مرکز مشاوره

مشاوره ی طلاق

مشاوره ی طلاق

مشاوره ی طلاق

در زندگی مشترک بسیار پیش می آید که زن و مرد با یکدیگر دچار اختلاف و تنش می شوند.

این اختلافات حتی در بین زوجینی که رابطه ی عاطفی عمیقی با یکدیگر دارند و بسیار هم باهم صمیمی هستند اتفاق می افتد و این بسیار طبیعی است .

ولی گاهی اوقات شدت اختلافات بین زوجین آنقدر زیاد می شود که زن و مرد مدام با یکدیگر دعوا و جنجال و سرو صدا دارند.

معمولا در این شرایط زن یا مرد و یا هردو نسبت به هم احساس خشم، نفرت و یا حتی بی توجهی پیدا می کنند و معتقدند که مشکلاتشان حل شدنی نیست ویا  تنها راه خلاصی از اوضاع نابسامان زندگیشان  را طلاق می دانند.

مشاوره ی طلاق
مشاوره ی طلاق

چرا طلاق اتفاق می افتد؟

اعتیاد زوجین، مشکلات رفتاری و اخلاقی، دخالت های نابجای والدین، اختلافات طبقاتی و فرهنگی، اختلاف در عقاید مذهبی، مسائل مالی و اقتصادی، ازدواج در سنین پایین، فقدان آموزش های مناسب، خیانت و ناسازگای های جنسی از جمله مشکلات شدیدی هستند.

اگر به آنها پرداخته نشود و در جهت حل آنها اقدامی نشود منجر به طلاق می شوند.

اگر به آنها پرداخته نشود و در جهت حل آنها اقدامی نشود منجر به طلاق می شوند.

در این بین زمانی که مشکلاتی در بین زوجین وجود دارد نیاز است که فردی بی طرف به صحبت های هر دو گوش دهد تا بتواند در تصمیم گیری درست به آنها کمک کند.

چه بهتر که این فرد یک فرد متخصص در زمینه ی خانواده باشد تا بتواند به صورت تخصصی و حرفه ای به زوجین در گرفتن تصمیم درست کمک کند.

در این شرایط نیاز است به مشاور طلاق مراجعه شود.

مشاوره ی طلاق چیست؟

مشاوره ی طلاق قبل از تصمیم گیری برای جدایی و جاری شدن طلاق، کمک می کند تا زوجین تشخیص بدهند که بهترین انتخاب با توجه به شرایط فعلی شان کدام است.

اینکه بهتر است به زندگی مشترکشان ادامه دهند یا از هم جدا شوند.

به طور کلی می توان گفت مسئولیت یک مشاور در ابتدای امر بررسی مشکلات زوجین و تا حد امکان حل مشکلات در روابط بین آنهاست.

زیرا طلاق همواره به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته می شود.

یکی دیگر از نقش های مشاور طلاق، مشاوره ی بعد از طلاق است

طلاق سبب ایجاد تغییرات بزرگی در زندگی فرد می شود، مثلا در زندگی مشترک یکسری وظایف بین زن و مرد تقسیم می شود .

مشاوره ی طلاق
مشاوره ی طلاق

ولی بعد از طلاق زن یا مرد باید به تنهایی بار مشکلات و مسائل و وظایف را به دوش بکشند، یا اینکه بعضی از ارتباطات دوستانه ی مشترک و یا فامیلی، ممکن است بعد از طلاق قطع شود، که همه ی این تغییرات ممکن است سبب ایجاد افسردگی و اضطراب در فرد شود.

بنابراین نیاز است زوجین با این تغییرات آشنا شوند تا و با آگاهی از این شرایط تصمیم نهایی را برای طلاق بگیرند و بعد از طلاق برای جلوگیری ازمشکلات احتمالی به مشاوره ی خود ادامه دهند.

 هدف مشاوره ی طلاق چیست؟

هدف مشاوره ی طلاق کمک به زوجین برای مدیریت احساسات پیچیده شان درباره ی طلاق زوجین، با امید به کاهش اضطراب و استرس برای هر دو طرف که در جلسات مشاوره شرکت می کنند.

مشاور طلاق از چه راهبردهایی برای راهنمایی زوجین استفاده می کند؟

 مشاور طلاق به مراجعین کمک می کند تا سوالاتی را از خود بپرسند و برای آنها به دنبال جواب باشند، در اینصورت تصمیم گیری برای ادامه ی زندگی یا طلاق آسان تر می شود، سوال هایی مانند:

آیا من تابحال نگرانی های خود را درباره ی رابطه با همسرم به روشنی بیان کردم؟ یا آیا درباره ی نقش هایی که توقع دارم همسرم بر عهده بگیرد صحبت کردم؟

واقیعت این است که زن و مرد در بسیاری از مواقع از احساسات و توقعاتی که از هم دارند صحبت نمی کنند به این دلیل که معتقدند همسرشان خودش باید نسبت به تمام مسائل آگاه باشد.

