مرکز مشاوره

میزان خواب کودکان، کودکان چند ساعت باید بخوابند؟

میزان خواب کودکان

میزان خواب کودکان، کودکان چند ساعت باید بخوابند؟

خواب برای کودک بسیار مهم است و مانند غذا خوردن و تغذیه مناسب در سلامت و رشد کودک تاثیرمی گذارد ، خواب مناسب برای داشتن هوش قوی و عملکرد خوب روزانه و خلق و خوی کودک لازم است و اگر کودک خواب کافی نداشته باشد بر روی اخلاق او تاثیر منفی می گذارد.

خواب کودکان بر روی خواب والدین اثر می گذارد و تغییراتی در زمان خوابشان به و جود می آورد ، اما چون خواب کودک باید به مقدار کافی باشد و بسیار حساس است بسیاری از والدین برنامه زندگی خود را بر اساس خواب کودک تنظیم می کنند و برطبق نیازهای فرزندشان می چینند.

خواب کودک بر روی برنامه های والدین اثر می گذارد و والدین سخت خواهد بود که برنامه ریزی منظم و دقیقی داشته باشند و باید بر اساس خواب کودک کارهای خود را انجام دهند ، چون خواب کودک همیشه به صورت منظم و متداول نیست.

در این مقاله برای اینکه بتوانید برنامه ریزی بهتری برای خواب کودک داشته باشند اطلاعاتی در مورد میزان نیاز به خواب ، فواید و روش هایی برای خواب کافی در مورد کودکان مورد بررسی قرار می دهیم که برای اینکه بتوانید از مطالب بهره کامل تری ببرید می توانید از مشاور کودک استفاده کنید.

فواید خواب کافی و میزان خواب کودکان

خواب کودکان بسیار مهم است و بر سلامت جسمی و کارایی ذهنی تاثیر بسیاری دارد و کودکانی که خواب منظمی دارند بهره هوشی بهتری خواهند داشت پس رابطه خواب با کارایی دهنی و جسمی مستقیم می باشد.

کودکانی که ساعت مشخصی برای خواب دارند نسبت به کودکانی به میزان کافی و به صورت منظم نمی خوابند باهوش تر هستند و هوش و سرعت یادگیری آن ها بیشتر است.

خواب کافی برای کودکان فواید بسیاری دارد که زیر مورد به آن ها اشاره شده است.

  • باعث افزایش وتقویت سیستم ایمنی می شود.
  • هوش را افزایش می دهد و در طول روز قدرت یادگیری افزایش می یابد.
  • رشد کودک به صورت نرمال و مناسب است.
  • در طول روز با اخلاق تر خواهد بود و خلق و خوی خوبی خواهد داشت.

والدین باید بر روی خواب کودک خود حساس باشند چون خوابیدن یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودک می باشد ، و تاثیر مستقیمی بر روی مغز و هوش فرد دارد.

میزان خواب کودکان

کودکانی که برنامه خواب منظم ندارند و نمی توانند به میزان کافی بخوابند ، وقتی بزرگ شوند دچار مشکلاتی خواهند بود، پس بهتر است کودکان،خواب با کیفیت داشته باشند و وقتی خواب هستند با سروصدا و حرکات دیگر کودکان را بدخواب نکنید و بگذرید خودشان بیدار شوند.

میزان خواب کافی کودکان درسنین مختلف

رشد انسان مراحل متفاوتی دارد و نیاز های جسمی انسان در طول رشد تغییر می کند که یکی از آن ها میزان خواب می باشد.

 کودکان در سنین مختلف میزان خوابیدن آن ها متفاوت است و این تفاوت بر روی برنامه ریزی والدین تاثیر می گذارد.

برای خواب کودکان در سنین مختلف برنامه زمانی خاصی وجود دارد و به احتمال زیاد در بین بسیاری از کودکان ثابت است ولی ممکن است کودکی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود نیاز به خواب بیشتر یا کمتری داشته باشد.

