار می شود و از لحاظ عاطفی، روانی و ذهنی هم رشد می کند
      – این مرحله (سال های دبستان) را آخرین مرحله کودکی می نامند
      – کودکان در مرحله عملیات ذهنی یا عینی (۷ تا ۱۱ سال) با اشیا و امور عینی آشنا می شوند. وقتی در این مرحله مسئله ای برای کودکان مطرح شود که در آن فرضیه هایی وجود دارد ، کودکان از حل آن باز می مانند، اما اگر همان مسئله را برای آنان با کلمات و تعابیر عینی و واقعی شرح دهیم آن را حل خواهند کرد
      – حساسیت آن ها از ۷ سالگی به بعد نسبت به احساسات دیگران بیشتر می شود و احساسات دیگران رادر شرایط مختلف می فهمند
      – یکی از ویژگی های شناختی این سنین، خودمحوری سال های قبل از دبستان است که در این سنین کم تر می شود
      – این ویژگی (خودمحوری) در سنین دبستان نسبت به قبل کم تر می شود
      – حساسیت آن ها نسبت به احساسات دیگران بیشتر می شود و احساسات دیگران رادر شرایط مختلف می فهمند مثلاً غم، شادی و… و آثار خودمحوری کلام (زبان) هم در این سنین کم تر می شود
      – ویژگی دیگر بازگشت پذیری است. کودک می تواند در این سنین عملیات ها را به شکل معکوس انجام دهد. مثلاً یک گلوله خمیر را دوباره به شکل یک کرم دراز در می آورد و سپس می تواند این عملیات را معکوس کند و کرم دراز را به شکل گلوله خمیر درآورد. مثلا یک کودک ۶ ساله که یاد گرفته عدد سه به علاوه دو می شود پنج. اگر از او بپرسید عدد دو به علاوه سه چند می شود خواهد گفت نمی دانم اما کودکان دبستانی متوجه بازگشت پذیری این مسئله می شوند و در این مورد مشکلی ندارند
      دگرگونی کودک بعد از ۶ سالگی (کتاب تغذیه، تربیت و نگهداری کودک/دکتر بنیامین اسپاک)
      – رفتار کودک به صورت چشمگیری تغییر می کند
      – احساس استقلال بیشتری می کند
      – نسبت به گفتار و رفتار سایر کودکان تمایل بیشتری نشان می دهند
      – به یادگیری علوم مجرد مانند ریاضیات یا فراگیری اصول مکانیک و برق، اظهار علاقه می کنند
      – رهایی از پیوندهای خانواده آغاز می شود و کودک به عنوان فردی مستقل راه تازه ای را در پیش می گیرد
      – کودک ۶ سال به بالا به اندازه کودک ۳ تا ۵ ساله از والدین خویش حرف شنوی ندارند
      – کودک باید بفهمد که تنها به نیروها و غریزه های جسمانی اش تکیه نکند و رفتار با سایر افراد را یادبگیرد و قواعد و مهارتهای زندگی جمع را بیاموزد.
      – کودک زیر ۶ سال به تقلید از والدین می پردازند اما کودکان بالای ۶ سال به دلیل رهایی از خانواده بیشتر تقلید از دوستان و یا آموزگار مورد علاقه خود می پردازند و ممکن است رفتارهای اشتباه آنان را نیز یاد بگیرند
      – بعد از ۶ سالگی نیز بدون شک والدین شان را دوست دارند اما از آشکار ساختن این محبت پرهیز می کنند
      – نسبت به دیگران سردی نشان می دهند مگر آنکه اطمینان پیدا کنند که آنها را افراز برجسته ای به حساب می آورند
      – می خواهند با آنان مانند افرادی مهم و با شخصیت رفتار شود
      – با وجودی که افکار درست و نادرست والدین به صورت جزیی از شخصیت کودک درآمده است، اما فرزند نسبت به تذکرات پدر و مادر کم حوصلگی نشان می دهد و میل دارد مسئولیت کارها را خود بر عهده گیرد.
      رفتار ناپسند
      – در این مرحله برخی واژه های زاید مودبانه بزرگسالان را حذف می کنندو لحن خشن می گیرند
      بر خلاف میل والدین، آرایش مو و لباسی مشابه سایر همسالان خود می خواهد، این تقلید از اعضای غیر خانوداه بر شکل غذا خوردن و سایر فعالیت های کودک نیز اثر می گذارد.
      کودک در این دوره شروع به نشان دادن ناهنجاری هایی می کند، به عنوان مثال لباسهای خود را به گوشه ای پرتاب می کند و … این رفتار والدین را ناراحت کرده باعث می شود تصور کنند تربیت انها موثر نبوده، در صورتی که این عکس العمل کاملاً طبیعی بوده و زمانی که کودک به استقلال کامل برسد تمام تربیت صحیح پدر و مادر بروز می کند. بهتر است در این زمان با خشونت با او رفتار نکرده و با صحبتهای تحقیر آمیز آنها را سرزنش نکنیم. بهترین روش توضیح دادن در مورد عواقب این موارد است. به طور مثال زمانی که با دستهای کثیف به سر میز می آید می توان به جای جر و بحث خشونت او را از بیماریهایی که او را تهدید می کند آگاه ساخت تا خود او تصمیم بگیرد. اینگونه هم به او آزادی عمل برای تصمیم گیری و القای حس استقلال داده شده و هم از عمل زشت او جلوگیری شده.
      مشارکت در گروه ها
      – در این مرحله شروع مشارکت در گروه های همسالان و تشکیل دسته هاس گوناگون بازی، سرگرمس و رفاقت است
      – برای گروه خود آئین نامه و مقرراتی وضع می کنند
      – محلی بر ای گردهمایی های گروه معین می کنند
      – این مرحله، آموزش و تجربه ایست برای زندگی بزرگسالی و گزینش همفکرانی که راه و رسمی مشترک را دنبال می کنند
      – بعد از مدتی گروه کودکان تلاش می کنند افراد تازه ای را به عضویت بپذیرند و تبلیغ برای پذیرش افراد و رفتارشان با دیگر گروهان متفاوت از رفتاری است که بزرگسالان در همچین شرایطی دارند.
      رشد جسمانی در کودک ۷-۹ سال – کودکان ۶-۹ سال نیاز به فعالیت دارند و چون در مدرسه باید آرام و بی سرو صدا باشند ، انرژی موجود خود را به صورت عادت های عصبی مانند مداد و ناخن جویدن ، انگشت گاز گرفتن ، مو پیچاندن و بیقراری کلی نشان می دهند
      – کودک ۶-۹ ساله به هنگام نیاز به استراحت فراوان دارند و بر اثر فعالیت های ذهنی زود خسته می شود
      – کودک ۹-۱۲ سال بر ماهیچه های ظریف خود تسلط پیدا کرده و به نقاشی، موسیقی و کارهای دستی حرفه ای علاقه نشان می دهد.
      – تا کودک به سن ۸ سالگی نرسد چشمانش همسانی کامل ندارد در نتیجه حروف چاپی نباید ریز باشد.
      – فعالیت های بدنی زیادی دارند، به مهارت های خود اعتماد دارند و خطرات بدنی را ناچیز می شمارند
      – دختر ها در این دوره سنی از پسران همسن خود بلندتر و سنگین وزن ترند
      – پسران نسبت به دختران در نیروی بدنی و استقامت برتری دارند و از بازیهای خشن لذت میبرند
      – کودک به بازی های توأم با حرکت علاقمند است تا سرعت و قدرت و مهارت خود را نشان دهد

