مرکز مشاوره
  • July 6, 2022
  • اخرین بروزرسانی ژوئن 21, 2022 2:41 ب.ظ
  • تهران

تست میزان تمایل جنسی

رابطه زناشویی به عنوان مهمترین و اساسی ترین رابطـه انسان توصیف شده است، زیرا ساختاری اولیـه را بـرای بنا نهادن رابطه خانوادگی و تربیت کـردن نـسل آینـده فراهم می سازد .
رضایت زناشویی یک جنبه بـسیار مهم و پیچیده از یـک رابطـه زناشـویی اسـت.
بـه عبارت دیگر، یکی از جنبـه هـای حیـاتی یـک سیـستم زناشویی، رضایتی است که همسران در رابطـه خـویش احساس و تجربه می کنند.
با این وجود، آمار طـلاق که معتبرترین شـاخص آشـفتگی زناشـویی اسـت ، نشانگر آن است که رضایت زناشویی بـه آسـانی قابـل دستیابی نیست.
از همـان روزهـای آغـازین رابطـه زناشویی، عدم توافق هـای جـدی و مکـرری بـه وجـود می آیند که اگر حل نگردند، می تواننـد رضـایت و ثبـات زناشویی را با تهدیدی جدی مواجه کنند.
علاوه بـر این، قطع نظر از همه روابط زناشویی که به طلاق ختم می شوند، بسیاری از ازدواج ها و روابط زناشویی نـاموفق نیز وجود دارند که همسران به دلایل گونـاگون طـلاق نمیگیرند.
لذا توجه به رضایت زناشویی بـه خـاطر نقشی که در سلامت روانی زوجین و فرزندان آنها دارد، اجتناب ناپذیر اسـت.
احـساس رضـایت از ازدواج و رابطه زناشویی نقش مهمـی را در میـزان کارکردهـای بهنجار خانواده ایفاء می کند.
با وجود چالش هایی که بـر ســر معنــا و ســنجش رضــایت زناشــویی وجــود دارد، اصطلاح رضایت زناشویی با اصـطلاحات دیگـر، نظیـر سازگاری، شادمانی و به عنوان شاخصی بـرای بررسـی کیفیت زندگی زناشویی به طور جایگزین بـه کـار رفتـه اسـت.
اگرچـه هنگـام تعریـف و توصـیف رضایت زناشویی به نظر می رسد که مسأله ساده اسـت، اما هنگام توجه به اهمیت و پیامدهای وجود یـا فقـدان رضایت زناشویی، تصور سـادگی رخـت بـر مـی بنـدد و پیچیدگی جای آن را می گیرد.
تست روانشناسی رضایت زناشویی می تواند میزان رضایت شما از روابطتتان را بسنجد.

پاسخگوی عزیز ، این پرسشنامه یک آزمون با پاسخ های درست و غلط نیست .
لطفا هر یک از جملات زیر را با دقت بخوانید و به تمام آن ها ، حتی با وجود عدم اطمینان کافی پاسخ دهید.
برای هرجمله پاسخ های “همیشه” ، “اکثرا” ، “گاهی اوقات” ، ” بندرت” و “هرگز” در نظر گرفته شده است.
لطفا گزینه ای را که بهتر و دقیق تر بیانگر تمایل جنسی شماست، انتخاب کنید .


























جهت کسب نتیجه می بایست به تمامی سئوالات پاسخ دهید.
تعداد سئوالات پاسخ داده شده

۰
۰%

تفسیر آزمون: دامنه نمرات بین ۰ تا ۱۰۰ که نمره بیشتر نشان دهنده تمایل جنسی زیاد و نمره کمتر بیانگر تمایل جنسی اندک است.

توجه: انجام این تست ها صرفا جهت پیش آگهی بوده و برای قابل اطمینان بودن حتما میبایست زیرنظر متخصص روانشناس انجام و تفسیر شود و تصمیم گیری صرفا بر اساس نتایج آن و بدون تحلیل روانسنج بسیار خطرناک می باشد.

343 نظرات

  • مینو , جولای 26, 2017 @ 12:20 ق.ظ

    سلام بر شما مشاوران گرامی
    من و همسرم تازه ازدواج کردیم اما همسرم کمی عجیب هست
    اون نزدیکی جنسی رو در هر جالتی حرام میدونه و از این کار نفرت داره ، اتفاقا اون دانشجوی پزشکی هست ولی خب مدام شبانه تو آزمایشگاه دنبال یک روش جدید فرزند آوری بدون رابطه جنسی هست
    من مدام بهش میگم که رابطه جنسی یک حالت طبیعی خلق خداست و خدا این عمل رو برای بعد از ازدواج و فرزند آوری حرام ندونسته
    اما اون مدام ساختار جنسی انسان رو بررسی میکنه تا کاری کنه که دیگه نیازی با آمیزش نباشه
    البته با هم رابطه جنسی داریم اما بدون انزال
    مدام سعی میکنم بهش بفهمونم که رابطه جنسی بعد از ازدواج و فرزند آوری عمل صحیحی هست و خدا منع نکرده که اینقدر از این کار شرمسار هستی
    ولی گوش نمیده و مدام تو آزمایشگاه علوم شهر دنیال یک روش هست
    تو رو خدا بگید چی کار کنم؟!؟!

    • مشاور , جولای 28, 2017 @ 3:31 ب.ظ

      با سلام
      رفتار ایشون کاملا غیر طبیعی است و باید حتما ایشون رو به روانپزشک و یا روانشناس ارجاع دهید چون با این شرایط بعدا به مشکلات بسیاری برمی خوردی نه صرف مسئله جنسی که خب قطعا وقتی نباشد افراد اذیت می شوند . ازار می بینند بلکه رفتارهای غیر عادی و عجیب می تواند نشانه اختلال جدی باشد که باید درمان شود .حتی اگر ایشون سابقه خانوادگی مذهبی هم داشته باشند باز دلیل برای حرام خواندن رابطه و رفتارهای اینچنینی وجود ندارد .ضمن اینکه ایا شما اصلا رابطه ای برقرار کرده اید یا خیر ؟؟امیدوارم با مراجعه مسئله جدی ایشون رو پیگیری کنید

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • مشاور , جولای 27, 2017 @ 10:39 ب.ظ

    با سلام پاسخ سوال ها بسته با صفحه ای که دران سوال مطرح شده د رهمان صفحه مطرح می شود و فقط به همین صورت از طریق سایت سوالات پاسخگویی می شود در مور د اینکه ملاک هایی ورای سن و مطلقه و ..برای شما مهم است خب ملاک های ارزشمندی هستند ولی اینه سن اون خانم با شما تناسب داشته باشد به درک بیشتر یکدیگر کمک می کند گرم مزاجی مساله مهمی است و تقریبا اکثرا این ویزگی را دوست دارند ولی اینکه شما فکر کنید زندگی با فرد مطلقه و بیوه بدون مشکلات است اشتباه است .شما باید این فرد را به عنوان همسر نه تنها فقط شریک جنسی ببینید فردی که قرار است تا اخر عمر در کنار شما باشد فکر می کنم شما بیشتر ارضای یک سر از نیازها را مد نظر دارید و خب در این حالت سن و شرایط تجرد طرف مقابل برای فرد زیاد اهمیت ندارد .بهتره برای بررسی این ملاک ها به روانشناس مراجعه کنید و یادتان باشد بسیاری از ملاک هایی که تعیین می کنیم ریشه در خواسته های خودمان دارد که یا درست ارضا نشدند و یا به شیوه نادرستی ارضا صورت گرفته است و اسیب هایی در طی زندگی دیده ایم و حالا این مسئله ملاک ها و ایده ال هایی را برای ما شکل داد است .امیدوارم خوشبخت و موفق باشید .و در مورد شما بحث غیر نورمال بودن شما مطرح نیست بلکه بحث در واقع بینانه بودن ملاک ها است و دورنمای زندگی را در نظر گرفتن اهمیت دارد موفق باشید.

    در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
    موفق باشید

  • ناشناس , آگوست 6, 2017 @ 12:17 ق.ظ

    سلام من به تازگی ازدواج کردم شوهرم اوایل بلد بود و میدونست که منو چطوری ارضا کنه اما الان من توی رابطه های جنسی مون ارضا نمیشم و این خیلی برام سخته نمیدونم چیکار کنم دیگه دارم رغبتم رو به انجام سکس از دست میدم چون میدونم بلده اما این کارو نمیکنه همش فک میکنم چون من یکم دیر ارضا میشم بخاطر اینه جوری شده که وقتی باهم رابطه داریم حس میکنم داره بهم تجاوز میکنه و دلم میخواد زود تمومش کنه اعصابم خورد میشه و گاهی ازش متنفر میشم خواهش میکنم کمکم کنین