در ادامه میزان خواب کودکان در سنین مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم.

میزان خواب نوزاد

میزان خواب نوزاد در طول روز ۱۶ تا ۲۰ ساعت می باشد و هر چه به یک سالگی نزدیک تر می شود خوابش کمتر شده و به ۱۰تا ۱۳ ساعت می رسد.

نوزاد به طور پیوسته و منظم نمی خوابد و هر وقت گرسنه شود از خواب بیدار می شود شیر می خورد و دوباره به خواب می رود و بیشترین زمانی که می تواند پیوسته بخوابد ۴ الی ۵ ساعت خواهد بود.

نوزاد برای وزن گیری به میزان کافی خواب نیاز دارد ، برای اینکه خواب با کیفیت تر و بهتری داشته باشد قبل از خواب شب، نوزاد را به حمام ببرید و در طول روز و در هنگام بیداری کودک را در معرض نور خورشید بگذارید و با او به بازی کردن بپردازید.

میزان خواب در دوسالگی

کودک در سن دوسالگی به ۱۰ الی ۱۲ ساعت خواب در طول شب و ۱ الی ۳ ساعت در روز نیاز دارد.

معمولا کودکان در این سن بازیگوش می شوند و علاقه ای به خوابیدن ندارند اما والدین باید سعی کنند برنامه ی منظمی برای خواب آن ها داشته باشند تا کودک عادت کند و برای خوابیدن والدین را اذیت نکند و به راحتی بخوابد.

کودکان زمانی که یاد می گیرند از گهواره خود پایین بیایند دیگر رغبتی برای خوابیدن در گهواره ندارند و دوست دارند در کنار والدین بخوابند .

والدین باید از همان ابتدا به این مسئله توجه جدی داشته باشند چون اگر کودک عادت به خوابیدن در کنار والدین کند به سختی از آن ها جدا خواهد شد.

میزان خواب در سه سالگی

کودک در سه سالگی در طول شب باید ۹ الی ۱۲ ساعت و در طول روز ۱ الی ۳ ساعت بخوابد ، هر چه سن کودک بالاتر می رود نیاز به خواب روزانه در او کمتردیده می شود به طوری که در ۴ سالگی به ۱ الی ۲ ساعت می رسد و در ۵ سالگی بسیار کم می شود به طوری که در طول روز شاید نخوابد.

کودکان تا پایان ۵ سالگی میزان خواب شبانه آن ها به ۸ الی ۱۱ ساعت می رسد.

میزان خواب از شش سالگی تا نه سالگی

در سنین ۶ تا ۹ سالگی معمولا کودک در طول روز نمی خوابد و در طول شب یه ۱۰ الی ۱۱ ساعت خواب نیاز دارد.

والدین باید برنامه ی مناسبی برای انجام تکالیف و برنامه های تلویزیونی و بازی با کودک داشته باشند  تا با برنامه خواب آن ها تداخلی نداشته باشد و شب ها به موقع بخوابند.

نکته : بسیاری از میزان خوابیدن آن ها کم است و کم خوابی مشکل و کسالتی برای آن ها به وجود نمی آورد پس والدین نباید برای آن ها نگران باشند و به اجبار آن ها را مجبور به خوابیدن کنند.

اگر کسالت و یا مشکلی به علت بی خوابی در آن ها مشاهده کردند بهتر است با کمک متخصص علت بی خوابی کودک را بررسی کنند.

چگونه میزان خواب کودکان بهتر خواهد بود؟

بسیاری از کودکان برای خوابیدن والدین را اذیت می کنند و به موقع نمی خوابند و بسیاری دیگر به موقع می خوابند اما والدین در هر دو صورت از دست آن شاکی هستند چون کودک شان در طول روز بد اخلاق و کسل و خسته است.

