مرکز مشاوره

کودکان برونگرا، خصوصیات کودک درون گرا چیست ؟

کودکان برونگرا

کودکان برونگرا، خصوصیات کودک درون گرا چیست ؟

کودکان برونگرا معمولا افرادی اجتماعی هستند و جمع و شلوغی را دوست دارند و بیشتر دلشان می خواهد در انجام کارهای تیمی شرکت کنند ولی در مقابل آن ها کودکان درونگرا وجود دارد که دلشان می خواهد اوقات فراغت خود را به تنهایی بگذراند.

به طوری که کودکان درونگرا حوصله جمع های شلوغ را ندارند و اگر در آن جمع ها باشند احساس کلافگی می کنند و کودکان برونگرا تنهایی برای آن ها کلافه کننده و بسیار خسته کننده می باشد.

کودکان برونگرا اگر به آن ها حق انتخاب بدهید هیچ وقت تنهایی را انتخاب نمی کنند و همیشه دلشان می خواهد با افرادی در ارتباط باشند.

باید به کودک برونگرا مهارت های اجتماعی را به خوبی آموزش داد وگرنه با مشکلاتی رو به رو خواهند شد و آسیب های روحی را تجربه می کنند.

به عنوان نمونه کودک برونگر به آسانی با همه افراد و غریبه ها دوست می شود و می تواند این حس رفاقت بدون آشنایی خطرناک باشد.

والدین باید شخصیت کودک خود را بشناسند و با کمک گرفتن از مشاور اطلاعات خود را در زمینه برونگرایی و درونگرایی و آنچه برای تربیت این کودکان لازم است افزایش دهند.

کودکان برونگرا

به اعتقاد روانشناسان، ویژگی های برونگرایی و درونگرایی یک ویژگی فطری می باشد که کودک با آن به دنیا می آید و نمی توان در آن تغییراتی ایجاد کرد.

کودکان برونگرا
کودکان برونگرا

ولی تربیت و میزان روابط اجتماعی والدین می تواند تاثیر گذار باشد و به مقدار بسیار کمی بر روی شخصیت کودک تاثیر بگذارد.

کودکانی که برونگرا هستند تحریک مغزی بسیار بالایی دارند و دلشان می خواهد فعالیت های هیجان انگیزی را انجام دهند تا بتوانند لذت را به خوبی حس کنند.

کودکان برونگرا بیشتر دوست دارند با افراد در ارتباط باشند و علاقه بسیاری به برقرار کردن روابط اجتماعی دارند و به بازی و فعالیت های گروهی علاقه بسیاری دارند و تنها ماندن و سکوت را نمی توانند تحمل کنند و احساس کلافگی به آن ها دست می دهد.

ولی کودکان درونگرا کاملا برعکس هستند، تحریک مغزی آن ها پایین است و در شلوغی برآشفته می شوند و ترجیح می دهند تنها و در سکوت باشند.

والدین کودکان درونگرا به دلیل اینکه کودکشان روابط اجتماعی کمتری دارد یا علاقه به جمع ندارند نگران هستند و در زمینه آموزش مهارت های اجتماعی احساس نگرانی می کنند.

اما افراد برونگرا نیز اگر به درستی تربیت نشوند مشکلات بسیاری در روابط اجتماعی برای آن ها به وجود خواهد آمد.

خلق کودک از همان سال های اولیه کودکی مشخص می شود و والدین باید با این ویژگی ها به خوبی آشنا شوند تا بتوانند شیوه تربیتی صحیح را انتخاب کنند چون هر کدام از گروه ها تفاوت های ذاتی خاصی دارد.

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد درون گرایی و برون گرایی باید در نظر گرفته شود این است که این دو به عنوان طیفی از حالات خلقی هستند و کودکان برونگرا بعضی اوقات نیاز به سکوت و تنهایی دارند.

همچنین میزان بروز برونگرایی در افراد متفاوت است مثلا کودکی که در خانواده شلوغ و پر جمعیت زندگی می کند با کودکی که در یک خانواده درون گرا زندگی می کند رفتارهای متفاوتی خواهد داشت.

در مورد خلقیات کودک این نکات را در نظر بگیرید و بر اساس این نکات با آن ها رفتارهای صحیح داشته باشید.

نشانه های کودکان برونگرا

کودکان برونگرا از همان ابتدا از طریق رفتارها و روحیاتشان قابل تشخیص هستند شناخت روحیات در تربیت کودک بسیار مهم است پس والدین باید از همان ابتدا روحیات کودک را به خوبی بشناسند تا بتوانند تربیت صحیحی داشته باشند.