    • راهنما , آگوست 6, 2017 @ 2:30 ب.ظ

      در این مورد حتما با همسرتون صحبت کنید
      و انتظار خودتون رو بیان کنید و عواقب سرد شدن خودتون هم به ایشون بگید
      معمولا برای زن برانگیختگی اولیه بسیار مهمتر از خود رابطه اصلیه که باید شریک زندگیتون ازش باخبر باشه
      یک سیکل یا چرخه جنسی در خانمها از ۴ مرحله تشکیل می شود:
      مرحله برانگیختگی، مرحله کفه یا همان مرحله تداوم رابطه زناشویی، مرحله ارگاسم و مرحله فروکش. یعنی یک سیکل جنسی طبیعی از برانگیختگی جنسی شروع می شود و بدنبال ارگاسم تمایل جنسی فروکش پیدا می کند.
      یک سیکل جنسی طبیعی در خانمها دو تفاوت عمده با مردان دارد: اولین تفاوت این است که خانمها برای رسیدن به ارگاسم معمولا ۱۵-۱۰ دقیقه زمان لازم دارند ولی در صورتیکه حدود ۹۰ درصد مردان ظرف ۲ دقیقه پس از برقراری رابطه زناشویی به ارضاء جنسی می رسند. دوم اینکه در سیکل جنسی، مردان دارای یک مرحله بیش از خانمها هستند و آن این است که پس از مرحله چهارم یا فروکش، مردها وارد مرحله پنجم یا مرحله تحریک ناپذیری می شوند، در این مرحله مردها دیگر نمی توانند رابطه زناشویی مجدد را از صفر شروع کنند.
      مدت زمان آن از چند دقیقه تا چند ساعت و تا چند روز متفاوت است. با افزایش سن مرد این مدت زمان بیشتر می شود. در صورتیکه خانمها فاقد مرحله تحریک ناپذیری هستند و پس از رسیدن به ارگاسم می توانند دوباره از صفر رابطه زناشویی را از سر بگیرند. یعنی اکثر خانمها در صورت فراهم بودن شرایط می توانند در یک بار رابطه زناشویی طبیعی چندین بار ارگاسم را تجربه کنند.
      بسیاری از خانمها با این شکایت مراجعه می کنند که در زندگی هیچوقت ارگاسم یا ارضاء جنسی را تجربه نکرده اند و نباید بلافاصله آنرا اختلال در رسیدن به ارگاسم تلقی کرد.
      برای رسیدن به ارگاسم خانم باید ابتدا وارد مرحله برانگیختگی جنسی شود، بنابراین وقتی خانمی نمی تواند وارد فاز برانگیختگی جنسی شود، بنابراین سیکل جنسی شروع نخواهد شد تا فرد مذبور ارگاسم را تجربه کند. اختلال در برانگیختگی جنسی را نباید با اختلال در کاهش میل جنسی اشتباه کرد. در اختلال در برانگیختگی جنسی بیمار میل جنسی دارد ولی بنا به دلایلی دچار برانگیختگی یا به عبارت دیگر تحریک جنسی نمی شود. این بیماران از نظر روانی دچار تحریک جنسی نمی شوند.
      برانگیختگی جنسی قابل اعتماد و لذت بخش مهمترین جزء سیکل جنسی در خانمها است.
      اختلال در برانگیختگی جنسی دارای انواع زیر است:
      • اختلال در برانگیختگی جنسی فیزیکی: در حالت طبیعی نقاط مختلف بدن خانمها حساس به تماسهای فیزیکی است که توسط این تماسهای فیزیکی یک زن برانگیختگی جنسی پیدا می کند. در این نوع اختلال در برانگیختگی جنسی، تماسهای فیزیکی منجر به برانگیختگی جنسی زن نمی شوند.
      • اختلال در برانگیختگی جنسی روانی: هم مرد و هم زن با افکار، فانتزی، دیدن، شنیدن و غیره می تواند دچار برانگیختگی یا تحریک جنسی شود. در خانمهاییکه دچار اختلال در برانگیختگی جنسی روانی هستند، موارد مذبور منجر به تحریک جنسی نمی شوند.
      • اختلال در برانگیختگی جنسی مرکب: یعنی این خانمها نه با تماسهای فیزیکی و نه با افکار و فانتزی وارد فاز برانگیختگی جنسی سیکل جنسی نمی شوند.
      • برانگیختگی جنسی نا خوشایند: اینگونه خانمها وقتی دچار برانگیختگی جنسی در ناحیه دستگاه تناسلی می شوند، یک احساس ناخوشایند به آنها دست می دهد و بنابراین همیشه سعی دارند از روابط زناشویی دوری بجویند.
      برای تشخیص صحیح و درمان مناسب اختلال در برانگیختگی جنسی پرسیدن سئوالات مناسب با ادبیات مناسب خیلی کمک کننده است:
      • مشکل اختلال در برانگیختگی جنسی شما از کی شروع شده است؟ این مهم است که بدانیم بیمار از بدو شروع زندگی زناشویی دارای این مشکل بوده و یا بعدها به آن مبتلا شده است (اولیه یا ثانویه).
      • چه نوع فعالیت جنسی و چه نوع تماس فیزیکی سبب برانگیختگی جنسی در شما می شود.
      • اگر همسر شما بیشتر خواسته های شما را برآورده سازد باز در برانگیختگی جنسی مشکل خواهید داشت؟
      • آیا شما در حین تحریک جنسی از نظر فیزیکی و روانی برانگیختگی جنسی پیدا می کنید؟
      • آیا شما در حین یک رابطه زناشویی می توانید حواس خود را به عملکرد جنسی تمرکز کنید؟ اگر بله چه چیزی سبب بهم خوردن این تمرکز می شود؟
      • آیا شما در حین تحریک جنسی احساس تغییر در تعداد ضربان قلب و تنفس می کنید؟
      • آیا شما در حین تحریک جنسی دارای احساس خوشایند در نقاط مختلف دستگاه تناسلی هستید؟
      • آیا با تحریک جنسی دستگاه تناسلی شما مرطوب می شود؟
      • آیا شما در حین رابطه زناشویی بعلت خشکی دستگاه تناسلی احساس درد دارید؟
      • آیا شما برای برقراری رابطه زناشویی طبیعی نیاز به استفاده از مواد مرطوب کننده دارید؟
      علل اختلال در برانگیختگی جنسی در خانمها
      موضوع برانگیختگی جنسی در خانمها خیلی مفصل و پیجیده است. فقط برای این اختلال کتابهای متعدد نوشته شده است.
      مهمترین علل اختلال در برانگیختگی جنسی در خانمها به قرار زیر هستند:
      • بیماریهای مزمن مثل دیابت و ام اس
      • بیماریهای عروقی که جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می کنند
      • افسردگی
      • اختلالات هورمونی
      • عدم وجود رابطه عاطفی خوب با همسر
      • مصرف بعضی از داروها مثل قرصهای ضد حاملگی، داروهای ضد افسردگی، فشارخون و آرامبخشها
      • آسیب به عروق لگن در اثر عمل جراحی یا پرتودرمانی
      • آسیب به اعصاب دستگاه تناسلی مثل آسیب به نخاع و سکته مغزی
      • شیر دادن به بچه
      • بیماریهای هورمونی مثل بیماریهای تیروئید و درآوردن تخمدانها
      • یائسگی
      • استرسهای هیجانی
      • سابقه سوء استفاده جنسی
      • آزار و اذیت جنسی
      • آزار و اذیت فیزیکی مثل کتک خوردن
      • سوء استفاده روحی و روانی
      • محرومیت، داغداری، عزاداری
      • احساس بد نسبت به اندام خود
      • وسواس
      البته این لیست بسیار طولانی است و من به همین بسنده می کنم.
      درمان اختلال در برانگیختگی جنسی: اختلال در برانگیختگی جنسی دو روش عمده درمانی دارد:
      • دارو درمانی
      o در خانمهاییکه علت کمبود هورمونهای زنانه هستند، می توان آنها را تجویز کرد. فرآورده های مختلف از هورمونهای زنانه در بازار وجود دارند که پزشک با توجه به شرایط بیمار می تواند آنها را تجویز کند.
      o داروهای دیگری هم برای درمان این اختلال در خانمها وجود دارند که خارج مبحث این نوشتار می باشد.
      • روان درمانی: در بسیاری از موارد مشکل بیمار ریشه در مسایل روانی و شخصی دارد، در همچون مواردی بیمار باید نزد متخصص مربوطه ارجاع شود. تاکید می کنم که این متخصصین باید واجد شرایط باشند و معمولا آنها دارای دکتری روانشناسی بالینی (نه روانپزشک) بوده که دوره های تکمیلی درمان اختلالات جنسی را گذرانده باشند.
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      دفتر سعادت آباد:
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲ خط ویژه

    • مشاور , آگوست 6, 2017 @ 3:33 ب.ظ

      با سلام
      اگر در رابطه جنسی همسر شما مدت رابطه عاطفی و جنسی غیر از دخول قبل را توجهی ندارند و رابطه جنسی را سریع تمام می کنند و نیازهای عاطفی شما برطرف نمی شود باید مراجعه داشته باشند البته چون می فرمایید در ابتدای امر با روحیات شما اشنا بودند و تلاش می کردند که شما را ارضا کنند باید دلیل تغییر روه پرسیده شود نمی دانم چقدر در این مورد با هم صحبت می کنید ولی مهم است که شما از ایشون بخواهید که رابطه درستی داشته باشند و نظرتون رو د رمورد رفتار جنس ایشون بهشون بگید خب یا این شرایط اگر دچار سردی جنسی شوید تغییر ان سخت است و ذهنیتی که این فکر تجاوز برای شما دارد مشکل افرین است در رابطه هر دو نفر باید به نیازهای هم توجه داشته باشندزنان دیرتر ارضا می شوند و به هم اغوشی بیشتری نیازدارند .اگر فکر می کنید ایشون پذیرا هستند بهتره به صورت حضوری مراجعه شود .
      چون این تنفر و ..مشکل ساز می شود شاید ایشون در شرایط روحی و مالی سختی قرار دارند و صرفا رابطه براشون به صورت روش تخلیه هیجانات و استرس ها تبدیل شده است به هر حال هر احتمالی مطرح است که نیاز به بررسی بیشتری دارد

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۴۴۰۳۴۴۹۰
      موفق باشید

  • محمدرسول , آگوست 6, 2017 @ 9:35 ق.ظ

    سلام.پسری ۲۰ ساله هستم که به شدت به ازدواج نیاز دارم.خیلی این میل رو سرکوب کردم اما نشد فایده ای نداره.از طرفی پشت کنکور هستم و برای پزشکی میجنگم و شرایط مال اصلا ندارم.ضمنا به جز میل جنسی میل عاطفی به جنس مخالف هم پیدا کرده ام.تو رو خدا یه راهکار بدید

    • مشاور , آگوست 6, 2017 @ 2:44 ب.ظ

      با سلام
      با توجه به اینکه احتمالا شرایط و مسائل جنسی بیشترین مشکل را ایجاد کرده است باید بدونید بخشی از ان به خاطر فشار و استرس کنکور است که خوب این مساله رفع شود مشکل هم تا حدی مرتفع می شود ولی در مورد نیاز جنسی وقتی شرایط ازدواج وجود ندارد باید به فعالیت هایی پرداخت که انرزی جسمی را خارج کنند مثل ورزش های سخت .دوندگی و فعالیت هایی که نیاز به تلاش باشد و فعالیت هایی که هیجان داشته باشد حتی در حد استفاده از یک وسیله بازی چون این تخلیه هیجانات به کاهش افکار و تمایلات وقتی شرایطش را ندارید کمک می کند .اگر واقعا شرایط استرس زا زیاد دارید و خب این مساله هم مضاعف شده بهتره حتما به روانپزشک مراجعه کنید و با دارو هم می شود این مساله را کنترل کرد تا شرایط مناسبی که به صورت طبیعی این نیاز برطرف شود .نیازهای عاطفی را از طریق دوستان می شود مرتفع کرد و همچنین مادر در خانواده می تواند تامین کننده نیازهای عاطفی شما باشد .امیدوارم خودتون برای بهبود شرایطتتون تلاش کنید

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۴۴۰۳۴۴۹۰
      موفق باشید

    • راهنما , آگوست 6, 2017 @ 2:54 ب.ظ

      خب این به مقتضای سن شماست ولی تا شرایط ازدواج و نداشته باشید تصورات شما فقط یک شوخی به حساب میاد
      اگر هدفتون در آینده پزشکیه باید انرژی خودتون رو متمرکز کنید چون ممکنه با این تصورات از همون کنکورم باز بمونید
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

  • fff torabi , آگوست 8, 2017 @ 2:56 ق.ظ

    سلام خسته نباشید من۲۳سالمه وخواستگاری دارم که خیلی مورد تایید خانواده است و از نظر عقلانی هم خودمن تاییدش میکنم اما فکراینکه بعدا باید باهاش رابطه جنسی برقرار کنم منو می ترسونه میخواستم ببینم ایا این فکر اصلا درسته ویا ایا من باید تمایل جنسی را نسبت به ایشدن داشته باشم یا خیر لطفا راهنماییم کنید باتشکر

    • مشاور , آگوست 8, 2017 @ 7:00 ق.ظ

      با سلام خوب این مساله ممکنه دغدغه همه خانم هاقبل ازدواج باشدوقتی اا کنون تجربه ای از رابطه نداسته باشند .ازدواج باعث پیوند عاطفی بین دو نفر می شود و مسائل دیگر به راحتی پذیرفته و حل می شود و اصلا جای نگرانی وجود ندارد.ذهنتون رو درگیر نکنید .در این مورد اینکه طرف مقابل رو به عنوان همسر و همراه بپذیرید نقش تعیین کننده ای دارد .موفق بلشید

