مرکز مشاوره

مشاوره کودک آنلاین:کودکان؛ گوش – حلق – بینی

مشاوره کودک آنلاین:كودكان؛ گوش - حلق - بینی

بسیاری از والدین، دوباره گلو درد، عفونت گوش میانی، جایگزینی اجسام خارجی در بینی و بزرگی لوزه سوم که در کودکان بسیار شایع است، سوالاتی دارند که با ارائه مطلب زیر کوشیده‌ایم پاسخگویشان باشیم.

گلودرد حاد چرکی

این نوع گلودرد، عفونت حاد حلق و لوزه است که می‌تواند به وسیله میکروب‌های مختلفی به وجود آید. انتشار عفونت، به وسیله قطرات بزاق و تماس نزدیک صورت می‌گیرد. شایع‌ترین سن بروز بیماری ۷ -۴ سالگی است.

علائم

بیماری در کودکان بزرگ‌تر، به صورت ناگهانی، با تب و لرز و گلودرد آغاز می‌شود. تب ممکن است به ۳۹ درجه سانتیگراد یا بیش‌تر هم برسد. گلودرد، با قورت دادن آب دهان و خوردن غذا، تشدید می‌شود. در کودکان کوچک‌تر، بیماری به صورت تدریجی شروع می‌شود و در این گروه سنی، ممکن است به صورت امتناع از خوردن غذا بروز کند. بی‌حالی، بی‌اشتهایی، سردرد، درد در عضلات و مفاصل، گوش درد، بوی بد دهان و خشکی دهان، از سایر علائم بیماری است. اگر به داخل دهان نگاه کنیم، زبان، باردار و سفید رنگ است. لوزه‌ها متورم محتقن شده است و در سطح آن‌ها، تکه‌های سفید رنگ چرک دیده می‌شود. در گردن نیز ممکن است توده‌هایی وجود داشته باشد که با فشاردادن آن‌ها، کودک احساس درد می‌کند.

عوارض

در صورت عدم درمان صحیح و به موقع، عوارض بیماری ممکن است ظاهر شود. این عوارض به دو دسته چرکی، شامل آبسه اطراف لوزه، سینوزیت، عفونت حاد چرکی گوش میانی و به ندرت عفونت پرده‌های مغز (مننژیت) و غیرچرکی شامل تب رماتیسمی و التهاب حاد کلیه، تقسیم می شود.

درمان

۱- باید کودک را مجبور کرد در بستر خود به استراحت بپردازد.

۲- خوراندن مایعات فراوان به بیمار، مفید است. بلع مایعات سرد برای کودک راحت‌تر است.

۳- در کودکان بزرگ‌تر، می‌توان با قرقره محلول نمکی گرم، گلودرد را کاهش داد. برای درست کردن این محلول، یک سوم قاش چایخوری نمک طعام را در یک لیوان آب گرم حل کنید. قرقره، باید تا دو ساعت یک بار، تا زمانی که کودک بیدار است، انجام شود.

۴- تنفس هوای مرطوب در کودکان کوچک‌تر که نمی‌توانند قرقره کنند، می‌تواند همان اثر قرقره را داشته باشد.

۵- داروهای تب‌بر و ضد درد از قبیل استامینوفن یا آسپیرین بچه، به کودک داده شود که باید زیر نظر پزشک باشد. علاوه بر این، در صورت بروز تب بالا، پاشویه موثر است. برای این منظور، یک حوله را در آبی که درجه حرارتش دو تا سه درجه از حرارت بدن کمتر است، خیس می‌کنیم و آن را روی شکم و ران‌های کودک می‌اندازیم. این عمل را باید تا پایین آمدن تب تکرار کرد.(مشاور کودکان آنلاین)

۶- در درمان گلودرد چرکی، مصرف آنتی‌بیوتیک ضروری است، اما باید تحت نظر پزشک باشد. دوره درمانی حداقل ده روز است. سعی کنید هیچگاه کاری را به صورت اختیاری و با تصمیم و نظر خود انجام ندهید و حتما با دکتر در تماس باشید.

پیشگیری

با رعایت بهداشت و تغذیه مناسب کودک می‌توان تا حدود زیادی از بروز بیماری‌های عفونی، از جمله گلودرد حاد چرکی جلوگیری کرد. بهتر است بدانید که در صورت بروز عفونت لوزه، به صورت مکرر، باید به فکر بیماری‌های زمینه‌ای نظیر عفونت مزمن لوزه‌ها بود و بدانید که این نکات را نباید سرسری و ساده انگاشت.

