مرکز مشاوره

خواب نوزاد، زمان و میزان نیاز به خواب در نوزادان

خواب نوزاد

خواب نوزاد، زمان و میزان نیاز به خواب در نوزادان

نوزاد وقتی به دنیا می آیند بیش ترین میزان خواب را دارند و خواب کافی بر روس رشد مغزشان تاثیر می گذارد و بسیار اهمیت دارد، خوابیدن باعث می شود تا انرژی نوزاد ذخیره شود.

هرچه کودک بزرگ تر می شود خواب او در طول رشد کاهش می یابد.

والدین باید بر روی خواب نوزاد خود حساس باشند و از همان ابتدا بتوانند خواب او را تنظیم کنند و با در نظر گرفتن محیط مناسب برای خوابیدن کودک و حفظ نکات ایمنی، به خوب خوابیدن کودک کمک کنند.

مادرانی که اولین تجربه فرزند دار شدن را دارند در این زمینه تجربه کافی ندارند و ممکن است در مورد میزان و چگونه خوابیدن کودک دچار چالش شوند این مقاله له آن کمک می کند تا اطلاعات کافی را به دست آورند.

میانگین زمان خواب نوزاد

نوزادان به طور متوسط در طول شبانه روز باید ۱۴ تا ۱۸ ساعت بخوابند، آن ها حداقل در طول روز باید ۲ بار بخوابند و در هر ۲۴ ساعت غالبا ۴ دوره خواب هستند.

نوزادان به طور پیوسته نمی توانند بخوابند و به خاطر شیرخوردن یا رفع نیازهای دیگر بیدار می شوند.

آن ها ممکن است در طول شبانه روز هر ۳ تا ۴ ساعت یک بار از خواب بیدار شوند تا شیر بخورند.

اگر خواب آن ها طولانی شد و بعد از ۵ ساعت از خواب بیدار نشدند مادر باید کودک را از خواب بیدار کند و به او شیر بدهد.

خواب نوزاد
خواب نوزاد

انواع خواب نوزاد

خواب نوزاد در مرحله REM  یا حرکت سریع چشم ها

کودک در این مرحله خواب عمیقی ندارد و خواب او سبک و به خواب خرگوشی معروف است.

در مرحله رم کودکان خواب بسیار سبکی دارند و ممکن است به طور مکرر بیدار شوند آن ها اگر ۱۶ ساعت از شبانه روز را می خوابند ۸ ساعت آن را در مرحله رم هستند.

خواب نوزاد در مرحله NREAM

در این مرحله کودک ۴ مرحله را طی می کند، هنگامی که خوابش می آید ابتدا چرت می زند و چشمانش باز و بسته می شود و با کوچک ترین صدای محیط عکس العمل نشان می دهد و ممکن است دست و پایش را تکان دهد.

بعد از این مرحله وارد خواب سنگین میشود و خواب او به قدری سنگین است که با سروصدای زیاد از خواب بیدار نمی شود.

بعد از خواب سنگین کودک وارد خواب سبک و سپس خواب REM  می شود و در طول شبانه روز ممکن است چندین بار این حالت پیش آید.

میزان خواب نوزاد در دوره های مختلف رشد

میزان خواب نوزاد در ماه های اول تولدش تغییرات زیادی می کند و بسیار متفاوت است، در ماه های اول سرعت رشد نوزاد بیشتر است در نتیجه الگوی خواب با سرعت بیشتری تغییر خواهد کرد.

تولد تا سه ماهگی

نوزاد از تولد تا سه ماهگی به ۱۶ تا ۱۸ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد و با رشد کودک الگوی خواب نیز تغییر می کند.

ماه اول: در ماه اول نوزاد حدودا ۸ ساعت در روز و ۸-۹ ساعت را در شب می خوابد او الگوی خاصی برای خواب ندارد و هنگامی گرسنه شود از خواب بیدار می شود.

ممکن است بعد از چند ساعت برای خوردن شیر چند دقیقه ای بیدار شود.

ماه دوم : در این ماه کودک تا حدودی فرق بین شب و روز را می فهمد و میان آن ها تمایز قائل می شود و شب ها اکثرا چشمانش بسته است.

نوزاد در روز حدود ۶تا ۷ ساعت و در شب ۸ تا ۹ ساعت را می خوابد.