      ویژگی های شناختی
      – کودک می تواند به طور همزمان به جنبه هاب مختلف یک شیء یا پدیده توجه کند و ارتباط بین ابعاد مختلف را درک کند
      – بر اساس یک یا چند خصوصت، نسبت پدیده ها را می شناسد (بزرگ، کوچک، زشت، زیبا)
      – در عین استقلال به راهنمایی و ارشاد نیاز دازد و این امر موجب رفتارهای نامنظم و پیش بینی نشده ای را بوجود می آورد
      – در سه سال اول دبستان علاقه فراوانی به یادگیری دارد
      – علاقه کودک به صحبت کردن بیشتر از نوشتن است. بی آنکه اشتیاق زیادی به پاسخ دادن داشته باشد.
      – به از حفظ خواندن مطالب گرایش فراوانی نشان می دهد
      – درباره هر موضوعی کنجکاوی نشان می دهد. از هر موضوعی به صورت کلکسیون دوست دارد داشته باشد، اما ناگهان همه آنها را یکی یکی کنار گذاشته و به کار دیگری می پردازد
      – کودک در ابتدای ورود به مدرسه، ۲۵۰۰ کلمه می داند و در تعبیرات گفتاری خود از ۶ کلمه در یک جمله استفاده می کند
      – سرعت رشد گویایی در سنین ۵-۱۳ بسیار سریع است
      – رغبت در یادگیری و درک این سن (۷-۱۲)، ۱۰ دقیقه است
      – یادگیری مشاهده ای و تقلید از الگو موثرتر است و بهتر است به صورت عینی باشد
      – کودک با ورود به مدرسه و تماس با دیگر کودکان، از نسبی بودن منطقه نظر خویش آگاه شده و به نقطه نظرهای متفاوت توجه می کند و خود را به جای دیگران تصور می کند
      – خودمداری اش تعدیل شده، به حقوق مساوی پی برده و رعایت می کند
      ویژگی های اجتماعی
      – کودک در این دوران متوجه می شود که می تواند افکارش را کنترل کند، و دیگران را تحت تأثیر افکار خود قرار دهد
      – کودک دوستان خود را کسانی می داند که به او کمک می کنند و با او علایق مشترکی دارند. اعتماد متقابل و داشتن خصوصیات مشترک مثل دوستی و ملاحظه کاری از جنبه های مهم دوستی است
      – دعوا و زد و خورد میان پسرها رواج دارد اما بیشتر دعواها لفظی است و گروهی از این کودکان با یکدیگر گلاویز می شوند و به یکدیگر تنه می زنند
      – رقابت بین کودکان مشهود است و لاف زدن بین آنها رواج دارد
      – موضوع های مورد علاقه پسران و دختران، در درس و در بازی تفاوت دارد، کودکان نقش متفاوت زنان و مردان را خیلی زود متوجه می شوند
      – به بازیهای توأم با حرکات علاقمند است و به بازیهای تیمی و گروهی علاقمند است
      – قوانین از نظر کودک ثابت و غیر قابل تغییر است
      – یه قواعد و مقررات بازی اهمیت می دهد، پسرها فوتبال و تیراندازی و دخترها از جهیدن و لی لی کردن لذت می برند
      – کودک در سنین مدرسه، نیازمند آزادی، فعالیت و تصمیم گیری است و از اینکه والدین در کارهای او دخالت کنند، ناراحت می شود
      – در ۹-۱۲ سالگی، دوره شیفتگی ورزشی و قهرمان پرستی رواج دارد. گاهی معلم و زمانی یک ورزشکار مورد ستایش کودک است
      – در ۸ سالگی از نظر کودک، هیچ کاری مشکل نیست و حس مبارزه طلبی در او قوی است
      – از نظر فروید، ۶-۱۱ سالگی، مرحله بالنسبه آرام است و کودک نیروهای بالقوه خود را به سوی موضوعات ملموس و پذیرفتنی از نظر اجتماع همچون ورزش و سرگرمی و فعالیت های فکری هدایت می کند. کودک فرمانبردار است
      – ۹-۱۱ سالگی دوره سازش یافتگی کودک است
      – کودک ۶-۹ سالگی نسبت به انتقاد حساس است
      – کودک ۱۰-۱۱ ساله نیاز به استقلال دارد و این نیاز از طرف بزرگترها نادیده گرفته می شود و همین امر موجب تضاد و اختلاف بین پدر و مادر و کودک می گردد. کودک ۶-۹ ساله به تشویق و توجه نیاز فراوان دارد و تشویق غبر منتظره اثر مثبت تری نسبت به تشویق مورد انتظار در روحیه کودک می گذارد
      – درک کودک ۹-۱۲ ساله وجدان اخلاقی کودک رشد می یابد و معلم با بیان غیر مستقیم و از ورای قصه و شعر مفاهیم اخلاقی را برایشان بیان کند
      – پسرها بیش از دخترها در این دوره پرخاشگر می کنند، البته الگویی که به آنها ارائه می شود در ایجاد و تثبیت پرخاشگری موثر است
      – حس تشخیص و تمیز در او بیشتر است و به خواندن علاقه نشان می دهد
      – بعضی روزها قدرت یادگیری مطلب را خوب دارد و بعضی روزها همه چیز را فراموش می کند
      مشکلات این دوره
      – اختلالات یادگیری
      – شب ادراری
      – ترس و اضطراب (تاریکی، رعد و برق و موجودات فوق طبیعی)
      – سوء استفاده جنسی
      – بیش فعالی