عفونت حاد چرکی گوش میانی

هجوم میکروب‌های چرک‌زا به لایه‌ای مخاطی گوش میانی و در نتیجه، ایجاد عفونت حاد و چرک در این ناحیه را «عفونت حاد چرکی گوش میانی» گویند. این بیماری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دوران کودکی است. بیش‌تر از همه، شیرخواران به این بیماری مبتلا می‌شوند و شایع‌ترین سن بروز آن دوسالگی است. عفونت حاد چرکی گوش میانی، تا سن ۷ سالگی (یعنی پیش از ورود به دبستان) نیز شایع است، اما بعد از این سن، به سرعت از شیوع آن کاسته می‌شود. این بیماری در طبقات پایین از نظر اجتماعی و اقتصادی، شایع‌تر است.

سبب‌شناسی

عفونت حاد چرکی گوش میانی، ممکن است به دنبال حالات زیر به وجود آید:

۱- اغلب این بیماری به دنبال عفونت‌های ویروسی در حلق، بینی و سینوس‌ها به وجود می‌آید.

۲- عفونت گوش میانی ممکن است با بیماری‌هایی نظیر سرخک، مخملک، اوریون، سیاه‌سرفه و دیفتری همراه باشد.

۳- اگر به هر علتی، پرده گوش پاره شود، میکروب‌ها می‌توانند از طریق گوش خارج، وارد گوش میانی شوند و عفونت حاد چرکی این قسمت را به وجود آورند.

علائم

معمولا به دنبال یک سرماخوردگی، کودک از احساس گرفتگی در گوش خود شکایت می‌کند. بعد، به تدریج درد گوش ظاهر می‌شود که در عمق گوش احساس می‌شود. سپس دایم بر شدت درد افزوده می‌شود و ممکن است نصف سر کودک را در همان طرف بگیرد. به همراه درد شدید گوش، تب عارض می‌شود که حتی تا ۵/۴۰ درجه سانتیگراد نیز می‌تواند بالا رود.

بی‌قراری، تهوع، استفراغو اسهال نیز ممکن است وجود داشته باشد، کاهش شنوایی در این مرحله، به صورت متوسط وجود دارد و کودک ممکن است از وزوز گوش، شکایت داشته باشد.

در صورت عدم درمان مناسب، پرده گوش پاره می‌شود و ترشحات خونی و عبد خونابه‌ای و به دنبال آن ترشحات چرکی از گوش خارج می شود. در این مرحله، از شدت درد گوش کودک کاسته می‌شود. تب وی تخفیف می‌یابد و حال عمومی‌اش بهتر می‌شود، اما کاهش شنوایی بیمار تشدید می‌یابد.

عوارض

برخی از عوارض این بیماری، عبارت است از: عفونت استخوان‌های اطراف گوش، عفونت گوش داخلی، مننژیت، آبسه مغزی و لخته شدن خون در سینوس‌های مغزی. در صورت بروز علائمی نظیر سردرد، کاهش شنوایی شدید و ناگهانی، سرگیجه، تب همراه با لرز و تغییر هوشیاری، باید به فکر عوارض این بیماری بود.

درمان

۱- آنتی بیوتیک

مصرف آنتی‌بیوتیک، حتما باید زیر نظر پزشک باشد. مصرف سرخود آنتی‌بیوتیک نامناسب و به صورت نامرتب، نه تنها موجب بهبودی نمی‌شود، بلکه سبب مقاومت میکروب‌ها به این گونه داروها می‌شود. قطره آنتی بیوتیک ممکن است بعد از پاره شدن پرده گوش تجویز شود. برای چکاندن این قطره در گوش، باید کودک را به پهلو بخوابانیم، سپس دارو را به میزان لازم در گوشش بچکانیم. بعد با انگشت سبابه، زبانه لاله گوش را چندین بار با ملایمت فشار دهیم و کودک را به مدت پنج دقیقه در همان وضعیت نگاه داریم. بعد با گذاشتن یک تکه پنبه در دهانه مجرای گوش، کودک را آزاد می‌گذاریم.(مشاوره کودکان آنلاین)

۲-داروهای ضد احتقان

این داروها به دو صورت خوراکی و موضعی تجویز می‌شود. داروی ضد احتقان موضعی، به صورت قطره‌های بینی است. برای چکاندن این نوع قطره، ابتدا باید محوطه بینی را کاملا تمیز کرد. سپس کودک را به پشت خواباند و سر او را به طرف عقب خم کرد. در نظر داشته باشید که بعد از چکاندن دارو در هر سوراخ بینی، باید دهانه سوراخ مقابل را با انگشت بست تا با تنفس کودک، دارو در تمام محوطه بینی پخش شود.