  • Gole abi , آگوست 17, 2017 @ 3:14 ق.ظ

    سلام و خسته نباشید
    من و همسرم چندماهی میشه ازدواج کردیم چیزی که منو اذیت میکنه اینه که حس میکنم همسرم به شدت من نیاز جنسی نداره . بنده هم بعد ارگاسم گریه ام میگیره و دلیل این افسردگی بعدش رو نمیدونم هم من اذیت میشم و هم همسرم فکر میکنه نمیتونه از پسش بربیاد ولی واقعا فک نمیکنم دلیل اون باشه .راهنمایی کنید لطفا با سپاس

    • مشاور , آگوست 17, 2017 @ 7:22 ق.ظ

      با سلام اگر واقعا شما شرایط ارگاسم رو تجربه می کنید و بعد این حالت عارض می شود این طبیعی است و ناشی از حس لذت است .عجیب است در بین خانم ها خیلی کم از داشتن ارگاسم گزارش می دهند .و باید توجه داشته باشید که احتمالا شما رفتارها و تنوع هایی در رابطه می خواهید حتی دفعات بیشتر و همسرتان توجه ندارد اگرداین مساله باشد اولین مرجع خود همسر شماست که باید با او مطرح کنید .چرا که ممکن است اصلا متوجه شرایط شما نشده باشند و فکر کنند از همین روال رضایت دارید .زوج ها باید در مورد نقاط حساس و تحریک پذیر بدن پوزیشن های مورد علاقه و..با هم صحبت کنند .باید بپذیرید که اگر بعدداز صحبت متوجه ناتوانی فرد در براوردن انتظارت جنسی شدید خب بهتره به سکس تراپ مراجعه کنید .در غیر این صورت ممکن است صرفا سو تفاهمی در نوع رابطه باشد .امیدوارم به زودی مساله رفع شود.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۴۴۰۳۴۴۹۰
      موفق باشید

  • M.s , آگوست 28, 2017 @ 9:24 ب.ظ

    باسلام وخسته نباشید
    من یه زن هستم،به به دلیل اینکه شوهرم معتادوروانی و…. هست
    مجبورم ازاون طلاق بگیرم.ولی اون طلاقم نمیده ومن بلاتکلیفم.من گاهی ازلحاظ جنسی شدیداتحت فشارقرارمیگیرم.ووقتی یادم به رابطه هامون میفته.حالم بدمیشه دلم بااون رابطه میخواد.ولی نمیتونم الان چندماهی میگذره ومن اونوندیدم،تازه من کسی هستم که ازلحاظ جنسی سردهستم.ولی مشکل اینجاست من حتی فکرازدواج مجددهم نمیتونم بکنم چون هم دیگرنمیتونم به کسی اعتمادوازلحاظ جنسی هم به غیرازاونانمیخوام.ووقتی ازاین لحاظ تحت فشارقرارمیگیرم شدیداگریه ام میگیره که دست خودم نیست.من ازاین حالتام دارم داغون میشم وهرروزبدترمیشم.اگه ادامه پیداکنه یادیوونه میشم یاخودکشی میکنم.خواهش میکنم کمکم کنید.

    • راهنما , آگوست 28, 2017 @ 10:50 ب.ظ

      خب دوست عزیز شما وقتی قراره به پای دوست داشتنتون بمونمید این صحبتها و ابراز نگرانی درست نیست
      شما آینده ایشون رو میدونید بهتره از وساطت و یاری افراد قابل اعتماد در خانواده برای ترک دادن ایشون استفاده کنید
      ولی اگر ایشون تمایلی به ترک کردن نداشته باشه نمیتونید به انتظاراتتون برسید
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱-۲۲۳۵۴۲۸۲

    • مشاور , آگوست 29, 2017 @ 9:01 ق.ظ

      با سلام دوست عزیز حتما باید حضوری مراجعه کنید .اینکه در مورد ارتباط جنسی تحت فشار هستید خوب قابل درک است و شرایط سختی است ولی اگر واقعا فکر می کنید که می توانید صبورتر باشید کمک کنید برای ترک همسرتون هر چند کار سختی است و تلاش کنید انگیزه بدهید به این فرد که ترک کند خوب شاید بهتر باشد زیر نظر روانشناس اقداماتی را انجام دهید چون اکنون شما در تناقض هستید بین طلاق و ادامه زندگی و تمایل به همسرتون .پس باید حضورا مراجعه شرایط بررسی شود و تا مشکل حاد افسردگی و ..شکل نگرفته کمک شود تا بهترین راه حل ها داده شود .تا مسائل مرتفع شود تا حداقا از روند فرسایشی شما در زندگی جلوگیری شود و دچار عوارض روحی شدیدتری نشوید .امید وارم مشکلات به زودی حل شود.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • محمد فغانی , آگوست 28, 2017 @ 11:30 ب.ظ

    سلام
    من محمد فغانی هستم ۱۵ ساله
    میدونم عجیبه که چرا مد پیغام دادم اما وضعیت زندگی و بحرانی که ایجاد شده مجبور شدم در این سن بسیار کم ازدواج کنم
    با دختر داییم که همسن خودمم هست
    راستش رابطه جنسی مسعله ای هست که بسیار هر دومونو میترسونه
    اضلا ما در سن ازدواج نیستیم اما با شرایطی مجبور شدیم

    ما هنوز بچه هستیم و نمیتونیم مثل یک زن و شوهر باشیم
    حتی جرعت نداریم به آلت همدیگر دست بزنیم
    من خودمم تازه به سن بلوغ رسیدم و توان باروری ندارم
    بازم میگم…شرایط عجیب و بحرانی باعث ازدواجمون شد
    الان با این وضعیت چه از لحاظ رابطه جنسی و چه از لحاظ ادامه زندگی چی کار باید بکنیم؟!؟!

    • مشاور , آگوست 29, 2017 @ 8:29 ق.ظ

      با سلام دوست عزیز وقتی در این سن ازدواج کردید بنا به هر شرایطی و به هر دلیلی حالا برای ادامه دادن زندگی مشترک به هر حال شاید بهتر باشد تا مدتی جدا باشید و ارتباط محدود باشد که کمی بتونید درست تر تصمیم بگیرید .قطعا در این سن داشتن رابطه جنسی درست سخت است مخصوصا برای شما و اصرار بر داشتن رابطه در این سن شاید صدماتی را در اینده ایجاد کند .بهتره این موضوع رو هم برای همسرتون روشن کنید .چون ایشون شرایط بارداری هم دارند .و تمایل برای برقراری رابطه دارند.بهتره حضوری مراجعه کنید.موفق باشید

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • قباد , آگوست 28, 2017 @ 11:50 ب.ظ

    سلام
    همه برای ازدواج فقط ارضای جنسی رو اولویت اول میدونند و همی افراد زندگی شون از مسان رفت

    اما من دنبال زنی هستم که عشق او واقعا یک عشق واقعی و قلبی باشه

    کسی که اولویتش طلا و زیور آلات نباشه

    کسی که بتونه همسر مهربانی برای من و مادری مهربان برای فرزندانمون باشه

    کسی که در رابطه جنسی نیازی به فیلم پورن نداشته باشه و تنها با یک دست ارضا بشه همانطور که من با دست او ارضا میشم

    کسی که اهل آرایش نباشد چرا که چهره بدون آرایش نه تنها زیبا تر هست بلکه از لحاظ معنوی هم دلنشین تر هست و اونو مهربان تر نشون میده

    البته ما بی پول نیستیم اما من اینگونه دوست دارم

    میخوام هم رابطه جنسیمون و هم زندگی مون عادی و لذت بخش باشه
    چرا که پول و طلا ارزش زندگی رو میکاهند
    خودمم به روحم متکی هستم نه به جسمم . کسانی که به روح متکی هستند بهتر شیرینی سندگی ساده رو درک میکنند

    بگوییپ چی کار کنم؟ آیا شانسی هم دارم؟

    • مشاور , آگوست 29, 2017 @ 7:55 ق.ظ

      با سلام .دوست عزیز این مسائلی که می فرمایید .در مورد رابطه جنسی خوب همیشه دغدغه در زندگی بوده است .و خوب جنبه ای از زندگی است .که انکارناپذیر است.ولی ملاک های شما خوب ملاک های ارزشمندی است و قطعا فردی که این شرایط را براورده کند وجود دارد که طرفدار سادگی و ..باشد ولی در مورد رابطه جنسی زن و مرد تفاوت هایی دارند و انتظارات خاصی و تمایلاتی دارند .پس نمی شود از موضع خودتون صرفا به این قضیه نگاه کنید .امیدوارم خوشبخت باشید.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

    • کامی , سپتامبر 4, 2017 @ 11:51 ب.ظ

      این شخص فقط مادر آدمه که اونم غیر قابل مزدوج شدنه

  • محمد , سپتامبر 4, 2017 @ 11:45 ب.ظ

    باسلام.بنده مردی۳۵ساله هستم که قصدازدواج باخانمی۲۰ساله رادارم که۱۵سال اختلاف سنی موجب نگرانی من از نظر مسائل جنسی دراینده وبالارفتن سن بنده شده که بعنوان مثال در۵۰سالگی بنده همسری۳۵ساله دارم لطفا راهنمایی بفرمایید که ایا جای نگرانی هست؟وایا روشی برای رفع این نگرانی وجود دارد؟

    • راهنما , سپتامبر 5, 2017 @ 2:09 ب.ظ

      اگرچه نمی توان درباره عدد دقیق فاصله سنی زوجین و نقش آن در موفقیت و شکست زندگی زناشویی قانون یکسانی برای همه افراد صادر کرد اما یقینا تناسب سنی از جمله موازین زیربنایی و اساسی در ازدواج است که بی توجهی به آن، زمینه ساز بسیاری از کج خلقی ها و ناسازگاری ها در زندگی زناشویی خواهد شد.

      در واقع تفاوت سنی عاملی است که در کنار تفاوت های اخلاقی، شخصیتی و ظاهری اختلافات زناشویی را تشدید می کند. آنچه در این میان اهمیت دارد این است که اختلاف سنی زن و مرد نباید آنقدر زیاد باشد که در مسائل اساسی زندگی شان نظیر عقاید و ارزش ها، ارتباط با اقوام و دوستان، تفریحات و سرگرمی ها شکاف زیادی را ایجاد کند چرا که تفاوت فاحش نگرش در این حوزه ها باعث بروز اختلافات و یا دلسردی هایی در زندگی زناشویی می شود.
      سلما تفاوت سنی که در برخی مواقع حالت «شکاف سنی» به خود می گیرد برای زوجینی که بیش از یک دهه با یکدیگر فاصله سنی دارند مخاطرات زیادی را به همراه دارد. پختگی زیاد یکی از طرفین در مقابل ناپختگی و بی تجربگی های طرف مقابل، مهم ترین عاملی است که کفه ترازوی ارتباط را در بیشتر ابعاد زندگی زناشویی نامتوازن می سازد.

      ترس از دست دادن همسر، وابستگی به او، احساس برتری و کامل بودن، موظف دانستن خود واحساس مسئولیت نسبت به کنترل رفتارهای فرد کوچک تر، زیر سوال بردن تعدادی از رفتارهای او، کهولت سن و زوال جسمی و … همه و همه از جمله نگرانی هایی است که در این نوع روابط گریبان گیر همسر «مسن تر» می شود.