در ادامه بخشی از نشانه های کودکان برونگرا را بیان می کنیم:

روابط اجتماعی قوی

کودکان برونگرا جمع و شلوغی را دوست دارند و با حضور در جمع انرژی به دست می آورند و به راحتی می توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و با آن ها دوست شوند.

آن ها در جمع های شلوغ احساس راحتی دارند و می توانند به سرعت دوستان جدیدی پیدا کنند تعداد دوستان آن ها بسیار بالاست و عاشق کارهای تیمی هستند و می توانند به راحتی برای کمک به دیگران حاضر شوند.

کودکان برونگرا وقتی به یک مهمانی یا فعالیت دسته جمعی می روند انرژی و هیجان بسیاری در آن ها به وجود می آید و مدت ها این انرژی در وجود آن ها به وجود می آید و ممکن است تا بعد ها در مورد این مهمانی یا فعالیت گروهی حرف بزنید.

فعالیت و کار تیمی

کودکان برونگرا یکی از ویژگی های آن ها علاقه به کار گروهی می باشد آن ها در این زمینه استعداد خوبی دارند.

افراد برونگرا بسیار به همکاری با دیگران علاقه مند هستند و می توانند یکی از بهترین اعضا در گروه باشند وبسیار فعال و موثر در کار گروهی خواهند بود.

کودکان برونگرا
کودکان برونگرا

آن ها از کار کردن به تنهایی خسته می شوند و اگر از آن ها بخواهید فعالیتی را به تنهایی انجام دهند به احتمال زیاد احساس خستگی  می کنند و عملکرد آن ها افت می کند.

مهارت در دوست یابی

افراد برونگرا به راحتی می توانند با افراد غریبه و ناشناس دوست شوند و در زمان کمی که با آن ها هستند دوست جدیدی برای خود بسازند.

آن ها در هیچ جمع و کار گروهی احساس غریبی نمی کنند و در همه جمع ها بسیار راحت و خودمانی هستند و به راحتی خود را با محیط و شرایط آن وفق می دهند.

برخورد با کودکان برونگرا

کودکان برونگرا رفتارهای خاصی از خود نشان می دهند و نیاز های روحی آن ها خاص می باشد به همین دلیل والدین باید نیازهای روحی کودکان را به خوبی بشناسد تا بتواند بهترین روش تربیتی را انتخاب کند و نیازهای کودک را به درستی شناخته و رفع کند.

ارتباطات را سرکوب نکنید

والدین باید به ویژگی های شخصیتی کودک خود بها دهند و به بهانه های مختلف ارتباطات آن ها را سرکوب نکنند.

اگر کودک برونگرا در یک خانواده درونگرا متولد شده باشد و یا والدین به دلیل مشغله های کاری و بیماری های نظیر افسردگی تمایل نداشته باشند با دیگران و محیط اطراف در ارتباط باشند مشکلاتی برای کودک به وجود می آید و ممکن است آسیب های روحی به کودک وارد شود.

در این شرایط والدین برای کودک وقت کافی نمی گذارند و سعی می کنند تا تمایلات کودک خود را سرکوب کنند و از کودک می خواهند تا رفتارهایی شبیه رفتارهای آن ها داشته باشند.

والدین باید این نکته را در نظر بگیرند که برونگرا و درونگرا بودن کودک یک ویژگی فطری می باشد و کودک نمی تواند خودش آن را انتخاب کند و یا به کنترل آن بپردازد.

والدین باید به نیازهای کودک خود توجه کنند و احساسات کودک درونگرای خود را بپذیرند و به آن توجه کنند و سعی کنند به رفع خواسته های کودک بپردازند و رفتارهای کودک را سرکوب نکنند.

چون اگر کودک را محدود کنند و به نیازهای او به خوبی پاسخ ندهند باعث خواهند شد کودک گرفتار بیماری های روحی شود و مشکلاتی نظیر افسردگی برای او به وجود آید.

کودکان برونگرا را تنها نگذارید

فعالیت هایی که جذابیت و هیجان خاصی ندارد بهتر است کودک خود در این مواقع تنها نگذارید مثلا فعالیت هایی مانند انجام دادن تکلیف یا مطالعه اگر در شرایطی باشد که هیجان نداشته باشد ممکن است کودک احساس خستگی کسالت و تنبلی کند و توانایی او کاهش یابد و رغبتی برای انجام فعالیت نداشته باشد.

والدین باید راهکارهایی برای جذاب کردن فعالیت های کودک در نظر بگیرند برای این کار می توانید از مشاورین کودک کمک بگیرید تا بتوانید ایده های جذاب برای انجام تکالیف و یا بالا بردن بهره روی کودک در زمینه های مورد نظر شوید.