۳- داروی تب بر و ضد درد

برای کاهش درد گوش و تخفیف تب کودک، از داروهای تب بر استفاده می‌شود که باید زیر نظر پزشک باشد.

۴- استراحت

کودک بیمار باید در بستر استراحت کند. گرم کردن گوش مبتلا، در تسکین درد موثر است.

۵- جویدن آدامس و باد انداختن در گلو

این عمل در حالی که جلوی بینی و دهان بسته است، با تهویه گوش میانی و کمک به تخلیه ترشحات این قسمت، به بهبودی بیماری کمک می‌کند.

پیشگیری

رعایت موارد زیر می‌تواند تا حدودی امکان ابتلا به عفونت حد چرکی گوش میانی را کاهش دهد:

۱- درمان به موقع عفونت‌های راه‌های تنفسی فوقانی نظیر بینی، حلق و سینوس‌ها.

۲- درمان بیماری‌هایی نظیر بزرگی لوزه سوم، شکاف کام و … که امکان بروز عفونت گوش میانی را افزایش می‌دهند.

۳- رعایت بهداشت شخصی و دور نگه داشتن کودک از منابع آلودگی (نظیر بیماران مبتلا به عفونت راه‌های تنفسی).

۴- جلوگیری از بروز صدمه به پرده گوش، نظیر نکردن اجسام نوک تیز به داخل مجرای گوش یا عدم استفاده از گوش پاک‌کن.

۵- در صورت پاره بودن پرده گوش، جلوگیری از ورود آب و مواد آلوده به درون مجرای گوش، به این منظور، به هنگام شست و شوی سر. باید یک پنبه چرب در دهانه گوش قرار داد.

جسم خارجی بینی

بسیاری از کودکان، اجسامی را در بینی خود جای می‌دهند. اجسام خارجی شایع بینی عبارت است از هسته میوه‌هایی مثل آلبالو، گیلاس و گوجه‌سبز، آجیل مثل بادام زمینی، بادام، تخمه، ته خودکار و مدادپاک‌کن … و هر جسم کوچکی که دربینی کودک جای بگیرد و در دسترس باشد.

علائم

در اغلب موارد، والدین کودک اطلاعی از جسم خارجی درون بینی او ندارند. علائم اولیه به صورت انسداد بینی، عطسه، ناراحتی نسبتا ضعیف و به ندرت درد، بروز می‌کند. علامت مشخصه جسم خارجی بینی، ترشح یک طرفه چرکی است که این ترشح، اغلب بد بوست و ممکن است خونی باشد.

عوارض

جسم خارجی بینی می‌تواند سبب سینوزیت شود؛ یا ممکن است به ندرت جسم خارجی سال‌های در بینی باقی بماند و رسوبات کلسیم را به دور خود بگیرد و تبدیل به سنگ بینی شود؛ و یا در صورت دستکاری جسم خارجی توسط افراد غیرماهر، ممکن است این جسم از قسمت حلقی – بینی به درون راه‌های هوایی کودک وارد شود و در این صورت می‌تواند منجر به خفگی و حتی مرگ کودک شود.

درمان

در صورت شک به وجود جسم خارجی در بینی، نباید سعی کنیم شخصا آن را درآوریم. این کار موجب صدمه زدن به مخاط بینی و خونریزی و یا عقب رفتن جسم خارجی و حتی در مواردی منجر به افتادن به داخل راه‌های تنفسی و انسداد آن‌ها می‌شود. بیرون آوردن جسم خارجی نیاز به نور کافی، وسایل مخصوص و فردماهر دارد.

پیشگیری

تنها راه جلوگیری از ورود اجسام خارجی به بینی این است که چیزهای ریز را از دسترس اطفال دور نگه داریم و مراقبشان باشیم.