      فرد «کوچک تر» نیز با نگرانی هایی نظیر دلزدگی و سردشدن نسبت به رابطه زناشویی، احساس بی حوصلگی و تمایل به انزوا، احساس خجالت زدگی از حضور در جمع و معرفی همسر به دوستان و آشنایان، حس پشیمانی و …، دست و پنجه نرم می کند.

      فاصله سنی زیاد در کدام سنین مخاطره بیشتری ایجاد می کند؟

      بسته به این که زن و مرد در کدام دهه از زندگی شان به ازدواجی با فاصله سنی زیاد «بله» می گویند، میزان مخاطراتی که شکاف سنی ایجاد می کند، کم یا زیاد می شود. به طور کلی ازدواج در دوره نوجوانی و اوایل جوانی به دلیل اتخاذ تصمیم های هیجانی و عاطفی طرفین و احساسی عمل کردن آن ها در امر انتخاب همسر، چه برای دختران و چه برای پسران جدای از اهمیت مبحث فاصله سنی، توصیه نمی شود.

      به عبارت دیگر شرایط و نکات حائز اهمیت در ازدواج دختری ۱۳ساله که ۱۱سال با همسرش اختلاف سنی دارد، کاملاً متفاوت از شرایط ازدواج دختری ۲۷ساله با مردی ۳۸ساله است. یقینا تفاوت سنی زیاد در ازدواج هایی که طرفین خصوصا دختر از نظر سنی به نوعی ثبات و پختگی عاطفی، هیجانی، شخصیتی، اخلاقی و جسمی رسیده باشد و بتواند روی خط ثابتی از مدیریت هیجانی حرکت کند به مراتب خطرات کمتری را در پی دارد.

      راهکارها

      با درنظرگرفتن این موضوع در ادامه راهکارهایی برای زوجین که مرد اختلاف سنی زیادی با همسرش دارد، ارائه می شود:

      ۱ – مراقب باشید به همسری کنترل گر تبدیل نشوید: از آنجا که تفاوت سنی میان زوجین خصوصا زمانی که مرد بزرگ تر است و دختر هم در سنین بسیار پایین به سر می برد می تواند زمینه ناهمسانی در اندیشه و افکار فردی و اجتماعی را میان همسران فراهم آورد، این احتمال وجود دارد که چنین ازدواج هایی در دام ارتباط والد – کودکی بیفتد در این دسته از ازدواج ها فرد کوچک تر هنوز در دوران نوجوانی به سر می برد و فرد بزرگتر مرحله جوانی خود را سپری می کند، با تجربه تر است و خود را در قبال ناپختگی ها، ناآگاهی ها و خودسری های فرد کوچک تر مسئول می داند؛ مسئولیتی از جنس مسئولیت پدرانه.

      در واقع بسیاری از افراد بزرگ تر در ازدواج های بافاصله سنی زیاد معتقدند مسئولیت «تربیت» همسر نوجوان شان به عهده آنها واگذار شده است در نتیجه ممکن است ناخواسته در مقام یک والد شروع به سخت گیری و کنترل خارج از عرف همسر نوجوان شان کنند.

      ۲ – در کنارش باشید نه در مقابلش: مسلما در ازدواج هایی با شکاف سنی بالا خصوصا زمانی که زوجین کم سن و سال هستند، فرد کوچک تر ممکن است به تفریحات، سرگرمی ها و رفتارهایی علاقه مند باشد که شاد و پرهیجان است اما از نگاه فرد بزرگ تر چندان پسندیده و مقتضی مقام و شان فرد متاهل نیست.

      در چنین ازدواج هایی حتی ممکن است «خنده های کودکانه» همسر زمینه ایجاد ناراحتی و کج خلقی زوج بزرگ تر را فراهم کند! حال چنانچه فرد بزرگ تر همسرش را به گونه ای «منطقی» همراهی نکند بلکه مشغول سرزنش کردن و ایرادگیری از رفتارهای ناپخته او باشد و نحوه برخورد همسرش را مایه شرمساری و خجالت خود ببیند و یا کلا تصمیم بگیرد او را به حال خود بگذارد و در هیچ کدام از علایق همسرش مشارکت نکند، رفته رفته دلسردی و پشیمانی بر زندگی هر دو طرف سایه می گستراند و آن ها را به سمت فاصله گرفتن از یکدیگر و پناه بردن به عالم تنهایی یا جایگزین کردن جمع دوستان و اقوام به جای همسر سوق می دهد.

      ۳ – با خطاهای همسرتان منطقی برخورد کنید: بسیاری از خانم هایی که در سنین پایین و در اوج نوجوانی زندگی مشترک را آغاز کرده اند ممکن است بعد از گذشت سال ها از زندگی شان به دنبال شکوفایی استعدادهایشان باشند.

      در چنین شرایطی مرد ممکن است شاهد آزمون و خطاهای زن برای به دست آوردن شغل، جایگاه اجتماعی، حل مشکلات شخصی و ارتباطی اش باشد. در واقع فرد کوچک تر با حرکت به سمت سنین رشد و پختگی، رفتارهایی را نشان می دهد که در واقع مقتضی سن اوست و بخشی از فرآیند طبیعی رشد محسوب می شود.

      در چنین شرایطی شوهر (همسر بزرگ تر) که تاکنون همسرش را فردی صرفاً «تابع» می شناخته، ممکن است با ایجاد چنین تغییراتی به اشتباه بیندیشد که او مشغول سرکشی و طغیان است و باید در مقابل چنین تغییراتی ایستادگی کرد. در شرایط مذکور چنانچه زوجین از قدرت گفت وگوی منطقی و انعطاف بر سر تغییرات به وجود آمده برخوردار نباشند دیر یا زود شاهد جدایی عاطفی و روحی از یکدیگر خواهند بود.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید

      ۰۲۱-۲۲۶۸۹۵۵۸

  • مشاور , سپتامبر 5, 2017 @ 6:57 ب.ظ

    با سلام دوست عزیز .اگر طرف مقابل شما موافق باشد پس مسئولیت این ازدواج را او هم پذیرفته است ضمن اینکه اگر دغدغه صرفا بحث مسائل جنسی است باید بدانید مردان بسته به طبعی که دارند اگر مشکل خلصی نداشته باشند و سرد مزاج نباشند در فعالیت جنسی با مشکل مواجه نخواهند شد پس جای نگرانی وجود ندارد مگر اینکه با شناختی که از خود و روحیات خود دارید تمایل داشته باشید با فردی که اختلاف سنی کمتری داشته باشید زندگی کنید .در هر حال می توانید از مشاوره پیش از ازدواج هم برای انتخاب تصمیم درست تر و کاهش تردیدها بهره ببرید .امیدوارم همه جوانب را در نظر بگیرید و خوشبخت باشید

    در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
    ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
    موفق باشید

    • شایان , می 9, 2021 @ 2:07 ق.ظ

      سلام من ۳۰ سالمه ۱۰ سال ازدواج کردم من اویل زندگی اعتیاد داشتم و خیلی تو رابطه جنسی سرد بودم اینم بگم که خانمم سرد هست تو رابطه الان سه ساله که پاک شدم و واقعا از نظر نیازی جنسی شدیدا نیاز دارم ولی همسرم اصلا اینطوری نیست و همیشه از روی وظیفه میاد که من ناراحت نشم یک وقت اگرم من حتی یک ماهم ازش درخواست نکنم ککشم نمیگزه براش مهم نیست واقعا موندم چون خودم هرشب دلم میخواد و خانمم میگه تو مریضی حالا ترخدا بهم بگید واقعا من چیکار کنم چون گاهی حتی فکر جداییم میزنه به سرم چون واقعا نمیتونه منو ارضا کنه کمکم کنید

      • مشاور , می 9, 2021 @ 9:19 ق.ظ

        سلام به شما آقا شایان
        در اول اینکه بابت طی کردن این مسیر بهتون تبریک می گم اما همانطور که خودتان اشاره کردید خب نیازهای جنسی تحت تاثیر مصرف مواد قرار می گیرد و اینکه شما با ترک مواد نیاز جنسی بیشتری را تجربه می کنید یک امر طبیعی می باشد اما در اینجا دقت کنید که نمی توان همسرتان را سرزنش کرد در اول نیاز است که به این موضوع توجه کنید ایشان حتی زمانی که شما میل جنسی پایینی داشتید و اعتیاد در کنار شما ماندند چون ویژگی های مثبت دیگری را در شما دوست داشتند که برایشان ارزش ماندن را ایجاد می کرد در این مسیر یعنی زندگی مشترک این همراهی اگر برای هردو زوج در مسائل مختلف وجود داشته باشد و بدون سرزنش و به دنبال مقصر بودن باهم همراه شوند می توانند این مشکلات را حل کنند و شرایط بهتری را ایجاد کنند.
        در زمان فعلی در اول نیاز است که شما و همسرتان باهم به سکس تراپ مراجعه کنید تا شرایط بدنی ، نوع ارتباط ، دیدگاها به رابطه جنسی و… مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم در این مسیر به هردوی شما کمک کنیم تا به سطح نرمالی از رابطه جنسی برسید که برای هردوی شما قابل پذیرش و لذت بخش باشد .
        در این مسیر نه شما مریض هستید و نه همسرتان تنها نمی توانید به یک میزان متعادل از رابطه برسید و با توجه به شرایطی که ایجاد یک فضای لذت بخش برا خود و دیگری می کند به این نیاز پاسخ بدهید .
        طلاق می تواند یک راحل باشد اما آخرین راحل محسوب می شود و در این مسیر نیاز است که شما در احترام به نیازهای جنسی خود به این موضوع توجه کنید که چه معیارهای دیگری دارید که همسرتان از آن بهره مند هستند و در این ده سال تجربه زندگی مشترک به چه شناختی نسبت به ایشان رسیده اید در کنار اینکه اولویت های خود را از زندگی مشترک بشناسید و بعد می توانید در این مسیر تصمیم گیری بهتری داشته باشید .

  • سعید , سپتامبر 7, 2017 @ 11:41 ب.ظ

    سلام
    من کاملا با کاربر قباد موافقم و اون قسمتی که بهش گفتید در رابطه جنسی یک سری چیزایی هست که باید کمی در اون انتظار داشت
    پس باید بدونید که…..