      عوامل موثر بر عزت نفس
      – فرهنگ: در مدارس آسیایی مقایسه بیشتر است به همین دلیل عزت نفس پایین تر است
      – از طرفی در فرهنگ شرق فروتنی و هماهنگی اجتماعی ارزش دارد و همه ازینکه خود را مثبت ببینند خودداری می کنند و معمولاً دیگران را تحسین می کنند
      نکاتی در آموزش این گروه
      – در آموزش سه مرحله مجسم، نیمه مجسم و مجرد به ترتیب رعایت شود
      – در آموزشی ابتدا بررسی شود که کودک از مرحله حسی – حرکتی گذشته باشد
      – مطالب تا جایی که ممکن است عینی باشد، یادگیری از روش مشاهده و ارائه الگو مناسب باشد
      – یادگیری از طریق کارتون، بازی و سرگرمی موثرتر است
      – زمان رغبت برای کودک ۱۰ دقیقه است، در حداقل زمان یک مظلب از روش غیر مستقیم آموزش داده شود
      – تشویق روشن و منطقی از رفتارهای مثبت او در یادگیری موثر است، بخصوص جایزه غیر منتظره موجب افزایش رفتار مثبت در کودک می شود
      – محتوی یادگیری بر پایه ی نیازهای آنی و فعالیت شخصی دانش آموزان باشد، زیرا کودک نمی تواند فعالیت خود را در یک زمان، در چند عمل متمرکز کند
      فعالیتهای کودکان در سنین مختلف ..- قبل از هشت سالگی:
      • با کارد گوشت پخته را میبرد و برای خوردن غذاهای سخت نیاز به کمک دارد
      • از ساعت برای خودش استفاده کند
      • بدون کمک سایرین موهایش را بروس میزند و مرتب میکند
      • در بازیهای دسته جمعی شرکت می کند
      – قبل از ده سالگی:
      • درباره کلیه لوازم میز هنگام صرف غذا خودش مراقبت می کند
      • اشیاء مورد نیازش را می خرد و در خرید ابراز ذوق و سلیقه می کند. توانایی مراقبت از پولهای خود را دارد
      • آزادانه به گردش می پردازد و مناطق ممنوعه برای گشت و گذار را به خوبی تشخیص میدهد

      تأثیر مطالعات بر طراحی
      با نگاهی به نکاتی که ذکر شد،ش بیان چند موضوع با توجه به تکرار چندین و چندباره ی آنها در منابع مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
      – القای حس استقلال به کودک با مسئولیت دادن به او در زمینه هایی که توان فعالیت در آن را دارد
      – جنب و جوش بسیار زیاد در این دوره
      – توجه به جنسیت کودک، به دلیل تفاوت رفتار و انجام فعالین ها
      – انتخاب الگو برای زندگی خود از افراز غیر خانواده
      – توجه بیشتر به دوستان و تقلید از آنان
      – پرخاشگری نسبت به تذکر والدین و انجام رفتار ناشایست
      – علاقه بیشتر به کلاسهای علمی / یادگیری از طریق بازی و فیلم و کارتون
      – نیاز به استراحت
      – تشکیل گروه به همسالان خود / تعیین قوانین و مقررات / پیروی از این مقررات در عین دموکراسی مطلق
      – نشان دادن علاقه به فعالیت های گروهی
      – اردو و اردوگاه نقش بسزایی در مستقل بار آمدن و شکل گیری شخصیت کودک در بزرگسالی دارد
      – در هنگام آموزش به تشویق علاقه ی بسیاری دارد و تشویق غیر منتظره انگیزه ی او را در یادگیری افزایش می دهد
      – توجه به این موضوع که مطالب چاپی باید درشت و خوانا باشد
      با نگاهی دوباره به این نکات مهم، به این نتیجه خواهیم رسید که فضاهای آموزشی فضاهایی هستند که تأثیر مستقیمی بر تربیت کودکان و شکل گیری شخصیت بزرگسالی و موفقیت آنان در آینده دارد که در مجموعه های آموزشی حال حاضر جای خالی آنها احساس می شود.
      همانطور که گفته شد کودک به استراحت بسیاری نیاز دارد، به این دلیل که ذهن او سریع خسته می شود. پس بهتر است کلاس های درس دارای فضای استراحت و تفریح باشد و چیدمان کلاس به گونه ای باشد که بتوانند در تمام زمان حضور در کلاس در کنار همگروهی های خویش باشند
      کودکان علاقه زیادی به تشویق شدن دارند و تمام تلاش خود را برای جلب نظر والدین، آموزگاران و افراد پراهمیت زندگی آنان میکنند. و با توجه به در نظر گرفتن کوتاه بودن مدت توجه کودکان به یک موضوع، می توان فضایی شبیه به گالری در نظر گرفت تا با برگزاری نمایشگاه هایی در فواصل کوتاه، هم موضوع انتخابی کودک را به سرانجام رسانده و کودک بتواند از آن نتیجه گیری کند و هم با حضور افرادی غیر از همکلاسیان و کادر آموزشی در مدرسه مورد تشویق قرار گیرد.
      فعالیت بیش از اندازه علاقه به ورزشهای پر تحرک در میان کودکان سبب می شود تا فضای ورزشی و تحرک زیادی برای کودکان در نظر بگیریم و در طراحی مجموعه آموزشی این مورد را یکی از سرفصل های مهم قلمداد کنیم.
      علاقه کودک به بازی، فیلم و کارتون و یادگیری سریع او از این طریق میتواند انگیزه ای باشد برای طراحی فضایی جداگانه در مجموعه شبیه به سینما. زمانی که به مورد الگو سازی کودکان در این سنین و تقلید از افراد غیر خانواده توجه می کنیم، میتوانیم به این نتیجه برسیم که ساخت یک سالن چند منظوره به مراتب بهتر است و در این سالن به غیر از نمایش فیلم و کارتون به معرفی افراد موفق در زمینه های مختلف و حضور افراد و توضیح در مورد شغل و حرفه ی خود تا کودک شناخت کاملی از حرفه ها را داشته باشد و همچنین میتوان در این سالن به اجرای نمایش هایی که خود کودکان در آن بازی کرده اند پرداخت تا هم مورد تشویق دیگران قرار گیرند و هم به یادگیری مسائل مختلف به همسالان خود کمک کنند.
      می توان در محیط آموزشی از المان های آموزشی مختلفی استفاده کرد تا تداعی آموزش های مربیان باشد.
      توجه به شادی و تفریح در هنگام یادگیری و ساعات آموزش بسیار مهم است تا کودک از مدرسه گریزان نشود و به بودن در محیط آموزشی علاقه نشان دهد، این شادی و نشاط را میتوان با تنوع رنگی در محیط آموزشی و یا ایجاد فضای سبز در تمام قسمت ها ایجاد نمود.

