مرکز مشاوره

لیسیدن پا زن و مرد بیماری است یا معاشقانه؟

لیسیدن پا زن و مرد

لیسیدن پا زن و مرد می تواند یک معاشقانه پیش از رابطه زناشویی باشد که در آن هر دو ظرف رضایت کافی داشته باشند و از سویی می تواند یک اختلال روان شناختی محسوب شود. کی تمایز آن را بفهمیم؟

لیسیدن پا زن و مرد

بر اساس نظر مشاوران جنسی اگر لیسیدن پا فقط به منظور معاشقانه باشد و سبب انتقال بیماری های قارچی و دهانی نشود، اختلال نیست ولی اگر فرد فقط لیسیدن پا برایش مهم باشد و تمایل به انجام مداوم این کار دارد، اختلال فیتیش یا اختلال فتیشیستی دارد.

اختلال فتیشیستی: علل و گزینه‌های درمانی

اختلال فتیشیستی با استفاده مداوم از اعضای بدن غیرجنسی سنتی یا اشیاء بی جان برای رسیدن به برانگیختگی جنسی مشخص می شود. 1 قسمت‌های بدن که معمولاً فتیش می‌شوند شامل پاها یا موها می‌شود، و اشیایی که معمولاً فتیش می‌شوند شامل لباس‌هایی مانند کفش یا زیرپوش است. این بیماری زمانی به یک اختلال روانی تبدیل می شود که باعث ناراحتی، آسیب یا آسیب قابل توجه به خود یا دیگران شود.

اختلال فتیشیستی اغلب از طریق گزارش خود علائم به یک متخصص سلامت روان، مانند روانپزشک، روانشناس یا روان درمانگر، تشخیص داده می شود. درمان از طریق گفتگو با شریک زندگی شما و حمایت از یک متخصص سلامت روان تایید شده امکان پذیر است.

مرکز مشاوره ستاره ایرانیان به درمان این اختلال در ایران می پردازد.

اختلال فتیشیستی چیست؟

اختلال فتیشیستی زیرمجموعه ای از اختلالات پارافیلیک است. پارافیلیا یک علاقه شدید و مداوم جنسی به اهداف یا فعالیت های جنسی غیر معمول است. اختلال پارافیلیک نوعی پارافیلی است که باعث ناراحتی قابل توجه، اختلال عملکرد و/یا آسیب به خود یا دیگران می شود. اکثر افرادی که دارای علایق فتیشیستی هستند یا تحت تأثیر پارافیلیا قرار می گیرند، ناراحتی قابل توجهی را تجربه نمی کنند یا باعث آسیب نمی شوند و بنابراین به عنوان دارای اختلال روانی طبقه بندی نمی شوند.

اختلال فتیشیسم شامل استفاده مکرر یا وابستگی به یک شی غیر زنده (کفش، چرم) و/یا یک عضو غیرجنسی سنتی بدن (پا، مو) به منظور دستیابی به رضایت جنسی است. فتیش های جنسی اغلب شامل اشیاء بی جان و اعضای بدن (پاها در لاتکس، پاها در چکمه) می شود. شیء فتیش ممکن است از طریق یک یا همه حواس، از جمله احساس، بویایی یا ظاهر، برانگیختگی جنسی ایجاد کند. با گذشت زمان، افراد ممکن است مجموعه های گسترده ای از اشیاء فتیش را نیز به دست آورند.

فتیش‌های مربوط به اجسام بی‌جان به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: فتیش‌های شکل یا فتیش رسانه‌ای. فتیش های فرم بر اندازه، شکل و ظاهر یک شی متمرکز هستند در حالی که فتیش های رسانه ای بر بافت یا احساس یک شی تمرکز می کنند. یک شی ممکن است در هر دو دسته قرار گیرد، همانطور که در مورد فتیش لاتکس وجود دارد. لاتکس هم ظاهر خاص و هم بافت منحصر به فردی دارد. فتیش یک فرد ممکن است به منظور دستیابی به ارضای جنسی، روی شکل یا جنبه های رسانه ای یک شی به شدت متمرکز شود.