    من و همسرم برای پیش نوازش دستمونو به آلوعورا آغشته میکنیم و لذتش از روان کننده های جنسی شیمیایی لذت بخش تره و هم سالم تره
    و از اینکه از فیلم های پورن و مواد شیمیایی بی نیاز هستیم خداراشکر میکنیم

    به نظر شما اندام جنسی من و همسرم به آلوعورا آغشته باشه خوبه یا باید از عصاره دیگه استفاده کنیم؟
    منظورم استقاده از میوه ها به عنوان روان کننده طبیعی جنسی هست؟
    آیا برای پیش نوازش باید دستمون به آلوعورا آغشته باشه؟
    آیا اصلا استفاده از عصاره میوه ها برای پیش نوازش مناسبه یا نه؟

    • مشاور , سپتامبر 8, 2017 @ 10:57 ق.ظ

      با سلام دوست گرامی تمامی این مسائل شخصی و کاملا به نظر طرفین بستگی دارد اگر مساله ای ندارید و استفاده از روان کننده های طبیعی به داشتن رابطه سالم و رضایت زناشویی بیشتر کمک کرده است خوب اقدام کنید .و اصلا حکم قطعی برای همه در این زمینه وجود ندارد بلکه مهم لذت زوجین و ارضای نیاز است با روش هایی که هر دو نفر با توافق به ان رسیده باشند .موفق باشید

  • maryam , سپتامبر 10, 2017 @ 7:59 ق.ظ

    با سلام
    دختری هستم ۳۲ ساله که نزدیک به یکساله خاستگاری دارم همسن خودم و با شرایط تقریبا مناسب اما تنها مسئله ای که من رو به تردید انداخته در گفتن جواب بله اینکه ایشون فوق العاده از نظر تمایل جنسی های هستن و اصلا با این روند من حتی بعد از تماسهای تلفنی و …. با ایشون دچار مشکل روحی میشوم خواهشمندم در این زمینه کارشناس مربوطه راهنمائیم کنید.

    • مشاور , سپتامبر 10, 2017 @ 10:08 ق.ظ

      با سلام .دوست عزیز برای هر مردی مسابل جنسی حائز اهمیت است و یکی از اهداف ازدواج است منتهی وقتی متوجه زیاده خواهی بیش از حد شوید و یا فرضا شما قبل از ازدواج تمایل ندارید یک سری مباحث مطح شود خب باید با ایشون صحبت کنید اگر واقعا مساله تمایلات بیش از حد باشد که فکر کنید بعد از ازد اج هم جواب گو نخواهید بود ممکنه مشکل از ایشون باشه و باید پیگیری کنند ولی ممکنه نیازهای ایشون طبیعی باشد حتی نوع مطرح کردن با فردی که صد در صد مطمئن هستند قرار است ازدواج صورت گیرد .ولی شما فرد سرد مزاجی هستید خب مساله دیگری است .اگر هم بسته به اعتقادات و خط قرمزها تمایلی به مطرح شدن ندارید خب بحث جداست به نژرم ب ای رفع نگرانی ها در این زمینه به مشاوره قبل از ازدواج مراجعه کنید.تا در این زمینه بررسی صورت گیرد و اگر مساله ای وجود دارد قبل از ازدواج حل شود امیدوا م خوشبخت باشید

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • bahar , اکتبر 17, 2017 @ 12:32 ق.ظ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    دختری ۲۲ هستم که گرایش زیادی به جنس مخالف ندارم و برخلاف هم سن و سال هایم نه دنبال دوستی هستم نه ازدواج.به تازگی این مسئله من رو خیلی نگران کرده و طبق نظر مشاور بی جنسیت یا همون Asextuality دارم و هنوز راهکاری برای چنین افرادی پیدا نشده… لطفا اگه راهکار یا راهنمایی در این مورد میدونید کمکم کنید
    متشکرم

    • مشاور , اکتبر 17, 2017 @ 9:16 ق.ظ

      با سلام دوست عزیز اینکه گرایشی به جنس مخالف در حال حاضر وجود نداشته به تنهایی دال بر اختلال نیست که شما نگران باشید .این ه به هر حال در شرایط جامعه ما متاسفانه دخترو پسر از ابتدایی روابطی و دوستی هایی را شروع می کنند و در سن شما قطعا دوستان بی شماری را تجربه کردند در مورد همه صادق نیست بسته به فضای خانواده و بحث های تربیتی و حتی تفاوت غلظت مذهبی بودن خانواده موجب بی توجهی می شود ولی اگر در شرایطی قرار بگیرید که فردی به شما ابراز علاقه کند چه می شود اگر مدتی برای ازدواج اشنایی صورت بگیرید چطور ببینید تا فضای تجربه نشده ممکنه برای برخی افراد که بیشتر روحیه مردانه دارند مسائلی قبل از قرار گرفتن در موقعیت اصلا حائز اهمیت نباشد ولی بعدا کاملا رفتارها متفاوت باشد باید برای تشخیص درست از کودکی فرد اطلاعی در دست باشد از روابط پدر و مادررشرایط عاطفی خانواده و سایر مسائل و نمی شود صرف چند جمله تشخیص گذاری کلی داشته باشیم .د ر هر حال امیدوارم مشکل خاصی نباشد و با مراجعه مجدد مساله پیگیری شود .و هیچ چیز غیر قابل نخواهد بود .

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • هناس , اکتبر 18, 2017 @ 5:29 ب.ظ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما! یک سوال خیلی مهم و حیاتی داشتم. ۲۸ سالمه و تا به حال هیچ رابطه ی جنسی و حتی عاطفی با جنس مخالف نداشتم. به تازگی خواستگاری دارم که طی جلسات مختلف و البته حرف خودشون، فهمیدم که ایشون خیلی گرم مزاج هستند.
    اما شخصا نمیدونم طبع جنسیم چیه؟ فقط میدونم برخلاف دوستانم آنچنان علاقه ی به رابطه ی جنسی ندارم.ولی ازدواج کردن رو دوست میدارم. واقعا مردد هستم و میترسم. باید چیکار کنم؟از اینکه نتونم پاسخگوی تمایلات ایشون باشم میترسم.آیا روشی وجود داره که مزاج جنسیم رو بشناسم؟
    ممنون میشم هرچه زودتر جوابم رو بدین.با سپاس از کمک و راهنماییتون

    • مشاور , اکتبر 19, 2017 @ 7:34 ب.ظ

      با سلام
      دوست عزیز اینکه شما تا به حال رابطه نداشتید ربطی به عدم شناسایی طبع شما نمی شود .همه افراد که رابطه جنسی قبل ندارند قبل از ازدواج .ضمن اینکه فضای جامعه به سمتی رفته است که افراد فکر می کنند طبع خود را فقط با تجربه رابطه می توانند بفهمند .اینکه شما به چه غذاهایی تمایل دارید .غذاهای طبع سرد یا گرم مثلا گوشت یا ماهی و اینکه ایا با دیدن تصویر خاص تحریک می شوید یا خیر ؟در ذهنتون فانتزی هایی در مورد زابطه با همسر اینده دارید یا خیر ؟و اصلا به این مساله فکر کردید ؟در مورد رابطه جنسی به طور کل و شیوه های برقراری رابطه چه اطلاعاتی دارید ایا با برخورد با این خواستگار احساس کردی وابستگی و علاقه ای شکل گرفته یا کاملا بی تفاوت بودید ؟فکر می کنید دوست دارید همسرتون در اینده تا چه حد روابط عاطفی را با شما داشته باشند .چه تمایلات و انتظاراتی از رابطه جنسی دارید شما با پاسخ این سوالات متوجه طبع خود خواهید شد برای مثال وقتی شما در ذهنتان ارتباط با فرد اینده را متصور بودید به مسائل جنس در ازدواج فکر کردید و تا حدی به این نتیجه رسیدید که از چه نوع رابطه ای بیشتر لذت خواهید برد اگر فیلمی که در ان زنان کمی پوشش نامتعارف تر ی داشته باشند ببینید تحریک می شوید خوب طبع گرمی دارید ولی در مورد مردان به طور کل یکی از اهداف اصلی در ازدواج انها بحث ارضای نیاز جنسی و داشتن ارتباط جنسی است .در هر حال امیدوارم خوشبخت باشیدرفتن به مشاوره پیش از ازدوا ج هم می تواند کمک زیادی دز این مساله به شما کند
      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۸۸۴۲۲۴۹۵
      موفق باشید

  • ناشناس , اکتبر 18, 2017 @ 11:54 ب.ظ

    سلام من خانوم ۳۰ ساله هستم و نه سال ازدواج کردم و دو تا بچه دارم از نظر جنسی بسیار گرم مزاج هستم همسرم هم همینطور هستن ( رابطه جنسی ما در هفته حداقل چهار بار هست که گاهی روزی هفت بار هم اتفاق افتاده ) زندگی بسیار خوب و گرمی داریم خدا رو شکر و تقریبا از تمام جوانب با هم همخوانی و درک متقابل داریم اما متاسفانه من مشکلی دارم که خودم حتی با فکر کردن بهش هم شرمنده میشم چه برسه به بیانش ! اونم اینه که در رابطه جنسی خیلیییی خیال پرداز هستم و متاااااسفانه در هر حالی و هر زمانی دنبال برقراری رابطه هستم و بسیار شرم آور تر اینه که حتی دیدن خیلی از آقایون به جز همسرم منو تحریک می کنه البته من عاشق همسرم هستم و خدای نکرده حتی اگر قرار باشه که رابطه جنسی هم نداشته باشیم باز هم یه تار موش رو با دنیا عوض نمی کنم ولی این حس شهوت لعنتی حالم رو بد می کنه نمی دونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه ممنون

    • مشاور , اکتبر 19, 2017 @ 11:53 ق.ظ

      با سلام دوست عزیز تمایل بیش از حد جنسی هم نوعی اختلال در مسائل جنسی است که باید با س ک س تراپ مطرح و حل شود و ممکنه باعث به وجود امدن فانتزی های جنسی شودبا فرد دیگری وقتی با همسرتون ارتباط دارید .این می تونه مشکل هورمونی و یا صرفا روانی باشد که هر دو قابل رفع است چون با وجود دو فرزند باز هفته ای ۴ بار و حتی دفعات تا ۷ بار بوده یعنی همسر شما تامین کننده و همراه هستند و اگر غیر از این بود ممکن بود بحث سرد مزاجی ایشون در بین باشدولی اکنون بیش فعالی جنسی شما مطرح است که باید درمان شود و خب خودتون بیشتر از همسرتون در این بین دچار ازار نی شوید که اتفاقا متوجه هم شدید امیدوارم با مراجعه حضوری تلاش کنید مساله مرتفع شود.