بزرگی لوزه سوم

تکرار التهاب لوزه سوم نزد اطفال، اغلب سبب بزرگی آن می‌شود که ناراحتی‌ها و عوارضی به شرح زیر ایجاد می‌کند:

علائم

تنفس دهانی و ترشحات همیشگی بینی، از علائم مشخصه این بیماری است. تنفس دهانی ممکن است فقط به هنگام خواب وجود داشته باشد و یا ممکن است در بیداری نیز کودک دچار گرفتگی بینی باشد و لاجرم از راه دهان تنفس کند.

کودک در خواب خرخر می‌کند و ناراحت می‌خوابد. صدایش تودماغی می‌شود. سرفه نیز ممکن است در هنگام بزرگی لوزه سوم عارض شود. از علائم مهم بزرگی لوزه سوم، کاهش شنوایی متناوب است. این بیماری همچنین می‌تواند منجر به عفونت حاد چرکی گوش میانی شود.

عوارض

در صورت عدم درمان و بزرگ ماندن لوزه سوم برای مدت طولانی، عوارضی نظیر عفونت مزمن گوش میانی، افزایش فشار خون ریوی، بزرگی قلب و تغییر شکل صورت بروز می‌کند.

درمان

درمان بزرگی لوزه سوم، جراحی آن است.

پیشگیری

با جلوگیری از بروز عفونت‌های مکرر در ناحیه حلق می‌توان تا حدودی از بزرگ شدن لوزه سوم جلوگیری کرد. مسئله مهم در این بیماری، پیشگیری از عوارض آن است که با درمان به موقع حاصل می‌شود.

جسم خارجی حنجره

اجسام خارجی که از راه بینی یا دهان وارد حلق می‌شوند، در مری گیر می‌کنند یا به داخل نای و برونش می‌افتند، اما گاهی جسم خارجی در قسمت تحتانی حلق یا حنجره گیر می‌کند. استخوان مرغ یا ماهی، شایع‌ترین جسم خارجی در این نواحی است. در کودان، هسته میوه‌هایی نظیر گیلاس و آلبالو، آلو، گوجه سبز، آجیل، ته‌خودکار، سوزن، سنجاق، تکه شیشه، شکلات و آب‌نبات … ممکن است در حنجره گیر کند.

علائم

در ناحیه تحتانی حلق، شکایت اولیه گلودرد موقع بلع است. در چنین حالتی، کودک احساس می‌کند چیزی در گلویش گیر کرده است. صدای کودک نیز ممکن است تغییر کند. اگر جسم خارجی نسبتا بزرگی درحنجره گیر کند، سبب تنگی نفس کودک می‌شود که اغلب فوری عارض می شود و بسیار شدید است. در این هنگام کودک نمی‌تواند صحبت کند و به سرعت رنگش می‌پرد و سپس کبود می‌شود. شدیدا بی‌قرار است و در صورت عدم درمان، حالت کما عارض می‌شود. در حالات خفیف‌تر که جسم خارجی انسداد کمتری ایجاد کرده است، سرفه به صورت پیاپی وجود دارد، تنفس صدادار است و گرفتگی صدا وجود دارد. ممکن است همراه با سرفه، مقداری خون از گلوی کودک خارج شود. در صورتی که جسم خارجی وارد نای شود، کودک به سرفه می‌افتد که پس ازمدتی، موقتا قطع می‌شود و بعد، دوباره آغاز می‌گردد. ممکن است گرفتگی صدا، تنگی ننفس و کبودی نیز به وجود آید. در صورت وارد شدن جسم خارجی به درون برونش، سرفه ادامه می‌یابد و سپس عفونت ریه رخ می‌دهد.

عوارض

عوارض شامل خفگی، کما، عفونت راه‌های تنفسی، عفونت ریه، آبسه ریه و … است.

درمان

در صورتی که کودک هشیار و قادر به تنفس باشد، باید او را بی‌درنگ به بیمارستان رساند و در صورتی که کودک قادر به تکلم نباشد و تنفس وی بند آمده باشد، باید به سرعت اعمال زیر انجام شود:

۱- در حالی که سر کودک به جلو خم شده است، چهار ضربه پیاپی با کف دست به ناحیه بین دو کتف کودک می‌زنیم. با این کار ممکن است جسم خارجی بیرون بپرد یا به داخل دهان بیاید که در این صورت باید با دست جسم را درآورد.