  • ali , سپتامبر 26, 2015 @ 11:37 ب.ظ

    سلام تورو خدا راهنماییم کنید
    نزدیک به یک سالی میشه ک فقط شیشه مصرف میکنم قبل اون هم فقط سیگار میکشیدم ک یکی از دوستام شیشه رو بهم معرفی کرد.اولین بار رو ک کشیدم گفتم دیگه نمیکشم باز بار دوم سوم تا این ک یک سال گذشت الان واقعا اوضام بهم ریخته نمیدونم واسه ترک این مواد چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • ◄Responder► , سپتامبر 29, 2015 @ 12:51 ب.ظ

      در این مورد باید سریعا” به مراکز درمانی ترک اعتیاد مراجعه کنید تا زیر نظر پزشک بتونید ترک کنید

  • عسل , اکتبر 25, 2016 @ 2:49 ب.ظ

    سلام.حدود۲ساله ازدواج کردم چندماه پیش متوجه شدم همسرم قرص بوپره مصرف میکنه.دلیلشوبمن نمیگه اما من احساس میکنم قبلااعتیادداشته واین قرص واسه ترک هست. لطفاکمکم کنیدکه آیاخطراعتیاد داره واینکه چطوربرخوردکنم وآیا غیرازترک اعتیاد مورد مصرف دیگه ای هم داره؟

  • رنج دیده , اکتبر 30, 2016 @ 12:39 ق.ظ

    سلام برادری دارم ک۱۴سالشه و تو سن حساسیه دوستی داره ک باهاش سیگارمیکشه و تلاشای مادرم برای قطع ارتباطشان بی نتیجس…توروخدا بگیدباید چیکارکنیم???????????? برادرم فوق العاده باهوشه و قصد داره پلیس شه

    • راهنما , نوامبر 1, 2016 @ 1:24 ب.ظ

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

      ۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸

  • بینام , جولای 23, 2017 @ 10:47 ب.ظ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خواستگار بنده که قرار هست همراه ایشون ازدواج کنم تقریبا هردوماه دوشب ماریجوانا مصرف میکنه. هروقت که با جمع دوستانش یکجا جمع میشن. تقریبا به مدت یک و نیم سال به همی منوال پیش رفته
    خودش همیشه میگه با این فاصله مصرف و مقدار کم اعتیادآور نیس.اما من نگرانم که در آینده فاصله مصرف کم بشه ومعتاد بشه.
    به نظر شما بزرگواران چه کار کنم؟ با ایشون ازدواج کنم یا نه؟ آیا در آینده بیشتر مصرف میکنه؟ معتاد میشه؟

    • راهنما , جولای 24, 2017 @ 10:30 ق.ظ

      به هر حال شما قراره با فردی معتاد ازدواج کنید چه هر روز مصرف داشته باشه و چه چندماه یکبار
      بحث حس اعتیاد این فرد و وابستگی هست که به این ماده داره
      پس از امروز باید بدونید در چه مسیری قراره قدم بگذارید و چه رفتار و یا اتفاقاتی رو تحمل کنید

    • مشاور , جولای 25, 2017 @ 7:54 ق.ظ

      با سلام دوست عزیز مصرف مواد مخدر چه صنعتی و چه غیره با هر عنوانی اعم از تفریحی و مواقع استری و …اعتیاد نحسوب می شود حتی اگر اکنون نتوان نام معتاد را به فرد داد و تحت شرایط خاص مصرف نی کند .خود شما باید سبک سنگین کنید و اینده نگری که اگر این فرد شرایط بدی به خاطر مصرف مکرر پیدا کند باز کنار او می مانید .ایا خانواده شما چنین فردی را و می پذیرند .ماری جوانا عوارض ناخوشایندی دارد و در هنگام مصرف فرد خوشی غیر طبیعی پیدا می کند و پرحرف تر می شود و به مرور وابستگی به این ماده بیشتر می شود .تصمیم با شماست که چه انتخابی داشته باشید گاهی می دانیم راه درست چیست ولی عشق و شرایط عاطفی چشم را می بندد و فکر می کنم مسائل از این دست اهمیت ندارد و یا ما می توانیم حلش کنیم .امیدوارم تصمیم منطقی بگیرید.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • صبا , سپتامبر 1, 2017 @ 12:04 ق.ظ

    سلام من بابام نزدیک ۲۲ ساله اعتیاد به تریاک داره و هربار میخواستیم که ترکش بدیم و همیشه فقط برای دو هفته ترک میکرد الان جدیدا دوباره ترکش دادیم و بهمون قول داده که نکشه ولی الان جدیدا خیلی حرف میزنه و چرت و پرت میگع از کجا بفهمم که معتاده و یا اینکه مصرفش چیز دیگه ای شده؟و چه جوری ترکش بدیم؟
    ((تر خدا از پدرای معتاد که دارند این پست رو میخونند ترخدا ترک کنید ترخدا خیلی بده ادم معتاد تو خونه خیلی بده ادم پدرنداشته باشه من بابا دارم ولی کاش نداشتم))

    • مشاور , سپتامبر 1, 2017 @ 10:06 ق.ظ

      با سلام در مورد بحث اعتیاد درسته شرایط سخت و دشواری است و قابل درک است ولی پدر شما چندین سال است مصرف دارند و خوب به نوعی ماده با پوست و خون عجین شده و واقعا شرایط ترک سخت است البته غیر ممکن نیست ایشون باید به یک کمپ مجاز مراجعه کنند .که دوره سم زدایی داشته باشد گرچه شرایت سخت و طاقت فرسایی است و فشار بدنی شدیدی به فرد وارد می شود.باید انگیزه قوی برای فرد وجود داشته باشد تا تغییر کند و الا تغییری صورت نمی گیرد .شرایط دشواری است ولی همراهب و اعتماد شما به ترک ایشون خود فرد رو به جلو می برد .امیدوارم مشکل مرتفع شود

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • رحام , جولای 10, 2018 @ 11:55 ق.ظ

    سلام و درود
    ببخشید دوستان من هنوز دوسال نشده که بجای قرص متادون از شربت استفاده میکنم قبلا روزی دو وعده مصرف میکردم هر وعده به اندازه درب شربت نمیدونم درپوش خود شربت چند سی سی میشه الان کارام درست شده و دعوتنانه دارم میخوام برم خارج از ایران از یک هفته قبل با اراده قطعی مصرفمو یک وعده کردم مصرفم از اولم زیاد نبود حالا بنظر شما این یک وعده که مصرف میکنم فکر نکنم بیشتر از ۵ سی سی جا بگیره درب خود شربت اگه این مقدار رو یک دفعه بذارم کنار مشکلات خاصی برام ایجاد میشه بدن ضعیفی ندارم تحمل درد بدنی راحت میتونم برداشت کنم فقط خواستم از شما که تجارب همگان رو دارید ببرسم که با این مقدار کم تا چ حد ممکنه اذیت بشه اون هشت روز که یک وعده رو کلا کنار گذاشتم رو خورد و خوراکم تاثیر داشته ولی خواب و راحت میخواب خمیازه هم موقع مصرف وعده دوم که میومد داشتم و زانو درد خفیف دیسک کمر هم دارم ولی هنوز چون بدنم بهش میرسه متادون ب بدنم ازین به بعد و اگه راهنماییم کنید یک هفته بیشتر ایران نیستم تو این یک هفته چکار میشه کرد ممنون میشم ادرس ایمیل و پایین نوشتم

    • مشاور , جولای 10, 2018 @ 7:36 ب.ظ

      در روش ترک متادون لازم است که ابتدا مصرف آن را در طی روز کمتر کنید. باید مصرف آن را به دو نوبت در طی روز برسانید. به طور مثال در مواردی که مصرف ۵۰۰ سی سی باشد باید آن را به دو وعده ۲۵۰ سی سی تقسیم کنید.