      در این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۹۸۲۱۲۲۳۵۴۳۰۴
      موفق باشید

  • محسن , نوامبر 7, 2017 @ 1:40 ق.ظ

    با سلام.سواله من چرا حذف شده؟؟؟؟؟؟ ):

    • مشاور , نوامبر 7, 2017 @ 6:41 ق.ظ

      دو باره طرح سوال کنید

  • محسن , نوامبر 7, 2017 @ 11:08 ب.ظ

    با سلام. ۲۸ سالمه و با خانومی ۲۵ ساله آشنا شدم که از نظر اخلاقی و ظاهری خیلی خوب هستن ولی نسبت به ایشون کشش جنسی چندانی ندارم و معیار های دیگه ای برای تمایل به جنس مخالف دارم.آیا این مسئله اونقدر مهم هست که نخوام با ایشون ازدواج کنم؟ آیا کشش جنسی کمم نسبت به ایشون بعدها مسئله ساز میشود؟ معیار جنسیه بنده نسبت به جنس مخالف همیشه جوره دیگه ای تو ذهنم بوده.لطفا راهنماییم کنید.خیلی ممنونم ازتون

    • مشاور , نوامبر 8, 2017 @ 9:02 ق.ظ

      با سلام شما اگر واقعا معیارهایی برای جذابیت جنسی در ذهن دارید و ایشون منطبق نیستند ادامه ندهید البته بعد از چند جلسه شناخت چون ممکنه تصورتون ا صلاح بشه و خوب بعدا پشیمان نمی شوید که چرا زود تصمیم گرفتید ولی اگر در طی چند جلسه با همه اینکه اذعان داشتید که ایشون کمالاتی دارند ولی از بعد جنسی کششب نداشتید اصلا ادامه ندهید چون به هر حال برای مردان مخصوصا این مساله بسیار مهم است و نقش مهمی در کیفیت روابط زناشویی دارد .اگر نادیده گرفته شود خوب بعدا خودشون دچار مشکل می شوند و حتی در کنار زیباترین ها ممکنه رضایت را ایجاد نکند البته اگر توقع از کشش جنسب غیر معقول باشد و تصویر خاصی یا اندام خاصی مد نظر داشته باشید که خوب واقع ایده ال نگری است ممکنه هیچ وقت محقق نشود و باید برای اصلاح این تصویر مراجعه حضوری داشته باشید .در هر حال امیدوارم خوشبخت باشید .و خوب تصمیمی که می گیرید یعنی تصمیم برای خوشبختی دو نفر پس باید همه موارد را لحاظ کنید .اگر معیار جنسی شما مشکل دارد باید قبل از ازدواج اصلاح شود و بعد اقدام کنیددر این مورد میتونید با متخصصین کانون مشاوران ایران، مشاوره تلفنی/تخصصی داشته باشید
      ۰۲۱۲۲۶۸۹۵۳۴
      موفق باشید

  • پرسشگر , نوامبر 9, 2017 @ 2:02 ب.ظ

    سلام.۲۸سالمه با آقایی که همسن هستیم قصد ازدواج دارم. علاقه زیادی به هم داریم و هر دوهم به شدت گرم مزاج هستیم.ایشون بیماری واریکاسل دارند که خوشبختانه همون ابتدا به بنده گفتند ازین نظر که ممکنه بچه دارنشند برای من اصلا مهم نیست چون خودم هیچ علاقه ای به یچه دارشدن ندارم، اما این بیماری با گرید ۱ممکنه به روابط زناشویی لطمه بزنه؟ چون من مزاجم خیلی خیلی گرمه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • مشاور , نوامبر 10, 2017 @ 10:32 ق.ظ

      با سلام دوست گرامی قبل از وارد شدن به مقوله روابط زناشویی اینکه می فرمایید شما اصلا علاقه ای به فرزند نداریو لطفا شرایط حال حاضر را با چند سال بعد مقایسه نکنید .قطعا همه افراد بعدا حتی در حد یک فرزند تمایل دارند داشته باشند والا زندگی بی خدف ۷واهد بود برای چه کسی زندگی کنید کار کنید و اینکه چقدر فضای خانه خالی از فرزند باشد مراجعین زیادی بودند ک۶ حتی با همسرشون توافق کرده بودند ک۶ بچه دار نشوند با فرض سالم بودن هر دو و حالا بعد از ده سال پیشگیری بارداری اتفاق نمی افتد در صورتی که هر دو از روند زندگی کسالت بار خسته شدند و حتی می گویند با دیدن بچه ها حسرت پی خورند ببینید عشق و علاقه یک مساله است ولی در نظر گرفتن دورنمای اینده مساله مهم دیگری است که باید دقت داشته باشید در مورد روابط زناشویی هم چون مشکل بیضیه هاست ممکنه نوع رابطه و پوزیشن خاص برای فرد سخت باشد و برای شما که گرم مزاج هستید توصیه می کنم حتما به پزشک مراجعه داشته باشید و شرایط را بررسی کنید .و خوب اطلاعات لازم را بگیرید و راحت تر و البته منطقی تر راجب اینده تصمیم بگیرید امیدوارم خوشبخت باشید

  • پرسشگر , نوامبر 9, 2017 @ 2:03 ب.ظ

    سلام.۲۸سالمه با آقایی که همسن هستیم قصد ازدواج دارم. علاقه زیادی به هم داریم و هر دوهم به شدت گرم مزاج هستیم.ایشون بیماری واریکاسل دارند که خوشبختانه همون ابتدا به بنده گفتند ازین نظر که ممکنه بچه دارنشند برای من اصلا مهم نیست چون خودم هیچ علاقه ای به یچه دارشدن ندارم، اما این بیماری با گرید ۱ممکنه به روابط زناشویی لطمه بزنه؟ چون من مزاجم خیلی خیلی گرمه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • مشاور , نوامبر 10, 2017 @ 10:35 ق.ظ

      ناباروری مردان می باشد و تنها درمان قطعی آن جراحی می باشد. نوع شدید یا درجه ۳ آن معافیت دائمی پزشکی از خدمت سربازی خواهد داشت. –
      شرم و حیای اکثر بیماران مرد ایرانی در مراجعه به پزشکان اورولوژی جهت بیماریهای تناسلی متاسفانه باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری مثل عقیمی می شود و بدنبال آن زندگی اکثر آنها به خاطر مسایل بسیار ساده براحتی از هم می پاشد. نمونه این بیماریها عبارتند از واریکوسل است . واریکوسل در بعضی افراد با درد و با بعضی افراد بدون درد است که باید در هر دو صورت به یک متخصص ارولوژی مراجعه کند.
      واریکوسل در بیضه سمت چپ و یا دو طرفه دیده می شود و در بیضه سمت راست بدون دخالت بیضه سمت چپ خیلی نادر است.


      واریکوسل چیست؟
      واریکوسل بیماری سنین جوانی است. واریکوسل بزرگ شدن و پیچ دار شدن عروق و وریدهای درون کیسه بیضه (اسکروتوم) است. اسکروتوم کیسه پوستی شلی است که بیضه‌ها درون آن قرار دارند. واریکوسل شبیه به وریدهای واریسی است که در پا ممکن است بروز کنند. حدود یک ششم مردان واریکوسل دارند. در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به ۴۰ درصد می‌‌رسد. واریکوسل شایع‌ترین علت تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن است، گرچه همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند. اغلب واریکوسل‌ها در طول زمان ایجاد می‌شوند.
      واریکوسل معمولا در ۱۰درصد مردان دیده میشود و حدودا ۴۵درصد آنها دچار عقیمی(برگشت پذیر) می کند.
      به علت خونرسانی بیضه چپ به ورید کلیوی و موقعیت آناتومیکی وریدهای سمت چپ اصولا مشکلات بیشتری نسبت به بیضه سمت راست دارد و عوارض واریس و ترومبوزهای (لخته های) وریدی در سمت چپ بیشتر است. فعالیت زیاد،مسائل ارثی و مشکلات عروقی نیز باعث عود واریس و ایجاد واریکوسلمی شود.
      به علت پرخونی بیضه ها هنگام بوجود آمدن واریکوسل ها ، درجه حرارت بیضه ها بالا رفته و باعث کاهش اسپرم سازی و احتمال عقیمی در دراز مدت می شود و از آنجا که قسمت عمده اسپرم سازی با بیضه چپ می باشد برای همین واریکوسل های سمت چپ بیشتر با عقیمی همراه است.
      این بزرگ شدن و پیچ دار شدن ورید ها علل مختلفی دارد.
      جراحی واریکوسل در موارد علامت دار شدن شامل سنگینی بیضه ها ، درد و نازایی صورت می گیرد. در حقیقت واریکوسل بیضه ها درمان علامتی دارد.
      در موارد ایجاد حاد این مشکل و در سمت راست باید به مسائلی غیر از واریکوسل های عادی از قبیل ترومبوزهای ( لخته های ) وریدی عروق کرونر مرکزی یا توده های کلیوی شک کرد که باید بیمار حتما تحت سونوگرافی شکمی و بررسی های بعدی قرار گیرد.

      راه تشخیص آن این است که در بالای بیضه یک توده لمس شود مثل این که چند کرم در بالای بیضه باشد.
      درمان واریکوسل فقط عمل جراحی است که باید در دو صورت عمل گردد:
      ۱: اگر همراه با درد باشد
      ۲ : اگر باعث تغییر در کیفییت اسپرم شود.
      بیضه عضو جنسی مردان است که درون آن اسپرم سازی صورت می گیرد. به علت این که درجه حرارت محیطی که اسپرم سازی در آن صورت می گیرد باید پایین تر از درجه حرارت بدن باشد (زیر ۳۵ درجه)، برای همین بیضه ها در دو کیسه به نام اسکروتوم در خارج بدن قرار گرفته است. این دوکیسه توسط دو عضله بنام کروماستر در دو طرف تنظیم شده و با تغییر درجه حرارت محیط این دو عضله بیضه ها را به بدن نزدیک و دور می کند. یعنی در محیط های سرد کیسه بیضه ها کوچک شده و کاملا به بدن نزدیک می شود و در محیط های گرم کیسه بیضه ها بزرگ شده و از بدن دور می شود. بیضه ها توسط عروق شریانی و وریدی تغذیه می شود .
      اصولا واریکوسل ها تقسیم بندی گوناگونی دارند و در درجه های بالا ورید های بیضه کاملا بزرگ و پیچ دار شده و در حالت ایستاده کاملا معلوم می باشند و در موارد زودرس فقط در هنگام ایستادن و زور زدن وریدها قابل لمس می شوند.

      جهت بررسی عملکرد بیضه ها در موارد واریکوسل، آزمایش تعداد اسپرم ( اسپرم کانت) از نظر عملکرد بیضه ها در خواست می شود که بر اساس تعداد اسپرم تصمیم اصلی گرفته می شود.

      خوشبختانه اغلب واریکوسل‌ها به آسانی تشخیص داده می‌شوند، و اگر علامت‌دار شده باشند، می‌توان آنها را با جراحی ترمیم کرد. بیمار ممکن است با شکایت بزرگی، یا عدم تقارن بیضه ها، یا درد بیضه، و یا پس از ازدواج، با ناباروری مراجعه کند. ولی شایعترین فرم آن، بدون علامت، و بطور اتفاقی، حین معاینه، متوجه آن می گردند. درمعاینه، بزرگی و تورم عروق بیضه، بخصوص در سمت چپ مشهود است و درحالت ایستاده، و یا افزایش فشار شکمی تشدید می یابد و در حالت خوابیده از بین می رود (درصورتیکه تورم عروق درحالت خوابیده از بین نرفت، بایستی به نوع ثانویه آن شک کرد)
      اکثر مردانی که مبتلا به واریکوسل هستند فاقد علامت می باشند. موارد بروز علامت معمولاً در طی معاینات معمول تشخیص داده می شوند.
      علایم و نشانه ها ممکن است شامل : درد بیضه، احساس سنگینی در بیضه ها، نازایی، جمع شدگی و کوچک شدن بیضه ها و وریدهای قابل لمس یا قابل مشاهده می باشد. در نتیجه در صورت وجود درد پیوسته و دایمی در ناحیه تناسلی باید به پزشک مراجعه نمود
      سن شروع بیماری معمولا در زمان بلوغ و یا بلافاصله پس از بلوغ می باشد ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد گردد. شایعترین علامت واریکوسل درد خفیفی است که مخصوصا هنگام فعالیت بروز میکند .
      همانطور که توضیح دادیم این بیماری بیشتر در بیضه چپ اتفاق می افتد و علت آن هم اختلالی در سیاهرگهای این ناحیه است که نمیتوانند خون را به درستی تخلیه کنند. به همین دلیل این رگها گشاد و طویل شده و به ویژه در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند موجب ایجاد درد بیضه میشوند
      اکثر مبتلایان به واریکوسل به دلیل از دست دادن توانایی تولید اسپرمهای مناسب دچار ناباروری نیز می شوند. این بیماری با عمل جراحی قابل درمان است و حتی ناباروری مردان را نیز تاحدود زیادی میتوان از بین برد. البته اگر واریکوسل در یک مرد مسن به طور ناگهانی بروز کند، میتواند نشانه بدی باشد چرا که تومورهای کلیه می توانند باعث بروز این حالت در افراد مسن شوند.
      واریکوسل جانبی سمت چپ در ۸۵% از مردان با این مسئله (برگشت غیر طبیعی خون ) و واریکوسل سمت راست در ۱۵% از مردان مشاهده شده و گرفتار شدن هر دو قسمت (چپ و راست ) این مسئله در ۲۰% از مردان مشاهده شده است .
      بعضی از مردان که واریکوسل بزرگ دارند هیچ نشانی از آسیب بیضه ندارند ، حال آنکه برخی از مردان با واریکوسل کوچک ممکن است نابارور باشند.