۲- در صورتی که اعمال فوق موثر نبود، پشت کودک قرار می‌گیریم و دست را به دور شکم او حلقه می‌کنیم، به شکلی که هر دو دست در ناحیه زیر جناغ بهم گره بخورد. در این حالت، با دست‌ها، ضربه‌ای به درون و به سمت بالا وارد می‌کنیم، در صورتی که این عمل در بار اول موفقیت‌آمیز نبود، می‌توان آن را تا هشت بار تکرار کرد.

۳- در صورتی که مانور اخیر نیز به نتیجه نرسید، باید چهار بار دیگر ضربه به بین دو کتف را تکرار کنیم.

شماره های تماس 01

پیشگیری

برای جلوگیری از ورود اجسام به راه‌های هوایی، باید اجسام ریز را از دسترس کودکانی که هنوز برای اطاعت از دستور خیلی کوچک هستند، دور نگه داشت. به این منظور نباید به کودکانی که قادر به جویدن نیستند، آجیل، آب‌نبات، تکه شکلات و چیزهایی از این قبیل داد. اسباب‌بازی‌هایی که قطعات کوچک و شلی دارند، نباید در دسترس اینگونه کودکان قرار گیرد. دکمه، سکه، تسبیح و … را نباید به عنوان اسباب‌بازی در اختیار نوپایان گذاشت. سنجاق قفلی باید همیشه بسته باشد. نباید سنجاق قفلی، سوزن، سنجاق و اشیایی از این قبیل را در دسترس کودکان شیرخوار و یا کمی بزرگ‌تر قرار داد.

منبع: کودک و نوجوان


صفحه اصلی سایت مرکز مشاوره

administrator

مقالات مرتبط

12 نظرات

  • محمد , جولای 24, 2015 @ 8:12 ق.ظ

    با سلام و احترام دو کودک دختر ۱۱ و ۳ ساله دارم که دختر بزرگترم نسبت به دیگری بی اعتنا است چه باید بکنم تا این بی اعتنایی او برطرف و با او مهربان شود

    با تشکر

    • ◄Responder► , جولای 25, 2015 @ 8:48 ب.ظ

      دوست عزیز یکی از عوامل این رفتار حسادت میتونه باشه چون کودک دیگر موقعیت سابق رو نداره و به همین خاطر چنین رفتاری رو بروز میده
      و مورد دوم اینکه بلوغ رو در ایشون میتونه به خاطر تغییرات هورمونی ایجاد رفتارهایی بکنه
      بهتره در این مورد مادر و شما با دخترتون رابطه ای خوب برقرار کنه تا به شما اعتماد کنه و بتونید در این شرایط دوست خوبی برای ایشون باشید
      در این ارتباط قابل اعتماد شما میتونید مسایلی رو به ایشون گوشزد کنید
      در این مورد میتونید با این شماره مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲
      ۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۶۴

  • زهرا , سپتامبر 13, 2015 @ 2:16 ق.ظ

    با سلام،دختری هستم ۱۵ ساله که در کودکی براثر بیماری عریان عصب گوش چپم از بین رفته و تنها ۱ درصد از آن باقی مانده،این امکان وجود دارد که اعصاب شنوایی گوش چپم به حالت اول در بیاید و خوب شود یا نه؟اگر این امکان وجود ندارد عصب گوش راستم از بین می رود یا نه؟با تشکر

    • ◄Responder► , سپتامبر 14, 2015 @ 3:05 ب.ظ

      دوست عزیز ضعیت شما نیاز به معاینه داره و بهتره با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید …
      به هر حال علم پیشرفت های زیادی کرده پس بهتره جواب سوالتون رو در مراجعه حضوری به متخصص پیدا کنید
      در این مورد میتونید با مشاوران کانون، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

  • منصور , فوریه 14, 2016 @ 9:36 ب.ظ

    با عرض سلام کودکی سه ساله دارم که داعم اشیا خارجی را درون بینیش میکند چه کار کنم

    • راهنما , فوریه 15, 2016 @ 12:25 ق.ظ

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

      ۰۲۱-۸۸۴۲۲۴۹۵

      یکی از دشوارترین مراحل تربیتی کودکان فاصله سه تا پنج سالگی است؛ مقطعی که کودک تا حدی به استقلال دست یافته و هر روز در حال تجربه اندوزی است. درست در همین سن است که مادران زمزمه اطرافیان را می شنوند که «بچه را لوس نکن» یا «با بچه درست رفتار کن». هر روز از زندگی یک کودک سه تا پنج ساله یک چالش تربیتی است که گاهی والدین را دچار سردرگمی برای بکار بستن شیوه تربیتی درست در مورد کودکشان می کند.