در طول خودارضایی ممکن است شیء فتیش نگه داشته شود، چشیده شود، بو شود یا برای تحریک اندام تناسلی استفاده شود. برخی از افراد مبتلا به اختلال فتیشیسم ممکن است فعالیت جنسی انفرادی را ترجیح دهند حتی زمانی که در یک رابطه متقابل شریک زندگی هستند. افراد دیگر ممکن است شیء فتیش را در فعالیت جنسی مشترک بگنجانند، اغلب با درخواست از شریک زندگی برای دستیابی به برانگیختگی، شیء را بپوشد یا لمس کند.

معمولاً اشیاء فتیش برای رخ دادن برانگیختگی مورد نیاز یا به شدت ترجیح داده می شوند. هر چه انگیختگی فرد منحصراً روی یک شیء یا قسمت خاص از بدن متمرکز شود، احتمال اینکه فتیشیسم باعث ایجاد ناراحتی به شکل اضطراب یا مسائل رابطه شود بیشتر است. یک اختلال رایج مرتبط با اختلال فتیشیستی، اختلال عملکرد جنسی زمانی است که جسم یا قسمت مورد نظر بدن وجود نداشته باشد.

زنان معمولاً برای رفتارهای مشکل ساز فتیشیستی به دنبال درمان نیستند. برای تعیین اینکه آیا اختلال فتیشیسم در سطح بالینی قابل توجهی در جمعیت زن رخ می دهد یا خیر، به اطلاعات بیشتری نیاز است.

لیسیدن پا زن و مرد
لیسیدن پا زن و مرد بیماری است یا معاشقانه؟

علائم اختلال فتیشیسم 1

علامت اصلی اختلال فتیشیستی، تحریک جنسی مکرر و شدید ناشی از استفاده از اشیاء غیرزنده یا تمرکز بسیار خاص بر روی بخش(های) غیر تناسلی بدن است که به صورت تخیلات، اصرار یا رفتار ظاهر می شود. یک فرد مبتلا به اختلال فتیشیستی ممکن است از کانون غیر معمول میل جنسی خود احساس شرم و ناراحتی کند.

علائم اختلال فتیشیستی عبارتند از: 1

  • تحریک جنسی مکرر و شدید از اجسام بی جان یا اعضای غیر تناسلی بدن که حداقل به مدت ۶ ماه ادامه داشته باشد.
  • این احساسات باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم می شود.
  • اشیاء فتیش محدود به لباس های مورد استفاده در لباس پوشیدن متقابل نیست (که در عوض به عنوان اختلال ترانس وستیک طبقه بندی می شود).
  • اشیاء فتیش محدود به اشیا یا وسایلی نیستند که به طور خاص برای تحریک دستگاه تناسلی طراحی شده اند (مانند اسباب بازی های جنسی مانند ویبراتورها یا دیلدوها).

بزرگسالان فعال جنسی ممکن است گهگاه با اشیاء یا اعضای غیرجنسی بدن برانگیخته شوند، اما در صورت عدم تثبیت و ناراحتی روانی، این جذابیت به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی نمی شود.

چه چیزی باعث لیسیدن پا می شود؟

فتیش ها معمولاً با شروع بلوغ ایجاد می شوند. برخی از نظریه پردازان بر این باورند که علاقه فتیشیستی به دلیل ارتباط یک شی یا قسمتی از بدن با اولین تجربیات یک فرد از برانگیختگی جنسی یا خودارضایی ناشی می شود. هیچ شواهد قاطعی در مورد اینکه چه چیزی باعث یا باعث اختلال فتیشیستی می شود وجود ندارد.

تأثیرات اختلال فتیشیسم بر افراد و روابط

اختلال فتیشیستی معمولاً در افرادی که این نوع برانگیختگی را تجربه می کنند منجر به شرم و ناراحتی عاطفی می شود. تضاد درونی و ترس از قضاوت می تواند منجر به انزوا و مشکل در یافتن یا برقراری ارتباط صادقانه در روابط جنسی شود.