      علائم
      علامت ظاهری این بیماری بر اساس درجات آن متفاوت است به گونهای که ممکن است در درجات خفیف بیماری هیچ بیرونزدگی یا تودهای در این ناحیه موجود نباشد و یا در درجات شدید آن وقتی فرد میایستد تودهای از رگها به صورت پیچ در پیچ و متسع در بالا و پشت بیضه قابل لمس باشد.
      واریکوسل، اغلب علامتی ایجاد نمی‌کند. ندرتا واریکوسل درد ایجاد می‌کند که ممکن است در طول روز به علت فعالیت‌های جسمی بدتر شود و به طور شاخص با خوابیدن به پشت تخفیف می‌یابد. در طول زمان ممکن است واریکوسل‌ها بزرگ تر و چشمگیرتر شوند. علل
      طناب اسپرماتیک که خون را به بیضه‌ها می‌رساند و از آنها خارج می‌کند،‌ حاوی “واز دفرانس” است که اسپرم تولیدشده از بیضه را تخلیه می‌کند. “شبکه پامپینیفرم” گروهی از وریدها درون اسکروتوم و بالای بیضه‌ها هستند. شبکه پامپینیفرم، خون را از بیضه‌ها تخلیه می‌کند. بزرگ شدن این وریدها اغلب در حین بلوغ رخ می‌دهد. اگر چه علت دقیق ایجاد واریکوسل معلوم نیست، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که دریچه‌های غیرطبیعی درون وریدها مانع جریان خون طبیعی در آنها می‌شوند و پس زدن خون، به گشاد شدن وریدها می‌انجامد. واریکوسل معمولا در ناحیه بیضه چپ رخ می‌دهد، که به علت موقعیت ورید بیضه‌ای چپ است. اما واریکوسل در یک بیضه، بر تولید اسپرم در هر دو بیضه تاثیر می‌گذارد. در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی، بیشترین احتمال بروز واریکوسل وجود دارد.
      علت ایجاد واریکوسل چیست؟
      عقاید و نظرهای گوناگونی در مورد چگونگی بوجود آمدن واریکوسل و مبتلا کردن افراد وجود دارد :
      ۱ـ درجه بیضه دان. بیضه برآمده طولانی درجه حرارت زیانبخشی که موجب تولید اسپرم می شود.
      ۲ـ تراکم غیر طبیعی غده فوق کلیوی و اجسام کلیوی ممکن است مانع رشد عادی اسپرم شود.
      ۳ـ جریان غیرعادی خون سیاهرگ از رشد بیضه دان جلوگیری کرده تولید محصولات زائد سوخت و ساز را افزایش می دهد و کاهش دستیابی به اکسیژن مغزی و ضروری برای رشد اسپرم را موجب میشود.
      ۴ـ جریان غیر طبیعی خون می تواند مانع تراکم تستوسترون شود که این تغییر می تواند مانع تولید اسپرم گردد
      زمانیکه دریچه هایی که جریان خون را از وریدهای اطراف بیضه به سیستم گردش خون تنظیم می کنند دچار اختلال شوند واریکوسل ایجاد می شود و در نتیجه خون جمع شده و سبب گشادی وریدها می شود.
      به نظر می رسد رژیم های غذایی کم فیبر و پر چربی از جمله عوامل بروز واریکوسل باشند. چرا که در این حالتها فرد دچار یبوست های طولانی مدت شده و برای دفع، نیاز به زور پیدا می کند. همین زور زدنهای مکرر بر روی دیواره عروق فشار وارد کرده و سبب تخریب بافت جداره و عروق می شود.
      فاکتور دیگری که برروی ایجاد واریکوسل اثر می گذارد، کاهش میزان فلانوییدها در غذاها می باشد. این ترکیبات به فراوانی در میوه ها و سبزی ها یافت می شود و می تواند در عملکرد اتصالی جداره عروق خونی دخالت داشته باشند .

      عامل ایجاد بیماری واریکوسل چیست؟
      بیماری واریکوسل با واریسی شدن و گشادشدن عروق وریدی (سیاهرگهای) بیضه ظاهر می گردد که در دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم بندی می گردد. در نوع اولیه، هیچ عامل ایجادکننده مشخصی وجود ندارد، گرچه تئوری اشکال در دریچه های لانه کبوتری وریدهای بیضه، طولانی بودن مسیر این وریدها و احتمال اثر فشاری سایر عروق و احشاء شکمی مطرح می باشد ولی هنوز علت مشخصی برای آن ثابت نشده است. این نوع عامل عمده واریکوسل است و ۹۰درصد در سمت چپ می باشد. نوع ثانویه که بدنبال وجود عامل مشخص ایجادکننده انسداد در عروق داخل شکم ایجاد می گردد درصد کمی از واریکوسل ها را شامل میشود و علت ایجادکننده آن غالبا توده های شکمی، بخصوص تومورهای بدخیم می باشد که تشخیص آن مهم و حیاتی است

      تشخیص
      از آنجایی که واریکوسل معمولا علامتی ندارد،‌ اغلب در حین ارزیابی ناباروری یا معاینه جسمی کشف می‌شود. با این حال اگر در اسکروتوم‌تان احساس درد یا تورم می‌کنید، باید با پزشک تماس بگیرید. علل گوناگونی ممکن است باعث درد بیضه شوند، و برخی از این عارضه‌ها نیاز به درمان فوری دارند. پزشک شما می‌تواند تعیین کند که کدام عارضه باعث درد بیضه شما شده است.
      پزشک در معاینه جسمی شما، ممکن است توده غیردردناک کلاف‌مانندی را در بالای بیضه شما لمس کند. برخی از افراد، این توده را به صورت احساس “کیسه‌ای از کرم” وصف می‌کنند.
      اگر این توده به اندازه کافی بزرگ باشد، پزشک هنگامی که ایستاده‌اید، می‌تواند آن را لمس کند. اگر واریکوسل شما کوچک تر باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد نفس عمیقی بکشید و چند ثانیه آن را نگه دارید و به پایین زور بزنید (مانور والسالوا). این مانور به پزشک کمک می‌کند، بزرگی غیرطبیعی وریدها را لمس کند.
      اگر معاینه جسمی نتیجه قطعی به دست ندهد، پزشک ممکن است درخواست سونوگرافی اسکروتوم کند. این آزمون که در آن از امواج صوتی پرفرکانس برای ایجاد تصاویر دقیق از ساختار درون استفاده می‌شود، برای این مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود علائم شما به دلیل دیگری رخ نداده است. یکی از علل چنین عارضه‌ای ممکن ست توموری باشد که بر ورید اسپرماتیک فشار می‌آورد.

      تشخیص واریکوسل چگونه انجام می‏شود؟
      پزشک بیمار را در حالت ایستاده قرار داده و طناب اسپرماتیک را لمس می‏کند (طنابی که به نظر می‏رسد بیضه‏ها از آن آویزان شده‏اند). از بیمار می‏خواهد که سرفه کند و در این حالت واریکوسل مانند یک دسته کرم در زیر دست لمس می‏شود. این حالت (ورم کردن) به صورت متناوب ایجاد می‏شود.
      بهترین راه تأیید تشخیص, استفاده از تست داپلر (Doppler)‌ می‏باشد. در این تکنیک یک میله کوچک به شکل قلم برروی طناب اسپرماتیک قرار داده می‏شود که امواج صوتی عروق خونی را گرفته و با تقویت آن, جریان خون را اندازه‏گیری نموده و میزان آن را به صورت نمودارهای میله‏ای شکلی نشان می‏دهد.
      بیماران مبتلا به واریکوسل دچار نقص بازگشت جریان خون در طی سرفه‏کردن می‏باشند که به صورت امواج بلند میله‏ای نشان داده می‏شود.آزمایشات دیگری که به صورت نه چندان شایع جهت تأیید تشخیص واریکوسل بکار می‏روند عبارتند از: سونوگرافی داپلر، ونوگرام (یک نوع تصویربرداری مخصوص با اشعه X) و ترموگرام

      درجه بندی واریکوسل
      گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند.
      گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس میباشند.
      گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس میباشند.
      واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می شود.

      عوارض واریکوسل چیست؟
      عوارض واریکوسل شامل ایجاد درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری می باشد. درد ناشی از واریکوسل دردی با کیفت احساس سنگینی، که با فعالیت و ایستادن تشدید یافته و با استراحت بهبود می یابد . واریکوسل باعث بروز مشکل در هیچ کدام از مراحل جنسی( میل جنسی- نعوظ- انزال زودرس…) نمیشه. قبل از عمل جراحی گزارشی از ایجاد تحلیل بیضه و کوچک شدن بیضه ها نداریم… اما بعد از عمل ممکنه که ایجاد بشه. نه قبل از عمل و نه بعد از آن, واریکوسل باعث کوچک شدن آلت تناسلی نمیشود.
      واریکوسل ممکن است باعث این عوارض شود: تحلیل رفتن (آتروفی) بیضه: توده بیضه از لوله‌های سازنده اسپرم تشکیل شده است.
      هنگامی که این لوله‌ها در اثر عاملی مانند واریکوسل آسیب می‌بینند، ممکن است بیضه‌ها نرم شوند و تحلیل روند. روشن نیست که چه عاملی باعث تحلیل رفتن بیضه ها می‌شود،‌ اما اختلال در کارکرد دریچه‌های وریدها باعث تجمع خون در بیضه‌ها می‌شود و افزایش فشار وریدها و قرارگیری در معرض سموم درون خون ممکن است باعث آسیب شود. ناباروری: روشن نیست که واریکوسل چگونه باعث ناباروری می‌شود.
      برخی از کارشناسان معتقدند که وریدهای بیضه، خون را در شریان بیضه سرد می‌کنند، و به این ترتیب به حفظ درجه حرارت مناسب برای تولید مناسب اسپرم کمک می‌کنند. واریکوسل با مسدود کردن جریان عادی خون، ممکن است باعث شود درجه جرارت بیضه‌ها بیش از حد بالا رود، و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