ماه سوم: در این ماه کودک محیط اطراف را بهتر درک می کند و هشیاری اش نسبت به محیط بیشتر شده است.

نوزاد احتمالا حدود ۲ تا ۴ بار یا بیشتر در طول روز می خوابد و در شب یکی دوبار برای خوردن شیر از خواب بیدار می شود.

سه ماهگی

نوزادان در سه ماهگی به ۱۴ تا ۱۶ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند آن ها باید حدود ۴-۵ ساعت   در روز و ۱۰-۱۱ساعت در شب بخوابند.

بیشتر نوزادان در این سن شب ها می توانند ۶-۸ ساعت میتوالی بخوابند و بیدار نشوند ولی بعضی از آن ها ممکن است در طول شب یک یا دوبار بیدار شوند.

میزان خواب در شب در چهارماهگی در کنار خواب های روزانه به ۹ الی ۱۲ ساعت می رسد.

شش ماهگی

در سن شش ماهگی کودک حدودا ۱۴ ساعت باید در شبانه روز بخوابد، در شب معمولا ۹تا ۱۱ ساعت نیاز به خواب دارد.

بعضی از کودکان در این سن ۳ تا ۴ بار درطول روز چرت می زنند اما بیشتر آن ها چرت زدنشان دقیق می شوند و مقداری در صبح می خوابند و مقداری در بعدازظهر به استراحت می پردازند.

در این سن می توانید نسبت به کودکی که در طول شب بیدار می شود و گریه میکند واکنش خود را تغییر دهید و به او زمان بدهید تا خودش به خواب برود.

در شش ماهگی هنگامی که کودک بیدار شد می توانید به او زمان ۵ دقیقه ای بدهید تا به خواب برود و خودش آرام شود اگر موفق نشد می توانید با خواندن لالایی با صدای آرام و مالیدن پشتش بدون این که او را جا به جا کنید یا از گهواره بلند کنید آرامش کنید.

خواب نوزاد
خواب نوزاد

در این سن کودک می تواند به همین روش ها آرام شود مگر آنکه مریض باشد.

کودک ممکن است دچار اضطراب جدایی شده باشد و در او نشانه هایی در این خصوص نمایان شود در این صورت باید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

نه ماهگی

در ۹ ماهگی کودک به ۱۳- ۱۴ ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز داردتقریبا سه چهارم آن ها بین نیمه شب تا ساعت ۵ به طور متوالی می خوابند برخی آن ها کل شب را حدود ۱۰ الی ۱۱ ساعت خواب هستند.

در این سن ممکن است کودک دوبار در طول روز چرت بزند و خواب کوتاهی داشته باشد.

کودک ممکن است به دلیل ترس از جدایی هنگامی که در خواب است اضطراب داشته باشد و با مشکلاتی همچون در برخواب رفتن یا پریدن از خواب داشته باشد.

برای اینکه بتوانید خواب کودک را بهتر مدیریت کنید بهتر است با روش های خواباندن کودک و آرام کردن نوزاد بیشتر اطلاعات کسب کنید.

دوازده ماهگی

در ۱۲ ماهگی کودک به خواب حدود ۱۳٫۵ساعت در طول شبانه روز نیاز دارد، او در طول شب ۱۰تا ۱۱ ساعت می خوابد و در طول روز دو وعده چرت کوتاه می زند.

در این سن کودک کمتر در طول شب بیدار می شود و شیر می خواهد چون در طول روز می تواند از وعده های غذایی مختلف استفاده کند.

راهکارهایی برای تنظیم ساعات خواب نوزاد

برای اینکه ساعت خواب نوزاد تنظیم شود والدین می توانند از راهکارهای زیر استفاده کنند.

  • به کودک فرصت خوابیدن بدهید تا خواب های کوتاه و مکرر داشته باشد.
  • فرق شب و روز را برای او مشخص کنید مثلا در طول روز بیشتر با او فعال باشید با او بازی کنید و حرف بزنید و در طول شب هنگامی که وقت خوابیدن است نور اتاق را کم کنید و با کم کردن صدای محیط و با خواندن لالایی و کتاب داستان و دادن آرامش به کودک او را برای خوابیدن آماده کنید و در آن هنگام بازی و فعالیت کمتری با او داشته باشید.
  • هنگامی که خسته است و خوابش می آید او را بخوابانید و با نشانه های خستگی او آشنا شوید.
  • برای خواب کودک یک برنامه خواب مشخص فراهم کنید.
  • وقتی نوزادتان بیدار است اما احساس خستگی و خواب آلودگی می کند او را در تختش قرار دهید تا بخوابد وگرنه اگر به مدت طولانی با احساس خواب آلودگی بیدار باشد هنگام خواب رفتن شما را اذیت می کند و دچار مشکل خواهید شد.