      در مرحله بعد لازم است که ساعت مصرف را یک ساعت جلوتر ببرید. به طور مثال اگر ساعت مصرف شربت متادون برای شما هشت صبح و هشت شب است آن را به ۹ صبح و ۹ شب تغییر دهید.

      دو روز با همین روش و مقدار اولیه مصرف کنید و بعد از دو روز میزان مصرف را به مقدار یک واحد کمتر کنید. بنابراین یک واحد از متادون در صبح و یک واحد از شب کم کنید. نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از سرنگ های یک شکل استفاده کنید زیرا بعضی سرنگ های تولید کارخانه های مختلف ممکن است درجات آنها اندکی با هم تفاوت داشته باشد. همچنین لازم است که از ابتدا و روز اول میزان و ساعت مصرف را یادداشت کنید تا به خاطر داشته باشید.

      بعد از دو روز از کاهش مقدار متادون در روز سوم نیز باید یک واحد از مقدار مصرف متادون در صبح و یک واحد از مصرف در شب را کاهش دهید. به عبارتی باید هر دو روز میزان دو واحد از مصرف متادون را کاهش دهید. این دو واحد شامل یک واحد مصرف در صبح و یک واحد مصرف در شب می باشد. نکته ایی که باید به آن توجه کنید این است که هیچ گاه دو روز پشت سر هم مصرف متادون را کاهش ندهید. اگر اشتباهی دو روز پشت سر هم مصرف متادون را کاهش دادید باید برنامه گفته شده را از اول شروع کنید.

      اثر بخشی روش گفته شده تا چه میزان است؟

      روش ترک متادون گفته شده از این جهت توصیه و تایید می شود که یک روش ترک تدریجی و اثر بخش است. اگر فردی تصمیم قاطعانه برای ترک متادون داشته باشد با به کار گیری روش گفته شده می تواند بدون خماری، درد و یا استفاده از داروهای دیگر متادون را ترک کند.

      نکاتی درباره برنامه ترک متادون

      مهمترین نکته ایی که باید به آن توجه داشته باشید یادداشت میزان مصرف و روزهای مصرف متادون است. از روز اول باید اقدام به یادداشت با جزئیات کنید تا دچار اشتباه نشوید. از آنجایی که این روش بدون احساس خماری است ممکن است وسوسه شوید تا دوز مصرف را خودسرانه کاهش دهید که توصیه می کنیم از این روش جدا خودداری کنید زیرا در روزهایی بعدی به مشکل بر خواهید خورد. این برنامه به صورت ۵۰ روزه است اما با توجه به دوز مصرف شما می تواند تغییر کند.

      بعد از گذشت مدت ذکر شده هیچ گونه احساس سر درد یا سنگینی در سر حس نمی کنید و خماری نیز به سراغتان نمی آید. همچنین با کاهش مصرف در روزهای اولیه نیز دچار خماری نمی شوید بنابراین اگر حس خماری به شما دست داد ممکن است به دلیل اشتباه در یادداشت میزان دوز مصرفی روزانه تان باشد.

      بعضی افراد از متادون سه نوبت در روز مصرف می کنند که این افراد باید توجه داشته باشند که از روش ترک متادون به صورت دو نوبت استفاده نکنند زیرا ممکن است سبب بروز خماری و یا سایر علائم ناخوشایند شود. این افراد می توانند با الگو برداری از روش گفته شده مقدار مصرف متادون را در سه نوبت تنظیم کنند و یک روز در میان نیز میزان دوز را کمتر کنند. تا مدت ترک به صورت کامل طی شود.

      روش ترک در افرادی که سه نوبت در طی روز متادون مصرف می کنند نیز به مدت ۵۰ روز است. باید یک نوبت در صبح، یک نوبت در شب و یک میان وعده استفاده شود. تغییرات در دوز مصرف باید در نوبت صبح و شب اعمال شود اما در میان وعده همان دوز اولیه پیش از استفاده از روش ترک مصرف شود. این روش را تا زمانی که میزان مصرف وعده های صبح و شب به صفر برسد باید ادامه داد. اما همچنان باید میزان دوز و ساعت مصرف میان وعده بدون تغییر باشد. بعد از به صفر رسیدن وعده های صبح و شب باید به مدت یک هفته فرد استراحت کند و فقط یک وعده میانی روز از متادون استفاده کند و بعد از گذشت یک هفته دوباره باید روش ترک متادون را در ۵۰ روز شروع کند و این بار روی یک وعده باقی مانده پیاده کند تا بعد از طی مدت گفته شده این وعده نیز به صفر برسد. در این روش لازم نیست که میزان آن را به دو نوبت در طی روز برساند بلکه با روشی که در ابتدا گفته شد همین وعده را یک روز در میان کاهش داده و میزان دوز و روزها را به طور کامل یادداشت کند.

      ممکن است فردی که فقط یک نوبت در طی روز متادون مصرف می کند اقدام به ترک همان یک وعده کند که در این صورت باید مصرف متادون را به دو نوبت در روز تغییر دهد و دوز مصرفی در یک نوبت را به دو دوز تقسیم کنند. و سپس با همان روش ذکر شده در ابتدای این مطلب پیش رفته تا دوره به طور کامل سپری شود.

      روش های دیگر ترک متادون

      در روش ترک متادون که ذکر شد هیچ گونه عوارض جسمی ناخوشایند رخ نمی دهد. در حالی که در روش ترک متادون با داروهای دیگر مانند شربت تریاک، بوپرنورفین و دیفنوکسلات ممکن است فرد دچار عوارض ناخوشایند شود. روش های مرسوم دیگری نیز وجود دارد که طولانی بوده و یا نیاز به بستری شدن فرد برای مدت طولانی دارد. اما در روش گفته شده بدون بستری شدن و یا تحمل درد می توانید متادون را ترک کنید.