      جر و بحث نکنید
      کافی است با کودک سه ساله تان سر هر رفتار بدی که دارد دعوا کنید تا تمام روز خود را در حال دعوا کردن و بحث کردن با او بیابید.

      به جای این کار فهرستی از رفتارهای بد او را بنویسید که واقعاً باعث عذاب و ناراحتی شما می شوند. این رفتارها از این بابت می توانند بد تلقی شوند که خطرآفرینند، آزاردهنده و یا بی ادبانه و دور از شأن و احترام خانوادگی است. برای آن دسته از رفتارهایی که مطلقاً ممنوع هستند همچون دوچرخه سواری در خیابانی که پرخطر است یا ترک کردن خانه بدون همراهی یک فرد بزرگتر قواعد و قوانین مشخصی وضع کنید و تبعات منطقی سرپیچی از آنها را شرح دهید.

      به یاد داشته باشید که در استفاده از هر شیوه تربیتی همیشه ثبات اراده و عمل داشته باشید در غیر این صورت کودک را سردرگم می کند و لجبازی و حرف نشنوی را در او برمی انگیزد. در مورد بدرفتاری های خفیف تر همچون دروغ گفتن، تقلب کردن در بازی و. . . یک سیاست کلی در پیش بگیرید اما در هر مورد مطابق با شرایط بوجود آمده رفتار کنید.

      به عنوان مثال وقتی کودکتان خسته، بیمار، گرسنه و یا برآشفته (در اثر اتفاقی مثل جدایی والدین یا از دست دادن یکی از آنها) است، هنگام دیدن رفتاری منفی باید انعطاف بیشتری به خرج دهید و او را در همان روز بازخواست نکنید. معیار و ملاک بدرفتاری را برای او تشریح کنید و او را با احساسی که ممکن است بدرفتاری او بر فرد مقابل بگذارد آشنا کنید، به عنوان مثال اگر کودک شما کودک هم سن و سال خودش را گاز گرفت به او بگویید« گاز گرفتن کار بدی است چون دوستت دردش می گیرد و تو دوست نداری کسی کاری کند که باعث درد و ناراحتی تو بشود.» یک کودک سه ساله درک درستی ندارد که چرا باید کاری را که باعث تفریح و سرگرمی او می شود (مثل گاز گرفتن، زدن دیگران یا قاپیدن اسباب بازی های دیگران) را متوقف کند.

      او را با حس احترام به احساسات و خواسته های دیگران آشنا کنید. به عنوان مثال بگویید: «وقتی اسباب بازی دوستت را از دست او بیرون می کشی ناراحت می شود چون هنوز بازی اش تمام نشده است.» این به کودک کمک می کند تا ببیند و بفهمد که رفتار او بطور مستقیم بر دیگران تأثیر می گذارد و بیاموزد که قبل از انجام هر کاری به تبعات آن فکر کند.

      پیشگیری بهتر از درمان است
      هیچ کس بهتر از خود شما کودکتان و علایق او را نمی شناسد بنابراین بهتر است از این شناخت جامع برای پیشگیری از دعواهای بیهوده و بحث های تکراری استفاده کنید. اگر او دوست دارد هر روز صبح موقعی که آماده رفتن به سرکار می شوید کابینت های آشپزخانه را بیرون بریزد و این کار او شما را تا مرز جنون پیش می برد برای کابینت ها قفل تهیه کنید.

      اگر عاشق بازی کردن با دستگاه دی وی دی منزل است آن را در جای بلند و یا دور از دسترس قرار دهید. از دسترس خارج کردن وسایل خطرآفرین یا باارزش منزل جلوی بسیاری از دعواها و جروبحث های خانوادگی را می گیرد. همچنین به یاد داشته باشید که یک مادر بچه دار باید همه چیز را از قبل برنامه ریزی کند حتی یک خرید ساده را. اگر کودکتان صبح ها سرحال و پرانرژی است و بعد از ناهار کسل و بهانه گیر، رفتن به خرید یا دکتر را برای مواقع پرحوصله او کنار بگذارید.