این کودکان معمولا خواب آن ها کیفیت خوبی ندارد و نمی توانند به راحتی بخوابند تا در طول روز شاد و سرحال باشند و به همین دلیل مانند افراد بی خواب عصبی و بداخلاق می شوند و از فواید خواب بهره نمی برند.

در این هنگام والدین باید در رفتار و برخورد با کودک تغییراتی ایجاد کند و با استفاده از روش هایی به کودک کمک کند تا راحت تر بخوابد.

میزان خواب کودکان

خسته کردن

کودک باید برنامه خواب منظمی داشته باشد و برای آنکه شب به راحتی بخوابد باید در طول روز فعالیت داشته باشد و خسته شود مثلا او را به پارک ببرید و اجازه دهید حسابی بازی کند تا شب خواب راحتی داشته باشد.

کودکانی که فعالیت ندارند به احتمال زیاد خسته نمی شوند و شب دیرتر به خواب می روند  و یا کودکانی که در طول روز می خوابند، شب نیاز به خواب ندارند.

والدین باید برنامه خواب کودک را تنطیم کنند و کودکانی که جنب وجوش وفعالیت بیشتری دارند خوابیدن برای آن ها اهمیت بیشتری خواهد داشت.

آرامش دادن به کودک

کودکان ذهن فعال و تخیلی دارند و ممکن است از تاریکی بترسند و به سختی بخوابند ، والدین باید این مسئله را در نظر بگیرند و قبل از خواب به کودک سر بزند و او را آرام کنند و با استفاده از چراغ خواب کمی روشنایی به اتاق بدهند.

برای بسیاری از کودک ترس از تاریکی بسیار شدید است والدین باید با کمک مشاوره دلیل آن را پیدا کنند و برای درمان آن تلاش کنند.

اتاق خواب را محل تنبیه نکنید.

برای خوابیدن کودک باید مکان امنی را انتخاب کنید تا کودک با آرامش و رضایت خود به خواب برود و از آن مکان برای تنبیه کردن استفاده نکنید چون تنبیه باعث ترس می شود و آرامش کودک را از بین می برد.

والدین باید  جوانب مختلف تنبیه و تشویق کردن را در نظر بگیرند چون ممکن است درکوتاه مدت مناسب باشد اما در بلند مدت آثار مخربی را بر جای می گذارد.

قصه خواندن

با ایجاد یک جذابیت کودک راحت تر به اتاق خواب می رود و برای خوابیدن آماده می شود ، یکی از بهترین راه برای کشاندن کودک به اتاق خواب گفتن قصه و لالایی است.

کودک با لالایی و قصه به خواب تشویق می شود  و والدین با رفتن به اتاق خواب کودک و گفتن قصه موجب آرامش کودک قبل از خواب می شوند.

قصه خواندن به کودک کمک می کند که به راحتی به خواب برود و با شنیدن داستان ها با موضوعات مختلف اطلاعاتش افزایش می یابد و پند های خوبی را یاد بگیرد.

نکته : کودکان برای خوابیدن روش های متفاوتی دارند  و هر کدام با یک روش خاص به خواب می روند.

راهکارهای گفته شده ممکن است برای خوابیدن کودک موثر باشد و خوابیدن را برایشان راحت تر کند.

اما بسیاری از کودکان هستند که با روش های گفته شده به خواب نمی روند در این زمینه باید با روانشناس مشورت کنید و از آن کمک بگیرید.

منبع: مرکز مشاوره

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان: والدین هنگامی که کودکشان به سرماخوردگی یا تب بالا گرفتار می شوند به پزشک مراجعه می کنند و پزشک با …

سوالات متداول میزان خواب کودکان

۱ - خواب کافی برای کودکان چه اهمیتی دارد؟

خواب کافی باعث می شود که کودک لامت جسمی و روانی خوبی داشته باشد و در طول روز سرحال بوده و به خوبی بتواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد و به نتیجه مطلوب برسد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.