      ترک اعتیاد متادون

      متادون چیست ؟
      متادون یکی از داروهای آگونیست افیونی محسوب می شود. داروهای آگونیست افیونی، موادی هستند که در بدن مانند مواد افیونی طبیعی( تریاک ) و نیمه طبیعی ( هروئین ) عمل می کنند.(متادون یک داروی مخدر قوی است)
      متادون اولین‌بار در زمان جنگ جهانی دوم در کشور آلمان ساخته شد. زمانی که عرضه تریاک در اروپا به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم متوقف شد مصرف کنندگان تریاک دراروپا و خصوصاً در آلمان که تعدادشان کم نبود با مشکل جدی مواجه شدند. در میان مصرف کنندگان آلمانی ، مقامات عالیرتبه نظامی نیز از جمله هرمان‌گورینگ (جانشین هیتلر) به چشم می‌خوردند. شیمی دانان و شرکت‌های داروسازی آلمان به سفارش مسئولین کشور ماده‌مخدر مصنوعی جدیدیی تولید کردندکه به خشخاش متکی نبود. شیمی‌دانان موفق به تولید دارویی شدند که نه تنها مؤثر بود بلکه ماندگاری آن نیز در بدن بیشتر از سایر مواد مخدر بود.
      مدت زمان تأثیر هروئین در بدن حدود ۲ ساعت است در نتیجه مصرف کنندگان نیاز دارند که چندین‌بار در روز از این ماده استفاده کنند درحالیکه این دارو میانگین بین ۲۴ تا ۷۴ ساعت ، با درنظر گرفتن میزان مصرف و سوخت و ساز بدن افراد ، تداوم دارد . نام این دارو یا ماده مخدر مصنوعی متادون بود. با گذشت زمان متادون داروی منتخب پزشکانی شد که سعی در درمان بیماری اعتیاد و وابستگی به موادمخدر داشتند و دارند .
      متادون به چه شکل استفاده می‌شود ؟
      متادون ماده‌مخدر مصنوعی است که به صورت قرص ، شربت و آمپول مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع قرص و شربت آن با دوزهای مشخص به طور خوراکی مصرف می‌شود. این ماده می‌تواند معمولاً خماری و اشتیاق معتادان به هروئین را تا ۲۴ ساعت کنترل کند. بیماران معمولاً از نظر فیزیکی به همان اندازه به متادون وابسته هستند که به هروئین و یا هر ماده‌مخدر دیگری وابسته بودند .
      معتادان پس از هر بار استفاده از هروئین و گذشت ساعات اوج نشئگی ، مدت زمان کوتاهی حالات طبیعی داشته و پس از آن با خماری روبرو می‌شوند . این خماری و حس نیاز می‌تواند عوارضی شبیه به آنفلوآنزا با درد ، اضطراب و افسردگی………. داشته باشد .
      این دوره یا سیکل تکراری ، هر ۴ تا ۸ ساعت با استفاده از هروئین تکرار می‌شود. این دوره یا سیکل با استفاده از متادون قابل کنترل است. چرا که متادون با سرعت کمتری به سیستم بدن وارد و رها می‌شود و مدت طولا‌نی‌تری از هروئین و یا هر موادمخدر دیگری در بدن باقی می‌ماند. موادمخدر با گیرایی کوتاه مدت مانند هروئین و مرفین باعث ایجاد و تداوم نوعی فرایند غیرطبیعی در مغز شده که باعث اختلال در احساس سلامتی و روند عملکرد طبیعی بدن می‌شوند .
      استفاده از متادون در شرایط قطع مصرف مواد مخدر باعث قطع بسیاری از این روندهای تخریبی شده و بسیاری از عملکردهای بیولوژی سیستم عصبی را به حالت طبیعی در می‌آورد .

      فارماکولوژِی متادون(داروشناسی)
      ۱٫ ـ آگونیست گیرنده مواپیوییدی است که اثرات ضد درد و سرخوشی و سایر اثرات مواد شبه مرفینی را داراست.
      ۲٫ ـ به صورت خوراکی مصرف شده و طولانی اثر است.
      ۳٫ ـ وقتی متادون خورده می‌شود نیم ساعت بعد اثرش شروع شده و ۲ الی ۶ ساعت بعد (به طور متوسط ۳ ساعت بعد) اثرش به حداکثر می‌رسد.
      ۴٫ ـ نیمه عمر متادون در کودکان حدود ۱۵ ساعت و در بزرگسالان حدود ۱۵ تا ۴۰ ساعت است (برخی کتاب‌ها ۲۲ تا ۵۶ ساعت و به طور متوسط ۲۴ ساعت). پس در کودکان بهتر است متادون در دو وعده و در بزرگسالان در یک وعده تجویز شود.
      ۵٫ ـ نیمه عمر به عوامل متعددی مرتبط است.
      مدت زمانی را که طول می کشد تا نصف مقدار متادون خورده شده از بدن خارج شود نیمه عمر متادون می گویند. وقتی برای اولین بار شخص متادون مصرف می کند این زمان بطور متوسط ۱۵ ساعت است. جالب است بدانید که از روز سوم درمان به بعد این زمان افزایش یافته و به ۴۸ ساعت هم می رسد. پس مصرف متادون در چند وعده تنها ممکن است در روزهای اول و دوم آنهم تحت نظارت پزشک منطقی باشد. از روز سوم متادون فقط در یک وعده باید مصرف شود.
      عوامل موثر بر نیمه عمر متادون
      ۱٫ جنسیت
      ۲٫ این که اولین بار است متادون مصرف کرده‌اند یاخیر.
      ۳٫ چه مدت روی درمان با متادون بوده‌اند.
      ۴٫ بیماری کبدی
      ۵٫ استفاده از میوه گریب فروت
      ۶٫ مصرف برخی داروها که آنزیم‌های کبدی راتحریک می‌کنند
      ۷٫ مصرف برخی داروها که آنزیم کبدی را مهارمی‌کنند.
      ۸٫ موادی که PH ادرار را پایین بیاورد.
      ۹٫ موادی که PH ادرار را بالا می‌برند.