      او را برای تجربه های جدید (مثل رفتن به جایی که تا به حال نرفته اید) از قبل آماده کنید و به او توضیح دهید از او انتظار دارید چطور رفتار کنید. همچنین او را برای تغییر برنامه آماده کنید. به عنوان مثال: «تا چند دقیقه بعد باید اسباب بازی هایمان را جمع کنیم و به خانه برگردیم.»

      حس پیش آگاهی از وقوع یک عمل و یا پیش بینی کودک را آماده تر کرده و به او احساس امنیت بیشتر می دهد و در نتیجه از بسیاری از دعواها و رفتارها می کاهد.

      حفظ آرامش
      اگر نمی توانید جلوی یک رفتار بد را بگیرید پس با آرامش و خونسردی با آن رودررو شوید. سعی کنید از یک لحن صدای آرام و بی تشویش و کلماتی که مثبت یا حداقل خنثی هستند استفاده کنید و به یاد داشته باشید که بیان خواسته هایتان در قالب پیشنهاد (چرا دستهایت را از الآن نمی شوری تا موقع شام راحت باشی ) بیشتر از دستور (همین الآن برو دستهایت را بشور) یا انتقاد (دست ها و صورتت واقعاً کثیف هستند!) همکاری آنان با شما را برمی انگیزد.

      همچنین بهتر است جملات و یا عبارات خود با واژه «تو» را به عبارات و پیام هایی با واژه «من» تبدیل کنید. به جای گفتن: «تو آنقدر خسیسی که حتی حاضر نیستی اسباب بازی هایت را به دوست صمیمی ات بدهی» بگویید «من دوست دارم ببینم بچه ها اسباب بازی هایشان را با هم قسمت می کنند.» یک شیوه خوب و مؤثر دیگر استفاده از افعال مثبت به جای افعال منفی است. اگر به یک کودک سه ساله بگویید که نباید دوچرخه اش را سر راه بازی بچه های دیگر بگذارد با شما بحث خواهد کرد اما روش بهتر این است: «اگر دوچرخه ات را از سر راه برداری، بچه ها روی آن نمی افتند و دوچرخه ات خراب نمی شود.»

      در نهایت اطمینان حاصل کنید که کلمات و جملات شما طوری برداشت نشوند که کودک حس کند او را دوست ندارید. به عنوان مثال به جای گفتن «من این رفتار تو را نمی توانم تحمل کنم.» بگویید «دوست ندارم که تو در فروشگاه همه قفسه ها را به هم بریزی». این جواب به کودک نشان خواهد داد که شما از کدام رفتار او (برداشتن جنس از قفسه ها و به هم ریختن آنها) راضی نیستید و خود او را دوست دارید.

      به حرف آنان گوش دهید
      بچه ها وقتی بدانند کسی حرفشان را گوش می دهد احساس بهتری دارند بنابراین به خواسته های آنان توجه نشان دهید.

      اگر در فروشگاه بهانه می گیرد چون نمی تواند بیسکویت ها را باز کند به جای آنکه او را با عصبانیت دنبال خود بکشید بگویید: «می دانم از دست من عصبانی هستی چون اجازه نمی دهم بیسکویت ها را باز کنی.

      حق داری اما در فروشگاه اجازه این کار را نمی دهند چون پول آنها را نداده ایم. این قانون آنهاست.»

      این دست جملات اگرچه او را آرام نخواهد کرد اما از عصبانیت او از دست شما خواهد کاست و او را با منطق «مدارا» و «انتظار» آشنا خواهد کرد.

      چند گزینه در اختیار او قرار دهید
      وقتی کودکتان حاضر نیست کاری انجام دهد یا دست از انجام کاری بکشد، دلیل اصلی داشتن اختیار و اقتدار است که شما آن را در اختیار دارید و او آن را می خواهد. بنابراین گاهی با دادن چند گزینه محدود این اختیار را به او بدهید. به جای آنکه به او دستور دهید اتاقش را تمیز کند از او بپرسید: «اول کدام را سر جایش بگذاریم. کتاب ها یا عروسک هایت را » این گزینه ها باید محدود، معین و برای شما هم قابل پذیرش باشند. عبارت «از کجا شروع به تمیز کردن کنیم » ممکن است برای کودک گیج کننده باشد و گزینه ای هم که برای شما قابل قبول نباشد دعوا و جر و بحث دیگری را دامن خواهد زد.