شرکای افراد مبتلا به اختلال فتیشیستی ممکن است احساس ناکافی، غیرجذاب و یا نگران پیامدهای یک علاقه فتیشستی کنند.

اختلال عملکرد جنسی اغلب زمانی رخ می دهد که شیء فتیشیستی وجود نداشته باشد. اختلال نعوظ (ED) یا تاخیر در انزال (DE) ممکن است افراد یا زوج ها را به دنبال درمان سوق دهد.

درمان اختلال لیسیدن پا زن و مرد

سکس درمانی با یک درمانگر خبره که در پارافیلیا تخصص دارد بهترین شکل درمان برای اختلال فتیشیستی است. یک درمانگر جنسی معتبر ممکن است از درمان شناختی رفتاری (CBT) برای شناسایی و تغییر رفتارهای فتیشیستی استفاده کند. ثابت شده است که CBT برای درمان اختلال فتیشیسم در ترکیب با دارو موثر است.

سکس درمانی

رابطه جنسی با یک درمانگر جنسی معتبر که در زمینه پارافیلیا تخصص دارد، یک رویکرد آگاهانه و بدون قضاوت را به روان درمانی تضمین می کند. یک درمانگر جنسی، یک تاریخچه جنسی و روانی اجتماعی مفصل می گیرد تا عواملی را که به علایق فتیشیستی و بیان آن از طریق اصرار، خیال پردازی ها و رفتارها کمک می کنند، ارزیابی کند.

درمانگر شروع و زمینه علائم تجربه شده را بررسی می کند، به ویژه هرگونه تغییر در موقعیت ها یا نشانه هایی که باعث تشدید افکار یا تمایلات لیسیدن پا زن و مرد شده است. آنها احتمالاً در مورد تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و رفتاری که یک فرد یا یک زوج می‌توانند آن‌ها را بررسی کنند، مربیگری ارائه خواهند داد. شرایط روانی همزمان، مانند اختلالات خلقی یا بیشجنسی، نیز ارزیابی و درمان خواهند شد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمانگران جنسی با آموزش CBT از تکنیک های بازسازی شناختی برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارها استفاده می کنند. آنها ممکن است از درمان بیزاری یا تصاویر هدایت شده برای کاهش علاقه به اشیاء فتیشیستی استفاده کنند. مطالعات نشان داده‌اند که CBT زمانی که همراه با دارو درمانی استفاده می‌شود، یک درمان مؤثر برای اختلال فتیشیسم است.

دارو

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک/فلوکستین می‌توانند به اختلالات خلقی همزمان مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و میل جنسی را کاهش دهند. بسیاری از افرادی که SSRI مصرف می کنند عوارض جانبی جنسی را تجربه می کنند که اغلب شامل کاهش علاقه به رابطه جنسی می شود. کاهش میل جنسی می تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای فتیشیستی کمک کند، با این حال، بدون درمان به طور مستقیم به میل لیسیدن پا زن پاسخ نمی دهد.

مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات دسته ای از داروها هستند که می توانند برای کاهش موقت سطح تستوسترون به منظور کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر مورد استفاده قرار گیرند. این داروها به کاهش سطح تستوسترون در گردش کمک می کنند و گیرنده را برای تکنیک های درمانی بازسازی شناختی آماده می کنند.

چگونه برای اختلال فتیشیستی کمک بگیریم

اکثر افرادی که از اختلال فتیشیسم رنج می برند به دلیل خجالت یا ترس از قضاوت به دنبال درمان نیستند. اگر شما یا شریک زندگی‌تان علاقه‌ای دارید که باعث ناراحتی یا آسیب قابل توجهی می‌شود، جستجوی کمک روان‌شناختی از یک متخصص آگاه و بدون قضاوت اولین قدم مهم است.