      روش‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب‌های تداخلات دارویی متادون
      ۱ـ گرفتن تاریخچه مصرف دارویی و نتایج حاصل از مصرف داروها و تست‌های آزمایشگاهی
      ۲ـ وقتی هر دارویی را به رژیم درمانی بیمار اضافه می‌کنید، با مقادیر کم شروع و به آهستگی مقدار دارو را بالا ببریم و بیمار را از نزدیک کنترل نماییم.
      ۳ـ به بیمار در مورد خطرات تداخلات دارویی آموزش دهیم.
      ۴ـ تجویز داروهایی که تداخل با داروهای اپیوییدی نداشته یا حداقل تداخل را داشته باشد.
      ۵ـ در نظر گرفتن این موضوع که تجویز متادون همراه با برخی غذاها شاید در میزان جذب آن تأثیر گذارد.
      ۶ـ رژیم‌های دارویی را ساده کنیم تا تحمل آن‌ها برای بیمار آسانتر باشد.
      ۷ـ مقدار تجویزی داروهای اپیوییدی را بر اساس پاسخ بیمار تنظیم کنیم تا به این ترتیب از علایم محرومیت یا مسمومیت جلوگیری شود.
      ۸ـ انجام آزمایش‌ها و کنترل سطح سرمی داروها و آموزش عوارض جانبی و علایم مسمومیت به بیمار را افزایش دهیم.
      ۹ـ به بیمار در خصوص بیماری‌هایی که بر ایجاد عوارض جانبی و تداخلات دارویی مؤثرند (مثل بیماری کبدی)، آگاهی دهیم.
      تجویز متادون در بیماران کبدی و بیماران پیر:
      در افراد پیر و بیماران کبدی به علت متابولیسم کبدی کندتر باید متادون با احتیاط بیش‌تر تجویز شود. ویزیت روزانه شوند و مقدار متادون با سرعت بسیار کمی افزایش یابد تا مسمومیت ایجاد نشود. در این بیماران، با مقدار کمی متادون، البته در طی چندین روز به احتمال زیاد مسمومیت ایجاد خواهد شد. چرا که متادون متابولیزه نشده و به خوبی دفع نمی‌شود. بنابر این در طی چندین روز جمع شده و می‌تواند مسمومیت با متادون را ایجاد کند.
      تأثیرات متادون
      از معمول‌ترین عوارض استفاده از متادون می‌توان از خواب‌آلودگی ، منگی ، ضعف ، ناخوشی ، خشکی دهان ، اختلال دریچه پروستات و تأخیر در روند ادرار طبیعی ، یبوست و یا نوسان تنفسی نام برد .
      حساسیت پوستی ، کهیر ، خارش ، سردرد ، سرگیجه ، فقدان تمرکز ، احساس مستی ، گیجی ، افسردگی ، ضعف بینایی ، رنگ پریدگی ، عرق کردن ، طپش قلب ، حالت تهوع و استفراغ از عوارض احتمالی استفاده از متادون می‌باشند.
      از غیرمعمول‌ترین عوارض استفاده از متادون می‌توان از حساسیت ، اُفت فشار خون که باعث ضعف و از حال‌رفتگی می‌شود ، سردرگمی ، توهم ، عدم تعادل در راه رفتن ، رعشه ، پرش عضلات و ضعف عضلانی نام برد. استفاده از متادون خطر انسداد و از کار افتادگی کلیه‌ها را نیز همراه دارد .
      علائم استفاده مفرط (overdose) یا استفاده بیش از حد متادون شامل موارد ذیل می باشد:
      خواب‌آلودگی ، گیجی ، رعشه ، تشنج ، منگی که منجر به کما می‌شود ، سرمای بدن ، افت فشار خون و کندی نسبی ضربان قلب می‌باشد .
      آشنایی با علایم مسمومیت متادون می تواند بیمار یا همراهان بیمار را از خطر آگاه کند و مانع بدتر شدن اوضاع بیمار شود.
      علایم مسمومیت با متادون را به خاطر داشته باشید:
      • تکلم بریده‌بریده
      • راه رفتن بی‌ثبات
      • اختلال در تعادل
      • خواب آلودگی
      • حرکات کند بدنی
      مسمومیت با متادون یک اورژانس پزشکی است و اقدام فوری را طلب می‌کند. مسمومیت می‌تواند به حالات زیر منجر شود:
      • اغماء (بیمار قابل بیدار کردن نیست، خرخر تنفسی دارد، تون عضلانی اندام‎ها کاهش یافته و سیانوزه است)
      • ایست تنفسی و کاهش اکسیژن رسانی به مغز
      • مرگ
      هدف درمان از طریق متادون
      به دلایل زیر برای افرادی با ملاک های خاص ، درمان نگهدارنده با متادون توصیه می شود که مزیت های زیادی نسبت به ادامه مصرف دارد . مصرف متادون در یک وعده یکی از نکات طلایی درمان نگهدارنده با متادون است
      ۱٫ عرضه ارزان : به دلیل ارزان بودن درمان با متادون فرد مجبور به مصرف مواد گران قیمت و صرف هزینه های خانمان برانداز و احیانا دزدی نیست.
      ۲٫ عرضه خوراکی و غیرتزریقی : به دلیل عدم مصرف تزریقی احتمال بسیاری از بیماری های مسری نظیر هپاتیت ایدز و مشکلات قلبی و … کم می شود.
      ۳٫ خالص و بهداشتی : بسیاری از موادی که معتادان مصرف می کنند ناخالصی های زیادی دارد که هر کدام ضررهای خاص خود را دارد در حالی که داروی متادون در کارخانه و تحت شرایط استریل تهیه می شود و هیچ گونه ناخالصی ندارد.
      ۴٫ اثر ملایم و بطئی : بسیاری از موادی که توسط افراد معتاد مصرف می شوند سریعا وارد بدن می شوند و سریع نیز خارج می شوند برای همین افراد تغییرات سریع خلقی پیدا می کنند که بسیار شدید بوده و برای اطرافیان قابل قبول نیست و نمی توانند چرت زدن یا پرحرفی بیمار را تحمل کنند در حالی که متادون به آرامی وارد بدن شده و به آرامی خارج می شود لذا تغییرات خلقی زیادی ندارند و رفتارهای آنها معمولی تر می شود.
      ۵٫ عرضه در مراکز سالم و توسط اشخاص درمانگر: این مزیت باعث عدم برخورد فرد با محیط های آلوده و افراد ناباب می گردد در نتیجه فرد در معرض ریسک کمتری از نظر درگیری و قانون شکنی و تبعات ناشی از آن قرار می گیرد و با افرادی نظیر پزشک و روانشناسان و پرستاران برخورد دارد که احترام او را نگه داشته و با او به مهربانی برخورد می کنند.
      ۶٫ تهیه مواد از راه قانونی و تحت نظارت دولت : در درمان با متادون فرد مواد جایگزین را از راه کاملا قانونی تهیه می کند و مصرف او کاملا تحت کنترل است و نیازی به نقض قانون ندارد.
      ۷٫ نظارت دقیق بر مصرف : بسیاری از مصرف کننده مواد غیر قانونی بر اثر مصرف بیش از اندازه دچار مسمومیت می شوند و جان خود را از دست می دهند در حالی که در زمان درمان با متادون احتمال مسمومیت به دلیل نظارت پزشک بسیار کم و بعید است. از طرف دیگر نظارت دقیق باعث می شود فرد از نظر مصرف مواد دیگر تحت پایش قرار گیرد و امکان مصرف مواد دیگر نیز کمتر می شود.
      منفعت های درمان نگهدارنده با متادون
      ۱٫ فرد دیگر نیازی به تهیه پول مواد مخدر ندارد و در نتیجه بزهکاری برای تهیه پول مواد کاهش یافته و در نهایت رفاه خانواده افزایش می یابد.
      ۲٫ کنترل علائم ترک مواد باعث می شود که فرد ثبات روانی و رفتاری داشته باشد و کاهش پرخاشگری باعث تغییر مثبت شخصیتی و بهبود می شود.
      ۳٫ حذف مسئله تزریق : احتمال انتقال ویروس HIV که عامل بیماری AIDS است با تزریق مواد مخدر و استفاده از سرنگ مشترک ۶۸% است که عامل مهمی در گسترش این بیماری است و این افراد ویروس این بیماری را به همسر و شریک جنسی خود منتقل می کنند که با مصرف متادون این احتمال صفر می شود . اگر حتی هیچ یک از فایده های درمان با متادون را قبول نکنیم ، همین یک فایده درمان با متادون را توجیه می کند.
      ۴٫ کاهش پرداخت پول به دلالان مواد: با وارد شدن هر فرد وابسته به مواد مخدر به درما ن نگهدارنده با متادون یک مشتری از چرخه مصرف مواد خارج می شود که طبیعتا به ضرر دلالان مواد و کاهش سود آنها است.
      ۵٫ کاهش مسمومیت و در نتیجه مرگ و میر از مواد مخدر : در صورتی متادون تحت نظارت تیم درمانگر مصرف شود احتمال مسمومیت و مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر کاهش می یابد.
      ۶٫ مشارکت بالا در درمان : نسبت به سایر درمان ها بیماران ماندگاری بیشتری در درمان دارند و عملا در درمان موفق تر هستند که نشان دهنده اثر بخشی درمان است.
      ۷٫ جلب همکاری خانواده : به دلیل مدت زمان طولانی درمان و ماندگاری فرد بیمار در درمان و احتمال کم مصرف مواد در هنگام درمان ، اعتماد و امید خانواده به درمان بیشتر شده و امکان همراهی خانواده در جهت بازسازی شرایط اجتماعی و فردی و روانی به طور صحیح بالا می رود.
      ۸٫ کاهش انگ معتاد بر بیماران وابسته به مواد مخدر : وقتی که بیمار در درمان قرار می گیرد نگاه جامعه نسبت به او کم کم عوض می شود و به او به جای مجرم به دیده یک فرد نیازمند کمک نگاه می کنند.
      ۹٫ تماس طولانی با درمانگران: فراموش نکنیم که افراد وابسته به مواد به دلیل مصرفشان با افراد مجرم سرو کار خواهند داشت و فرصتی برای برقراری یک رابطه محترمانه اجتماعی ندارد لذا در طول درمان با متادون می توانند برقراری روابط سالم را تجربه کنند و یاد بگیرند.
      ۱۰٫ کاهش عوارض مواد ناخالص افزوده شده به مواد مخدر: دلالان مواد مخدر با هر بار معامله مواد مخدر ناخالصیهایی به مواد می افزایند که طبیعتا عوارض آنها به مصرف کننده مواد تحمیل می شود. درمان با متادون فرد را از عوارض این ناخالصی ها و بیماریهای ناشی از آن می رهاند.
      ۱۱٫ درمان با متادون آمادگی روانی برای جدایی دائم فرد را از مواد مخدر ایجاد می کند .درمان با متادون به فرد کمک می کند برای مدت های طولانی از اعتیاد و رفتار اعتیادی و عوارض اجتماعی اعتیاد به دور باشد و بتواندبه بازسازی ساختار روانی و اجتماعی خود بپردازد در نتیجه امکان ترک نهایی و جداشدن از مواد مخدر با بهبود وضعیت زندگی فرد و ثبات یافتن زندگی بیشتر می شود.
      عوارض متادون :
      هنگامی که مقدار تجویز شده بسیار کم باشد علائم شبیه به آنفلوانزا است وشامل موارد زیراست:
      ۱٫ آبریزش بینی، عطسه
      ۲٫ سیخ شدن موها
      ۳٫ دردهای شکمی‌
      ۴٫ دردپشت ومفاصل
      ۵٫ احساس ضعف جسمی
      ۶٫ افزایش درجه حرارت بدن و احساس سرما
      ۷٫ از دست دادن اشتها
      ۸٫ تعریق
      ۹٫ لرزش
      ۱۰٫ تحریک پذیری و پرخاشگری
      ۱۱٫ اسپاسم ماهیچه ای وپرش عضلانی
      ۱۲٫ اختلال درخواب
      ۱۳٫ تهوع و استفراغ
      ۱۴٫ ولع برای مواد
      ۱۵٫ خمیازه
      ۱۶٫ اسهال