      پیشنهاد راه حل
      وقتی از کودکتان می خواهید کاری را انجام ندهد گزینه ها یا راه حل های دیگری در اختیار او قرار بدهید تا بتواند انرژی یا احساسات خود را تخلیه و ابراز کند. به عنوان مثال مشت زدن به بالش یا کوبیدن چیزی با چکش پلاستیکی. او باید یاد بگیرد که اگرچه احساسات و یا خشم او از برخی چیزها و افراد قابل قبول است اما برخی شیوه های او در ابراز آنها قابل قبول نیستند.

      او حق دارد از دوستش بخاطر آنکه اسباب بازی اش را از دست او گرفته است عصبانی باشد اما نباید این عصبانیت را با گاز گرفتن به او نشان دهد.

      همچنین کودکتان را تشویق کنید تا راه حلی را پیشنهاد کند. برای مثال از او بپرسید: «به نظرت چه کار می توانی بکنی تا دوستت اسباب بازی اش را به تو بدهد » حتی بچه های سه ساله هم می توانند برخی از مشکلاتشان را خود حل کنند. گوش دادن به ایده های آنها گاه از نصیحت کردن آنها مفیدتر است.

  • Zeynab , دسامبر 11, 2016 @ 7:18 ب.ظ

    سلام من یک پسر یازده ماهه دارم که از روی تخت افتاده بود و بینی اش کمی خونریزی کرد بعد چند روز وقتی از بینی نفس میکشد صدای خرخر میدهد و گاهی هم از بینی نفس نمی کشد خیلی نگرانم ممنون میشم کمک کنید

    • dr-salary , دسامبر 11, 2016 @ 9:58 ب.ظ

      با سلام در این مورد حتما با پزشک مشورت کنید و دلیل رو جویا شوید شاید در اثر افتادن ضربه ای به استخوان صورت وارد شده باشد
      موفق باشید

  • طاها , دسامبر 13, 2016 @ 1:46 ق.ظ

    با سلام میخواستم در مورد اینکه گوش راست پسرم تاشده به علت بد خوابیدگی ۳ سال داره میتونم کاری کنم لطف کنینن راهنمایی کنین ممنون میشم

    • راهنما , دسامبر 13, 2016 @ 11:09 ق.ظ

      در مورد گوشش هم، بد خوابیدن علت بد فرم شدن آن است و توصیه می کنم یک چسب ضد حساسیت را باز کرده و یک سر آن را به لاله گوش چسبانده و بخش دیگرش را به سر بچه وصل کنید. بعد از مدتی گوش به حالت طبیعی خود برمی گردد. این مساله در مورد سر بچه ها هم صدق می کند و اگر می خواهید سر بچه شکل نامناسبی پیدا کند، زمانی که خوابیده است، او را پهلو به پهلو و به جهات مختلف بخوابانید تا سر فرم خوبی به خود بگیرد.
      در این مورد میتونید با متخصص کودکان هم مشورت کنید

  • پریسا , دسامبر 18, 2016 @ 11:50 ق.ظ

    سلام خسته نباشید.پریشب دختر سه سالم یه دونه ازاین برچسب های کوچیک که روی دفتر میزنن از عدس یه ذره بزرگتر کرد تو دماغش. تا اومدیم در بیاریم یه دفعه بینیشو کشید بالا ما دیگه ندیدیمش که درش بیاریم. سریع بردیمش بیمارستان ولی دکتر معاینه کرد گفت من چیزی نمیبینم شاید قورتش داده. گفت تا ۱۰ روز دیگه اگه از بینیش چرک اومد یا بوی بد میداد دوباره بیارینش ببینم.ولی گفت خیالتون راحت چیزی نیست از این موارد زیاده میارن اینجا. ولی من خیلیییی نگرانم. ممکنه قورتش داده باشه؟

    • dr-salary , دسامبر 18, 2016 @ 2:27 ب.ظ

      با سلام
      پزشک نظر کاملا منطقی و درستی داده اند بهتر است اگر چیز خاصی مشاهده نکردید نگرانی بی مورد نداشته باشید .به هر حال اگر چیزی باشد مشکل تنفسی ایجاد می شود و یا حتی اگر قورت داده باشد مشکل غذاخوردن و قورت دادن حتی کمی اب در او باید بارز باشد .و احتمال قورت دادن و دفع ههم وجود دارد .به هر حال جای نگرانی نیست
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.