همین صحبت نکردن ها باعث ایجاد اختلافات عمیق و شدید بین زوجین می شود، مشاور با طرح چنین سوالی سبب می شود که افراد خود را به چالش بکشند و سعی کنند متوجه این موضوع شوند که آیا  تابحال از راهبردهای درست برای حفظ زندگی مشترک استفاده کرده اند یا خیر .

اگر پاسخ منفی باشد فرد به این کار تشویق می شود که فرصتی مجدد به خود و همسرش دهد تا با یکدیگر در جهت رفع مشکلاتشان صحبت و تلاش کنند و در صورت امکان زندگیشان را مجدد از سر گیرند.

آیا واقعا بدون همسرم خوشحال تر خواهم بود؟

با این سوال فرد سعی می کند شرایط بعد از طلاق را تصور کند و آن شرایط را با زندگی فعلی اش مقایسه کند و متوجه شود که آیا بعد از طلاق آرامش بیشتری خواهد داشت یا خیر؟

به نوعی آیا طلاق سبب بهبود شرایط زندگی اش می شود یا خیر؟

چگونه طلاق بگیرم که کمترین آسیب به فرزندم برسد؟

یکی از نگرانی های والدین در حین جدایی مسئله ی فرزندانشان است و اگر والدین در این مورد با آگاهی رفتار نکنند قطعا فرزندانشان آسیب زیادی خواهند دید.

بنابراین مشاور طلاق با طرح این سوال سعی می کند با والدین درباره ی برخورد با فرزندانشان صحبت کند و اطلاعات لازم را در برخورد با کودکان بعد از طلاق به والدین بدهد.

آیا برای فشار مالی بعد از طلاق آمادگی دارم؟

این سوالی است که معمولا از خانوم ها پرسیده می شود و نیاز است که فرد قبل از طلاق به  شرایط مالی که در آینده پیش رو خواهد داشت فکر کند و برای آن راهبردهای لازم را پیدا کند.

مشاوره ی طلاق
مشاوره ی طلاق

البته اگر خانوم شاغل باشد قطعا این مشکل را نخواهد داشت و یا کمتر با آن روبرو می شود.

آیا برای انجام وظایف روزانه ای که همسرم بر عهده داشت آمادگی دارم یا خیر؟

همانطور که قبل تر گفته شد، در زندگی مشترک بسیاری از وظایف تقسیم می شوند و اگر زوجین از یکدیگر جدا شوند فرد مجبور می شود بار همه ی زحمات را به تنهایی به دوش بکشد.

بنابراین نیاز است که زن یا مرد در این باره از خود سوال کنند که آیا برای بر عهده گرفتن وظایف جدید آمادگی دارند یا خیر.

در نهایت مشاور با بررسی مشکلات زوجین ممکن است به این نتیجه برسد که جدایی به نفع هردوی آنان است.

بنابراین سعی می کند زوجین را نسبت به این مسئله آگاه کند و به هر دوی آنها کمک کند تا تصمیم درست را بگیرند و برای شرایط بعد از طلاق آماده باشند.

منبع: مرکز مشاوره

ترمیم پرده کارت

ترمیم پرده کارت

ترمیم پرده کارت: در بسیاری از جوامع از جمله فرهنگ و جامعه ما پاکدامنی زن را به سالم بودن پرده بکارت مرتبط می سازند و …
انواع پرده بکارت

انواع پرده بکارت در دختران

انواع پرده بکارت در دختران: آناتومی بدن انسان بسیار پیچیده است و به همین دلیل موضوع بحث بسیاری از افراد قرار گرفته است، یکی از …
درمان اختلال دو قطبی با دارو

درمان اختلال دو قطبی با دارو

درمان اختلال دو قطبی با دارو: یکی از گزینه های درمانی برای اختلال دو قطبی استفاده از دارو می باشد و یکی از مزایای آن …
مشاوره ی طلاق

مشاوره ی طلاق

مشاوره ی طلاق: در زندگی مشترک بسیار پیش می آید که زن و مرد با یکدیگر دچار اختلاف و تنش می شوند، این اختلافات حتی …
رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی

رفتار درمانی شناختی: درمان شناختی رفتاری نوع متداولی از روان درمانی می باشد. در این فرآیند شما با یک روان درمانگر یا مشاور به روشی …

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.