      درمان
      درمان واریکوسل ممکن است ضروری نباشد. اما اگر نابارور هستید، یا واریکوسل شما باعث درد یا تحلیل‌رفتگی بیضه‌ها شده است، ممکن است لازم باشد واریکوسل را ترمیم کنید. درمان، با هدف بستن وریدهای آسیب‌دیده و هدایت جریان خون به وریدهای طبیعی انجام می‌گیرد. گرچه واریکوسل معمولا در دوران نوجوانی رخ می‌دهد،‌ اما روشن نیست که آیا باید واریکوسل را در همان زمان ترمیم کرد یا نه. در صورتی که تحلیل‌رفتگی پیشرونده بیضه،‌ درد یا نتایج غیرطبیعی در آزمایش اسپرم رخ دهد، ترمیم در دوره نوجوانی ممکن است ضرورت پیدا کند. ترمیم واریکوسل ممکن است با جراحی باز، یا جراحی از طریق لاپاراسکوپی، و یا بستن ورید با بالون یا فنر از راه پوست (آمبولیزاسیون از راه پوست) انجام گیرد.
      در طب سنتی نیز زالو درمانی یکی از روش های درمان واریکوسل است. این روش ارزان قیمت ، کم دردسر و با آثار جانبی مفید ( مانند تقویت سیستم ایمنی بدن ) است. زالو جانور عجیبی است که صدها سال است از آن به صورت زنده یا فرآورده برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. پس از ظهور پزشکی مدرن ، استفاده از زالو به تدریج به فراموشی سپرده شد. اما جالب این جاست که پس از سال ها، باز هم استفاده از زالو بازهم در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته رایج شده است ، چنان چه اکنون زالو را با عنوان جراح کوچولو (Micro Surgeon) می شناسند.
      مکیدن خون بیمار و ترشح آنزیم هایی با خواص درمانی متعدد ، باعث شده است که زالو درمانی ، روشی ساده و ارزان قیمت برای درمان بسیاری از بیماری ها باشد. در طب سنتی ایران ، زالو درمانی همراه با سایر روش های درمانی مثل گیاه درمانی به صورت ترکیبی برای درمان بسیاری از بیماری ها تجویز شده است. زالو درمانی معمولاً در مراکز معتبر انجام حجامت انجام می شود.

      چه بیمارانی احتیاج به درمان دارند ؟
      همانگونه که گفته شد ۱۰درصد مردان پس از سن بلوغ درجاتی از واریکوسل دارند ولی همه آنها احتیاج به درمان ندارند. اگر واریکوسل برای فرد، عارضه‌ای ایجاد کند لازم است درمان انجام گردد. درغیراینصورت احتیاج به درمانی نیست.

      عوارض واریکوسل چیست ؟
      عوارض واریکوسل شامل ایجاد درد، آتروفی (کوچک شدن سایز و نرم شدن قوام بیضه) و ناباروری می باشد. درد ناشی از واریکوسل دردی با کیفت احساس سنگینی، که با فعالیت و ایستادن تشدید یافته و با استراحت بهبود می یابد.

      آیا بیمار مبتلا به واریکوسل بدون عارضه احتیاج به پیگیری دارد ؟
      بلی؛ همانگونه که گفته شد اگر واریکوسل عارضه ای ایجاد نکند احتیاج به درمان نیست. ولی لازم است بیمار بصورت ماهانه، خود را معاینه کند. و درصورت کوچک شدن سایز بیضه، و یا تغییر در قوام آن، لازم است توسط پزشک معاینه شود.
      همچنین اگر بیمار مبتلا به واریکوسل ازدواج نکرده و یا خواستار داشتن فرزند دیگری در آینده می باشد، بایستی هر ۶ ماه با آزمایش اسپرم، ازنظر باروری بررسی گردد و درصورت شروع تقییرات و ضعیف شدن نطفه احتیاج به درمان دارد.

      آیا درمان دارویی برای واریکوسل وجود دارد ؟
      جواب: خیر.
      درمان واریکوسل فقط اقدامات مداخله گرانه (غیردرمان خوراکی یا دریافت دارو ازطریق تزریق) می باشد. در ساده ترین روش تزریق مواد ایجادکننده انسداد عروق از طریق پوست بداخل وریدهای بیضه مبتلاست که این روش درصد موفقیت کمتر و عارضه درد مزمن و یا هیدروسل بیشتری می باشد.

      روشهای جراحی واریکوسل چیست ؟
      جراحی واریکوسل یا به اصطلاح پزشکی واریکوسلکتومی اقدام به بستن وریدهای بیضه مبتلا می باشد که پس از انسداد این وریدها بتدریج بدلیل عدم حرکت خون، وریدهای مسدود شده کوچک شده و از بین می رود و واریکوسل برطرف می گردد. این اقدام از طریق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول ۴-۲ سانتیمتر قابل انجام است.
      روشهای جدید جراحی واریکوسلکتومی چیست ؟
      روشهای جدید واریکوسلکتومی یکی انسداد عروق از طریق کاتتریزاسیون وریدی و انسداد عروق مبتلا است. که هزینه آن بالاست و درصد موفقیت آن بالا نیست ولی بصورت سرپایی و با کمترین درد انجام می گردد.
      روش لاپاروسکوپی(laparoscopic varicocelectomy) که امتیاز آن برش کوچکتر و بزرگنمایی حین جراحی، ولی بدلیل عدم دسترسی جراح به وریدهای فرعی، احتمال عود واریکوسل بیشتر است و همچنین سه برش بر روی پوست بجای یک برش انجام می گیرد.
      روش میکروسرجری(microsurgical varicocelectomy) که به عقیده بسیاری بهترین روش جراحی واریکوسلکتومی می باشد. امتیازات آن بزرگنمایی حین جراحی و دسترسی به تمامی وریدهای فرعی می باشد ولی مدت زمان جراحی طولانی تر می گردد و ازنظر تکنیکی نیز مشکل می باشد.
      امتیازات روش میکروسرجری نسبت به روش معمولی واریکوسلکتومی‌چیست ؟
      در روش میکروسرجری با توجه به استفاده از میکروسکوپ حین جراحی و بزرگنمایی جراح، قادر است با دقت بیشتر وریدها را از شریان ( سرخرگ ) و عروق لنفاتیک ( عروق برنده آب ) جدا کند و فقط وریدها را مسدود نماید.
      همچنین وریدهای با سایز کوچک را که استعداد واریسی شدن در آینده دارد و منشاء عود واریکوسل درآینده خواهد بود. در روش جراحی معمولی قابل تشخیص نمی‌باشد درحالیکه در روش میکرسرجری بدلیل بزرگنمایی ۶-۴ برابر توسط میکروسکوپ، جراح قادر است این وریدهای کوچک را نیز مشاهده کند و از عروق لنفاتیک و شریان مجزا نماید و مسدود کند.
      در نتیجه شانس عود واریکوسل در این روش بسیار کمتر و حدود نیم درصد ( یعنی موفقیت ۵/۹۹ درصد ) می‌باشد همچنین بدلیل قابلیت بهتر در تمایز شریان و لنفاتیک و حفظ آنها احتمال آتروفی بیضه بدنبال جراح و یا ایجاد هیدروسل ( آب آوردگی بیضه ) بسیار نادر می‌باشد.

      آیا واریکوسلکتومی ‌عارضه‌ای دارد ؟
      درجواب بایستی گفت که هر اقدام پزشکی احتمال عارضه دارد همانگونه که عدم درمان واریکوسل نیز احتمال بروز عارضه دارد.

      عوارض واریکوسلکتومی‌شامل :
      ۱- احتمال عود واریکوسل که در روش معمولی و سنتی واریکوسلکتومی‌۲۵% – ۵% ذکر شده و در روش میکروسرجری نیم درصد می‌باشد.

      ۲- ایجاد هیدروسل ( آب آوردگی بیضه ) که احتمال آن در روش معمولی جراحی واریکوسلکتومی‌۱۵- ۵ درصد و در روش میکروسرجری بسیار نادر گزارش شده است.
      ۳- عارضه سوم احتمال آتروفی بیضه که در روش جراحی معمولی کمتر از ۳% و در روش میکروسرجری بسیار نادر گزارش شده است. ( اینجانب طی حدود ۷۰۰ مورد واریکوسلکتومی‌میکروسرجری که انجام داده ام ۴ مورد عود و هیچ مورد هیدروسل یا آتروفی نداشته ام. در حالیکه بیش از ۲۰۰ مورد از این بیماران، مواردی بوده اند که قبلا در مراکز مختلف تحت عمل واریکوسلکتومی‌به روش معمولی قرار گرفته بودند ولی واریکوسل برطرف نشده بوده و یا عود کرده بود که مجددا تحت عمل واریکوسلکتومی‌میکروسرجری قرار گرفتند و موفق بوده است.)

      آیا عمل جراحی واریکوسلکتومی‌منجر به معلولیت یا ناباروری می گردد ؟
      این سؤالی است که بسیاری از بیماران قبل از جراحی سؤال می‌کنند و درجواب بایستی گفت که عمل واریکوسلکتومی‌جهت درمان یا جلوگیری از ناباروری انجام می‌گردد و خود منجر به ناباروری نمی‌گردد و پس از جراحی نیز فرد می‌تواند به فعالیتهای عادی روزمره و انجام ورزش و کار بطور معمول و قبل از جراحی بازگردد. لذا معلولیتی ایجاد نمیکند.
      توصیه‌های پزشکی : آنچه که درخصوص واریکوسل اهمیت دارد این است که اگرچه این بیماری ریشه‌ای بس کمرنگ در ژنتیک بیمار دارد، اما نقش عوامل پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار پررنگ است. از این‌رو به توصیه‌های پزشکی توجه کنید: ۱ از پوشیدن لباس‌های زیر بسیار تنگ اجتناب کنید و سعی کنید لباس‌های زیر راحت باشند. ۲ از ضربه‌زدن‌های مکرر همچون پدال زدن اجتناب کنید. ۳ شب‌ها بعد از رسیدن به منزل برای نیم ساعت پاها را بالا نگه دارید تا خون به پایین جریان پیدا کند. ۴ از ایستادن به مدت طولانی اجتناب کنید. ۵ در صورت احساس درد مختصر در ناحیه مذکور سریعا به یک اورولوژیست یا متخصص مجاری کلیه مراجعه کنید و نگذارید که درد پیشرفت کند.

      تصمیم گیری در باره نحوه برخورد با واریکوسل
      اگر مریضی بعلت شک به نازایی مورد معاینه قرار گیرد اولین آزمایش، انجام آزمایش اسپرم می باشد. الگوی نازایی که بوسیله واریکوسل ایجاد می شود معمولاً سبب رشد و تکامل ناکافی اسپرمها و افزایش نسبت اسپرمهای مرده می شود. اگر بیمار بدون علامت است یا علایم خفیف است و مسأله نازایی وجود ندارد. تنها راه درمان پوشیدن محافظهای بیضه جهت حمایت از بیضه ها می باشد.ترمیم واریکوسل زمانی ضروری می شود که زوجین با ناباروری مواجه شوند یعنی در حالتی که زن طبیعی است ولی مرد یک بار یا بیشتر آنالیز منی غیرطبیعی دارد و در معاینه بالینی وجود واریکوسل مسجل می باشد.اگر واریکوسل درد یا احساس ناراحتی در بیضه ایجاد بکند نیاز ترمیم لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.