درجه حرارت مناسب اتاق برای خوابیدن نوزاد

دمای اتاق بسیار مهم است و باید بین ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد، بهتر است یک دماسنج بر روی دیوار نصب کنید تا دمای اتاق را کنترل کنید.

اتاق کودک نباید خیلی سرد باشد چون سرد بودن انرژی کودک را می گیرد و ممکن است سرما بخورد.

همچنین اتاق نباید خیلی گرم و دمای آن زیاد باشد چون باعث کم آبی بدن نوزاد و موجب مشکلاتی مانند بی خوابی در او می شود.

دمای اتاق کودک را تنظیم کنید و از پوشاندن لباس زیاد به کودک خودداری کنید.

نکات مهم در حفظ ایمنی خواب نوزاد

  • همیشه کودک را به پشت بخوابانید و از خوابیدن به پهلو خودداری کنید.
  • هنگام خواب کودک مواظب کودک باشید و وسایلی که نرم و یا برای کودک خطرناک است از او دور کنید، مثل پتوی سنگین، عروسک و یا بالشت نرم و هر وسیله ای که برای کودک خطرناک است از او دور نگه دارید.
  • برای کودک تخت جداگانه داشته باشید و او را در در رخت خواب خود نخوابانید، کودک باید در محل خصوصی باشد تا از اطراف محافظ داشته باشد و به راحتی بتواند بخوابند و احتمال افتادنش به صفر برسد.
  • بالشت کودک باید سفت باشد و زیر سر کودک باید سفت و صاف و بدون حرکت باشد.
  • برای خواباندن کودک می توانید به او پستانک بدهید اما نباید جایگزین شیر و در آغوش کشیدن کودک قرار دهید.
خواب نوزاد
خواب نوزاد

کلام آخر

خوابیدن در سلامت نوزاد نقش بسیار مهمی دارد و باید توجه زیادی به میزان ساعت و کیفیت خواب نوزاد شود.

همه نوزادان شبیه به هم نمی باشند و با توجه به خلق و خو و شرایط محیطی عادت های خاص خودشان را دارند و بسیار با یکدیگر متفاوت می باشند.

معمولا خواب نوزادان ریتم زندگی والدین را از هم می پاشد و آن ها را کلافه می کند، زیرا نوزادان برای خوابیدن زیاد بی قراری می کنند و گاهی اوقات به خواب نمی روند و به مدت طولانی بیدار هستند.

اگر شب بیداری و بی قراری نوزاد بسیار زیاد است و والدین تمام اقدامات صحیح را برای خوابیدن کودک انجام می دهد ولی کودک از خواب می پرد و یا بی قراری می کند باید وضعیت کودک را با یک متخصص در میان بگذارند.

در صورتی از نظر پزشکی مشکلی وجود نداشت می توانید به روانشناس مراجعه کنید و با استفاده از تکنیک های روانشناسی در بهداشت خواب کودک و افزایش کیفیت خواب به کودک کمک کنید.

منبع: مرکز مشاوره

سوالات متداول خواب نوزاد

۱ - چه علائمی نشان دهنده آمادگی نوزاد برای خوابیدن است؟

معمولا نوزادان هنگامی که خوابشان می آید بی قراری می کنند و چشم هایشان را می مالند و خمیازه می کشند و بسیار احساس خستگی و بی حوصلگی می کنند. در این هنگام کودک به خواب نیاز دارد و والدین باید مقدمات لازم را برای خوابیدن او محیا کنند. در این شرایط سعی کنید کودک را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید تا آرام شود و به خواب برود و یا با خواندن لالایی و نوازش کردن نوزادتان را آرام کنید تا بتواند بخوابد. مادر باید با ویژگی ها فزندش به خوبی آشنا شود و ساعت خواب را تنظیم کند تا به راحتی بتواند کودک را به خواباند و اذیت نشود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.