هنگام مشورت با یک درمانگر برای درمان روانشناختی مسائل جنسی، مطمئن شوید که پزشک سلامت روان شما دارای گواهینامه AASECT (انجمن مشاوران و درمانگران مربیان آموزش جنسی آمریکا) است. “سکس درمانگر” و “سکس درمانی” اصطلاحات محافظت شده نیستند، به این معنی که هر کسی می تواند خود را یک درمانگر جنسی در بازاریابی خود بنامد. علاوه بر این، بیشتر الزامات مجوز بهداشت روان حاوی دستورالعمل کمی یا بدون آموزش در مورد تمایلات جنسی انسان است. ارائه دهندگان دارای گواهینامه AASECT 18 تا ۲۴ ماه آموزش اضافی و حداقل ۳۰۰ ساعت نظارت اضافی در مسائل روانشناختی جنسی دریافت می کنند.

نرخ‌های معمولی برای یک متخصص جنسی دارای گواهینامه AASECT در بالای نرخ‌های درمان با حقوق خصوصی در منطقه شما قرار دارد. اکثر درمانگران جنسی، مراجعان را برای جلسات ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای با نرخ های بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ دلار و زوج ها را برای جلسات ۷۵ تا ۹۰ دقیقه ای با نرخ های بین ۱۹۰ تا ۳۱۰ دلار ملاقات می کنند. این نرخ‌ها ممکن است بر اساس در دسترس بودن متخصصان جنسی معتبر در منطقه شما و هزینه‌های کلی سلامت روان در ایالت شما متفاوت باشد.

شما می توانید با مراجعه به دایرکتوری ما، یک درمانگر جنسی دارای مجوز AASECT را پیدا کنید .

آمار اختلالات لیسیدن پا

به آمار زیر در مورد اختلال فتیشیستیک توجه کنید: 1

  • اختلال فتیشیستی تقریباً منحصراً در مردان رخ می دهد
  • تقریباً از هر چهار مرد مبتلا به اختلال فتیشستی، یک نفر همجنس‌گرا است
  • اختلال فتیشیستی اغلب با سایر اختلالات پارافیلیک و/یا بیشجنسی همراه است
  • اختلال فتیشیستی اغلب باعث اختلال در عملکرد جنسی در طول فعالیت جنسی شریک می شود، زمانی که اشیاء فتیشیستی وجود ندارند.
  • اختلال فتیشیستی معمولاً با شروع بلوغ/جنسی ایجاد می شود
  • در حالی که شروع اختلال فتیشیستی معمولاً زود رخ می دهد، علائم ممکن است در طول عمر فرد ظاهر شوند و از بین بروند.

زندگی با اختلال فتیشستی

روش ها و گام های زیادی برای مقابله با اختلال فتیشیستی وجود دارد.

اگر از اختلال فتیشیسم رنج می برید، حتماً موارد زیر را رعایت کنید:

  • در مورد تمایلات و خیالات جنسی خود صادقانه با شریک زندگی خود صحبت کنید. زمانی که رفتار شما مخفیانه یا غیر صادقانه نباشد، شرکای شما بیشتر حامی و درک کننده هستند.
  • با یک درمانگر جنسی معتبر مشورت کنید تا گزینه های خود را برای کاهش رفتارهای اجباری و بیماری های روانی همزمان بررسی کنید.
  • به دنبال جامعه ای متشکل از افراد دیگری باشید که با اختلال فتیشیسم دست و پنجه نرم می کنند یا در هدایت امیال، خیال پردازی ها و رفتارهای خود در یک انجمن جنسی غیر ناراحت کننده موفق بوده اند.
  • به یاد داشته باشید که مانند بسیاری از شرایط سلامت روان، اختلال فتیشیسم هر چه زودتر درمان شود، به طور مؤثرتری درمان می شود.

اختلال لیسیدن پا زن در مقابل سایر اختلالات

اختلال فتیشیستی اغلب با فتیشیسم یا رفتار فتیشیستی تعبیر می شود. همچنین با سایر اختلالات جنسی مشابه، از جمله اختلال ترنس وستیک و اختلال مازوخیسم جنسی اشتباه گرفته می شود.