      علائم ناشی از مصرف متادون به مقدار زیاد عبارتند از:
      ۱- خواب آلودگی و چرت زدن
      ۲- تهوع واستفراغ
      ۳- طپش قلب
      ۴- ضعیف شدن نبض و کاهش فشار خون
      ۵- تنفس سطحی
      ۶- سرگیجه
      ۷- مردمک نوک سنجاقی
      ۸- اختلال در عملکرد جنسی
      ۹- کاهش دمای بدن
      ۱۰- گردش خون ضعیف
      بعضی افراد ممکن است عوارض را تجربه کنند که ارتباطی با دوز مصرفی متادون ندارد:
      ۱- تعریق (فردبایدحداقل دولیتر آب در روز بنوشدتا دچارکمبود آب بدن نشود(
      ۲- یبوست
      ۳- درد ماهیچه‌ها ومفاصل
      ۴- کاهش میل جنسی
      ۵- جوش‌های پوستی و خارش
      ۶- تسکین
      ۷- احتباس مایع
      ۸- کاهش اشتها، تهوع و استفراغ
      ۹- دردشکمی
      ۱۰- پوسیدگی دندان
      ۱۱- بی نظمی‌درقاعدگی
      این عوارض مدت کوتاهی پس ازمصرف متادون فروکش می‌کند.
      ترک اعتیاد متادون – ترک متادون
      کسانى که متادون مصرف مى کنند، مسلماً نسبت به برخى اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتى که دارو را به شکل منظم دریافت نکنند، دچار علائم ترک مى شوند.
      بنابراین قطع مصرف ناگهانی متادون همان علائم قطع مصرف مواد مخدر را داشته و می تواند برای فرد خطرناک باشد.
      درمان شامل:
      ۱- کاهش مقدار مصرف متادون تحت نظر پزشک بصورت تدریجی
      ۲- بستری در یک مرکز مجهز درمانی

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.