مثلا در هنگام انجام این فعالیت ها می توانید کودک را تنها نگذارید تا خسته نشود و احساس کسالت نکند و می توانید در زمان مشخصی به سراغ کودک بروید و با او راجع به فعالیت هایی که انجام می دهد صحبت کنید و بخشی از فعالیت ها را به کودک کمک کنید و به همراه هم انجام دهید.

فراهم کردن محیط مناسب

سعی کنید با توجه به خلقیات و رفتارهای کودک محیط های مناسبی را برای او انتخاب کنید مثلا اگر کودک برونگرا باشد بسیار دوست دارد با دیگران در ارتباط بوده و مراودات اجتماعی داشته باشد پس بهتر است محیطی فراهم کنید تا کودک بتواند فعالیت های اجتماعی انجام دهد مثلا در کلاس های آموزشی مختلف ثبت نام کنید یا با هم به پارک بروید.

تقویت مهارت های اجتماعی

کودکان برونگرا علاقه بسیاری زیادی دارند تا با افراد در ارتباط باشند و به برقراری روابط اجتماعی بپردازند اما در کنار این ها کودکان نیاز به آموزش دارند و باید مهارت های اجتماعی مورد نظر را به خوبی آموزش ببینند.

این کودکان چون خودشان علاقه بسیاری به صحبت با دیگران و انجام دادن فعالیت های اجتماعی دارند آن ها احساس می کنند که دیگران هم به اندازه آن ها تمایل به صحبت و انجام فعالیت ها به مدت طولانی دارند و در نتیجه کودکان به خستگی دیگران توجه نمی کنند که ممکن است طرف مقابل نیاز به استراحت داشته باشد.

همچنین این کودکان به سرعت با افراد غریبه و ناآشنا ارتباط برقرار می کنند و تلاش می کنند تا روابط اجتماعی خوبی داشته باشند و با آن ها دوست می شوند این موضوع می تواند خطراتی برای این کودکان به همراه داشته باشد و باید آموزش های لازم در مورد این مسئله به کودک داده شود.

والدین باید مسائلی امنیتی را به خوبی به کودک آموزش دهند و به او یاد بدهند که چگونه با افراد غریبه رفتار کند.

کودکان برونگرا
کودکان برونگرا

والدین باید مهارت های اجتماعی را به کودک خود آموزش دهند یکی از مهارت هایی که می توانید به کودک یاد بدهید این است که او را تشویق کنید تا بتواند به دیگران کمک کند و در این زمان ارتباط خوبی با دیگران داشته باشد.

مثلا کودک شما وقتی کودک را ببیند که زمین خورده است یا کودک وارد یک محیط جدید شده و تازه وارد است و احساس غریبگی میکند در این هنگام کودک شما بهتر است داوطلب شود و همراه کودک دیگر باشد و به او کمک کند.

والدین اگر رفتار این چنین در کودک خود دیدند با او را تشویق کنند تا کودک ترغیب شود این رفتار را مجدد انجام دهد برای راهکارهای مناسب در این زمینه می توانید از مشاور کمک بگیرید.

منبع: مرکز مشاوره

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان

مصرف آنتی بیوتیک در کودکان: والدین هنگامی که کودکشان به سرماخوردگی یا تب بالا گرفتار می شوند به پزشک مراجعه می کنند و پزشک با …

سوالات متداول کودکان برونگرا

۱ - آیا می توان یک کودک درون گرا را برونگرا کرد؟

خیر، این شخصیت ها و ویژگی ها از همان بدو تولد به صورت فطری در فرد وجود دارد و نمی توان به طور کلی تغییراتی در شخصیت کودک ایجاد کرد. اما والدین می توانند با تربیت خود تا حدود در شدت درون گرایی و برون گرایی تغییراتی به وجود آورند.

۲ - کودکان برونگرا چه نشانه هایی دارند؟

کودکان برونگرا علاقه بسیاری به جمع و شلوغی دارند و از حضور در جمع لذت می برند آن ها به کار گروهی علاقه بسیاری دارند و به سرعت می توانند برای خود دوست پیدا کنند و در دوست یابی توانایی فوق العاده ای دارند. ویژگی های افراد برونگرا بیشتر علاقه داشتن به کارها و فعالیت های تیمی، صحبت کردن و فعالیت های پرهیجان و جذاب است. کودکان برونگرا تنهایی را دوست ندارند و از سکوت و تنهایی به سرعت خسته می شوند و برای آن ها کسالت آور می باشد.

۳ - آیا برونگرایی بهتر از درون گرایی است؟

ویژگی های شخصیتی قابل تغییر نیست و هیچ یک نسبت به دیگری بهتر و برتر نمی باشد و والدین فقط باید روش های تربیتی صحیح را فرا گیرند تا بتوانند شخصیت سالمی در آینده کودک ایجاد کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.