اختلال فتیشیسم در مقابل لیسیدن

فتیشیسم اصطلاحی منسوخ است که قبل از راهنمای تشخیصی و آماری به روز شده اختلالات روانی (DSM-5) استفاده شده است. تفاوت اساسی در این اصطلاح جدید این است که اختلال فتیشیستی مستلزم وجود پریشانی، اختلال یا آسیب قابل توجهی است که الگوی رفتار جنسی را به همراه داشته باشد تا به عنوان یک اختلال روانی شناخته شود.

اختلال فتیشیسم در مقابل اختلال ترانسوستیک

اختلال ترانسوستیک نوعی پارافیلی است که شامل برانگیختگی جنسی مکرر و شدید ناشی از لباس پوشیدن متقابل است که با تخیلات، اصرارها یا رفتارها آشکار می شود. هنگامی که اشیای فتیش به لباس هایی که منحصراً در حین پانسمان متقابل پوشیده می شوند، محدود می شود، زمانی که تشخیص اختلال ترانس وستیک مناسب تر است، اختلال فتیشیستیک تشخیص داده نمی شود. مانند هر پارافیلیایی، اختلال یا ناراحتی قابل توجهی باید وجود داشته باشد تا به عنوان یک اختلال طبقه بندی شود.

اختلال فتیشیسم در مقابل اختلال مازوخیسم جنسی

هنگامی که فتیش که یک فرد درگیر آن می‌شود، عمدتاً شامل «لباس متقابل اجباری» است، ابتدا باید تشخیص اختلال مازوخیسم جنسی در نظر گرفته شود. اختلال مازوخیسم جنسی پارافیلیایی است که در آن عنصر سلطه یا تحقیر مرتبط با یک فانتزی یا فعالیت ممکن است عامل اصلی رفتار فتیشیستی باشد. مانند هر پارافیلیایی، اختلال یا ناراحتی قابل توجهی باید وجود داشته باشد تا به عنوان یک اختلال طبقه بندی شود.

اختلال فتیشیستی در مقابل رفتار لیسیدن پا زن

افرادی که خود را به عنوان تمرین‌کنندگان فتیش یا فتیشیست معرفی می‌کنند، اما ناراحتی، آسیب یا آسیب به خود یا دیگران را گزارش نمی‌کنند، جزو اختلالات روانی طبقه‌بندی نمی‌شوند.

تکامل اختلال فتیشیستی به عنوان یک تشخیص سلامت روان

اختلال فتیشیستی از زمان پیدایش آن در سال ۱۹۵۲ تحت تکرارهای مختلف در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) گنجانده شده است. برای تشخیص سلامت روان واقعی تشخیص پارافیلیا برای آسیب شناسی، انگ زدن و تبعیض علیه افرادی که درگیر اعمال جنسی جایگزین هستند، استفاده شده است. علایق جنسی فتیشیستی، در عین اینکه در تمرکز آنها غیرعادی است، آسیب شناسی را تشکیل نمی دهد و ذاتاً باعث آسیب می شود.

در سراسر نسخه‌های بعدی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) به آرامی بین اعمال جنسی توافقی که باعث ناراحتی نمی‌شوند در مقایسه با تمایلات مضر، خیال‌پردازی‌ها یا رفتارهایی که یک اختلال روان‌شناختی نیاز به درمان دارند، تشخیص داده شد. با این حال، فقدان داده های معتبر یا اجماع علمی در مورد علت شناسی اختلال فتیشیستی همچنان این تشخیص را مورد بحث قرار می دهد.

Summary
لیسیدن پا زن و مرد بیماری است یا معاشقانه؟
Article Name
لیسیدن پا زن و مرد بیماری است یا معاشقانه؟
Description
لیسیدن پا زن و مرد می تواند یک معاشقانه پیش از رابطه زناشویی باشد که در آن هر دو ظرف رضایت کافی داشته باشند و از سویی می تواند اختلال روان
Author
Publisher Name
مرکز مشاوره ایران
Publisher Logo
administrator

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.